• Brumma

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

vampyria2 skrev 2015-02-19 09:44:49 följande:

Eh det var 33 sidor att läsa så inte satte jag mig och läste vad som hade skrivits i dem utan jag svarade på TS inte på vad ni andra hade skrivit, det är så det brukar gå till i trådarna här på FL, annars så citerar man folk om det är dem i tråden man vill svara till.

Du citerade BioBonus när hon skrev "Jag är inte alltid välkommen hos mina föräldrar, för ibland passar det inte om de har andra planer. Känner inget särskilt inför det faktiskt utan ser det som fullt normalt, då får jag ju komma en annan dag... "

Ditt svar var att dina barn alltid är välkomna bla bla bla MEN - "Ett undantag finns och det är om vi har planerat något speciellt, d kan vi säga att den och den dagen vill vi helst vara ensamna, det köper de festa ungar faktiskt."

Vilket ju nästan var på pricken vad biobonus skrev i inlägget du citerade.

Så - vad är skillnaden? Eftersom du nu kände dig tvungen att påpeka att det var en helt annan sak när du sedan skrev exakt SAMMA sak?

Och ja. Med tanke på att du faktiskt citerade ngn får man väl anta att svaret var riktat till just den person du citerade och inte TS enbart.

Precis som du säger så brukar man citera dem man vill svara..
  • Brumma
    vampyria2 skrev 2015-02-19 10:10:48 följande:

Jag svarade i det första jag skrev, det var riktat till henne sen gjorde jag radbrytningar, flera stycken, de visar att man sen svara allmänt, sånt var i vilket fall självklart här på FL tidigare så jag gjorde så Jag var nog lite otydlig här, de skulle egentligen bo var annan vecka men de valde att vara hos oss på heltid så gott som och var hos mamma när de kände för det, ca fyra-fem dagar i månaden. De var mellan 14-17 år och jag tog aldrig upp det med dem utan tänkte att det finns nog någon anledning till att de hänger mer här.

Oj vad är skillnaden när ditt "allmäna" svar är likadant som det som BioBonus skrev och som du tydligen ansåg var fel?

Du ändrade plötsligt åsikt? Eller är det ok när du har annat för dig så ni måste säga nej till barnen men inte till andra?

Förklara för mig vari skillnaden ligger?
  • Brumma
    vampyria2 skrev 2015-02-19 10:55:45 följande:

Läs om och läs rätt, vad jag påpekade är att det är en förbannad skillnad om man är vuxen och har flyttat hemifrån och inte kan hänga hos föräldrarna hela tiden och på att vara ett barn som fortfarande bor hemma, ser du ingen skillnad i det så ser jag inget intresse på att fortsätta prata med dig här faktiskt.

Hon skrev att enda anledningen hon ibland inte är välkommen till sina föräldrar är om de har ngt annat planerat. Oavsett om hon har ett eget hem så är det samma anledning som du uppger att du använder.

Du behöver inte prata med mig. Jag förstår att du inte kan svara på frågan..
  • Brumma
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:

Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum

I en kärnfamilj så skaffar man barnvakt.

du har alltså aldrig nogonsin varit på bio utan barn, på restaurang? Aldrig lämnat huset utan barn förutom när du skall arbeta? Allvarligt?
  • Brumma
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 12:24:12 följande:

För att bonusmammor oftast har snedvridna vaneföreställningar.

Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.

Väljer man en förälder så ska man också anpassa sig till den familjen man

*besöker*. inte komma o gnälla om allt.

Barnens bästa först...alltid!.

I de flesta fungerande familjer så prioriteras alla. Ingen kommer på tredje eller andra plats utan allas behov värderas lika mycket.

Sätter man aöltid sin partner sist så skulle jag tro att det slutar i skilsmässa - oavsett om man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj...
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-19 14:43:36 följande:

Men du måste väll se att det är en skillnad att som förälder säga "jag vill inte att du kommer hem till oss utan att fråga först" och att "i morgon ska vi på bio så då får ni vara hemma hos pappa/barnvakt" För mig är det en milsvid skillnad.

Det förstnämnda kan infinna sig flera gånger i veckan medan det andra kanske bara händer några gånger per år.

Det är bra att det finns familjer som får det att fungera, där barnen känner sig lika välkomna hur som. Jag tror att där det lyckas så ÄR barnen till faktum överlag välkomna och barnen behöver aldrig tvivla utan att det helt enkelt är ett sätt för att få livet att gå ihop.

Men att från det till att råda andra människor, att det är ett bra sätt och det rätta och att barn som inte klarar av det har problem, är i mina ögon helt galet. Det landar kanske bra hos någon, men hos TS där barnen till faktum INTE är välkomna av TS själv så kan jag inte förstå hur man kan propagera för att det är en bra metod.

Jag svarade på ett inlägg där det tydligen var tragiskt att överhuvudtaget planera in ngt utan barnen...

jag vet inte vad du det är du anser att jag råder till? Jag har skrivit att barnen kan höra av sig och checka av om det funkar att komma.

Förklara gärna vilken metod jag propagerar...
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-19 16:24:39 följande:

Vill förtydliga att det inte var endast din text jag svarade på, tänkte skriva till det men missade.

Men det är just det fetmarkerade som jag syftar på. Jag tror ärligt att för en del så är det inga problem, men som jag skrev att då handlar det om familjer där barnen genuint känner sig välkomna. Medans för andra barn så skulle det vara katastrof.

