• Brumma

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (E) skrev 2015-02-22 22:19:04 följande:

Det låter som att du missförstod vad jag syftade på - jag syftade på TS inställning när jag pratade om "att få komma alls". Vinklingen i TS låter inte som att det huvudsakliga problemet är att barnen inte hör av sig innan de kommer, utan det faktum att de kommer "för ofta".

Jo. Jag förstår det.

Men eftersom du citerade ett inlägg av Ess och var ganska aggressiv så antog jag att du inte höll med om att barnen kunde höra av sig och kolla av..
  • Brumma
    Kriya skrev 2015-02-24 08:01:04 följande:

Var finns barnperspektivet i detta kyliga resonemang? Är man inte beredd att låta barnens behov av ett (eller två) genuina hem komma i första hand bör man inte skaffa en partner med barn. Man är i praktiken inte bara mamma/pappa bara varannan vecka - man är förälder hela tiden = barnen bör känna att de är efterlängtade och välkomna i båda hemmen så ofta de vill. Det är onaturligt för barn att uppleva att de är "avklippta" från en förälder bara för att det inte är avtalad umgängestid. Gillar inte alls resonemang som innebär att en partner vill ha bonusbarnen så lite som möjligt. Det är grymt mot barn. Äuhm, här läggs det fritt in tolkningar i det jag skrivit - som ju bara handlar om barnens obevekliga rätt att komma i första hand. Tycker att det är otroligt viktigt att barn har en nära relation med båda föräldrarna och tycker också att det är sorgligt när inte barn med "åldern inne" kan erbjudas växelvis boende pga att föräldrarna av olika anledningar strular till det och inte förmår att skapa sådan lösning. Det är extra sorgligt om en ny egoistisk partner ger upphov till problemen.

Nu skrev ju Ess att man måste kunna säga nej när föräldern INTE är hemma... Då är ju inte barnen "avklippta" från sin förälder eftersom föräldern inte är där att vars med dem...

angående ditt nästa stycke. Om det är så och föräldern inte håller med sin partner om tex strikt vv eller att partnern inte skall ha barnen om föräldern inte är hemma så är det förälderns ansvar att flytta isär med sin partner om de inte kan komma fram till en lösning alla mår bra av.

Bonusföräldern ansvarar för att inte behandla barnen illa men det är förälderns sak att ansvara för att barnens behov blir tillgodosedda.

Nu är jag fullt övertygad att det går alldeles utmärkt att tillgodose barnens behov även med strikt schema. Så länge det inte sitter ngn och intalar barnet att det borde må dåligt...

Håller med dig om att växelvis boende borde vara första alternativet för barn som är tillräckligt gamla (går att köra växelvis med täta byten även för ngt yngre barn). Tycker det är fruktansvärt när en förälder försvårar, motarbetar eller omöjliggör växelvis. Tyvärr är min erfarenhet att det inte är helt ovanligt. Tack o lov är det vanligare med vettiga föräldrar - OCH vettiga bonusföräldrar :)
  • Brumma
    Anonym (Lotta) skrev 2015-02-24 11:04:11 följande:

Bonus, lika med fördel.

Belastning, lika med nackdel.

Belastningsfamilj är inget för mig.

Varför ta på sig en klar nackdel med vidöppna ögon och skaffa en gubbe med ungar när man kan slippa?

Att du gör det förstår jag inte om du nu gjort det...

Att jag gör det beror ju på att jag INTE ser bonus som en belastning. ..

Kanske dags att öppna ögonen och inse att alla inte tycker likadant. .. ;)
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-24 11:37:14 följande:

Jag skriver på det sätt jag gör och den som anser att det bryter mot någon av forumets regler får anmäla inlägget.

Det är inte jag som påstått att jag använder ett formellt språk, så diskussionen om distinktionen mellan vanligt och korrekt språkbruk och formell svenska får du ta med Anonym (också). 

Nej. Anonym (också) skrev inte att du hade ett formellt språk.

Hon skrev "Du uttrycker dig som om du vore så himla mycket bättre än alla andra. Var det det är helt upp till dig men sluta klassa ner oss andra.".

