• Brumma

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:37:39 följande:

Jag förstår. Det är kanske det som är en del av skillnaden mellan våra olika förutsättningar då. Våra ungar kommer förstås hit för att träffa oss, men de kommer inte enbart hem av det skälet, de kommer främst hit för att de bor här. Jag träffar gärna min man, men jag kommer ju hem även när han inte är hemma eftersom jag bor här. Även om jag och maken inte är hemma så har de rum, grejer och stora delar av sina liv här. De kommer för att de vill vara just här just då, och det har inte alltid med oss vuxna att göra. Det har med dem själva att göra, och för oss känns det bra att de kan tillfredsställa sina egna behov av att själva styra upp sin vardag på det sätt de önskar. 

Hon bor här vh så det naturliga i att komma hit när vi inte är här finns inte.
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:37:31 följande:

Men vad skulle ni gjort om hon tvingats bo heltid med er? Vad gör andra som bor isolerade ute på landet med sina barn. Ni får väl göra det samma i så fall. Barnet ska ju inte behöva lida för hur ni valt att bo.

? Om hon bott heltid här så hade vi planerat efter det.. Vad är det som är så svårt att förstå?

Hon lider inte av att vi bor där vi gör.
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:27:31 följande:

Det samma som alla andra föräldrar gör - ändra planerna, öva barnet vara ensamt hemma eller skaffa en barnvakt.

En fråga.

Skaffar DU barnvakt ibland? Gör du någonsin ngt utanför hemmet förutom arbete som inte inkluderar barnen?

För gör du det så gör du exakt detsamma som vi. Skillnaden är att hennes mamma inte är en barnvakt, utan hennes förälder.

Skall hennes mamma inte heller få boka in ngt på när det är planerat att dottern skall vara hos oss? För att hon KANSKE ändrar sig?
  • Brumma
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-20 10:13:07 följande:

Men är barnet så pass gammal att de klarar sig själva 13+ så behöver de ingen barnvakt. Jag hoppas man har varit vuxen nog som förälder och har lärt barnen hur micron och spisen fungerar och göra lättare måltider.

Självfallet om man ska iväg en helg så ska ju inte en tonåring lämnas ensam hemma men en kväll om man går ut för att äta och ha egentid är helt okej och då gör det väl detsamma om barnet är hos mamma eller pappa. Vi har nio barn tillsammans varav fem gemensamma. Skulle aldrig få för mig att förskjuta mina barns två äldsta syskon eller säga att nä nu har du mamma vecka så nu får du inte komma hit och mysa ed era småsyskon. Hemma hos sin mamma har de bara varann och de tycker inte om att vara där utan de vill ha liv och stoj omkring sig.

Det var inte min fråga.

Skaffar du aldrig barnvakt?

Gör du aldrig - någonsin - ngt inplanerat (eller spontant) utan barnen? De yngre dom inte klarar sig hemma än?

Tillsammans med din man eller utan honom.

Jag gör inget av det du anser att jag gör. .
  • Brumma
    Anonym (Också) skrev 2015-02-20 10:08:21 följande:

Om man har ett barn eller flera som är van att ringa före ankomst som har vh eller vv boende på vilket sätt skadar detta barnen?

Det skadar väll barnen minst lika mkt sådana fall att ha ett umgängesschema överhuvudtaget?

jag tänker varför är familjerätt så noga med umgänges schema för om det nu anses vara skadligt för barnen att inte få komma och gå som dom vill?

Bara en tanke?

Varför ses detta som så viktigt för?

Umgängesschema genom familjerätten eller genom dom är ju när föräldrarna inte kommer överens. Annars behövs det ju inte.
  • Brumma
    Anonym (E) skrev 2015-02-20 10:16:24 följande:

Det handlar inte om att komma oväntade - det handlar om att få komma överhuvudtaget - till sitt eget hem!

Jo. För de flesta i den här diskussionen handlar det om den lilla lilla saken som kallas kommunikation.

Men för dig är det då ok att barnen hör av sig om planerna ändras?
  • Brumma
    Anonym (Också) skrev 2015-02-20 11:04:23 följande:

Det jag menar är att det finns så ganska många som har ett så kallat umgänges schema.

Det är för föräldrar och barn som inte kan komma överens om umgängestider såklart men det jag menar (långsökt i och för sig) är att familjerätt hjälper familjer med detta pga att de ser tyngden av att barn behöver ha umgängestider och stabilitet. De behöver ett umgänge med båda föräldrarna samt stabilitet i tider.

Om jag förstått det hela rätt.

Anses det som trauma för barn att inte kunna komma när som helst i mellan de två hemmen så förstår jag inte varför man förespråkar och ser det viktiga med umgänges schema?

Att öppna dörren helt kan ju i tokiga fall (inte så vanliga kanske?) innebära att ett barn blir kvar hos den föräldern som vill ha mest umgänge.

