• Anonym (Funderar)

Skjutsa sambons barn?

Hej!

Min sambo har en dotter sen tidigare, även flera barn. Dottern bodde hos oss i början men var missnöjd över att jag skjutsade för lite när jag egentligen slet. Även mamman blev sur och gjorde att jag och deras dotter hamnade i konflikt, dom var sura på mig för att jag inte skjutsade mer än vad jag gjorde. Då flyttade dottern in till mamman och var nästan aldrig hos oss i över ett år. Nu har dottern börjat bo mer hos oss och det är egentligen jätte snurrigt, hon får massa skjuts och åker fram och tillbaka flera gånger om dan. Nu kräver mamman att även jag ska blandas in och skjutsa på ännu mer. Jag orkar inte och tycker att hon redan har tillräckligt med skjuts, det gäller bara att planera bättre! Min sambo har inte körkort. Dottern har sin mamma, mormor och en nära kompis föräldrar som alltid ställt upp. Jag är helt själv med mina två barn, har inte deras pappa ens i Sverige och dålig kontakt med mina föräldrar. Jag ställer upp och skjutsar sambon och hans andra barn som går att planera med. Dottern får åka med oss och jag kan skjutsa om det var bättre struktur på det hela. Hon är på fyra olika ställen varje vecka och kan komma när hon vill och åka iväg igen. Gör dom rätt att kräva mig? Nu blir jag jätte stressad varje gång hon kommer. Jag får ingen hjälp tillbaka och jag har redan fullt upp. Är det inte hennes föräldrars ansvar först och främst i kaoset? Mamman orkar inte skjutsa så då kräver hon att jag gör det istället. Är det inte föräldrarnas ansvar att se till att det blir bättre än att inte orka och slänga över problemet till en tredje person? Nu pratar jag om överdrivet skjutsande hit och dit flera gånger om dan. Jag är redan stressad med mina två barn som jag inte får någon hjälp med. Är nyfiken på era åsikter om vad ni tycker om det här, gör mamman rätt eller inte?

• Svar på tråden Skjutsa sambons barn?
  • Anonym (J)
    Anonym (Samma) skrev 2015-02-10 07:51:00 följande:

Här har vi en 17 åring som får buss/tågkort från skolan.

Vi bor ca 15 min med cykel högst till busshållplats.

Men nu är det så att barnet vill vara på skolan 20 min innan den börjar och 5 min efter att den slutar.

Det är mkt sovmorgon o tidiga dagar.

Jag vägrar att skjutsa om jag inte ska åt det hållet ska jag dit o det passar med tiden så får bonus självklart åka med.

Men som tur är så har bonus en mamma utan liv och fri till och från gång till jobbet så bonus lyfter bara på tfn så kommer mamma taxi och hämtar o lämnar.

När som helst o hur mkt som helst.

Dagens ungdomar!!! Funderar på hur det blir när de ska ut i arbetslivet när dom är så bekväma o bortskämda.

Det kommer nog gå utmärkt ska du se :)
  • Anonym (Samma)
    Anonym (J) skrev 2015-02-10 15:40:05 följande:
    Det kommer nog gå utmärkt ska du se :)
    Det tvivlar jag inte ett dugg på. Föräldrarna är ju till o med sina barn på anställningsintervjuer nuförtiden så det lär nog finnas livslång backup.

Själv skulle jag känna mig värdelös om jag var tvungen att ta hjälp av mina föräldrar i tid o otid som vuxen men alla tänker vi olika ????

Nuförtiden vill ju föräldrar känna sig behövda.
  • Froststar

Barnet har två föräldrar, de får lösa frågor kring barnet. Det är absolut inte ditt ansvar på något sätt. Du har skjutsat tidigare, av ren snällhet ska tilläggas, men istället för tack fick du ännu mer krav och missnöje. Hade jag varit som du hade jag slagit dövörat till. Det där är något som föräldrarna får lösa. Hade dock sagt ifrån på skarpen till både min sambo och hans tydligen förvirrade ex, att behandla mig på det viset. 

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (Tassemarkerna)

NEJ! TS har ingen skyldighet att skjutsa alls,sen kan hon vara snäll o skjutsa någon gång då o då när det passar eller om bonus har extra mycket att bära.

Vad är det för fel på dagens föräldrar som inte kan ställa normala krav på sina barn ?