Det är inte samma sak som formellt språkbruk (Vilket var vad jag påpekade).

Det är ju själva tonen i dina inlägg hon ifrågasätter. Att du tolkar det som att hon tycker du skriver för formellt visar ju att du har svårt att ta åt dig vad folk menar.

Man kan vara spydig utan att bryta reglerna. Men jag tolkar det som att så länge inget av dina inlägg tas bort så anser du att du får vara hur spydig som helst? Du vet nog lika väl som jag att det tyvärr tillåts ganska extrema påhopp innan ngt plockas bort. Det rättfärdigar för den skull inte att vara nedlåtande mot människor för att de är av en annan åsikt än du.
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-24 18:07:13 följande:

Vilken kvinna ser sin mans barn sedan tidigare som något annat än besvär? Ja det finns undantag men de flesta anser att det är en börda - och det med all rätt!

Jag har flera vänner som är bonusmammor (och bonus pappor också för den delen) och faktiskt tycker INGEN att bonusbarnen är en börda. Däremot har många problem med bonusarna andra förälder (både mammor och pappor).

Vad är der för vetenskaplig undersökning du gjort som visar att de flesta anser att bonusarna är en börda? Eller är det så att just dina vänner kanske har gjort val som de inte är helt nöjda över, medans en del människor du inte känner är fullkomligt nöjda med de val de gjort?
  • Brumma
    Anonym (awa) skrev 2015-02-24 19:04:55 följande:

Ja det där undrar jag också! Mina bonusar är ingen börda och min man tycker inte att mina barn, hans bonusar, är någon börda! Varför skulle barn till någon som man älskar automatiskt ses som en börda???

Däremot är situationen i en bonusfamilj ibland besvärlig, det är många vanor och viljor som ska jämkas ihop och när sedan familjen och barnen är överens så har man ett eller i värsta fall två ex som kommer och vill bestämma med. Och det kan jag säga att särskilt det ena av våra ex ser vi definitivt som en börda, vi har önskat hett och ofta att hen ska lämna oss ifred och låta oss ha våra vanor och rutiner i vår familj.

Inte bara ex en utan ex ens eventuella nya. Kanske deras nya i son tur har barn och då måste man ta hänsyn till DERAS ex....

Min bonus mamma har barn med tre pappor. Två av dessa pappor har i sin tur barn med nya kvinnor. Den ena av dessa kvinnorna har barn sedan tidigare. ...

en jäkla röra....
  • Brumma
    Anonym (awa) skrev 2015-02-24 20:28:48 följande:

Aj aj aj ja det förstår jag att det inte kan vara lätt!! Vi har bara en ny partner till ett av exen (vi var båda "halvgamla" när vi skilde oss) och denne partner har inga egna barn och vi har ändå händerna fulla!

Jo, det kan bli mkt som man måste tänka på..

Jag själv har bara barn med min man, och fler blir det inte eftersom jag börjar närma mig mitt personliga bäst föredatum gällande när jag vågar skaffa barn (har haft en del svårigheter på den fronten och vill inte chansa genom att addera ålder). Min man har då ett barn sedan innan, min bonus. Hon var första barnet för både honom och mamman, och hon var inte planerad. Så det blev som det blev.

Jag och min man träffades bara några veckor efter separationen med mamman, då dottern var runt året fyllda, så våra rutiner runt allt är egentligen ganska inarbetade.

Det är som sagt mammans nonchalans och oförmåga att beakta ngn annans behov än sina egna som är "belastningen" och inte bonus i sig.

Hon har varit ett plus ända sedan den där kvällen jag träffade hennes pappa och han berättade att han hade en dotter :) Och när jag väl träffade henne så klickade vi direkt :)

Hade aldrig valt bort henne :)
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 13:34:36 följande:

Jag har nämligen varit i den situationen och jag kan inte se att en barnlös kvinna får tillbaka det hon ger nej. Det är då väldigt viktigt hon får uppskattning för det känna sig älskad och viktig, har lika mycket rätt att säga till om saker osv...men det är sällan den biten gäller för bonusmammor. Det är mera skyldigheterna som pådyvlas en medans rättigheter är något man saknar.

