• Afrikaslilja

Våld i nära relation

Några frågor i evighets väntan på besked om åtal mot min fd sambo som misshandlade mig i somras.

När anses förundersökningen vara klar, är det när polisen lämnat över allt till åklagaren?

Görs personutredning på honom innan åtal väcks?

Mitt målsägarbiträde sa i början av januari, att det kommer gå till åtal ganska snart efter samtal med polisutredaren. Betyder det att det med största sannolikhet blir ett åtal i a f. ?

Kommer jag få läsa hela förundersökning?

• Svar på tråden Våld i nära relation
  • Afrikaslilja

Min kontakt på brottsofferjouren sa idag att det ibland kan bli rättegång via videolänk....låter ju befriande...hur vanligt är det?

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-05-26 20:51:54 följande:

Min kontakt på brottsofferjouren sa idag att det ibland kan bli rättegång via videolänk....låter ju befriande...hur vanligt är det?

Förekommer men går inte med automatik. Prata med ditt målsägandebiträde.
  • Afrikaslilja

Får man ta del av förundersökningen innan rättegången? Hur långt innan måste kompletterande bevis lämnas? Jag kan inte fråga mitt biträde just nu, hon svara aldrig. Men jag väntar och hoppas på att byta till en bättre. En advokat som har jobbat mycket med dessa mål.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-06 22:16:23 följande:

Får man ta del av förundersökningen innan rättegången? Hur långt innan måste kompletterande bevis lämnas? Jag kan inte fråga mitt biträde just nu, hon svara aldrig. Men jag väntar och hoppas på att byta till en bättre. En advokat som har jobbat mycket med dessa mål.

Förundersökningen blir offentlig när åtal väcks. Bevis som åklagaren tänker änvända bör komma in innan dess.

Har du nytt skicka till åklagaren.
  • Afrikaslilja

Ok. Tack! Tror att polisens tekniker måste läsa av min telefon, men jag vet inte hur det fungerar...det är ett FaceTime samtal.....frågade mitt biträde hur jag skulle göra, men hon svarade aldrig. Hoppas att tingsrätten godkänner byte av biträde snart...ville helst rådgöra om det är värt att göra sig besväret. Kanske drar allt ut på tiden ännu mer......

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-07 18:05:44 följande:

Ok. Tack! Tror att polisens tekniker måste läsa av min telefon, men jag vet inte hur det fungerar...det är ett FaceTime samtal.....frågade mitt biträde hur jag skulle göra, men hon svarade aldrig. Hoppas att tingsrätten godkänner byte av biträde snart...ville helst rådgöra om det är värt att göra sig besväret. Kanske drar allt ut på tiden ännu mer......

Strunta i målsägandebiträdet. Skriv direkt till åklagaren och berätta vad du har. Sen är det upp till åklagaren att besluta om vad som ska göras.
  • Afrikaslilja

Målsägandebiträdet hade t o m den 10:e att svara ang. Byte. Nu har hon inte svarat alls till tingsrätten. Blir det inget byte då eller hur fungerar det?

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-12 13:23:59 följande:

Målsägandebiträdet hade t o m den 10:e att svara ang. Byte. Nu har hon inte svarat alls till tingsrätten. Blir det inget byte då eller hur fungerar det?

Tingsrätten bestämmer.
  • Afrikaslilja

En undran. Det står på ett nytt papper från tingsrätten lokal åklagaren mfl / ....... Ang målsägandebiträde och offentlig försvarare. Det här m fl., betyder det att det är flera saker eller står det alltid så?

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-18 19:24:37 följande:

En undran. Det står på ett nytt papper från tingsrätten lokal åklagaren mfl / ....... Ang målsägandebiträde och offentlig försvarare. Det här m fl., betyder det att det är flera saker eller står det alltid så?

Fråga tingsrätten.
Svar på tråden Våld i nära relation