Vi har som sagt som jag säkert skrivit 60 gånger i denna tråd valt att ha kvar bestämda umgänges veckor trots att bonus ej är Pytte liten. Vi gör det dels för att få träffa bonus och dels för att bonus ska få träffa mamman.

Vi har då riktmärke på hur och när och var.

Sen att det kan bli ändringar självklart men då ringer man och frågar om det funkar.

Vi har fler barn och mkt med både fritid och jobb så då kan vi planera bort bonus aktiviteter och skjutsande hit och dit på mammans umgängestid.

Jag tror att de flesta barn och ungdomar mår bra av ett umgängesschema - som är utformat efter att passa barnet och familjen.

Iallafall mina barn vill kunna planera lite och veta var de skall vara och när de skall vara :)

Det minskar även risken för att barnet skall ställa föräldrarna mot varandra (får jag inte detta så åker jag till pappa istället).

Det skall heller aldrig ligga på barnen att behöva välja vem de skall vara hos på tex jul och liknande.

Sedan som du skriver så är det ju det där med planering. Skall mamma köra till fotbollen eller pappa? Vilken vecka kan man arbeta över? Osv.

sedan tror jag det är jättebra om barnen kan komma även när det inte är enligt schema, men då efter att ha stämt av att det fungerar med båda föräldrarna.

Det krävs dock att man HAR ett hyfsat samarbete mellan föräldrarna. Min bonus mamma har vid upprepade tillfällen bokat in saker på vår tid för att bonus skall "välja" henne.

Hon kan ringa och säga - jag tänkte vi skulle gå på bio ikväll, vill du inte komma till mig tidigare?

Eller - men jag är så ensam, vill du inte komma hit istället så ser vi på en film ihop.

Då har det blivit så att vi fått köra strikt efter schema en period eftersom mamman sätter dottern i ett läge där hon måste välja och därigenom göra ngn ledsen.
  • Brumma
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-21 03:39:52 följande:

Exakt! Snacka om bitter biomorsa! Skulle inte lyfta ett finger för att hjälpa hennes ungar..

Förhoppningsvis låter man bli att döma barnen för att deras föräldrar är idioter.... Gör du så med dina vänner också? Går efter hur deras föräldrar är?

Eller känner du hennes barn och vet hur de är?

Det normala vore väl att bilda en egen uppfattning om både barn och vuxna innan man kastar ur dig sådant? (Förövrigt MÅSTE man ju inte sänka sig till andras nivå och vara otrevlig bara för att ngn annan är otrevlig. ..)
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 11:41:37 följande:

Uppfattar du mitt sätt att uttrycka mig på som formellt så är det förmodligen du som tycker att jag är "så himla mycket bättre än andra". 

Vet att du inte brukar ta åt dig detta när ngn säger det men du kan faktiskt ha en ganska nedlåtande "lilla du - jag är SÅ mycket bättre än ni och vet preeeeciiis hur allt ska vara" ton... I den här tråden verkar den lysa igenom flera gånger.

Det är på intet sätt ett "formellt sätt" (vilket jag inte heller uppfattade det som att Anonym-också försökte förmedla). Formellt språk kommer jag i kontakt med dagligen i mitt arbete och det har ingen "jag ser ner på dig" ton (har den det så frångår skribenten sin afgärsmässiga roll och försöker skriva läsaren på näsan. I mitt yrke kommer man inte så långt på det sättet eftersom det uppfattas som om personen är en besserwisser och har svårt att samarbeta)

Du vet sedan tidigare att jag uppfattat dig på ett sätt som du uttryckt att du inte menar. . Kanske är det så att du faktiskt uppfattas på ett annat sätt än du har för avsikt?

Detta är inte ngt påhopp på dig utan en påpekan om att du har en relativt tråkig och nedlåtande ton mot många som inte tycker som du. Lite tråkigt eftersom du ofta är en bra "motspelare" i diskussionen. Men det börjar bli lite trist att läsa dina påhopp..

Avslutar med den där smileyn ;)
  • Brumma
    Anonym (E) skrev 2015-02-22 20:38:01 följande:

Ja, klart. Varför skulle det inte vara ok att barnen hör av sig?

För att det verkar vara många som anser att det inte behövs att man hör av sig utan bara ändrar planerna och helt enkelt åker till sin andra förälder....

Som Ess sagt tex. Att det minsta man kan begära är att barnen meddelar ändrade planer. Hon skrev inte - som du tolkade det - att de inte fick komma alls.

Så därför undrade jag om det var ok med dig att barnen hörde av sig vid ändrade planer (istället för att bara dyka upp).

För då tycker du ju detsamma som som de flesta här i diskussionen som propagerar för att kommunicera och kolla av :)
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).