I längden är ett ojämlikt förhållande en vinna inte väljer att leva särskilt länge.

Och ja, jag är en person som står mig på och som ingen kör över.

Fast du måste väl ändå kunna se att din upplevelse inte gäller för alla?

Jag har fått förmånen att få min bonusdotters kärlek, att få en extra dotter och n storasyster till mina barn.

Att göra saker som en familj är för mig inte enbart att ge utan även att få - för mig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar att man ska "få"? Låter ju som om man vill ha betalt för ett val man själv gör. Ställer du upp mot din vilja så ja , då kan man kanske vilja ha ngt tillbaka men för mig som ser bonusen som en i familjen så blir det ju ingen uppoffring eller en tjänst. Jag har VALDE att leva med både min man och min bonus. Att kräva ngt tillbaka "extra" hade känts lika främmande som att kräva ngt extra för att jag "ställer upp" och har mina egna barn...

Jag vet att det inte är så för alla men för många är det inte enbart uppoffringar utan ngt självklart.

Det här du skriver om rättigheter och skyldigheter är inget jag stött på utanför FL. Och eftersom FL inte påverkar hur jag lever mitt liv så räknar jag inte in de krav vissa har här..
  • Brumma
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 13:23:38 följande:

Som du ser så har vi, trots att vi är av olika kön, samma erfarenheter. Vad det beror på kan jag inte svara på fullt ut. I mitt fall så kräver jag samma sak av andra som jag själv är villig att göra själv. Du kanske är en svag människa som man kan köra över?

Oavsett så anser jag att samma regler gäller för båda parter.

För att återgå till trådstarten så ser jag en egoistisk person med en väldigt kass karl.

Hon gick in i ett förhållande där det fanns två barn o lik en gökunge så såg hon till att barnen försvann o nu är det även jobbigt när barnen är ensamma med henne. Jag försår inte hur hon kan gå in i ett förhållande med en man för att sedan inte käpa hela paketet. Redan där så är dessa två personer fel för varandra.

Finns inte en chans att jag hade gått med på hennes villkor om jag var hennes man. Jag får iaf intrycket att barnen kom in i mannens liv först samt att de inte ens bett om att få komma in i sina föräldrars liv. Det bad trådstartaren om, däremot.

Skulle vara intressant att veta vad barnen gör som är så otroligt jobbig? Laga mat till dem måste vara jobbigt när man själv inte har behov av att äta

Att "köpa hela paketet" finns inget som heter..

Varje nybildad familj måste få liv att själva komma fram till vilka roller respektive vuxen skall ha. Vilken roll VILL och FÅR bo US föräldern ta. Det är inte helt självklart...

En del, som jag, hade inte kunnat leva med en man som inte släppte in mig vad gäller barnuppfostran, ansvar, bestämmanderätt osv på samma villkor som han själv. Jag hade inte trivts i att hamna utanför eller göra saker på "min tid". Jag är inye en person som har ett stort behov av att glra saker på egen hand utan tillbringar så mycket av min fritid som möjligt med min familj. Och för mig ingår där min bonusdotter.

Men jag kan även förstå att alla inte är som mig. Alla har inte en stor längtan efter barn - en del har helt valt bort egna barn av olika anledningar. Det hindrar inte att man kan leva tillsammans på ett sätt som alla mår bra av. Däremot kräver det att föräldern tar FULLT föräldraansvar, precis som föräldern skulle fått göra om man inte bott tillsammans med någon.

När jag inte har några barn hemma (bonus eller egna) så lagar jag inte mat. Jag gör en macka eller så äter jag då mycket onyttigt att jag inte är hungrig :D

Jag ligger i soffan och tittar på serier eller filmer som definitivt INTE är lämpade för barn att titta på...

Jag bjuder hem en kompis och sedan basar vi bastu och dricker vin - tro mig, det är ibland skönt att glra sådant barnfri.

Ibland passar jag på att arbeta över..

Ibland sitter jag uppe hela natten och tittar på film, eftersom det ändå inte är några barn hemma som väcker mig på morgonen.

Jag behöver inte förhöra några läxor, inye se till att barnen lägger sig i tid eller kommer iväg till skolan. Inte se till att de äter ordentligt...

