• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 21:41:01 följande:
    Jag hade inte varit bekväm med att lämna mitt barn till någon som inte kan tänka själv.. Oavsett hur många bra egenskaper personen besitter i övrigt.Inte rocket science att ta hand om ett barn, inte ens en bebis. Åtminstone inte om det bara gäller några dagar.
    Tar man allt ifrågasättande som negativt så...
    "Tar allt ifrågasättande som negativt"!? Alltså, nu får du ju ge dig!
    Du skrev följande: "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Du anser inte att man skulle kunna byta ut och ta bort en del ord i den meningen, för att få den lite trevligare? - Hur kan man inte tolka den meningen som negativ? Exakt vad i den meningen du skrev, ser du som positiv?

Givetvis kan karln tänka själv. Men han skulle väl inse när klockan är sen, att maten skulle varit färdig och uppäten för någon-några timmar sedan. Då skulle han köra en nödlösning och koka ett paket nudlar eller så.
    Tandborstning skulle han givetvis också komma ihåg. Men kanske göra det lite halvdant och inte orka ta striden om tandkräm (som mitt barn avskyr), utan istället ge med sig och borsta barnets tänder enbart med vatten.
    Med en lista så kommer jag att belysa det som är viktigt. Det finns 6 tider, instruktioner kring tandborstning, samt en del recept på näringsrik mat som jag vet att mitt barn tycker om.

Alla människor är olika. Denna man är suverän på sitt sätt. Och han är knappast "efter", som du så vidrigt uttryckte det.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 21:43:21 följande:
    Nu kan ju jag ha missuppfattat något, men om det du strök under var riktat till mig, så kan jag nämna att mitt barn endast är fyra år gammal.
  • Pescetarian
    En blå giraff skrev 2015-03-01 21:42:44 följande:

Verkar väldigt överdrivet om man skriver såna listor. OK om det är till en barnvakt och denne känner stor osäkerhet över upplägget under dagen/kvällen. Har väl hänt att jag skrivit några instruktioner åt morfar då han barnvaktat mina barn då de var bebisar t.ex. gällande vilken mat de skall äta och när. Men åt den andra föräldern eller om det gäller äldre barn tycker jag det är löjligt och tyder på onormalt kontrollbehov.

Syftade du på mig?
    Mitt barn är fyra år.
    Jag vet ju inte vart du drar gränsen för vare sig ett "äldre barn" eller ett "onormalt kontrollbehov", men personligen anser jag att mitt barn är ett yngre barn och att jag har ett normalt kontrollbehov.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 16:34:18 följande:

Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?

fluu skrev 2015-03-01 21:41:01 följande:

Tar man allt ifrågasättande som negativt så...

Pescetarian skrev 2015-03-01 21:47:27 följande:

"Tar allt ifrågasättande som negativt"!? Alltså, nu får du ju ge dig!

Du skrev följande: "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"

Du anser inte att man skulle kunna byta ut och ta bort en del ord i den meningen, för att få den lite trevligare? - Hur kan man inte tolka den meningen som negativ? Exakt vad i den meningen du skrev, ser du som positiv?

Givetvis kan karln tänka själv. Men han skulle väl inse när klockan är sen, att maten skulle varit färdig och uppäten för någon-några timmar sedan. Då skulle han köra en nödlösning och koka ett paket nudlar eller så.

Tandborstning skulle han givetvis också komma ihåg. Men kanske göra det lite halvdant och inte orka ta striden om tandkräm (som mitt barn avskyr), utan istället ge med sig och borsta barnets tänder enbart med vatten.

Med en lista så kommer jag att belysa det som är viktigt. Det finns 6 tider, instruktioner kring tandborstning, samt en del recept på näringsrik mat som jag vet att mitt barn tycker om.

Alla människor är olika. Denna man är suverän på sitt sätt. Och han är knappast "efter", som du så vidrigt uttryckte det.

• Anonym (???)

Jag kan göra ganska detaljerade listor ibland. Det betyder inte att de alltid måste följas tull punkt och pricka. Men jag tucker det är bra för den som ska passa mitt barn vilka rutiner han är van vid. Varför inte liksom? Det betyder ju inte att jag tycker de är inkompetenta. Men varför är det fel att berätta hur tjock och hur varm han föredrar sin välling, var favoritpyjamasen är eller att Pippi inte betyder pippi Långstrump boken utan nåt helt annat. Eller vad som brukar hjälpa bäst när han är ledsen. Sen kanske det går jättebra för barnvakten att skippa vällingen, använda annan pyjamas och läsa Pippi Långstrump hela kvällen. Och då är det helt ok! Men om det inte funkar så kan det ju vara jättebra att ha en lista att få lite tips och hjälp från...

