• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Anonym (Förskola)

Förskolan är i kris, för stora barngruppen, för lite personal, ofta för trånga lokaler, svårt att få tag i vikarier vilket resulterar i att förskolor jobbar underbemannade. Jag har jobbat i många år i yrket men valt att sluta. Jag saknar att jobba med barn men det är inte värt det. Många föräldrar har ingen som helst respekt för de tider de har på förskolan. Eftersom flera föräldrar har reagerat på att förskolan ringer när ni är sena så drar jag en slutsats om att du inte är ensam om att hämta försent. Som flera har påpekat påverkar detta hela verksamheten, arbetsbelastningen ökar ytterligare för personalen, de kan få ändra planer de haft för sin fritid för att barn inte blir hämtade i tid vilket leder till att de inte kan sluta i tid. Personalen kanske har egna barn som de ska på någon aktivitet, sjukhusbesök osv med.

På den förskola jag jobbade på hade vi stora problem med föräldrar som inte hämtade i tid, ville det sig riktigt illa kunde en personal bli lämnad ensam med 18 barn. Inte säker för varken barnen eller personalen. Den personal som ska sluta har inte alltid möjlighet att stanna kvar pga av föräldrar som inte hämtar sina barn i tid.

Av Ts inlägg har jag reagerat på att hon menar att ingen personal går hem vid 14.00 utan den tidiga personalen går hem 16.00. Detta har jag väldigt svårt att tro på då en förskola normalt har öppet från 06.00 på morgonen (jag vet det finns de som öppnar tidigare men aldrig varit med om någon som öppnar senare än 6.30)

En sak som föräldrar ofta inte tänker på när de hämtar sent är bemanningen och barnets säkerhet, det är inte enbart deras eget barn som blir utsatt för risker utan även alla de andra barnen.

Min förra chef var med på ett föräldra möte och informerade föräldrarna om vikten att hämta i tid pga av försäkringen täcker de tider barnet har på schemat, händer något när föräldern är sen så gäller inte försäkringen. Antalet personal är baserat på barnantalet, när det är mest barn på förskolan är det flest personal. Personalen måste även ta ut sin rast, de får Max jobba 5 timmar sen måste de ha rast för annars gäller inte försäkringen. Kommer föräldrar sent kan inte raster tas som planerat vilket bidrar till att planeringen för dagen förstörs. Barngruppen kanske inte kan gå till lekparken efter mellis som planerat. En annan viktig sak som min förra chef tryckte på är att står det slut tid 14.00 på schemat så slutar pedagogernas ansvar för barnet 14.00. Skulle personalen vilja skulle de helt enkelt inte behöva bry sig om barn x smiter från gården och ut på bilvägen, de har inte längre ansvaret för barnet. Lyckligtvis har jag aldrig stött på någon personal som släppt ansvaret när föräldrar varit sena.

Sist av allt vill jag påpeka att alla kan bli sena, förskolor har olika regler om när de vill att föräldrarna ska höra av sig. Prata med just din förskola och kolla hur de vill ha det, sen ska du respektera det. Det är inte enbart personalens arbetsmiljö det är även alla barnen på förskolans miljö som påverkas.

• Amanda84

Även om personalen är schemalagd till klockan 16 så behöver det inte innebära att personalen är i barngrupp tills klockan 16. Om man har många barn som går hem exempelvis klockan 14 så är det vanligt att personalen vid det klockslaget har andra uppgifter än att vara i barngrupp. Det kan se olika ut på olika förskolor men på förskolan där jag arbetar så har jag planeringstid klockan 14.05 på måndagar och jag går in och hjälper till i 30 minuter på en annan avdelning klockan 14.10 på torsdagar. På tisdagar har en kollega till mig på avdelningen planeringstid klockan 14.00. Möten och liknande brukar också förläggas till tider då många barn går hem för dagen.

Varje gång en förälder blir sen så missar jag planeringstid på måndagar (det händer i stort sett varje måndag så därför missar jag alltid 10-20 minuters planeringstid (av de avsatta 40 minuterna.)

Det största problemet är dock de dagar då föräldrar blir sena under de 30 minuterna som jag hjälper till på en annan avdelning. Om vi får reda på INNAN att en förälder blir sen så lyckas vi oftast lösa det genom att be en personal på en annan avdelning än min att gå in under halvtimmen på ovan nämnda avdelning och sedan avlöser vi varandra när barnet på min avdelning har blivit hämtat, men om föräldern inte meddelar att den är sen, så står vi där och jag vet oftast inte om det är läge att ringa till grannavdelningen och be dem springa in på den 3:e avdelningen eller om föräldern kommer om några minuter så att min kollega på grannavdelningen som slutar för dagen kan stanna över 3 minuter tills jag hinner in dit.