För inte är det barnets fel att det blivit så här bortskämt ,det är ju föräldrarna som tidigt lärt in det här beteendet.

Det är viktigt för ( förhoppningsvis ) alla föräldrar att barnen klarar sig bra i skolan,många föräldrar anser att det är viktigt att barnen ägnar sig åt idrott ( och skryter gärna om hur framgångsrika barnen är) MEN ingen ser det bisarra i att sätta sitt barn i bilen och köra barnet till en idrottshall där barnet ska träna för att" det är viktigt att hålla sig i form"........

Är inte den motion man får genom att GÅ/CYKLA till idrottshallen något värd? Eller är det bara motion man får genom en strukturerad aktivitet i en idrottshall som gör att man kan " hålla sig i form"?

Min 11 åring cyklar till skolan så länge det är barmark ,h*n VÄLJER det framför att ta skolbussen eftersom det går snabbare...... Det tar ca 20 min att cykla,vill h*n till en kompis/ aktivitet i byn så är det cykeln som gäller , när h*n blir äldre och vill åka in till " stan" själv så gäller att cykla 20 min till busshållplatsen och sedan passa bussen ( som definitivt inte går var 5 min) eller göra som jag gjorde i samma ålder....cykla till stan.... Det är bara 2 mil.... Att cykla in till stan o spela minigolf o ta en glass innan man cyklade hem var inget konstigt.

Skjuts får man på vintern,vid fullkomligt ÖS regn,eller om någon av oss vuxna har vägarna förbi.....

• Kasperina

I en familj hjälps man åt utifrån förmåga oavsett vem som är biologisk förälder (tycker jag), frågan är vad femtonåringen hjälper till med?
    Sätt er ner och gör upp ett veckoschema gemensamt. Varje tjänst åt ena hållet ger en gentjänst åt andra hållet. Detta gäller givetvis hela familjen, inte bara er två. Sen behöver det inte vara milimeterrättvisa, men det ska inte vara en person som gör allt...

• ica
    VIDE MI skrev 2015-02-10 10:17:19 följande:

Nej ts, det är barnets föräldrar som ska ta det ansvaret. Typisk bonusmammafälla, man är dålig om man inte vill ta mer ansvar än föräldrarna gör för deras barn och man är dålig om man tar mer för då försöker man ju ersätta mamman!! Been there, done that. Kan säga att de kommer vara lika sura vad du än gör, för du är mannens nya, en egen person som ska försöka kontrolleras.

Så sant! Om jag vore dig Ts skulle jag sluta skjutsa omedelbart.
  • Anonym (J)

Äh. Jag och typ alla mina kompisar fick skjuts om vi ville upp till vi var 18 då de flesta av oss flyttade hemifrån. Nu valde vi inte alltid skjuts men det fanns oftast tillgängligt... Det har gått bra för de flesta av oss. Normala ungdomar distanserar sig naturligt från såna saker till slut.

• Anonym (japp)

om hon är 15 kan ni väl kanke hjälpas åt och köpa en eu moped eller liknade så är problemet löst.

• Tom Araya
    Anonym (J) skrev 2015-02-10 22:26:34 följande:

Äh. Jag och typ alla mina kompisar fick skjuts om vi ville upp till vi var 18 då de flesta av oss flyttade hemifrån. Nu valde vi inte alltid skjuts men det fanns oftast tillgängligt... Det har gått bra för de flesta av oss. Normala ungdomar distanserar sig naturligt från såna saker till slut.

....och varför inte tidigare?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (J) skrev 2015-02-10 22:26:34 följande:

Det är ju ett tecken på att ni klarar det fin fint och skulle inte behövt dessa skjutsar hit o dit.

Bara för att ni var lata o bekväma så lät ni föräldrarna slita halvt ihjäl sig?! Men det är ju inte era fel att de gjorde det, ett val de gör själva.

Jag kommer också att behöva o vilja skjutsa de mindre barnen här men det kommer att vara de gånger som det behövs inte för att man är lat o inte har lust.

Jag varken kan eller vill åka ifrån mitt jobb för att skjutsa barn.

Jag varken kan eller vill sitta o köra i skytteltrafik kvällar o helger när det går bussar, när det går att samåka , när det går att cykla.

Till ts

Du har inte skyldigheter att skjutsa. Vill o kan du så gör det annars inte.
Svar på tråden Skjutsa sambons barn?