• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • Batmamba

Hur mycket man behöver berätta/skriva till en barnvakt beror på hur väl de känner barnet och hur stor barnvana de har. När mina föräldrar var barnvakt i början fick de alla mat- och sovtider och förslag på mat som med säkerhet skulle uppskattas. De träffade inte vårt barn jätteofta och hade inte passat småbarn på 15 år. Vi fick visa hur en modern blöja sätts på. Nu, 3 år senare, behövs inga listor eller instruktioner.

Någon (nokla?) skrev att hen ville skapa egna rutiner med barnet som passas. Det slog mig att vi kanske pratar om olika typer av barnpassning. Vi har barnvakt ett par gånger om året och då inte nödvändigtvis samma person. Det går inte för dem att skapa någon egen rutin med barnet. Men passar man barnet exempelvis varje vecka, samma tid, så finns det ju större möjligheter till det.

• Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 17:57:24 följande:
    Som vanligt då, har man inga argument så.
    "Som vanligt"? Jag kan inte minnas att jag någonsin diskuterat med dig i någon tråd.
    Och vadå "har inga argument"? Jag behöver inte förklara för dig varför där finns en icke-biologisk pappa, som fadersfigur för mitt barn.
  • Batmamba
    Pescetarian skrev 2015-03-01 20:58:03 följande:

"Som vanligt"? Jag kan inte minnas att jag någonsin diskuterat med dig i någon tråd.

Och vadå "har inga argument"? Jag behöver inte förklara för dig varför där finns en icke-biologisk pappa, som fadersfigur för mitt barn.

• fluu
    nokla skrev 2015-03-01 19:48:57 följande:
    Åh det har jag varit med om, detaljerade listor som innehåller såväl mattider och matsort, aktiviteter som vilka godnattsånger som ska sjungas och i vilken ordning.
    Märkligt! Undrar varför man skaffar barn med någon man anser vara inkompetent.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 20:58:03 följande:
    Vi säger väl så. Jag talar inte heller om att du ska tala om hur ditt privatliv ser ut eller hur dina relationer ser ut utan varför du lämnar bort/tänker lämna bort ditt barn till någon du tycker är inkompetent.
  • fluu
    fluu skrev 2015-03-01 21:28:40 följande:
    Vi säger väl så. Jag talar inte heller om att du ska tala om hur ditt privatliv ser ut eller hur dina relationer ser ut utan varför du lämnar bort/tänker lämna bort ditt barn till någon du tycker är inkompetent.
    Eller snarare är inkompetent eftersom han tydligen inte ens skulle fixa tandborstning utan instruktioner.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 21:28:40 följande:
    Den mannen kommer att klara av detta om han får förhållningstider samt tips på näringsrik mat.
    Han brister i sådant som andra ser som basala saker, medan han är en stjärna på att bygga kojor, lära barnet köra traktor, cykla, meka, osv, osv, osv.
    Mitt barn kan namnet på i princip samtliga verktyg som finns i världen. Barnet vet även hur man bygger en frigolitskärare - genom att koppla ihop ett batteri, poler samt en ståltråd, för att få värme i tråden för att kunna skära igenom frigolit.
    Barnet vet vad alla delar på motorcykeln heter, samt det mesta som finns under huven på äldre bilmodeller. Barnet vet hur man tankar en bil, byter olja och fyller på spolarvätska.
    Detta är det knappast jag som lärt barnet.
    Vad jag vill ha sagt är att denna man är en superförälder och förebild, men hans prioriteringar är ju inte alltid dom bästa. Men med hjälp av en lista, med förhållningstider och en del recept, så kommer han att lyckas även där.
    Nu vill jag inte diskutera detta mer.
    Men ett tips till dig, "fluu", är att undvika ett negativt ifrågasättande när du bemöter folk.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 21:37:47 följande:
    Den mannen kommer att klara av detta om han får förhållningstider samt tips på näringsrik mat.
    Han brister i sådant som andra ser som basala saker, medan han är en stjärna på att bygga kojor, lära barnet köra traktor, cykla, meka, osv, osv, osv.
    Mitt barn kan namnet på i princip samtliga verktyg som finns i världen. Barnet vet även hur man bygger en frigolitskärare - genom att koppla ihop ett batteri, poler samt en ståltråd, för att få värme i tråden för att kunna skära igenom frigolit.
    Barnet vet vad alla delar på motorcykeln heter, samt det mesta som finns under huven på äldre bilmodeller. Barnet vet hur man tankar en bil, byter olja och fyller på spolarvätska.
    Detta är det knappast jag som lärt barnet.
    Vad jag vill ha sagt är att denna man är en superförälder och förebild, men hans prioriteringar är ju inte alltid dom bästa. Men med hjälp av en lista, med förhållningstider och en del recept, så kommer han att lyckas även där.
    Nu vill jag inte diskutera detta mer.
    Men ett tips till dig, "fluu", är att undvika ett negativt ifrågasättande när du bemöter folk.
    Jag hade inte varit bekväm med att lämna mitt barn till någon som inte kan tänka själv.. Oavsett hur många bra egenskaper personen besitter i övrigt.Inte rocket science att ta hand om ett barn, inte ens en bebis. Åtminstone inte om det bara gäller några dagar.
    Tar man allt ifrågasättande som negativt så...
  • En blå giraff

Verkar väldigt överdrivet om man skriver såna listor. OK om det är till en barnvakt och denne känner stor osäkerhet över upplägget under dagen/kvällen. Har väl hänt att jag skrivit några instruktioner åt morfar då han barnvaktat mina barn då de var bebisar t.ex. gällande vilken mat de skall äta och när. Men åt den andra föräldern eller om det gäller äldre barn tycker jag det är löjligt och tyder på onormalt kontrollbehov.

• fluu
    En blå giraff skrev 2015-03-01 21:42:44 följande:
    Verkar väldigt överdrivet om man skriver såna listor. OK om det är till en barnvakt och denne känner stor osäkerhet över upplägget under dagen/kvällen. Har väl hänt att jag skrivit några instruktioner åt morfar då han barnvaktat mina barn då de var bebisar t.ex. gällande vilken mat de skall äta och när. Men åt den andra föräldern eller om det gäller äldre barn tycker jag det är löjligt och tyder på onormalt kontrollbehov.
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??