Om du verkligen verkligen inte kan komma på något som du gör ibland när du är barnfri som INTE hade varit exakt samma sak om barnen var med så undrar jag lite hur du lever?

Missförstå mig inte. Jag ÄLSKAR mina barn, både bio o bonus. Men visst sjutton inser jag att det inte är samma sak att ha barnen hemma som att vara hemma ensam.....
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 14:24:37 följande:

Jag menar att när man upplever att man bara ger och ger men inte få något tillbaka så då tröttnar man till slut. Om man upplever andra styr ens liv och man själv inte kan påverka, att man har förvätningar på att göra en massasaker men inga skyldigheter (jo så upplever jag det) . Att man är som en livegen i sitt hem, an passup. Nr det man ger tas för givet -då vill i alla fall inte jag ge något mera.

Då förstår jag dig. Självklart vill man inte det..
  • Brumma
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 15:38:43 följande:

Jag har oxå varit i den situationen. Tänk att din erfarenhet verkar vara en lag då du inte kan ta till dig vad jag skriver.

Du påstår att ingen kör över dig för att i samma inlägg skriva hur mkt arbete du åkte på mot din vilja. Ser du inte själv?

Mina erfarenheter är att det blir vad man gör det till o det skiljer sig från person till person.

Nu hade jag aldrig det problemet medan barnen bodde hemma. Ja, de bodde med mig.

I h*lvete att det kom in en gökunge som fick ändra på våra rutiner. Därför valde jag frivilligt att bo själv med mina barn o en ev kvinna fick vänta på sin tur.

Om det inte passade så fanns det gott om andra män som inte prioriterar sina barn att välja ifrån.

I dag sitter jag med slutresultatet o är mkt nöjd över min situation.

Eller så fanns det män som klarare av art prioritera BÅDE barn OCH partner. .. Det KAN ju ha lockat mer...

Jag är till 100% involverad och engagerad i min bonus. Det innebar ju ju inte att jag kom in och fick ta det som det var utan vi gjorde rutiner som passade VÅR familj..

Om du vill att ngn ska komma in och engagera sig i dina barn får du nog räkna med att rutiner ryckas. ..

Annars vill man ju inte ha ngn som är delaktig utan en piga som inte har ngt att säga till om och bidra med själv. .
  • Brumma
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 16:00:12 följande:

Du är fri att döma mig utifrån en skriven text.

Men jag skriver inte att mina ord är lag utan att vi har olika erfarenheter.

Att du väljer att tycka att jag gör fel som prioriterar mina barn före en kvinna är helt upp till dig själv.

Min syn är att jag i första hand är förälder till de barn jag valt att ta ansvar för o kan inte en ny kvinna acceptera det så är det inte en kvinna jag vill ha i mitt liv.

Du o jag är av olika åsikter o jag tänker inte försöka ändra på din syn. Fortsätt gärna leva med tron att kvinnor kommer före barnen i en mans liv.

För mig är det bara en egoistisk syn från en kvinna eller gärna en man som inte klarar att ha separata boenden.

Du skrev att ditt ord är lag när det gäller en ny kvinna.. . "I h*lvete att det kom in en gökunge som fick ändra på våra rutiner. Därför valde jag frivilligt att bo själv med mina barn o en ev kvinna fick vänta på sin tur."

Tror du verkligen ngn vill vara delaktig på de premisserna?
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 18:14:20 följande:

Det var precis därför jag lämnade en sån situation och jag är övertygad om att de flesta män med barn tänker på lika inskränkande sätt. De söker en kvinna som är livegen och det är inte intressant.

Bara att ens tänka sin partner som en gökunge säger ju allt om ens attityd.

Tycker ioförsig att det är lika illa att ta för givet att de flesta män är likadana som att anta att alla bonusmammor är hemska....
  • Brumma
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 18:46:23 följande:

Men nu läser du som du vill. Jag skriver inte att det behövs prioriteras alls.

Det funkar så enkelt.

Väljer man att flytta till någon med barn så ska inte barnen komma i kläm. Barnens förutsättningar ska inte ändras för att déras förälder har ett kliande i skrevet.

