• pannkakan87

Östgötar som planerar barn 2016

Nu tar jag tjuren vid hornen och göra en egen tråd för oss från Östergötland som vill följas åt till pluset under 2016. Även ni som börjar försöka 2015 är självklart välkomna. Glad 

Ni får jättegärna presentera er lite, berätta hur många barn ni ev. har sedan tidigare, när ni tänkt försöka börja planera, varför ni väntar, jobb/studier osv.

Hoppas att vi kan följas åt när alla plusar och att det kanske även kan leda till någon träff sen i framtiden med alla bebisar! TystPlus

Välkomna!!

• Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016
  • marol
    pannkakan87 skrev 2015-02-26 08:13:44 följande:

Tråkigt! Men då kanske det är lika bra att köra vrinnevi då. Det är ju ändå där man ska föda sen. Eventuellt så kan man ju ta ett tidigt ul på Lovisa i alla fall. Det får man ju inte på vrinnevi om man inte har särskilda omständigheter.

Åh vad skönt med några som man kan bolla aktuella ställen med eftersom jag inte är härifrån. Bara bott här några månader, men hinner väl söka och läsa på ;) sen beror det ju oftast på vilken personen av bm man får, personkemi.
    pannkakan87 skrev 2015-02-26 08:11:37 följande:

Jag var helt inne på kejsarsnitt för ett tag sen men har helt vänt i tankarna. Jag vill föda vaginalt om det går, men kommer att vara MYCKET noga med att de ska hålla emot när bebisen ska krystas ut för att minska sprickning. Dock känner jag ingen rädsla över kejsarsnitt om det skulle komma dit heller. Känner mig ganska lugn men nu har ju inte jag nån bebis i magen ännu som inte har nån annan väg ut än genom fiffi eller magen. 

Igår när jag och sambon var och handlade så pekade han på bebisavdelningen (med blöjor nappflaskor och sånt) och sa "tänk när vi ska handla här" och gav mig världens leende.  Längtar som en tokig!

Älskar också när min sambo gör antydningar sådär på att han längtar:) pirret. Att vi ska vilda familj. Han sa tidigare i veckan att det känns lite ovanligt och konstigt att vara man och längta sådär, men han sa att "jag längtar verkligen".
  • Javli

Ang kejsarsnitt så är det svårt att veta vad som är bäst. Ingen förlossning är den andra lik. Jag överlevde bra med bara lustgas förra gången och hoppas kunna använda det nästa gång med.

• skatergirl81
    Javli skrev 2015-02-26 13:31:17 följande:

Ang kejsarsnitt så är det svårt att veta vad som är bäst. Ingen förlossning är den andra lik. Jag överlevde bra med bara lustgas förra gången och hoppas kunna använda det nästa gång med.

Jag är inte rädd att det ska göra ont...utan allt annat som kan hända att bebis fastnar, sugklocka,yttre press, att ingen läkare ska finnas tillhands, att bm inte ska lyssna på mig, att jag ska få panik osv.

Såklart kan allt gå bra men finns så mycket riskfaktorer så det kan gå precis hursomhelst.

Men jag vet ju inte hur jag kommer känna när jag väl är gravid.
  • skatergirl81
    marol skrev 2015-02-25 23:51:25 följande:

Tänker också försöka få igenom kejsarsnitt. Hoppas på lyhörd personal och ej stöta på patrull. Tycker man ska få bestämma själv vilket sätt ens barn ska förlösas på. Det man känner sig trygg med så man får en bra upplevelse.

Ja jag är beredd att det ska bli en kamp. Vet inte hur svårt det är här i Norrköping, har en kollega som fått ks pga ångest. Men läst om vissa med förlossnibgsskräck som tvingats att föda, fast det har varit i andra landsting. Verkar bara väldigt olika.

Jag är rädd att jag ska ta ks och sen att det blir någon hemsk komplikation på det fast man tror att det ska vara tryggare. Men trots allt så känner jag iaf nu att ks känns bäst...sen får man ju se sen när man är på smällen hur det känns.

Men då ks är ett planerat rutiningrepp med gott om personal som står beredda att ta hand om både bebis och mamma så känns det som det tryggaste alternativet. Vid en förlossning kan det gå väldigt fel väldigt snabbt och det finns ingen läkare i närheten.

När skulle ni börja försöka?
  • skatergirl81
    pannkakan87 skrev 2015-02-26 08:11:37 följande:

Jag var helt inne på kejsarsnitt för ett tag sen men har helt vänt i tankarna. Jag vill föda vaginalt om det går, men kommer att vara MYCKET noga med att de ska hålla emot när bebisen ska krystas ut för att minska sprickning. Dock känner jag ingen rädsla över kejsarsnitt om det skulle komma dit heller. Känner mig ganska lugn men nu har ju inte jag nån bebis i magen ännu som inte har nån annan väg ut än genom fiffi eller magen. 

