Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
Jo men i vår familj har alla självklart samma värde.
Men nu var det bonusmammorna som diskuterades här o det är ju en helt annat sak.
Exakt VARFÖR är det en annan sak?
Varför rangordna familjer?
Jo men i vår familj har alla självklart samma värde.
Men nu var det bonusmammorna som diskuterades här o det är ju en helt annat sak.
Nej, jag är ingen bitter biomamma, Tvärtom
Jag lever i en lycklig kärnfamilj.
Dock både ser o läser jag om bonusmammor som borde veta bättre.
Ja, kanske jag har fel...4:e plats är ju närmare sanningen om man har djur.
Jag märker att jag inte når fram. Det är inte farligt att lära barn ansvar och kommunikation, men det finns mängder av andra sätt att göra det än att barnen måste fråga om dom får komma hem. Och ingen som jag läst här propagerarar för att barnen ska få gå utan kontroll.
Och bra, då sätter ni den regeln utifrån att hon inte är mogen ännu för det ansvaret. Ni sätter inte regeln utifrån att ni inte vill att hon ska vara där, som i TS fall, och det är det jag pratat om hela tiden, att ge råd utifrån den som frågar, och då blir det farligt att ge dom råden, för begränsningen kommer inte utifrån välvilja.
Vad är det för skillnad på att fråga om lov och fråga om det fungerar?
Men du påstår att barnen är välkomna om det fungerar.. det borde väl innebära att de inte alltid är välkomna, som du påstår att de är.
Tränar ni på att hon ska kunna vara ensam hemma eller är det inte aktuellt alls? Det brukar kännas skönt för ungdomar att klara av sådana saker, och det är bra när de blivit vuxna att slippa känna oro för att vara ensam hemma. Finns en hel del vuxna som har svårt att klara av det, och det lider de av.
Glömde igen:
Okej. Men det hindrar ju inte att det går att träna ändå. Någon hämtar henne, men lämnar henne sedan hemma ensam för att göra annat ett tag. Så går det ju att vänja sig vid att vara själv i huset eller hur ni nu bor. Det kan ju vara en sak att prata om i alla fall?
Det samma som alla andra föräldrar gör - ändra planerna, öva barnet vara ensamt hemma eller skaffa en barnvakt.
Fast det kan man ju förstå att hon inte vill. Bo isolerat och långt från vänner brukar ju inte vara så poppis i tonåren och för en del människor: aldrig. Jag skulle inte palla att bo så en kvart. No offense intended.
Så hon kan vara ensam hemma hos mamman i alla fall då?