Jag kan ge vår familj som exempel, under en viss period av deras uppväxt har barnen varit allt annat än välkomna hos pappan (observera, inte av bonusmamman utan av pappan). Olyckligt nog så passade den perioden ihop med mellantjejens mest jobbiga tonårsperiod då hon hade behövt kärlek och bekräftelse från alla hon mötte men så var inte fallet. Om min man hade varit TS så hade det varit rent förödande för henne om han hade fått det rådet och om han hade övertalat mig att det var helt okej, barn far inte illa av det. Som tur är så har han så pass mycket insikt i barnpsykologi så han förstod hennes behov även om han har fått tagit rejält mycket skit tillbaka.

Och jag tror inte att vi är konstigare än många andra familjer, jag vet ganska många som oss där sånt här inte är lätt och det finns många barn som idag är vuxna som vittnar om hur deras uppväxt varit. Och därför har jag valt att min dörr är öppen för alla barn som bor i vårt hem, och om min man inte hade velat det så hade vi haft ett rejält problem för att det är en så pass viktig sak för mig att försvara så där hade jag satt helt stopp, jag vågar inte chansa med mina barns barndom!

Jag tror ärligt talat att det riskerar att uppstå mer problem om ett barn får lära sig att komma och gå utan kommunikation, hänsyn och en smula planering. Att uppmana till DET anser jag är betydligt värre än att uppmana till att man har en dialog med alla inblandade.

Menar du allvarligt att din dotter skulle må bättre om hon istället för att kolla av bara dök upp hemma hos sin pappa och DÄR fått veta att det inte funkar att hon kommer dit eller att hon av ngn anledning inte är välkommen.

Min bonus är alltid välkommen hit men av flera olika anledningar anser vi att det är bra att hon hör av sig först. Bland annat så är vi inte alltid hemma. Vi vill inte heller att det skall finnas möjlighet att utnyttja "jag sover hos pappa" när hon egentligen sticker iväg på tex fest....

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara en katastrof att lära sig att höra av sig när man ändrar planer. Det är liksom inte enbart för att slippa traska in när mamma o hennes kille har sex utan en massa praktiska saker bakom. Inte minst att man lär sig visa hänsyn..

Säger du aldrig nej, vi är inte hemma ikväll? Är du hemma varje sekund du inte är på arbetet? Är du ok med att inte veta var dina barn sover någonstans. Varför de inte kommer hem? Antar du vara att de sover hos pappan eller vill du att de hör av sig om de inte kommer hem som planerat?

Om min bonus skall komma en fredag kväll och hon aldrig dyker upp så blir både jag och hennes pappa oroliga. Det kan ha hänt ngt.. vi tar inte för givet att hon fått ert infall och åkt hem till sin mamma istället utan vi hade naturligtvis kollat upp vad som hänt. Vad hon är.

Hade du inte gjort det?
  • Brumma
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-19 18:34:39 följande:

Haha tror du ja. 100% av alla bonusmorsor jag frågat skulle aldrig göra om det..

Så för att de du pratat med inte skulle göra om det så är det så för alla?

Kan meddela dig då att jag lätt gjort om det. Jag älskar mitt bonusbarn, den jag har problem ned är hennes mamma.

Hade hellre haft min bonus på heltid än som nu, dela med en tredje part...

Så skulle jag få chansen att välja i framtiden skulle skillnaden då kanske varit att jag sett till att killen jag träffat hade sitt barn på heltid ;)

Varför anser du veta vad andra känner? Tror du att du är gud? Då kan jag meddela att det är du med största sannolikhet inte..

Varför inte låta folk själva bestämma vad de anser om saker och ting I sina liv?
  • Brumma
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:10:50 följande:

Din kille borde lämna dig. Man han är väl inte man nog att göra det. Jävla toffel.

Hennes man kanske är av åsikten att han är en bra pappa som helst tar fullt föräldraansvar över barnen på sin tid? Och inte har behov av ngn som stöttar och är extravuxen?Att han helst själv uppfostrar sina barn?
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-19 21:10:37 följande:

skit, hade skrivit världens längsta svar och så försvann det :( får skriva mer någon annan dag. Men summa summarum

1. mina barn har aldrig sprungit vind för våg, vi kommunicerar förälder-barn-förälder, troligtvis mer än i de flesta familjer. Vi hade VV och den som hade barnen hade ansvar för att meddela om dom åkte vidare, även om barnen sa att dom meddelat mig. Så dom kunde inte smita undan.

2. Mina barn klarade av att vara själva och laga lite mat från 12 års ålder så det blev aldrig panik om vi var borta några timmar. Sov vi borta så visste dom om det innan, men oftast så var dom med då (fördelen av att inte vara låst är att det är helt ok att låna barnen på "fel" vecka.

3. Min dotter hade mått bättre av att vara välkommen hem till sin pappa, att behöva meddela var bara en bisak, det var värre att hon ganska ofta fick nej utan orsak. (som att det inte fanns mat fast hon redan hade ätit)

4. Jag har facit i hand, de är nu tre unga vuxna som alla i deras närhet lovordar, arbetsamma, lojala, pålitliga och trevliga. Så nej, bara för att man lyssnar på barnens behov så blir dom inte odrägliga.

Jag har aldrig skrivit att de blir odrägliga. Men du påstod att det är farligt (eller hur du uttryckte det) att lära barnen ansvar och kommunikation. Jag hända att jag tror det finns mer faror med att propagera att barnen får komma och gå utan kontroll.

Det är ju jättebra att det fungerat för er. Men för alla fungerar det inte på samma sätt. Min bonus är tonåring och hon hade varken ätit, gått och lagt sig i tid, gjort dina läxor eller kommit upp på morgonen.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vari skillnaden ligger i det du skriver att ni haft - kommunikation - med det jag förespråkar - kommunikation..

Det känns som om du tillskriver mig åsikter jag inte har..
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).