• Afrikaslilja

Våld i nära relation

Några frågor i evighets väntan på besked om åtal mot min fd sambo som misshandlade mig i somras.

När anses förundersökningen vara klar, är det när polisen lämnat över allt till åklagaren?

Görs personutredning på honom innan åtal väcks?

Mitt målsägarbiträde sa i början av januari, att det kommer gå till åtal ganska snart efter samtal med polisutredaren. Betyder det att det med största sannolikhet blir ett åtal i a f. ?

Kommer jag få läsa hela förundersökning?

• Svar på tråden Våld i nära relation
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-03-03 11:54:27 följande:

Några frågor i evighets väntan på besked om åtal mot min fd sambo som misshandlade mig i somras.

När anses förundersökningen vara klar, är det när polisen lämnat över allt till åklagaren?

Görs personutredning på honom innan åtal väcks?

Mitt målsägarbiträde sa i början av januari, att det kommer gå till åtal ganska snart efter samtal med polisutredaren. Betyder det att det med största sannolikhet blir ett åtal i a f. ?

Kommer jag få läsa hela förundersökning?

Förundersökningen är klar när åklagaren beslutar om åtal eller nedläggning.
    Personutredning av frivården görs efter åtal är väckt med före rättegången
    Går inte att säga sannolikheten för om åtal väcks eller inte. Prata med ditt målsägandebiträde
    Du kommer få läsa förundersökningen
  • Afrikaslilja

Tack för svar!

Målsägarbiträdet verkar vet lika lite som jag. Borde inte förundersökningen läggas ner på ett tidigare stadium om inte bevisningen skulle hålla? Jag har 3 vittnen till misshandeln och hoten, foto som polis tagit på plats på mig och blodfläckar mm samt ev. Övergrepp i rättssak ( mail där han hotar att ta livet av sig om jag inte tar tillbaka anmälan)

Jag tycker bevisningen borde räcka, men man vet väl aldrig. Suck!

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-03-03 14:40:23 följande:

Tack för svar!

Målsägarbiträdet verkar vet lika lite som jag. Borde inte förundersökningen läggas ner på ett tidigare stadium om inte bevisningen skulle hålla? Jag har 3 vittnen till misshandeln och hoten, foto som polis tagit på plats på mig och blodfläckar mm samt ev. Övergrepp i rättssak ( mail där han hotar att ta livet av sig om jag inte tar tillbaka anmälan)

Jag tycker bevisningen borde räcka, men man vet väl aldrig. Suck!

Återigen, det är väldigt svårt att med säkerhet säga vad åklagaren kommer göra.

• studentska

Det kommer att vara tingsrätten som beslutar om och begär personutredning, dock i såna här fall görs det i princip alltid så det är mer en formell fråga.

• studentska

Såg att mitt svar kanske blev otydligt i någon mening, jag menar alltså att om det väcks åtal och det går till tingsrätten, d.v.s. åtal väcks, så är det tingsrätten som beslutar om personutredning.

• Afrikaslilja

Lite mer funderingar:

Finns det någon tidsgräns för hur lång tid försvaret har på sig att komplettera utredningen innan åtal väcks?

Tillämpas förenklad delgivning i sådana här fall, och finns det någon tidsaspekt på sådan delgivning?

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-03-06 12:45:35 följande:

Lite mer funderingar:

Finns det någon tidsgräns för hur lång tid försvaret har på sig att komplettera utredningen innan åtal väcks?

Tillämpas förenklad delgivning i sådana här fall, och finns det någon tidsaspekt på sådan delgivning?

1) Ja, förr eller senare väcker åklagaren åtal ändå
    2) Delgivning av vad?

Prata med ditt målsagandebiträde eller försök nå åklagare!
  • Afrikaslilja

Vet inte vem som är åklagare i målet, hur får man veta det? Det enda jag har är ett målnr. Och att jag har rätt till målsägarbiträde . Inget papper på anmälan eller något annat. Jag har pratat med henne ett antal gånger men hon verkar inte veta mer än jag. Jag har även varit i kontakt med polisen som gjort förundersökningen som inte heller säger något. Det enda besked jag fått egentligen är att han har blivit hörd i dec. Och i början av januari sa mitt biträde att det ganska snart, inom 2v skulle gå till åtal. Ja jag har sökt henne igen nu....får se om hon ringer tillbaka.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-03-06 13:26:03 följande:

Vet inte vem som är åklagare i målet, hur får man veta det? Det enda jag har är ett målnr. Och att jag har rätt till målsägarbiträde . Inget papper på anmälan eller något annat. Jag har pratat med henne ett antal gånger men hon verkar inte veta mer än jag. Jag har även varit i kontakt med polisen som gjort förundersökningen som inte heller säger något. Det enda besked jag fått egentligen är att han har blivit hörd i dec. Och i början av januari sa mitt biträde att det ganska snart, inom 2v skulle gå till åtal. Ja jag har sökt henne igen nu....får se om hon ringer tillbaka.

Du ringer till åklagarämbetet, vanligtvis samma nummer som till polsien, och frågar efter åklagaren till ditt målnummer.

Troligtvis vet ingen just nu i detalj när och om åtal kommer väckas, när rättegången ska vara och hur domen kommer bli.

• Afrikaslilja

Jag ringe tingsrätten som bara hade uppgifter om målsägarebiträdet

Och att hans offentlig försvarare. Fick i a f namn och tele. Till åklagaren som var åter på måndag.

Svar på tråden Våld i nära relation