Anonym (Också) skrev 2015-02-20 11:04:23 följande:
Det jag menar är att det finns så ganska många som har ett så kallat umgänges schema.
Det är för föräldrar och barn som inte kan komma överens om umgängestider såklart men det jag menar (långsökt i och för sig) är att familjerätt hjälper familjer med detta pga att de ser tyngden av att barn behöver ha umgängestider och stabilitet. De behöver ett umgänge med båda föräldrarna samt stabilitet i tider.
Om jag förstått det hela rätt.
Anses det som trauma för barn att inte kunna komma när som helst i mellan de två hemmen så förstår jag inte varför man förespråkar och ser det viktiga med umgänges schema?
Att öppna dörren helt kan ju i tokiga fall (inte så vanliga kanske?) innebära att ett barn blir kvar hos den föräldern som vill ha mest umgänge.
Vi har som sagt som jag säkert skrivit 60 gånger i denna tråd valt att ha kvar bestämda umgänges veckor trots att bonus ej är Pytte liten. Vi gör det dels för att få träffa bonus och dels för att bonus ska få träffa mamman.
Vi har då riktmärke på hur och när och var.
Sen att det kan bli ändringar självklart men då ringer man och frågar om det funkar.
Vi har fler barn och mkt med både fritid och jobb så då kan vi planera bort bonus aktiviteter och skjutsande hit och dit på mammans umgängestid.
Jag tror att de flesta barn och ungdomar mår bra av ett umgängesschema - som är utformat efter att passa barnet och familjen.
Iallafall mina barn vill kunna planera lite och veta var de skall vara och när de skall vara :)
Det minskar även risken för att barnet skall ställa föräldrarna mot varandra (får jag inte detta så åker jag till pappa istället).
Det skall heller aldrig ligga på barnen att behöva välja vem de skall vara hos på tex jul och liknande.
Sedan som du skriver så är det ju det där med planering. Skall mamma köra till fotbollen eller pappa? Vilken vecka kan man arbeta över? Osv.
sedan tror jag det är jättebra om barnen kan komma även när det inte är enligt schema, men då efter att ha stämt av att det fungerar med båda föräldrarna.
Det krävs dock att man HAR ett hyfsat samarbete mellan föräldrarna. Min bonus mamma har vid upprepade tillfällen bokat in saker på vår tid för att bonus skall "välja" henne.
Hon kan ringa och säga - jag tänkte vi skulle gå på bio ikväll, vill du inte komma till mig tidigare?
Eller - men jag är så ensam, vill du inte komma hit istället så ser vi på en film ihop.
Då har det blivit så att vi fått köra strikt efter schema en period eftersom mamman sätter dottern i ett läge där hon måste välja och därigenom göra ngn ledsen.