• Anonym (Mini)

Hypokondriker tråden

Finns det fler än mig som är hypokondriker där ute? Jag tänkte att vi kunde ha en egen tråd där vi kan stötta varandra när det är som värst och skratta åt våra åkommor när vi har bra perioder.
    Jag har varit hypokondriker så länge jag kan minnas, har haft alla möjliga sjukdomar och sprungit hos läkare titt som tätt. För nåt år sedan utvecklade jag "läkarskräck" och sjukhusskräck och går därför inte till läkaren om jag verkligen inte måste Alltså min hypokondri har blivit en fobi, jag vågar inte gå till läkaren för jag är rädd för att få dödsbeskedet.

Just nu är jag inne i en dålig period, lider av ångest och hypokondri. Mina sjukdomar just nu är hjärntumör (en favorit) och leukemi. Jag vet att jag med största sannolikhet inte har nåt av det men ni andra hypokondriker vet hur det är.

Hoppas jag inte är ensam!

• Svar på tråden Hypokondriker tråden
  • Anonym (symptom)

Inte alla, men de man är så 'säker' på att man ligger om kvällarna och känner hjärtklappning och panik. Har inte hänt mig ofta, men jag betalar gärna 250 kr för att få veta att det inte är något.

• Anonym (Mini)

Grisen81 och anonym (symptom) - Jag misstänker att jag har problem med sköldkörteln, ska till läkaren nästa tisdag och ta prover Jag visste inte att man kunde dö av struma Är det vanligt att man gör det? usch...nu får jag panik.

• Anonym (maka)

Jag lider inte av hypokondri men har insett att min make har nu faktiskt problem med det här.. och jag vet faktiskt inte hur jag ska hjälpa honom.. med son i förskola så får vi förkylningar och magsjuka och allt annat och vippps så tror min make att han har en hjärntumör för att det trycker i bihålen...

Först så har jag skrattat åt honom som ni säkert också upplevt, men jag har insett att han har det jobbigt.. så ni som är i samma sväng vad borde jag göra för att inte iaf göra det värre för honom?!?

• Grisen81

mini: jag ska ju ta prover idag pga sköldskörteln...jag tror det i alla fall att jag får ta prover..
    jag är tvärtom många i denna tråd, jag älskar att springa till doktorn för då blir jag lite lugnare.. jag har frikort nu så det kostar ingenting.

Maka: sluta skratta i alla fall och be han gå till läkaren..sen tycker jag att det hjälper när min sambo säger till mig att jag är frisk.. Skaffa kunskap om sjukdomar och mot argumentera hans påståenden om sjukdomar..visa dej kunnig så han litar på dej.

• Grisen81

mini: man dör inte om man får behandling!!så var inte rädd!

• Anonym (Mini)

Anonym ( Maka ) - Vet inte riktigt, det där är ju så olika från person till person men lyssna på honom och ta hans oro på allvar. Ångesten han känner för sjukdomen är på riktigt även fast sjukdomen inte är det. Jag kan förstå att det måste vara jobbigt att vara anhörig till en hypokondriker Tycker synd om min sambo som får stå ut med mitt tjat hela tiden.
    Försök tänka på att hypokondri är en sjukdom, han vill inte må dåligt men han gör det än då

Kram

• Anonym (Mini)

Tack Grisen81! Berätta gärna hur det gick hos läkaren sen!

kram

• Anonym (Mini)

Grisen81 - berätta gärna om dina symptom också

• Anonym (Isolde)

Även jag har ångest och hypokondri i varierande grad, men jag har blivit bättre genom att verkligen jobba mig igenom mina sjukdomar. Denna bok kan jag varmt rekommendera alla som lider av, eller som vill förstå sjukdomen hypokondri bättre!
    www.adlibris.se/product.aspx&checked=1

• Anonym (Loo)

(Maka) - Det du kan göra för honom är att lyssna på honom och stötta honom. Som mini sa så är det hur konstigt det än kan verka för dig verkligt för honom.
    En sak som jag har hört att de använder sig av inom psykiatrin är tiofrågorsbehandlingen....
    Det innebär att om vi nu tar din man som exempel, om det trycker i bihålorna, istället för att på en gång tänka cancer först ska man tänka mer logiskt. Och på tionde gången kan man säga cancer men innan det kommer man att komma på minst nio ofarliga grejer som smärtan beror på......Vet inte om ni förstår, det är lite svårt att förklara....

Jag har försökt själv men vissa gånger är ångesten för stark så det går inte men om du hela tiden finns där och stöttar honom och hjälper honom att hitta svar så kan det ju vara lättare.....

Svar på tråden Hypokondriker tråden