Igår när jag och sambon var och handlade så pekade han på bebisavdelningen (med blöjor nappflaskor och sånt) och sa "tänk när vi ska handla här" och gav mig världens leende.  Längtar som en tokig!

Jag blir också jätteglad när sambo pratar om bebisen...då känns det så verkligt och man längtar. .för han ville ju inte förut och det var så jobbigt, för man visste inte om det skulle leda till att vi gjorde slut. Men så glad att han vill och att vi pratar om det ofta.
  • marol
    skatergirl81 skrev 2015-02-27 12:43:32 följande:

Jag är inte rädd att det ska göra ont...utan allt annat som kan hända att bebis fastnar, sugklocka,yttre press, att ingen läkare ska finnas tillhands, att bm inte ska lyssna på mig, att jag ska få panik osv.

Såklart kan allt gå bra men finns så mycket riskfaktorer så det kan gå precis hursomhelst.

Men jag vet ju inte hur jag kommer känna när jag väl är gravid.

skatergirl81 skrev 2015-02-27 12:50:29 följande:

Ja jag är beredd att det ska bli en kamp. Vet inte hur svårt det är här i Norrköping, har en kollega som fått ks pga ångest. Men läst om vissa med förlossnibgsskräck som tvingats att föda, fast det har varit i andra landsting. Verkar bara väldigt olika.

Jag är rädd att jag ska ta ks och sen att det blir någon hemsk komplikation på det fast man tror att det ska vara tryggare. Men trots allt så känner jag iaf nu att ks känns bäst...sen får man ju se sen när man är på smällen hur det känns.

Men då ks är ett planerat rutiningrepp med gott om personal som står beredda att ta hand om både bebis och mamma så känns det som det tryggaste alternativet. Vid en förlossning kan det gå väldigt fel väldigt snabbt och det finns ingen läkare i närheten.

När skulle ni börja försöka?

Hade kunnat vara jag som skrev det du skriver. Smärtan har inget med det eventuella önskemålet om ks att göra, ks är ju oxå smärtsamt på sitt sätt. Men som du skriver så är det många delar runt omkring förlösandet av barnet som känns för osäkra med vaginal förlossning för att jag ska känna mig bekväm å trygg med det. Det finns liksom ingen som kan säga på förhand hur det ungefär kommer gå till då medan ks är rutin å de ser liknande ut. Principen är densamma. Säger något till mig innan att jag kommer spricka lite å få sy några stygn men inte kommer känna av det så värst samt inte märka skillnad alls efter några månader - så visst,sign me up for it. Men tänk om det blir mer än så....

Önskar så att jag kunde go with the flow för det skulle vara en sån häftig upplevelse att man är mer aktiv i förlossnigsarbetet av sitt eget barn, att man själv gjorde jobbet, men inte till priset av vad som kan hända. Då känns det nog så lagom häftigt när man skadas. Vet att det i de flesta fall går bra å folk har bra upplevelser men bara det att risken finns att jag blir skadad för livet känns inget vidare. Jag kan verkligen inte resonera att gå sönder lite hör till att få barn, det får man räkna med. Jag vill inte få men... tydligen betyder mitt underliv mkt för mig. Men sen ibland så tänker jag istället: hur illa kan det bli?! Vad är oddsen för att jag ska vara en av dem som spricker Sjuuuukt mkt å från fram till bak med besvär efteråt? Vill inte att någon försöker övertyga mig om vaginal heller för då ångrar man sig väl som fan att man inte stod på sig om man nu är en av de olyckliga själar som har dåliga upplevelser å får lida för det.

Vi börjar i april :) 6-7 veckor kvar bara i så fall. Ska ha mens i helgen men sen nästa efter det blir sista innan försök. Plötsligt så nära
  • skatergirl81
    marol skrev 2015-02-27 14:53:50 följande:

Hade kunnat vara jag som skrev det du skriver. Smärtan har inget med det eventuella önskemålet om ks att göra, ks är ju oxå smärtsamt på sitt sätt. Men som du skriver så är det många delar runt omkring förlösandet av barnet som känns för osäkra med vaginal förlossning för att jag ska känna mig bekväm å trygg med det. Det finns liksom ingen som kan säga på förhand hur det ungefär kommer gå till då medan ks är rutin å de ser liknande ut. Principen är densamma. Säger något till mig innan att jag kommer spricka lite å få sy några stygn men inte kommer känna av det så värst samt inte märka skillnad alls efter några månader - så visst,sign me up for it. Men tänk om det blir mer än så....

