• Afrikaslilja

Våld i nära relation

Några frågor i evighets väntan på besked om åtal mot min fd sambo som misshandlade mig i somras.

När anses förundersökningen vara klar, är det när polisen lämnat över allt till åklagaren?

Görs personutredning på honom innan åtal väcks?

Mitt målsägarbiträde sa i början av januari, att det kommer gå till åtal ganska snart efter samtal med polisutredaren. Betyder det att det med största sannolikhet blir ett åtal i a f. ?

Kommer jag få läsa hela förundersökning?

• Svar på tråden Våld i nära relation
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-04-08 20:16:26 följande:

Jag förstår det. Jag gör heller ingenting annat än väntar tyvärr. Vågar inte svara i telefon, vågar inte gå i affärer därför att jag är rädd och vill inte visa mig för bekanta p g a ärret i ansiktet. Jag ville egentligen bara veta att jag kunde få ha med min vännina som stöd, eller om hon också bli MÄ i samma rättegång. Det var bara det..

Du kommer med största sannolikhet kunna ta med din väninna med kolla med ditt biträde.  Ditt biträde har betalt för att hjälpa dig!
  • Afrikaslilja

Varken jag eller mitt biträde får besked än. 10 månader har gått nu. Om det inte ska gå till åtal borde det väl lagts ner tidigare? Jag förstår att det kan se olika ut, men en åklagare bör väl i ett ganska tidigt sked se om ett åtal håller eller inte. Svår väntan för alla inblandade, inte minst för barnen., ett av dom har vittnat och oroar sig, själv fått problem med hjärtat som förhoppningsvis går över efter allt är klart. I a f vad läkaren säger.

Ja jag vet att jag inte kan få svar på det här, men kanske någon med erfarenhet hur det brukar vara.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-04-24 14:20:00 följande:

Varken jag eller mitt biträde får besked än. 10 månader har gått nu. Om det inte ska gå till åtal borde det väl lagts ner tidigare? Jag förstår att det kan se olika ut, men en åklagare bör väl i ett ganska tidigt sked se om ett åtal håller eller inte. Svår väntan för alla inblandade, inte minst för barnen., ett av dom har vittnat och oroar sig, själv fått problem med hjärtat som förhoppningsvis går över efter allt är klart. I a f vad läkaren säger.

Ja jag vet att jag inte kan få svar på det här, men kanske någon med erfarenhet hur det brukar vara.

Ibland går det fort, ibland drar det ut på tiden. Åklagaren kanske får andra fall med högre prioritet, häktade mål t ex. Eller så dyker det up nya saker mot den misstänkte och man vill dra allt till åtal samtidigt.

10 månader för ett icke häktat misshandelsbrott är lång tid men inte ovanligt.

• Afrikaslilja

Tack för svar. Ja det finns ju en väldigt stor risk att han gjort ngt mer i o f. Man vill ju bara ha ett avslut på det här. Vi är t o m tvungna att flytta p g a skadorna av misshandeln. Jag bryr mig inte om vad eller om han får straff, jag vill bara ha det här bakom mig. Läste statistik från Brå, och normaltid från anmälan till dom i mitt län var 219 dagar. Men jag förstår att det är olika....tyvärr vet jag inte varför men....

• Afrikaslilja

Ytterligare en korkad fråga. Finns det något annat skäl till att inte väcka åtal än bristande bevisning? T ex p ga hans hälso/sociala förhållende...

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-04-26 15:00:54 följande:

Ytterligare en korkad fråga. Finns det något annat skäl till att inte väcka åtal än bristande bevisning? T ex p ga hans hälso/sociala förhållende...

Förövaren hälsotillstånd påverkar inte så länge han lever och är så pass frisk att han kan svara på frågor och delta i förhör.

Ett råd: Det är inte mycket du kan göra nu förutom att vänta. Ingen här kan säga när eller om åtal kommer väckas. Ibland tar det tid, ibland går det fort. En sak som kan fördröja ett åtal är om det finns andra brott som åklagaren vill driva samtidigt.
  • Afrikaslilja

Självklart har du rätt. Jag är politiker och jobbar med dessa frågor dagligen. Jag menar bara att det är himla trist att jag inte ens som politiskt ansvarig skulle kunna råda någon att anmäla på grund av den tiden och bristen på info som en utsatt kvinna har i dessa lägen. Jag tycker det är riktigt tråkigt.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-04-30 21:37:28 följande:

Självklart har du rätt. Jag är politiker och jobbar med dessa frågor dagligen. Jag menar bara att det är himla trist att jag inte ens som politiskt ansvarig skulle kunna råda någon att anmäla på grund av den tiden och bristen på info som en utsatt kvinna har i dessa lägen. Jag tycker det är riktigt tråkigt.

Jobbar du som politiker med dessa frågor är du faktisk en som kan göra något åt detta. Det går att ändra regelverket, lagar, att t ex åtal måste väckas inom en viss tid. Även förundersökningssekretessen går att ändra på.
  • Afrikaslilja

Hur ser lagen ut, är det möjligt att få lindrigare straff pga alkoholism/ alkoholpåverkad?

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-05-06 13:51:19 följande:

Hur ser lagen ut, är det möjligt att få lindrigare straff pga alkoholism/ alkoholpåverkad?

Nej, men det kan bli vård istället.
Svar på tråden Våld i nära relation