• pannkakan87

Östgötar som planerar barn 2016

Nu tar jag tjuren vid hornen och göra en egen tråd för oss från Östergötland som vill följas åt till pluset under 2016. Även ni som börjar försöka 2015 är självklart välkomna. Glad 

Ni får jättegärna presentera er lite, berätta hur många barn ni ev. har sedan tidigare, när ni tänkt försöka börja planera, varför ni väntar, jobb/studier osv.

Hoppas att vi kan följas åt när alla plusar och att det kanske även kan leda till någon träff sen i framtiden med alla bebisar! TystPlus

Välkomna!!

• Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016
  • Desideri

Jag känner också av min tydligt men ska testa med äl test ändå. För att vara på säkra sidan typ. :)

Jag tänker som pannkaka. Jag kommer jag nog inte säga till sambon när det är positivt så det inte blir sex "bara för att" och slippa press. :)

Dottern sover jättebra och i eget rum så vi har massa tid och tillfällen men det blir kanske inte ofta ändå då man är trött efter jobb osv. :P

• skatergirl81
    pannkakan87 skrev 2015-03-09 14:43:44 följande:

Jag tror att det är viktigt att vara tydlig med barnmorskor och läkare hur man vill ha sin förlossning. Att man kanske inte vill bli igångsatt i första taget pga det kan gå för snabbt för vävnaderna att töja sig men även att de håller emot mellangården när man krystar. I Finland använder man den metoden och där har de några av de lägsta siffrorna på förlossningsskador i världen.

Igår tog jag en liten promenad förbi Lovisakliniken bara för att se var det låg. Pirret att tänka på när det är dag för inskrivning nästa år. ^^

När ni börjar försöka, kommer ni att lokalisera/testa ägglossning då eller låta slumpen avgöra? Jag kan liksom inte låta bli eftersom min äl känns så väl och jag har så regelbunden cykel. Kommer nog inte nämna nåt för killen dock. Han skulle nog bli nervös eller avtänd:P Vill bara att det ska vara "vanligt" ligga och inte "nu ska reproducera oss".. Om ni fattar :P haha

Ja jag har också läst det om Finland, konstigt att det inte är standard att göra så även inom svensk vård.

Jag är i valet och kvalet ang ägglossningstest. Vill inte att det ska bli verkstad. Det bästa vore ju bara att kunna köra på och händer det så händer det. Men jag har inte alls koll på ägglossningen så det blir svårt att pricka in det kanske. Får se hur det blir när det väl är dags.
  • skatergirl81
    Usagi skrev 2015-03-09 12:50:38 följande:

Jag tror det beror på vad du har för skäl att inte vilja/kunna föda vaginalt.

Ingen kommer tycka du är fånig. Det bästa vore att prata med en barnmorska där du kan ställa alla tänkbara frågor om förlossning, vaginalt och kejsarsnitt. Fördelar/nackdelar finns ju med båda.

En vän till mig hennes bebis fastna i förlossningskanalen/ bäckenet för det var för trångt. De fick ut bebisen via kejsarsnitt men hon fick syrebrist och var medvetslös när hon föddes. Hon är idag helt frisk.

De barnmorskor jag hade var toppen! Lyhörda och visste precis hur de skulle pusha mig. Födde på Vrinnevi. Jag fick yttre bristningar. Sprack vid de inre blygläpparna, så de fick sy ca 5 stygn. Inget som kändes under förlossningen och inget som syns i efterhand heller:)

Enda besväret jag fick var att jag hade svårt att känns när jag var kissnödig! Kissade aldrig på mig men fick kolla klockan så det inte hade gått för många timmar. Idag har jag inga besvär och det känns precis som vanligt. Man får lära känna sin kropp igen för visst sitter livmodertappen lite längre ner och lite åt sidan men inget som jag har besvär av.

