• Brumma

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (g) skrev 2015-02-17 18:24:00 följande:

Du predikar inget som jag inte redan vet. Men ibland är det just bonusmamman som sätter sig på tvären och det var vad jag skrev om. 

Ibland. Relativt sällan skulle jag vilja påstå...

Du skrev "otaliga"..

har du själv erfarenhet eller har du enbart läst på FL och tolkat som du vill?

Enligt min egen erfarenhet är det när det skapar PROBLEM som det tas upp dvs när mamman hör av sig för att kontrollera, när det är mammans behov av kontakt med barnet som kommer först eller när barnet mår dåligt av att mamman (för det är det ofta) hör av sig på pappaveckan..

Så även i de flesta trådar jag läst här på FL. Men har du "otaliga" exempel så länka gärna :)
  • Brumma
    Hannah76 skrev 2015-02-17 18:36:13 följande:

[/

Vad har det med att göra att de inte får komma hem till sitt hem? Att man nekar dem tillträde och möjligheten till det?

Du skrev till biobonus att man är förälder på heltid. Och att det hon skrev var fullkomligt främmande för dig. Och det hon skrev var "Mina barn är alltid välkomna hem. Självklart. Men, det kan hända att det inte passar på den vecka de ska vara hos sin pappa."

Eftersom du inte ansåg att man var förälder om det inte alltid passade att barnen kom (iallafall lät det som om du menade det) så frågade jag om du alltid sitter hemma och väntar på att dina barn skall komma.

För vissa funkar det att barnen kommer oavsett - speciellt äldre barn. Men i vissa fall så passar det hekt enkelt inye eftersom man har annat inplanerat. Hade detta "annat" varit på en barnvecka - eller om det varit en kärnfamilj tex - hade man istället skaffat barnvakt eller anpassat sig efter barnens tider på ett annat sätt. Man hade som föräldrar tagit olika tider av dagen tex.

BioBonus skriver att barnen alltid är välkomna, men att det ibland inte passar för de kanske har annat inplanerat. Det måste även kollas av med föräldern de SKA vara hos - kanske har han/hon ngt inplanerat för barnen?

Så - är du alltid hemma? Skaffar du aldrig barnvakt eller planerar minsta lilla utanför/i hemmet som inte är lämpligt/möjligt att barnen är med på?

Jag vill gärna veta eftersom om du svarar ja på den frågan sitter och dömer människor som gör samma sak som du.
  • Brumma
    Linnez skrev 2015-02-17 20:00:13 följande:

Du ha skrivit att två barn är 14 och 16 år. dessa barn går inte under åldern för spikade scheman på vart de ska bo, det är barn upp till 12 som gör det. Enklast är väl att de hör av sig innan. 

Var har du fått den siffran från? Att DU anser att det är så är en sak. Men det finns liksom ingen magisk åldersgräns där barn får bestämma helt fritt. ELLER där barn behöver sluta visa hänsyn.

Snarare kan man väl förvänta sig att ett äldre barn förstår att man ibland kan behöva planera och kommunicera.
  • Brumma
    Linnez skrev 2015-02-17 21:10:33 följande:

När mina föräldrar skilde sig så var de inge prat om med oss äldre barn, bara de under 12. Men det kanske var för att ingen egentligen ville vara hos pappa ch de små blev tvingade dit. 

Men det var ju era föräldrar. Det gör det knappast till ngt som gäller i allmänhet...
  • Brumma
    Anonym (Triny) skrev 2015-02-17 21:47:05 följande:

Barn tar skada av skilda föräldrar med idioter till styvföräldrar

Barn tar skada av idioter till människor som intalar barnen att de är bortvalda, oälskade och oönskade när det inye är sant.

Barn tar skada av idioter som skapar problem där det inte finns några.

Och barn tar skada av idioter till föräldrar som inte respekterar att den andra föräldern är lika viktig för barnet som en själv.
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-18 06:36:36 följande:

Precis så här tänker min sambo om mina barn också, han är t.o.m mer principfast än vad jag är.

Om vi är borta eller har något hemma som barnen inte kan vara med på så ordnar vi barnvakt. Pappan till de stora (som nu är vuxna och det är inte aktuellt) och mormor till vår gemensamma.

Menar du attni fixar barnvakt även om barnen skulle varit hos sin mamma (när de var yngre alltså). Ni räknade inte med att de faktiskt skulle VARA hos sin mamma som beräknat utan ni hade en barnvakt inbokad ifall de skulle få för sig att just idag vill jag hellre sova hos pappa?
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-18 07:11:12 följande:

Ska jag bort så säger jag det till barnen vart de än ska vara den dagen så vet dom om det och kan planera efter det. Nu när dom är äldre så får dom sköta sig själva om dom kommer hem då. När dom var yngre så ringde jag pappan och sa att den dagen så ska vi bort så då kan barnen inte komma hem till oss. (Det var så jag menade att pappan var barnvakt, mer förklarande än att jag ser honom som barnvakt)

Har jag något hemma som inte är barnvänligt så ber jag dom hitta på något annat den kvällen, precis som jag gör med min man. Om jag har tex tjejkväll

Du säger alltså ibland nej till att de får komma över, när det inte passar dina planer?
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-02-18 08:20:32 följande:

Menar du attni fixar barnvakt även om barnen skulle varit hos sin mamma (när de var yngre alltså). Ni räknade inte med att de faktiskt skulle VARA hos sin mamma som beräknat utan ni hade en barnvakt inbokad ifall de skulle få för sig att just idag vill jag hellre sova hos pappa?

Sorry. Läste efteråt att du redan gett svar på detta :)
  • Brumma
    vampyria2 skrev 2015-02-18 09:36:44 följande:

Ett undantag finns och det är om vi har planerat något speciellt, d kan vi säga att den och den dagen vill vi helst vara ensamna, det köper de festa ungar faktiskt.

Vad är då skillnaden mot vad nästintill ALLA som skriver här i tråden tycker? Utav de som anser att barnen kan höra av sig innan?
  • Brumma
    Anonym (g) skrev 2015-02-18 14:26:10 följande:

Jag svarade på vad personen sade sig personligen tro och det personen tror överensstämmer inte med fakta. Man kan förvisso ha olika världsåskådning men det är klart att vetskap och kunskap övertrumfar tro och okunskap. Det säger sig självt. 

Personen skrev att hennes bonus mådde dåligt av att prata med mamma när barnet var hos pappa.

Och att hennes egna barn inte vill prata med föräldrarna när de är hos ngn annan.

VAD i det var du bättre? VAD är det personen "tror"? Och vem sjutton är du att påstå att ngn erfarenheter inom den EGNA familjen är fel?

Om jag överhuvudtaget trott att ngn del av dig var kunnig inom området så visade du precis att du överhuvudtaget inte vet vad du pratar om. Hoppas verkligen du inte använder dina så kallade kunskaper i din yrkesroll...
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).