• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • Anonym (Pucko!)
    fluu skrev 2015-03-01 16:34:18 följande:

Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?

Asså lägg ner du är så jävla ägd! Den där pescoterian ägde skiten ur dig! Förstår att du inte vågade svara på det sista som hon skrev. Ägd, ägd, ÄGD!
  • Litet My
    Anonym (???) skrev 2015-03-01 22:45:29 följande:

Jag kan göra ganska detaljerade listor ibland. Det betyder inte att de alltid måste följas tull punkt och pricka. Men jag tucker det är bra för den som ska passa mitt barn vilka rutiner han är van vid. Varför inte liksom? Det betyder ju inte att jag tycker de är inkompetenta. Men varför är det fel att berätta hur tjock och hur varm han föredrar sin välling, var favoritpyjamasen är eller att Pippi inte betyder pippi Långstrump boken utan nåt helt annat. Eller vad som brukar hjälpa bäst när han är ledsen. Sen kanske det går jättebra för barnvakten att skippa vällingen, använda annan pyjamas och läsa Pippi Långstrump hela kvällen. Och då är det helt ok! Men om det inte funkar så kan det ju vara jättebra att ha en lista att få lite tips och hjälp från...

Varför bryt sig någon annan om detta?

Förstår inte heller problemet med hur andra gör. Alla är olika barn såsom föräldrar. Det finns även olika föräldrar där vissa inte alls deltar i vardagen lika mycket som den andra och tvärtom och det finns barn som gärna äter allt och lugnt somnar några timmar senare och barn som är väldigt rutinbundna och kräsna och där man som barnvakt förstör hela veckan genom att låta barnet lägga sig en timme senare. Själv hade jag gärna uppskattat en lista när jag passar barn, och de få som passat mina har velat ha en alt förhört sig noga om hur de är/brukar ha det/vad som fungerar.
  • fluu
    Anonym (Pucko!) skrev 2015-03-02 00:23:56 följande:
    Asså lägg ner du är så jävla ägd! Den där pescoterian ägde skiten ur dig! Förstår att du inte vågade svara på det sista som hon skrev. smile2.gif Ägd, ägd, ÄGD!
    Alltså, det är väldigt genomskinligt....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 21:47:27 följande:
    "Tar allt ifrågasättande som negativt"!? Alltså, nu får du ju ge dig!
    Du skrev följande: "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Du anser inte att man skulle kunna byta ut och ta bort en del ord i den meningen, för att få den lite trevligare? - Hur kan man inte tolka den meningen som negativ? Exakt vad i den meningen du skrev, ser du som positiv?

Givetvis kan karln tänka själv. Men han skulle väl inse när klockan är sen, att maten skulle varit färdig och uppäten för någon-några timmar sedan. Då skulle han köra en nödlösning och koka ett paket nudlar eller så.
    Tandborstning skulle han givetvis också komma ihåg. Men kanske göra det lite halvdant och inte orka ta striden om tandkräm (som mitt barn avskyr), utan istället ge med sig och borsta barnets tänder enbart med vatten.
    Med en lista så kommer jag att belysa det som är viktigt. Det finns 6 tider, instruktioner kring tandborstning, samt en del recept på näringsrik mat som jag vet att mitt barn tycker om.

Alla människor är olika. Denna man är suverän på sitt sätt. Och han är knappast "efter", som du så vidrigt uttryckte det.
    Jag snackar generellt. 

Och om barnet nu bara har barnvakt ibland några dagar högst eller ens varannan helg, gör det då verkligen så mycket om det blir nudlar? Du håller ju superkoll på barnets kost annars(vilket är bra). Känns som ett väldigt stort kontrollbehov.
    Och klarar man inte av att borsta tänder på ett barn och det i tid och med tandkräm så är man faktiskt inkompetent som barnvakt/förälder. Han har säkert många fina sidor och det är ju bra, men klarar man inte basic ska man inte ha hand om ett barn, inte ens för en dag.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 21:48:42 följande:
    Nu kan ju jag ha missuppfattat något, men om det du strök under var riktat till mig, så kan jag nämna att mitt barn endast är fyra år gammal.
    Jag vet att han är fyra år gammalt. Det går under "äldre barn" i min bok. Och så syftade jag även till kontrollbehovet i sig.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 15:55:44 följande:
    Jag snackar generellt. 

Och om barnet nu bara har barnvakt ibland några dagar högst eller ens varannan helg, gör det då verkligen så mycket om det blir nudlar? Du håller ju superkoll på barnets kost annars(vilket är bra). Känns som ett väldigt stort kontrollbehov.
    Och klarar man inte av att borsta tänder på ett barn och det i tid och med tandkräm så är man faktiskt inkompetent som barnvakt/förälder. Han har säkert många fina sidor och det är ju bra, men klarar man inte basic ska man inte ha hand om ett barn, inte ens för en dag.
    Du igen. Vad vill du mig!?