Det låter ju toppen, ja inte att du sprack förstås men att det gick så bra och att det inte blev några stora besvär efteråt. Hoppas att nästa förlossning går liks bra!
  • skatergirl81
    Javli skrev 2015-03-09 13:42:16 följande:

Jag var också orolig inför förra förlossningen, allt gick bra till sist. Men det är lätt att höra olika historier, och ingen förlossning är den andra lik! Känner mig mycket lugnare inför när det är dags nästa gång även om det kan komma oförutsägbara komplikationer så vet jag ändå ungefär hur det kändes förra gång. Det är en trygghet.

Ja måste ju kännas mycket tryggare när man redan varit med om det en gång. Då vet man ju ungefär hur det kommer gå och vad som kommer hända!
  • skatergirl81

Idag är 13 dagar sedan mens och jag har mycket känningar från äggstockarna, kan det vara ägglossningen?

• Usagi
    skatergirl81 skrev 2015-03-11 09:57:13 följande:

Idag är 13 dagar sedan mens och jag har mycket känningar från äggstockarna, kan det vara ägglossningen?

Det kan det absolut vara. Min ägglossning känns som värsta träningsvärken.

Innan jag fick dottern kände jag aldrig något.
  • skatergirl81
    Usagi skrev 2015-03-11 20:31:19 följande:

Det kan det absolut vara. Min ägglossning känns som värsta träningsvärken.

Innan jag fick dottern kände jag aldrig något.

Tycker det kändes precis så...som träningsvärk.

Har läst massa om endometrios ikväll, tänker att det kan vara en förklaring till att jag är så trött. Opererade ju bort den för ett år sedan men nu har jag känningar igen så det kanske har kommit tillbaka. Tyvärr kan ju endometrios göra det svårt att bli med barn och det är ju läskigt. Och jobbigt förstås att vara orkeslös och trött. Fattar inte varför det alltid ska bara något fel på kroppen! !
  • pannkakan87
    skatergirl81 skrev 2015-03-11 22:26:25 följande:
    Tycker det kändes precis så...som träningsvärk.

Har läst massa om endometrios ikväll, tänker att det kan vara en förklaring till att jag är så trött. Opererade ju bort den för ett år sedan men nu har jag känningar igen så det kanske har kommit tillbaka. Tyvärr kan ju endometrios göra det svårt att bli med barn och det är ju läskigt. Och jobbigt förstås att vara orkeslös och trött. Fattar inte varför det alltid ska bara något fel på kroppen! !
    Nej vad tråkigt. Du borde åka in och låta dom titta för att se om det är endometriosen.
    Hade du en cysta som de opererade bort eller hur yttrade sig din endometrios?
  • Javli

Hur många av er har barn sedan tidigare och för hur många blir detta första barnet?

För vår del blir det andra barnet, har en dotter på snart 3 år.

• skatergirl81
    pannkakan87 skrev 2015-03-12 07:04:01 följande:

Nej vad tråkigt. Du borde åka in och låta dom titta för att se om det är endometriosen.

Hade du en cysta som de opererade bort eller hur yttrade sig din endometrios?

Det var en cysta de opererade bort, har gjort det en gång tidigare med. De kan inte veta säkert att det är endometrios utan att kolla med titthål. Nu när de var inne och tog bort cystan så förklarar de att det förmodligen var pga endometrios som jag haft så ont och att de bränt bort det. Men de sa inget om att det kan påverka att bli gravid men det har jag läst om nu. Men förhoppningsvis kommer det inte bli så för mig.

Men tycker det är jobbigt att jag har typ ingen energi, försöker träna 3-4 ggr i veckan...äter bra...dricker en kopp kaffe om dagen och röker inte och dricker nästan ingen alkohol. Äter dvitamin och har testat äta tillskott av järn. Men känner mig helt orkeslös...även om jag lägger mig så jag får sova 8 timmar så är jag trött när jag ska jobba. Försöker komma på vad det beror på.
Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016