Jag kan inte ens förstå hur jag kan få på pälsen på en sådan här sida när jag som man, värnar om barn.

O om du läst vad jag skrivit så har jag inte valt att någon ska komma in o engagera sig i mina barn alls. Hon fick vackert vänta till barnen inte längre bodde kvar. Vilket hon gjorde.

Är det fler som anser att barnen är de som ska vara de som lider för att föräldrarna har separerat?

Var har jag skrivit att barnen ska komma ikläm? Att de ska lida?

Du påpekar att jag tolkar det du skriver fel - nå , du är ganska bra på det själv...

Jag anser inte det är att värna om barns bästa att inte kunna hantera att ha ännu en person att ta hänsyn till..

Du skriver det dock som om du skall få extra Credit för att du råkar vara man?
  • Brumma
    Kvastskaft skrev 2015-02-25 18:49:17 följande:

Hur får du ett särboskap till att vara delaktig? Ja, jag valde särbo för mina barns skull.

Däremot så ser jag TS som en gökunge som flyttar in o sedan ändrar barnens villkor. Jag förstår faktiskt inte vad dessa barn gjort för att behöva bestraffas? Förklara det för mig.

Jag tycker inte att det är att straffas att tillbringa halva tiden med sin förälder. .. Jag tycker heller inte att det är att straffa barnen att ha ett fast schema.

Varför är tiden med deras mamma mindre viktig än tiden med pappan?

Om du på allvar anser att man inte kan vara delaktig i någons liv för att man är särbos så tror jag att nog att vi ligger allt för långt från varandra för att förstå varandra. För mig är det självklart att man kan vara delaktig och engagerad även om man inte bor speciellt mkt med barnen. Föräldrar (och bonusföräldrar) lyckas vara delaktiga i sina barns liv även om de bara träffas varannan helg tex..
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 19:37:55 följande:

Ja det kanske det är, men av att läsa här på FL så är jag övertygad om att det är mer regel än undantag att resonera så.

Du kanske inte ska ta FL som en sanning om hur det är IRL?
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-02-25 20:00:58 följande:

Det är tyvärr min sanning också.

Jo. Men att DU haft det så innebär inte att ALLA upplever samma sak.

Jag har flera vänner som är bonusföräldrar och ingen av dem känner att de blir utnyttjade eller att deras sambo bara ville ha ngn som tog hans om barnen. De är alla delaktiga i beslut som gäller barnen, uppfostran, regler och planering av barnens tid.

Jag tror att de pappor som visar sig vara skit stövlar hade varit det utan barn oxå .. Och jag är övertygad om att de flesta killar INTE är skit stövlar så... ;)
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2015-02-27 00:13:12 följande:

Ja, du bör köpa hela paketet! Men det bl.a. 'Packet' här, kanske selektivt, missar är att ALLA bör köpa hela paketet. Dvs 'bonusföräldern' och barnen skall också få en egen och naturlig plats i familjen. Jag hade vissa krav på min sambo när vi träffades. Hade jag inte uppfattat att vi delade dessa värderingar hade vi inte kommit bortom dejtingstadiet. Å andra sidan hade jag samma krav på mig själv, ngt som 'packet' hade väldigt svårt att ta till sig. Det vart istället mkt fokus på hus orimliga krav jag hade på kvinnan och hur jag egentligen var en mansgris som bara ville ha en barnpassare. Detta speciellt från hon som här på FL av ngn anledning associerar sig med det högsta spelkorten!

Ja, jag tror på tydliga familjevärderingar och att barn behöver trygga, kärleksfulla och ovillkorliga vuxna i sin omgivning, men de högsta kraven ställer jag på mig själv. Jag är oändligt glad att min inställning på en ovillkorligt kärleksfull familj gett mig en så underbar bonusdotter som ser till mig för trygghet!

Varför denna nödvändighet att prata nedvärderande om folk här?

Vilka exakt är detta "pack" och förklara gärna varför det är ok att bunta ihop dessa människor i en klump och benämna dem nedvärderande?

Du har inte uppfattat att det ofta är din oförmåga att samtala med människor utan att vara otrevlig som gör att många inte håller med dig?

Varför fortsätta?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).