• Anonym (Mini)

Hypokondriker tråden

Finns det fler än mig som är hypokondriker där ute? Jag tänkte att vi kunde ha en egen tråd där vi kan stötta varandra när det är som värst och skratta åt våra åkommor när vi har bra perioder.
    Jag har varit hypokondriker så länge jag kan minnas, har haft alla möjliga sjukdomar och sprungit hos läkare titt som tätt. För nåt år sedan utvecklade jag "läkarskräck" och sjukhusskräck och går därför inte till läkaren om jag verkligen inte måste Alltså min hypokondri har blivit en fobi, jag vågar inte gå till läkaren för jag är rädd för att få dödsbeskedet.

Just nu är jag inne i en dålig period, lider av ångest och hypokondri. Mina sjukdomar just nu är hjärntumör (en favorit) och leukemi. Jag vet att jag med största sannolikhet inte har nåt av det men ni andra hypokondriker vet hur det är.

Hoppas jag inte är ensam!

• Svar på tråden Hypokondriker tråden
  • Anonym (SS)

Jag har också tagit prover på sköldkörteln. Det ska man visst göra innan de skriver ut antidepressiva, annars kan ångesten förrvärras av medicinen, och det är ju inte det som är meningen..

Hade inga "fel", det blev inga antidepressiva för mig heller.=0p

Tack för alla tips om bra böcker förresten!

• Anonym (maka)

Tack för era svar! Nej jag har förstått att han har kommit i en period där de värsta förklaringarna alltid verkar närmast till hands. Självklart skrattar jag inte åt honom nu utan jag försöker med logiskt resonemang få honom att inse logiken i de mest självklara förklaringarna.

Jag förstår hans problematik men visst har jag svårt att ibland ha tålamod att ta mig tid att lyssna på honom, när man har småbarn och annat som tar uppmärksamhet... men jag försöker.

• Grisen81

mini:jag fick ta blodprover idag och får svar på torsdag...usch att vänta på det...mina symtom är att jag går ner i vikt och tappar hår i tinningarna och i pannan..ofta lös mage oxå. sen lider jag av en ohygglig trötthet.. jag har ju tvillingar, men tror inte man blir sååååå trött av det.. säkert en dold cancer någonstans...usch något fel är det!!!

• Anonym (Loo)

Grisen 81 - Jag tror inte att du behöver vara rädd....Jag tycker att det låter som något stressrelaterat. Det blir ju ofta en ond cirkel, du kanske är stressad och inte äter ordentligt, detta kan bidra till att man ofta är lös i magen!
    Jag vet inte när du fick dina tvillingar men två vänner till mig tappade jätte mycket hår ett bra tag efter de fått barn!!!!
    Annars kan det ju också bara vara vitaminbrist.....Jag vet själv hur jobbigt och frustrerande det är att vänta på blodprover

• Anonym (Mini)

Usch, vad jobbigt att behöva vänta så länge på svaren På tisdag är det min tur
    Vad trodde läkaren att det var för fel?
    Anledningen att jag misstänker sköldkörtelfel är att jag är fruktansvärt trött, deprimerad, har ångest och är yr. Jag har också otroliga humörsvängningar och äter som en häst! Jag känner knappt någon mättnadskänsla och kan äta hur mycket och hur ofta som helst
    Är också svullen och torr runt ögonen
    Är det inte sköldkörteln så är det väl antagligen cancer eller nåt annat skit

• Grisen81

men varför är jag så förbaskat trött då??? kan man bli trött om man är deprimerad? känner mig lite deppig jämt..som man inte har något roligt att göra...

• Esterella

Grisen, vet du vad jag kom på, vi har ju samma symptom
    Speciellt det där med att tappa hår, det gör jag med, men det beror ju på att vi fått barn nyligen, det vet du väl.
    Men jag undrar när det ska sluta, jag har börjat få små strån som sticker fram överallt, ser inte klok ut.
    Tröttheten är ju ett till bekymmer, är det nåt fel på mej eller beror det på barnen? Trodde allvarligt att jag hade hjärtsvikt eller nåt men läkaren sa att mitt hjärta såg bra ut.

• Esterella

Ja, man kan bli trött av en depression.

• Grisen81

Esterella: mina barn har börjat sova bra på natten, men jag är ändå tröttare än någonsin... har hört att man kan tappa hår efter man fått barn, men jag har aldrig ammat särskilt och ätit p-piller 5 månader nu...så man undrar ju hur det kan komma helt plötsligt...jag har oxå korta strån i pannan..precis som håret gått av!

• Anonym (Hypo)

Vet inte om ni andra reflekterat kring detta, men vi är alla duktiga på att försöka lugna andra här på tråden och komma med alternativa förklaringar till den andres besvär, men när det kommer till oss själva så lyckas vi inte med att göra detsamma...

Bra tips som (Loo) skriver i sitt inlägg, försök att hitta 9 mindre farliga alternativ än cancer när tankarna snurrar. Oftast är det ju inte cancer.

Svar på tråden Hypokondriker tråden