• pannkakan87

Östgötar som planerar barn 2016

Nu tar jag tjuren vid hornen och göra en egen tråd för oss från Östergötland som vill följas åt till pluset under 2016. Även ni som börjar försöka 2015 är självklart välkomna. Glad 

Ni får jättegärna presentera er lite, berätta hur många barn ni ev. har sedan tidigare, när ni tänkt försöka börja planera, varför ni väntar, jobb/studier osv.

Hoppas att vi kan följas åt när alla plusar och att det kanske även kan leda till någon träff sen i framtiden med alla bebisar! TystPlus

Välkomna!!

• Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016
  • Desideri

När jag gjorde ett ul med dottern i vecka 8 så såg vi en liten liten böna med ett tickande hjärta, inte så mycket mer. :) Dock gjorde jag inte vul utan vanligt ul. 
    Gjorde ul mest för att se så allt stod rätt till, var nojig för att det skulle bli missfall men kroppen inte stöter ut det. Såklart kan sånt lika gärna hända efter v 8 också men det lugnade lite. :)

• pannkakan87
    Desideri skrev 2015-03-06 12:00:25 följande:

När jag gjorde ett ul med dottern i vecka 8 så såg vi en liten liten böna med ett tickande hjärta, inte så mycket mer. :) Dock gjorde jag inte vul utan vanligt ul. 
    Gjorde ul mest för att se så allt stod rätt till, var nojig för att det skulle bli missfall men kroppen inte stöter ut det. Såklart kan sånt lika gärna hända efter v 8 också men det lugnade lite. :)

Men om man ser ett pickande hjärta borde det väl ändå klara sig? :-/
  • skatergirl81
    pannkakan87 skrev 2015-03-06 18:40:34 följande:

Men om man ser ett pickande hjärta borde det väl ändå klara sig? :-/

Innan v 12 är det ju vanligt med missfall. Ett hjärtslag är ju ingen garanti tyvärr, kan ju fortfarande vara något fel på fostret som gör att det inte klarar sig.
  • Desideri

Precis som skatergirl81 säger så är det ju ingen garanti tyvärr. Men efter v12 minskar ju risken för missfall ganska mycket, innan så kan de lika väl hända i v5 som i v10. :/ Men nu ska vi inte tänka sånt!!

• skatergirl81
    Desideri skrev 2015-03-06 18:56:21 följande:

Precis som skatergirl81 säger så är det ju ingen garanti tyvärr. Men efter v12 minskar ju risken för missfall ganska mycket, innan så kan de lika väl hända i v5 som i v10. :/ Men nu ska vi inte tänka sånt!!

Nä man får väl hoppas att man slipper det. När man väl vågat ta steget att bli gravid. Men kanske bra att ha det lite i bakhuvudet så man inte bli chockad om det händer
  • Usagi

Vad kul pannkakan87!????

Vi kunde se en liten böna med pickande hjärta. I vecka 13 sen gjorde vi kub och nupp test. I vecka 18 rutinultraljud och såg kön då. Fick även göra 2 till UL för att kolla så bebis låg med huvudet neråt????

Vi ska till Thailand i mars nästa år och hade tänkt börja efter det, då jag helst inte vill vara gravid där. Men suget efter ett syskon gör att det kanske blir tidigare iaf????

• Javli

Vi gjorde också tidgt UL i v 8 med dottern. Helt otroligt att se ett hjärta som slog. Fick veta att chasen att allt skulle gå vägen ökade även fast det fanns en risk. Nästa gång gör jag gärna tidigt UL för att lugna.

• pannkakan87
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/50275831-risk-for-missfall
    I den här tråden så läst jag att risken för missfall om man ser ett pickande hjärta i v8 är bara 3 %. En tjej hade fått den informationen från olika ivf-kliniker.

Hur tänker ni kring tidigt ul/vul? Ja eller nej?
    Ni som har gjort det tidigare, har ni sett ett pickande hjärta och har bebisen överlevt?
    Jag är så himla nyfiken! Jag kommer nog ändå vilja göra ett tidigt ul i v 8 på Lovisakliniken. Om möjligheten finns så kommer jag inte kunna håll mig!
  • pannkakan87
    Usagi skrev 2015-03-06 19:43:11 följande:

Vad kul pannkakan87!????

Vi kunde se en liten böna med pickande hjärta. I vecka 13 sen gjorde vi kub och nupp test. I vecka 18 rutinultraljud och såg kön då. Fick även göra 2 till UL för att kolla så bebis låg med huvudet neråt????

Vi ska till Thailand i mars nästa år och hade tänkt börja efter det, då jag helst inte vill vara gravid där. Men suget efter ett syskon gör att det kanske blir tidigare iaf????

Mådde du illa under den första graviditeten? Jag tänker på att du inte vill må dåligt i Thailand, men om ni blir gravida i början på året så kanske det har hunnit släppa tills ni ska åka. :)
    Här måste jag tajma in så att jag hinner arbeta 8 månader och få upp min föräldrapenning. Jag tar examen i januari och kommer att börja jobba direkt - så vi börjar försöka första ägglossningen i februari. :) Hoppas det tar sig rätt fort. Vet inte hur chef osv kommer att reagera men struntar faktiskt i det eftersom jag väntar i många år på att få skaffa barn nu. Har alltid velat gå klart universitetet först så att vi har en stabil ekonomi när lillen kommer. :)
  • pannkakan87
    Usagi skrev 2015-03-06 07:01:33 följande:

Hej!

Jag hoppar in här med. Vi hade tänkt starta bebisverkstaden i april nästa år. Kanske tidigare då längtan efter syskon kommer smygande. Vi är 27 år och har en dotter på 11 månader.

Såg att ni som bor i Norrköping undra om Lovisa kliniken. Jag gick hos bm Margareta och är mer än nöjd. Supernoga och väldigt omtänksam och rar. Gjorde ett vul i vecka 8 och gynekologen är väldigt snabb och inte särskilt social. Darja som utför UL är enormt duktig. Tar tid på sig och förklarar allt man ser på skärmen. Kan inte annat än rekommendera Lovisa.

Jag var inne på Lovisaklinikens hemsida nu och det står ingenting om vul i v 8 utan enbart tidigt ultraljud från v11. Obestämd
    Ringde du bara och bokade in vul i v 8 eller var det pga blödningar eller något annat?
Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016