Önskar så att jag kunde go with the flow för det skulle vara en sån häftig upplevelse att man är mer aktiv i förlossnigsarbetet av sitt eget barn, att man själv gjorde jobbet, men inte till priset av vad som kan hända. Då känns det nog så lagom häftigt när man skadas. Vet att det i de flesta fall går bra å folk har bra upplevelser men bara det att risken finns att jag blir skadad för livet känns inget vidare. Jag kan verkligen inte resonera att gå sönder lite hör till att få barn, det får man räkna med. Jag vill inte få men... tydligen betyder mitt underliv mkt för mig. Men sen ibland så tänker jag istället: hur illa kan det bli?! Vad är oddsen för att jag ska vara en av dem som spricker Sjuuuukt mkt å från fram till bak med besvär efteråt? Vill inte att någon försöker övertyga mig om vaginal heller för då ångrar man sig väl som fan att man inte stod på sig om man nu är en av de olyckliga själar som har dåliga upplevelser å får lida för det.

Vi börjar i april :) 6-7 veckor kvar bara i så fall. Ska ha mens i helgen men sen nästa efter det blir sista innan försök. Plötsligt så nära

Sen vet man ju också att om man blir skadad i underlivet så gör de i princip ingenting, det är typ bara att gilla läget för så ska det vara när man föder barn.

Min mamma sprack hela vägen något jag aldrig har vetat om förrän nyligen och hon säger att hon har lidit av detta i hela sitt liv.

Önska också att jag kunde gå igenom det häftiga med att föda barn men det känns helt enkelt så otryggt.

Spännande det är ju jättesnart!
  • skatergirl81
    pannkakan87 skrev 2015-02-26 08:13:44 följande:

Tråkigt! Men då kanske det är lika bra att köra vrinnevi då. Det är ju ändå där man ska föda sen. Eventuellt så kan man ju ta ett tidigt ul på Lovisa i alla fall. Det får man ju inte på vrinnevi om man inte har särskilda omständigheter.

Jag vet inte riktigt om jag vill ha ett tidigt vul, finns ju stor risk för missfall i början och skulle nog kännas jobbigare då. Men som sagt så tänker jag alldeles för mycket på allt
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-02-27 20:39:40 följande:

Jag vet inte riktigt om jag vill ha ett tidigt vul, finns ju stor risk för missfall i början och skulle nog kännas jobbigare då. Men som sagt så tänker jag alldeles för mycket på allt

Jag förstår hur du tänker. Jag gjorde dock ett tidigt ultraljud i vecka 8, inget vul utan ett vanligt. Dels för att jag var nojig för MA, att det skulle vara ett missfall men kroppen inte stött ut det. Jag hade även en stor rosa flytning nån vecka innan ultraljudet och blev ännu mer rädd så det var skönt att kolla upp hur allt stod till. Sen vid KUB i vecka 13 var jag lika orolig ändå. :P Men det var skönt att kolla upp tyckte jag och skulle nog vilja göra ett tidigt igen. :)
  • Desideri

Ang att göra kejsarsnitt eller föda avginalt ska man nog göra det som känns bäst/tryggast för en själv. Att gå runt och vara rädd och må dåligt gör ingetnting bättre, varken nu innan eller när man är gravid. Man ska ju må bra och känna sig trygg i detta. Stå på er om ni vill göra snitt. :)

Innan jag blev gravid så hade jag tänkte länge att jag ville göra snitt. Att föda vaginalt fanns inte med på världskartan då. Men sen ändrade jag mig, när kommer jag inte riktigt ihåg. Min förlossning med dottern var bara positiv, sprack bara ytligt så fick några skönhetsstygn som de kallade det. Det ända som jag i efterhand tyckte var jobbigt var pinvärkar som jag hade i 1-2 dygn innan det började hända saker. Visst sen tog det 16 timmar från vi skrevs in till hon tittade ut men allt gick bra och det är nog därför jag ser så mycket fram emot att få göra om det igen. För mig var det höjdpunkten på nått sätt. Denna gång, om allt går lika bra, vill jag hjälpa till att "fånga" och lägga bebisen på bröstet. :)

Nu är min februarimens slut. Bara två kvar sen kör vi igång också. Kan kappt vänta! :D

Igår skickade en vän som är gravid ett videoklipp på sin mage när bebisen had gympa. Man längtar ju inte mindre nu! :)

Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016