• Afrikaslilja

Våld i nära relation

Några frågor i evighets väntan på besked om åtal mot min fd sambo som misshandlade mig i somras.

När anses förundersökningen vara klar, är det när polisen lämnat över allt till åklagaren?

Görs personutredning på honom innan åtal väcks?

Mitt målsägarbiträde sa i början av januari, att det kommer gå till åtal ganska snart efter samtal med polisutredaren. Betyder det att det med största sannolikhet blir ett åtal i a f. ?

Kommer jag få läsa hela förundersökning?

• Svar på tråden Våld i nära relation
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-03-27 13:37:19 följande:

Varken mitt biträde, polisen eller jag har fått ngt besked. Åklagaren är omöjlig att få tag på, men det verkar ju märkligt om han har fått det beskedet och ingen annan. Ja suck....kan det läggas ned av ngn annan anledning än brist på bevisning?

Lyssna inte på vad ditt ex säger och rykten, försök hålla lite distans.

Brist på bevis, inget brottsligt, brott går ett att styrka, låg sannolikhet att få en fällande dom. Finns flera varianter varför det inte blir åtal.

• Afrikaslilja

Tack! Jo jag försöker hålla distans, svarar självklart inte på sånt här...har varken sett eller pratat med honom sen han hämtade sina saker den 1 nov, skulle aldrig berätta för honom hur det här påverkat mig och mina barn. Jag är inte ute efter att straffa honom, jag vill visa för mina barn att varken jag eller samhället accepterar våld, och förtryck. Det låter säkert naivt.....

Men visst kan jag väl överklaga ? om nu åtalet läggs ner, vilket jag egentligen betvivlar med den bevisningen som finns.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-03-27 17:33:42 följande:
    Tack! Jo jag försöker hålla distans, svarar självklart inte på sånt här...har varken sett eller pratat med honom sen han hämtade sina saker den 1 nov, skulle aldrig berätta för honom hur det här påverkat mig och mina barn. Jag är inte ute efter att straffa honom, jag vill visa för mina barn att varken jag eller samhället accepterar våld, och förtryck. Det låter säkert naivt.....

Men visst kan jag väl överklaga ? om nu åtalet läggs ner, vilket jag egentligen betvivlar med den bevisningen som finns.

Du kan begära överprövning om åklagaren väljer att inte väcka åtal.
  • Afrikaslilja

Polisen kunde först inte svara målsägarebiträdet, men har nu precis gett information att det inte kommer bli nerlagt. Undrar ...ser man det som grövre om skadorna är i ansiktet? Jag har bestående ärr, är det något jag måste förtydliga på något sett? Själva skadan är ju fotat och dokumenterad då i somras.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-04-03 16:10:40 följande:

Polisen kunde först inte svara målsägarebiträdet, men har nu precis gett information att det inte kommer bli nerlagt. Undrar ...ser man det som grövre om skadorna är i ansiktet? Jag har bestående ärr, är det något jag måste förtydliga på något sett? Själva skadan är ju fotat och dokumenterad då i somras.

Målsägandebiträde hjälper dig med skadestånd.
  • Afrikaslilja

Ytterligare en fråga. Han har blivit anmäld för hot via sms av en annan kvinna. Den anmälan har efter flera turer hamnat på "min ort" och åklagare. Hur gör man då? Kommer båda sakerna upp under samma rättegång? Blir hon kallad hit då?

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-04-07 18:36:19 följande:

Ytterligare en fråga. Han har blivit anmäld för hot via sms av en annan kvinna. Den anmälan har efter flera turer hamnat på "min ort" och åklagare. Hur gör man då? Kommer båda sakerna upp under samma rättegång? Blir hon kallad hit då?

Du gör ingeting. Troligtvis olika rättegångar.
  • Afrikaslilja

Ok, varken hon eller han bor på samma ort som jag, varför går hennes ärende hit då om det inte blir samma rättegång? Undrar därför att jag har bett henne vara mitt stöd under rättegången.

• Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-04-07 19:02:14 följande:

Ok, varken hon eller han bor på samma ort som jag, varför går hennes ärende hit då om det inte blir samma rättegång? Undrar därför att jag har bett henne vara mitt stöd under rättegången.

Fråga åklagaren. Ett grundråd, sluta fundera så mycket. Det är väldigt lite du kan påverka och vissa saker kommer du inte kunna få svar på. Ta dina undringar med ditt målsägandebiträde.

Processen kommer rulla på och den är delvis rätt obegriplig för en utomståede. Men å andra sidan är det väldigt lite som du kan göra förutom att bara följa med.
  • Afrikaslilja

Jag förstår det. Jag gör heller ingenting annat än väntar tyvärr. Vågar inte svara i telefon, vågar inte gå i affärer därför att jag är rädd och vill inte visa mig för bekanta p g a ärret i ansiktet. Jag ville egentligen bara veta att jag kunde få ha med min vännina som stöd, eller om hon också bli MÄ i samma rättegång. Det var bara det..

Svar på tråden Våld i nära relation