Att ringa till förskolan och meddela att man är sen handlar lika mycket om respekt för det egna barnet och personalen som att den sena föräldern som inte hör av sig orsakar riktigt kniviga situationer där personal lämnas helt ensamma med en stor grupp barn bara för att en förälder inte meddelar att den blir sen.

• View

Har man tid till 14 så ser man fasen till att komma till 14!! Det är vett och etiket! Man kommer inte försent utan att ringa, undrar om folk sköter sina jobb likadant?

• Anonym (s)
    Anonym (Håller med om det här) skrev 2015-02-19 16:02:00 följande:

Varför argumenterar du inte bättre istället för att ge dig på folk?

Det är bättre om man ger sig på åsikterna istället för personerna så slipper man själv stå med dumstruten.

Det är en genuin fråga. Jag undrar om vederbörande har lässvårigheter eftersom denne skriver att jag sagt något som jag ej gjort.

Ger du dig på mig nu då med dumstruten
  • pastamamman
    View skrev 2015-02-19 22:47:38 följande:

Har man tid till 14 så ser man fasen till att komma till 14!! Det är vett och etiket! Man kommer inte försent utan att ringa, undrar om folk sköter sina jobb likadant?

Många har ju flexibla arbetstider, så ja jag tror väldigt många sköter sina jobb likadant. Tror också att det i viss utsträckning är detta som skapat en viss nonchalans mot tider generellt.
  • Förtryckt
    Hårfagre skrev 2015-02-19 18:38:13 följande:

Pröva att komma 10-15 minuter försent till affären efter att den stängt. Kanske ger det dig ett hum om verkligheten.

Fast... det är inte ALLS samma sak.
    ---
  • Förtryckt

Förklaring till ovanstående:

Säg att du meddelat NK att du ska hämta undanlagda kläder senast kl 15 och de stänger 19.

DET är en bättre variant på ditt affärs-exempel.

---
  • Anonym (Skärpning!)
    Lavish skrev 2015-02-19 17:17:00 följande:
    Jobbar i innerstan, det går varken att köra dit (då vi inte har parkering) eller ta helikopter.

Ja, mitt jobb accepterar givetvis det. Liksom dagis. De lever ju i verkligheten till skillnad från dig. 

Du menar alltså att jag ska lämna mitt barn 1,5 timmar tidigare på dagis, åka till jobbet och fika i 1,5 timme och inte göra ett skit medans mitt barn befinner sig i barnomsorgen och får långa dagar, utökar barngruppen i onödan och tar upp onödiga skattemedel i form av personal, för att några gånger om året står kollektivtrafiken stilla?
    Du verkar tycka att dagiset ska se ditt problem som deras!

Bara att lämna ungen på bestämd tid och hämta på bestämd tid, inte svårare än så serru! Vad är problemet? Och är det problem så får väl för fan du se till att lösa det, eller tycker du att det kanske är dagis problem om du fastnar på tåget?

Försök tänka nästa gång innan du svarar!
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:24:04 följande:
    Du verkar tycka att dagiset ska se ditt problem som deras!

Bara att lämna ungen på bestämd tid och hämta på bestämd tid, inte svårare än så serru! Vad är problemet? Och är det problem så får väl för fan du se till att lösa det, eller tycker du att det kanske är dagis problem om du fastnar på tåget?

Försök tänka nästa gång innan du svarar!
    Hur ska jag lösa det? Sluta jobba och gå på bidrag? Om du inte själv har några svar på hur hela Sveriges arbetspendlande befolkning ska lösa problemet att trafik ibland står still oväntat och länge, så kanske det är du som ska tänka innan du svarar? 

Dagis har aldrig haft några problem, så vitt de säger är de hemskt nöjda med hur vi hämtar och hur vi skött det det fåtal gånger saker utom vår kontroll gjort att vi blivit sena.
  • Jennie med ie

Givetvis är det okej att komma för sent om t ex kollektivtrafiken pajat eller det sker en olycka så vägen stängs av o s v, såna förseningar kan bli stora (betydligt mer än en kvart) men det är ju inget man kan veta i förväg. Och att ta i så stora mariginaler att man vet att man kan komma i tid varenda gång under varenda möjlig omständighet är inte rimligt.

Däremot bör man när möjlighet finns meddela att man blir sen.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning