• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • Batmamba

Det är ju vi, tillsammans med barnet, som arbetat fram de rutinerna. Eller menar du separerade föräldrar till vv-barn?

• Batmamba
    nokla skrev 2015-02-27 11:11:12 följande:

Skriver inga listor. Har själv passat list-barn och tycker det är väldigt trist, vill ju gärna själv lära känna barnet och hitta en egen rutin som är vår och funkar för oss när jag passar och inte bara bocka av uppgifter på en lista.

Ang npf så är det ju väldigt olika och alla barn fungerar inte likadant ens om de har samma diagnos. Med min äldsta hade de alltid problem på förskolan om de gick ifrån någon rutin, medan jag är världens minst rutinbundna person och hemma var det aldrig något bekymmer. Kanske handlar det om att öva in rutiner och SEN frångå dem, och inte om avsaknad av rutiner. För övrigt har jag aldrig haft mycket problem med mitt npf-barn, problemen uppstår i större grupper och institutionsmiljö. Men som sagt, det där är olika. Jag hade totalt accepterat och inte ifrågasatt listor om det handlade om ett funktionshinder, men oftast gör det ju inte det utan om föräldrar med kontrollbehov.

Om du hade passat vårt barn och struntat i listan hade varken du eller barnet haft särskilt kul. Och så hade vi föräldrar fått lappa ihop det hela när vi kom hem. Vi har ibland ändrat de dagliga turerna för att göra något extra mysigt eller kul. Ibland går det jättebra, men ibland blir det bara pannkaka eftersom barnet (3-åring) faktiskt gillar upprepning och förutsägbarhet. Det är just mat- och sovtider vi håller koll på, inte annat. Jag mår också bäst av fasta mat- och sovtider. Det är också något som dietister och sömnforskare brukar poängtera vikten av.

Men vi är ju olika, det är vi.
  • Natulcien

Nej, jag har aldrig skrivit listor. Däremot har jag bett om en lista/schema när jag har barnvaktat mina syskonbarn när de var små, innan jag själv hade barn...

• nokla
    Batmamba skrev 2015-02-27 14:53:40 följande:

Om du hade passat vårt barn och struntat i listan hade varken du eller barnet haft särskilt kul. Och så hade vi föräldrar fått lappa ihop det hela när vi kom hem. Vi har ibland ändrat de dagliga turerna för att göra något extra mysigt eller kul. Ibland går det jättebra, men ibland blir det bara pannkaka eftersom barnet (3-åring) faktiskt gillar upprepning och förutsägbarhet. Det är just mat- och sovtider vi håller koll på, inte annat. Jag mår också bäst av fasta mat- och sovtider. Det är också något som dietister och sömnforskare brukar poängtera vikten av.

Men vi är ju olika, det är vi.

Jag hade ju aldrig struntat i listan, men jag vet inte hur många gånger man fått höra att hen vill absolut ha det si eller så och sen när man frågar barnet är det inte så noga. De ställer ju gärna upp på att vara rutinbundna om det är vad mamma och pappa verkar föredra, men inte säkert att de är det med en ny person. Eller typ hen är jättepetig med maten och äter bara det här och det här, fast barnet egentligen tycker det är jättespännande att smaka när en ny person erbjuder nåt
  • Anonym (nyfiken)
    trilskas skrev 2015-02-27 14:36:52 följande:
    Jag kör med schema här hemma.

06-07.00 vakna och kliva upp. Byte av blöja och salvor ska smörjas.

7.30 frukost.

08.10-08.30 promenad till förskolan.

08.30 lämna på förskolan.

08.35-08.45 promenad till affären o handla det som behövs.

Ca 09.10 hemma igen. Yngsta sover så nu kan jag dona med diskmaskinen, plocka undan etc.

10-10.30. Lilla vaknar, byter blöja. Fruktpure ges. Lekstund.

11.00 börja laga lunchen, alt värma. Äta.

11.55-12.15 promenad till förskolan.

12.15 hämta på förskolan.

12.20-12.40 promenad hem.

....

Ja. Här var bara halva dagen.
    På allvar? :O
  • Pescetarian
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 17:20:21 följande:
    Är väl skitbra att ha ordning och reda?

Som jag tidigare skrivit, så störs inte mitt barn av ändrade rutiner och kan snabbt komma in i de vanliga rutinerna redan dagen efter, även om middag och sovdags blivit framskjutet typ tre timmar, eller mer.
    Trots detta så vill jag ändå ha lite förhållningstider. Det känns bra. Det inger trygghet, som sagt.
  • Batmamba
    nokla skrev 2015-02-27 16:29:31 följande:

Jag hade ju aldrig struntat i listan, men jag vet inte hur många gånger man fått höra att hen vill absolut ha det si eller så och sen när man frågar barnet är det inte så noga. De ställer ju gärna upp på att vara rutinbundna om det är vad mamma och pappa verkar föredra, men inte säkert att de är det med en ny person. Eller typ hen är jättepetig med maten och äter bara det här och det här, fast barnet egentligen tycker det är jättespännande att smaka när en ny person erbjuder nåt

Fast vad barn vill är inte alltid vad de mår bra av. Mitt barn vill också frångå rutinerna om man frågar henne.
  • trilskas
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 17:20:21 följande:
    Ja? :) Jag måste ha det så. Och jag märker de mår bra också.
  • Chianti

Om jag ska passa knoddar skulle jag uppskatta en lista. Dels för att jag är glömsk, men också för att samvaron med knodden troligtvis blir bättre om jag gör sånt som funkar på tider denna är van vid.
    Självklart kan jag vänta tills denne börjar gråta och då testa med mat, men det verkar skönare att ge ongen mat när detta förväntas och slippa pip. Jag kan också testa mig fram med olika maträtter och lära mig vad den lilla äter eller inte men det verkar ju både slösaktigt och energikrävande. Så lista, ja tack.

• nokla
    Batmamba skrev 2015-02-27 18:48:12 följande:

Fast vad barn vill är inte alltid vad de mår bra av. Mitt barn vill också frångå rutinerna om man frågar henne.

Ok utgå gärna ifrån att jag har lite sunt förnuft
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??