Varför bryt sig någon annan om detta?

• Anonym (x)
    Anonym (???) skrev 2015-03-01 22:45:29 följande:

Jag kan göra ganska detaljerade listor ibland. Det betyder inte att de alltid måste följas tull punkt och pricka. Men jag tucker det är bra för den som ska passa mitt barn vilka rutiner han är van vid. Varför inte liksom? Det betyder ju inte att jag tycker de är inkompetenta. Men varför är det fel att berätta hur tjock och hur varm han föredrar sin välling, var favoritpyjamasen är eller att Pippi inte betyder pippi Långstrump boken utan nåt helt annat. Eller vad som brukar hjälpa bäst när han är ledsen. Sen kanske det går jättebra för barnvakten att skippa vällingen, använda annan pyjamas och läsa Pippi Långstrump hela kvällen. Och då är det helt ok! Men om det inte funkar så kan det ju vara jättebra att ha en lista att få lite tips och hjälp från...

Varför bryt sig någon annan om detta?

Fattar inte heller varför det är så negativt att skriva ner barnets rutiner så barnvakten vet om det. Allt som kan vara viktigt att känna till pratar man ju med barnvakten om också, men det kan ju vara svårt att hålla allt i huvudet. Inte för att det är så mycket regler eller en inkompetent person man lämnar sitt barn med, utan för att det inte är inarbetade saker för barnvakten.
    Det handlar inte om kontrollbehov, utan om att underlätta för både barnvakt och för barnet. Framför allt om det är ett så litet barn att det inte kan berätta själv hur det vill ha det. Mitt stora barn skriver jag inga listor för längre, hon berättar själv hur vi brukar göra om hon tycker något blir fel. Men mitt lilla barn kan inte prata för sig än.
    Jag tycker det låter lite löjligt att vara så mån om att framstå som easy going som förälder att man inte kan ge minsta instruktion till barnvakten.
  • Anonym (S.)

Ja jag skriver listor till min sambo när jag jobbar, dottern är 10 månader och jag jobbar just nu varannan helg resten är jag fl. Jag vet att han skulle klara av det utan min lista (och i ärlighetens namn så tror jag inte att han läser den) men det känns lite lättare att lämna hemmet efter att ha skrivit en lista. Ja jag har kanske ett onormalt kontrollbehov men det skiter jag i, varför kan inte alla få göra som dom själva vill? Huvudsaken är väl att det funkar för var och en

• Rani

Nej, har aldrig förekommit. Vi har gett barnet mat när hon varit hungrig och låtet henne sova när jon varit trött helt enkelt. Vi har båda varit hemma med barnet från 3-månaders ålder (olika dagar) och därför haft lika bra koll på barnets vanor och signaler.

Nu när vi har börjat ha barnvakt ibland (barnet är 2,5 år) så har vi visat var blöjorna finns, vad hon tycker om att äta och berättat hur hon somnar bäst. Det är allt de behöver veta.

Att skriva listor känns för mig konstigt. Hur mpnga måsten har ett litet barn (om ingen allergi eller annat särskilt är orsaken)? Att behöva göra det till den andre föräldern (oftast pappan antar jag) känns ju bara tragiskt. Har man inte som förälder tillräcklig koll för att kunna avgöra när ens barn är hungrigt eller behöver sova?

• Anonym (Pucko!)
    Rani skrev 2015-03-01 23:45:15 följande:

Nej, har aldrig förekommit. Vi har gett barnet mat när hon varit hungrig och låtet henne sova när jon varit trött helt enkelt. Vi har båda varit hemma med barnet från 3-månaders ålder (olika dagar) och därför haft lika bra koll på barnets vanor och signaler.

Nu när vi har börjat ha barnvakt ibland (barnet är 2,5 år) så har vi visat var blöjorna finns, vad hon tycker om att äta och berättat hur hon somnar bäst. Det är allt de behöver veta.

Att skriva listor känns för mig konstigt. Hur mpnga måsten har ett litet barn (om ingen allergi eller annat särskilt är orsaken)? Att behöva göra det till den andre föräldern (oftast pappan antar jag) känns ju bara tragiskt. Har man inte som förälder tillräcklig koll för att kunna avgöra när ens barn är hungrigt eller behöver sova?

Men FÖR ATT UNDERLÄTTA!
  • Anonym (Pucko!)

[quote=74945180][quote-nick]Pescetarian skrev 2015-03-01 22:28:54 följande:[/quote-nick][/quote]

HAHAHA! Fan vad du ägde fluu!

Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??