• Anonym (Mini)

Hypokondriker tråden

Finns det fler än mig som är hypokondriker där ute? Jag tänkte att vi kunde ha en egen tråd där vi kan stötta varandra när det är som värst och skratta åt våra åkommor när vi har bra perioder.
    Jag har varit hypokondriker så länge jag kan minnas, har haft alla möjliga sjukdomar och sprungit hos läkare titt som tätt. För nåt år sedan utvecklade jag "läkarskräck" och sjukhusskräck och går därför inte till läkaren om jag verkligen inte måste Alltså min hypokondri har blivit en fobi, jag vågar inte gå till läkaren för jag är rädd för att få dödsbeskedet.

Just nu är jag inne i en dålig period, lider av ångest och hypokondri. Mina sjukdomar just nu är hjärntumör (en favorit) och leukemi. Jag vet att jag med största sannolikhet inte har nåt av det men ni andra hypokondriker vet hur det är.

Hoppas jag inte är ensam!

• Svar på tråden Hypokondriker tråden
  • Anonym (Hypo)

(Hypo2): vad bra att du har tagit kontakt med vuxenpsyk, hoppas att du ska få bra hjälp där. Visst fluktuerar hypokondrin över dygnet, ofta jobbigt på morgonen, lite bättre under dagen för att sedan återkomma framåt kvällen.

(Mini): hoppas att du, och alla andra hypokondriker också, ska få uppleva en lugnare period snart. Jag mår oförskämt bra för tillfället (vågar man skriva det, då kanske man snart får sin dödsdom:)) men kommer så väl ihåg de långa perioderna som var så jobbiga. Du ska i alla fall passa på att ta åt dig äran av att ha startat den här tråden, där vi kan stötta varandra.

Är det någon mer än jag som haft symtom i form av stickningar och krypningar halvsidigt? Då var jag övertygad om att jag hade MS eller hjärntumör.

• Anonym (Hypo2)

Hypo - ja, det är ju där min ALS kommer in! Är inte domningar och stickningar symptom på det? Annars är det väl MS jag har då.

• Anonym (hivrädd)

Jag e oxå hypokondriker..jag e rädd för att ha hiv nu...var på inskrivning för exakt en vecka sen å e livrädd att dom ska ringa när som helst å säga att jag har hiv..

• Anonym (Hypo)

(Hypo2): ALS eller MS, det är bara att välja och vraka:) Skämt åsido så hade jag faktiskt B12-brist, så det är möjligt att mina symtom kom från det. Eller inte.

(hivrädd): det är jättesällsynt att någon får sin HIV-diagnos via MVC. Fast å andra sidan är det väl ingen tröst för en äkta hypokondriker, logiken är på något sätt satt ur spel. Hoppas att du snart får ditt provsvar.

• Dianka

Stickningar och domningar ja...jasså är det symptom på MS?
    Ännu en sak att oroa sig för...

• Esterella

Hivrädd; sådär känd jag när jag väntade mitt första barn, jag undrade bara om dom skulle ringa, för det verkade ju lite konstigt om dom skrev ett brev tänkte jag och när jag inte hört nåt av dom så var jag såååå nervös när jag gick till bm ( blivande pappan var sur på mej för han undrade hur fn jag kunde ha hiv, hur många hade jag ..... egentligen??) bm sa ju inget så jag var tvungen att fråga, hon tittade lite underligt men sa att allt var ok med svaren, phhuu.

Nu efteråt så kan jag ju skratta åt det men jag var så dålig pga det.

• Esterella

Känner ni att när ni läser om olika farliga sjukdomar att man letar efter symptom på sig själv? Det gör jag, mår dåligt av att läsa om konstiga farliga sjukdomar.
    Tänkte på dom som dör av plötsligt hjärtstillestånd,, när dom idrottar, det är ångest för mej nu.

• Grisen81

Esterella:jag är så att så fort jag känner minsta grej på mig söker jag på internet och ställer mina egna diagnoser.just nu har jag struma enligt vad jag läst.

• Anonym (symptom)

Grisen81: samma här. Värsta är att farmor dog av struma för ett år sen...

Man har olika symptom, sen kommer man över en sida med en symptomlista som visar att man har en allvarlig sjukdom. Försöker slå bort det. Men jag har varit till min gynläkare 3 ggr förra året, för jag trodde jag hade olika sjukdomar, varav den senaste var cancer.

• Anonym (me to)

Måste fråga.... söker ni läkare för "varje sjukdom"? Själv gör jag inte det...törs inte. Livrädd att det ska vara nåt "på riktigt")

Jag ringde vc en gång o ville ha remiss till en psykolog o då ville de att jag skulle gå på en läkarundersökning o kolla så jag var helt frisk innan men jag kan inte! Tänk om dom hittar något! Det är så jobbigt, jag tror hela tiden att jag ska dö i det tysta. Jag törs verkligen inte gå till en doktor. Men samtidigt skulle det va skönt att få svart på vitt att man är frisk.

Svar på tråden Hypokondriker tråden