Inom en framtid kommer barnet att vistas med honom varannan tors-sön, samt veckovis under sommaren. Jag känner mig tryggare om där finns lite "förhållningstider", vilket pappan också gör (då han inte är van vid att ta hand om ett litet barn helt själv. Ja, "i min bok" är en fyraåring definitivt ett litet barn!). Således fungerar detta fint för oss, så varför du ska ifrågasätta och ha problem med hur vi väljer att göra saker och ting, det förstår jag inte alls. Vem är du att tycka och tänka om andra, som du inte ens känner, till på köpet. Dessutom så uttrycker du dig otrevligt och nedlåtande.

Jag har absolut inget onormalt stort kontrollbehov.
    Mitt barns tänder har sämre kvalité än de flesta andra barn har på sina tänder, varför det är extra viktigt att borsta - helst efter varje måltid, samt med flera olika typer av tandborstar (då barnet har ganska djupa tänder).

Lite frågor till dig:

* Vad ger dig rätten att tala nedlåtande om mig och min familj?
    * Vad ger dig rätten att kritisera vårt sätt att göra saker och ting på?
    * Vad, i det jag skrivit, tolkar du som ett "onormalt stort kontrollbehov"?

Allvarligt talat, droppa attityden. Du vinner ingenting på det.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 17:07:34 följande:
    Du igen. Vad vill du mig!?

Inom en framtid kommer barnet att vistas med honom varannan tors-sön, samt veckovis under sommaren. Jag känner mig tryggare om där finns lite "förhållningstider", vilket pappan också gör (då han inte är van vid att ta hand om ett litet barn helt själv. Ja, "i min bok" är en fyraåring definitivt ett litet barn!). Således fungerar detta fint för oss, så varför du ska ifrågasätta och ha problem med hur vi väljer att göra saker och ting, det förstår jag inte alls. Vem är du att tycka och tänka om andra, som du inte ens känner, till på köpet. Dessutom så uttrycker du dig otrevligt och nedlåtande.

Jag har absolut inget onormalt stort kontrollbehov.
    Mitt barns tänder har sämre kvalité än de flesta andra barn har på sina tänder, varför det är extra viktigt att borsta - helst efter varje måltid, samt med flera olika typer av tandborstar (då barnet har ganska djupa tänder).

Lite frågor till dig:

* Vad ger dig rätten att tala nedlåtande om mig och min familj?
    * Vad ger dig rätten att kritisera vårt sätt att göra saker och ting på?
    * Vad, i det jag skrivit, tolkar du som ett "onormalt stort kontrollbehov"?

Allvarligt talat, droppa attityden. Du vinner ingenting på det.
    Allt detta ifrågasättande igen... Vi är på ett debattforum som till stora delar handlar om föräldraskap och barn, kan vi inte diskutera det här då? För att det är intressant att se hur andra tänker och gör.

Och attityden ska vi nog inte ens gå in på.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 17:12:20 följande:
    Allt detta ifrågasättande igen... Vi är på ett debattforum som till stora delar handlar om föräldraskap och barn, kan vi inte diskutera det här då? För att det är intressant att se hur andra tänker och gör.

Jag diskuterar gärna olika saker, både privata, generella och mer allmänna - men endast med folk som bemöter mig med respekt!
    Om du varit intresserad av varför vi väljer att göra som vi gör, så hade du väl kunnat lägga fram det en aning trevligare, än att skriva:
    "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Hade du ställt frågan på ett annat sätt, eller varit mer positivt "nyfiken" på hur vi gör, och varför, så hade läget varit annorlunda.
    Men så som du bemöter folk, så gör man bara inte. Man bör kunna förvänta sig mer av en vuxen människa.
    Lågvattenmärke, riktigt illa av dig.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 17:12:20 följande:

Jag diskuterar gärna olika saker, både privata, generella och mer allmänna - men endast med folk som bemöter mig med respekt!
    Om du varit intresserad av varför vi väljer att göra som vi gör, så hade du väl kunnat lägga fram det en aning trevligare, än att skriva:
    "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Hade du ställt frågan på ett annat sätt, eller varit mer positivt "nyfiken" på hur vi gör, och varför, så hade läget varit annorlunda.
    Men så som du bemöter folk, så gör man bara inte. Man bör kunna förvänta sig mer av en vuxen människa.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 17:23:16 följande:
    Därför att om jag hade frågat "snällare" så hade från inte riktigt gått fram? Dessutom, i en debatt färgas självklart ens argument/frågor av egna värderingar, dina också. Så är det bara. Och sitt inte på höga hästar och sedan ger igen med samma mynt (vilket jag iofs kan ta och förväntar mig i en debatt i ämnen som väcker starka känslor).
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??