• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • Pescetarian
    sportpappa skrev 2015-02-27 10:40:42 följande:

Många tror att man inte har listor och scheman och att de är så spontana, men de gör på ungefär samma sätt varje dag. Det är en lista eller schema även om det inte är nedskrivet.

Listan eller schemat underlättar livet för man slipper tänka på rutiner och småsaker som när man ska börja laga mat för att maten ska vara klar i tid eller komma ihåg att ge mellanmål eller lägga sig när man är trött. Som vuxen känner man det själv, men på små barn märks det inte förrän det är för sent.
    Genom att skriva ner saker så avlastar du hjärnan från rutinerna och kan använda den till andra saker som att fokusera på ditt barn och att ha roligt.

Det finns väldigt mycket litteratur om hur hjärnan fungerar och arbetar som är väl värt att läsa.

Vid närmare eftertanke så har jag ju faktiskt inget nedskrivet schema. Men det finns ändå ett schema.
    Tiderna är alltid:

07:00 (vakna, frukost)
    08:30 (gå till förskolan)
    10:00 (liten mellis)
    11:30 (lunch)
    14:00 (stor mellis)
    17:00 (middag)
    18:45 (göra kväll)
    19:30 (ligga i sängen)
    19:30-20:00 (läsa saga, sova)

Åh, älskar schema!
  • Anonym (nyfiken)
    Dixie skrev 2015-02-27 10:49:37 följande:
    så egentligen var du inte särskilt nyfiken på varför folk skriver listor - du ville bara berätta att det var fel.......
    Nej... jag hade en diskussion med en som drog in att det handlade om att förebygga NPF och ja, jag tycker att det låter patetiskt.
  • sportpappa
    Pescetarian skrev 2015-02-27 10:54:03 följande:
    Åh, älskar schema!
    Jag med!
    Om man har jobb och förskola att passa så måste man ha ett hårt schema för annars blir det struligt med hämtning och lämning. Jag får ju inte lämna och hämta hur jag vill. Om läggningen skiter sig på kvällen så blir morgonrutinen körd vilket ställer till det med lämningen...osv...
    Vanligtvis så är det ju också ganska fasta arbetstider som gäller. För mig som egenföretagare måste jag ha fasta arbetstider för att komma igång på morgonen och för att inte jobba för sent på dagarna.
  • sportpappa
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 10:55:42 följande:
    Nej... jag hade en diskussion med en som drog in att det handlade om att förebygga NPF och ja, jag tycker att det låter patetiskt.
    Att rutiner under småbarnsåren skulle förebygga NPF särskilt mycket tror jag inte heller på. Jag tror att det är som med allt annat som man gör som förälder. Barn gör som föräldrar gör. Om man har ordning och reda och koll saker och ting så blir det ordning och reda på barnet.
  • nokla

Skriver inga listor. Har själv passat list-barn och tycker det är väldigt trist, vill ju gärna själv lära känna barnet och hitta en egen rutin som är vår och funkar för oss när jag passar och inte bara bocka av uppgifter på en lista.

Ang npf så är det ju väldigt olika och alla barn fungerar inte likadant ens om de har samma diagnos. Med min äldsta hade de alltid problem på förskolan om de gick ifrån någon rutin, medan jag är världens minst rutinbundna person och hemma var det aldrig något bekymmer. Kanske handlar det om att öva in rutiner och SEN frångå dem, och inte om avsaknad av rutiner. För övrigt har jag aldrig haft mycket problem med mitt npf-barn, problemen uppstår i större grupper och institutionsmiljö. Men som sagt, det där är olika. Jag hade totalt accepterat och inte ifrågasatt listor om det handlade om ett funktionshinder, men oftast gör det ju inte det utan om föräldrar med kontrollbehov.

• Anonym (C)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 10:55:42 följande:

Om du menar diskussionen i tråden så har du missförstått big time! Men du hade kanske en diskussion om det med någon annan innan du startade tråden?
  • sextiotalist

Jag hade nog blivit väldigt ställd om någon frågat mig om något schema, för vi hade inga fasta tider alls, utan tog det som det kom, visst, han åt ungefär var tredje timma, men det var inte på klockslaget, utan kunde diffa en halvtimme hit eller dit. Sov inte heller regelbundet, utan kunde somna lite olika.
    Vad jag minns från min föräldraledighet, att det var inga tider att passa och det var skönt

• trilskas
    sextiotalist skrev 2015-02-27 11:13:16 följande:

Jag hade nog blivit väldigt ställd om någon frågat mig om något schema, för vi hade inga fasta tider alls, utan tog det som det kom, visst, han åt ungefär var tredje timma, men det var inte på klockslaget, utan kunde diffa en halvtimme hit eller dit. Sov inte heller regelbundet, utan kunde somna lite olika.
    Vad jag minns från min föräldraledighet, att det var inga tider att passa och det var skönt

Jag kör med schema här hemma.

06-07.00 vakna och kliva upp. Byte av blöja och salvor ska smörjas.

7.30 frukost.

08.10-08.30 promenad till förskolan.

08.30 lämna på förskolan.

08.35-08.45 promenad till affären o handla det som behövs.

Ca 09.10 hemma igen. Yngsta sover så nu kan jag dona med diskmaskinen, plocka undan etc.

10-10.30. Lilla vaknar, byter blöja. Fruktpure ges. Lekstund.

11.00 börja laga lunchen, alt värma. Äta.

11.55-12.15 promenad till förskolan.

12.15 hämta på förskolan.

12.20-12.40 promenad hem.

....

Ja. Här var bara halva dagen.
  • Påven Johanna

Nej, vi har gått igenom barnens uppväxt helt listlösa. Vi är inga rutinpersoner.

• Batmamba

Förut hade jag ett veckoschema med några bilder om vad som händer de olika veckodagarna för att det skulle vara lättare att prata om tid med vår treåring.

När vi haft barnvakt har vi lämnat en lista med tider. Vårt barn mår bra av att det är som vanligt med mat och sov.

Det blir helt enkelt lättare för barnvakten att lägga upp dagen om hen i förväg vet när barnet blir hungrigt respektive trött.

Vi föräldrar skriver inga listor till varandra. Det är ju vi tillsammans

Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??