• Brumma

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Anonym (****) skrev 2015-02-19 23:02:14 följande:

Jo men i vår familj har alla självklart samma värde.

Men nu var det bonusmammorna som diskuterades här o det är ju en helt annat sak.

Ursäkta men va?!?

Exakt VARFÖR är det en annan sak?

Varför rangordna familjer?
  • Brumma
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 18:52:31 följande:

Nej, jag är ingen bitter biomamma, Tvärtom

Jag lever i en lycklig kärnfamilj.

Dock både ser o läser jag om bonusmammor som borde veta bättre.

Ja, kanske jag har fel...4:e plats är ju närmare sanningen om man har djur.

vilken jäkla taskig inställning! Fy fasen vad ledsen jag blir över att det finns människor som du. Inte konstigt att det finns mobbning och utanförskap. .
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-19 23:12:09 följande:

Jag märker att jag inte når fram. Det är inte farligt att lära barn ansvar och kommunikation, men det finns mängder av andra sätt att göra det än att barnen måste fråga om dom får komma hem. Och ingen som jag läst här propagerarar för att barnen ska få gå utan kontroll.

Och bra, då sätter ni den regeln utifrån att hon inte är mogen ännu för det ansvaret. Ni sätter inte regeln utifrån att ni inte vill att hon ska vara där, som i TS fall, och det är det jag pratat om hela tiden, att ge råd utifrån den som frågar, och då blir det farligt att ge dom råden, för begränsningen kommer inte utifrån välvilja.

Fast jag har aldrig sagt att barnen skall fråga om de får komma hem. Däremot kolla av om det överhuvudtaget fungerar.

Oavsett om hon fixat ansvaret eller inte hade vi ändå velat att hon hört av sig och kollat både med oss och sin mamma. Hur du får det till att be om lov vet jag inte.

Jag har heller inte gett ngt råd till TS utan som jag påpekade tidigare så var inlägget du hakade upp dig på skrivet som svar till en som ansåg att man överhuvudtaget inte fick lov att göra något utan att ha sina barn med sig. Att man aldrig fick ha barnvakt eller säga att just denna gång har vi bokat in annat. Att alltid till 100% vara tillgänglig pm barnen vill ändra sina planer.

Som sagt. Du tillskriver mig saker. var snäll och sluta med det.
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 08:01:33 följande:

Vad är det för skillnad på att fråga om lov och fråga om det fungerar?

1.Får jag lov att komma?

2.Är ni hemma så kommer jag gärna.

Typ.

Det är ganska enkelt - är vi inte hemma så är vi inte. Och hon är inte tillräckligt ansvarsfull för att vara här själv. Men det är liksom inga problem - hon vill inte vara här om vi inte är här.. Dels kan hon inte ta sig hit om ingen kör henne. Dels bor vi alldeles för långt från kompisarna.

Är vi hemma så är hon gärna här - och självklart är hon alltid välkommen så länge det fungerar.
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:16:05 följande:

Men du påstår att barnen är välkomna om det fungerar.. det borde väl innebära att de inte alltid är välkomna, som du påstår att de är.

Varken jag eller min man kan klona oss så vad tycker du vi ska göra när vi inte är hemma?
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:25:39 följande:

Tränar ni på att hon ska kunna vara ensam hemma eller är det inte aktuellt alls? Det brukar kännas skönt för ungdomar att klara av sådana saker, och det är bra när de blivit vuxna att slippa känna oro för att vara ensam hemma. Finns en hel del vuxna som har svårt att klara av det, och det lider de av. 

Hon kan inte ta sig hit utan att ngn hämtar henne.
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:26:09 följande:

Glömde igen: 

Vi bor två timmars bilväg från mamman, skolan och vänner. Hon har ingen önskan av att vara här ensam eftersom det är så isolerat. Om hon, när hon blir äldre, känner att hon vill vara här mer så får hon gärna det. Vi hade allra helst sett att hon bodde här på heltid och då hade hon haft skolskjuts tex så hon kunnat komma hem efter skolan.
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:29:39 följande:

Okej. Men det hindrar ju inte att det går att träna ändå. Någon hämtar henne, men lämnar henne sedan hemma ensam för att göra annat ett tag. Så går det ju att vänja sig vid att vara själv i huset eller hur ni nu bor. Det kan ju vara en sak att prata om i alla fall?

Om det skulle bli aktuellt att hon skulle vilja åka hit även om vi inte är hemma så tar vi det då. Men det finns ingen anledning för henne att vara här ensam.

anledningen till att hon kommer hit är för att träffa oss. Är vi inte här försvinner den anledningen.
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:27:31 följande:

Det samma som alla andra föräldrar gör - ändra planerna, öva barnet vara ensamt hemma eller skaffa en barnvakt.

Vi skaffar barnvakt för de barn som vi har hemma just för tillfället. Vi skaffar naturligtvis ingen barnvakt för ett barn som enligt planerna skall vara med sin andra förälder. Hon kommer hit för att träffa oss, inte för att bli borträknad till barnvakt. Inte heller för att sitta ensam hemma.

Om hon i ftamtide skulle vilja använda vårt (som i mitt, hennes, hennes pappas och hennes syskons) hem som tillflyktsort att vara ensam i så kommer hon att glra det. Men i nuläget är det inte aktuellt.
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:33:17 följande:

Fast det kan man ju förstå att hon inte vill. Bo isolerat och långt från vänner brukar ju inte vara så poppis i tonåren och för en del människor: aldrig. Jag skulle inte palla att bo så en kvart. No offense intended.

Så hon kan vara ensam hemma hos mamman i alla fall då?

Ja, det förstår jag också att hon inte vill. Hade hon bott här mer och gått i skola här så hade hon naturligtvis lärt känna vänner här. Men i nuläget finns liksom ingen anledning för henne att vara här om vi inte är hemma. Det finns liksom ingen anledning att tvinga henne..

Ja det är hon, i kortare stunder. Vi (jag och hennes pappa) tränar henne på att laga mat så att hon skall klara att fixa ngt att äta. Men det är nästan alltid ngn hemma hos henne. Är hennes mamma borta så är hon antingen hos oss så eller hos sin mormor. Även hennes mamma planerar efter "barnfritt" schema och reser bort när det är planerat att hon skall vara hos oss.

Vi i vår tur planerar in sådant när hon skall vara hos sin mamma men aldrig när hon skall vara hos oss. Om vi inte skall åka ned familjen såklart ;)

Vi skaffar ju inte barnvakt när hon är här eftersom vi hekt vill ha den tiden tillsammans med henne ;)
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).