• Anonym (ignorerad)

Partner som ignorerar en - bara att stå ut med?

Att ens partner har för vana att låtsas att man inte finns i dagar, kanske veckor i sträck, när man sagt något som (uppenbarligen) ogillades - är det vanligt och helt acceptabelt?

Min sambo sedan 9 år och pappa till mina två barn har gjort detta många gånger, inte alltid har jag vetat ens vad som gjort honom sur. 
    Jag har mått verkligen skitdåligt av att i perioder behandlas som luft medan han är så himla trevlig mot alla andra. Förtvivlat försökt på alla sätt att få ur honom några svar om vad som är fel eller vad han tänker, men nej. Så lagom roligt när jag är ekonomiskt beroende av honom, att gå och undra om han tänker flytta ifrån mig den här gången.  Efter några dagar, eller i ett fall en månad, behagar han tilltala mig och drar då vad han är missnöjd med och tycker jag borde ha vetat det själv.

Enligt honom är det bara hans sätt att reagera, det är inte menat som ett straff utan han kan bara inte prata när han är sur/ledsen ( dvs kan inte säga ett ord till just mig men kan skoja med barnen, snacka med kompisar i telefon, sitta och skratta åt ett tv-program medan jag sitter bredvid och gråter och förtvivlat försöker få kontakt).

Jag har skämts över det här och inte sagt det till någon närstående - om vi ska träffa min familj under en tystnadsperiod låtsas han vara som vanligt eller, oftare, sticker iväg innan de kommer så att jag får bortförklara varför han inte är med. 

Vi har varit i kontakt med socialtjänstens familjebehandlare och jag har berättat för dem om hans tystnadsperioder som jag upplever som ett straff och som är en stor anledning till att jag har känt mig stressad i vardagen och rädd för att göra "fel". 

De säger att eftersom det nu är "hans sätt att reagera" så får jag stå ut med att han gör så, jag borde låta honom hållas och prata med andra om hur dåligt jag mår. De tycker nämligen att han är viktig för barnen så de vill inte att vi ska gå isär.

Jaha, så det här är alltså som vilket relationsproblem som helst som man kan prata om utan att folk höjer på ögonbrynen? Eller?

• Svar på tråden Partner som ignorerar en - bara att stå ut med?
  • Anonym (mia)

Jag känner igen det där. Det är nog det värsta jag blivit utsatt för. Min kille uppvisade väldigt många tecken på narcissistisk personlighetsstörning, och det är absolut en del av det. Om du googlar på det, känner du igen fler saker?

Helt ärligt så tycker jag att du ska lämna honom. Du kan inte må dåligt gång på gång på grund av hans sjuka beteende. Och det lär också dina barn hur man hanterar konflikter på ett dysfunktionellt sätt om du stannar. 

När jag läser att du stannat i 9 år så förstår jag verkligen inte hur du klarat det...Och inte ska du behöva leva med någon som säger att han tröttnat på dig. Ta tillbaka makten över ditt liv och dumpa honom rakt av. Låt honom lära sig en gång för alla vad det kostar att behandla andra människor så.  

• Anonym (ignorerad)
    Anonym (ywn) skrev 2015-03-16 11:15:15 följande:

Hur har det gått TS?

Tjaa... Vi har inte pratat mycket med varandra sedan socialen avslutade.

Det verkar som att han har ihop det med någon Kristina i smyg. Men det skiter jag i. Har mest svårt att hålla mig för skratt åt hur tarvliga folk kan vara. 

Han tror nog att jag inte har en aning om det, fattar kanske inte hur lättknäckt upplåsningsmönster på telefonskärmen är.

Det har hänt att jag sett misstänkta sms förut (fast det är inte så att jag brukar snoka i telefonen för jämnan), och blivit uppjagad och arg och konfronterat honom med det.
    Då har han - ja just det - blivit tyst, ignorerat mig tills jag känt mig helt tillintetgjord, och sedan förklarat hur det ligger till. Att det varit en kompis bekant som han träffat en gång som på eget initiativ börjat skicka flörtmeddelanden mitt i natten, eller en annan gång att det var den förra ägaren till den begagnade telefon han köpt som hade skrivit med någon tjej. 
    Jag får inte "attackera" honom och kräva förklaringar för då kan han inte prata, jag måste fråga lugnt och inte förutsätta att han gjort någonting, hur troligt det än verkar.  

Nu verkar det rätt tydligt att det är på riktigt och pågår, verkar som att de planerar att ses på något hotell i Kungens Kurva. 
    Tror jag vet precis vem det är, har ju vant mig vid att luska reda på sådant på egen hand.
    Enda frågetecknet är att konversationen nu pågår med en ny kontakt med annat namn och nummer, men han har kallat denna Kristina i början av den konversationen så det är troligen samma person. Som för övrigt är gift enligt personupplysningar på nätet.

Fortsätter se hur mycket jag kan ta reda på.
  • Miss Skywalker
    Anonym (ignorerad) skrev 2015-03-18 16:48:28 följande:

Det verkar som att han har ihop det med någon Kristina i smyg. Men det skiter jag i. Har mest svårt att hålla mig för skratt åt hur tarvliga folk kan vara. 

Han tror nog att jag inte har en aning om det, fattar kanske inte hur lättknäckt upplåsningsmönster på telefonskärmen är.

Det har hänt att jag sett misstänkta sms förut (fast det är inte så att jag brukar snoka i telefonen för jämnan), och blivit uppjagad och arg och konfronterat honom med det.

Då har han - ja just det - blivit tyst, ignorerat mig tills jag känt mig helt tillintetgjord, och sedan förklarat hur det ligger till. Att det varit en kompis bekant som han träffat en gång som på eget initiativ börjat skicka flörtmeddelanden mitt i natten, eller en annan gång att det var den förra ägaren till den begagnade telefon han köpt som hade skrivit med någon tjej. 

Jag får inte "attackera" honom och kräva förklaringar för då kan han inte prata, jag måste fråga lugnt och inte förutsätta att han gjort någonting, hur troligt det än verkar.  

Nu verkar det rätt tydligt att det är på riktigt och pågår, verkar som att de planerar att ses på något hotell i Kungens Kurva. 

Tror jag vet precis vem det är, har ju vant mig vid att luska reda på sådant på egen hand.

Enda frågetecknet är att konversationen nu pågår med en ny kontakt med annat namn och nummer, men han har kallat denna Kristina i början av den konversationen så det är troligen samma person. Som för övrigt är gift enligt personupplysningar på nätet.

Okej.. Inte olikt narcissister att prassla heller.. När du har bevis så tryck upp dom i nyllet och dumpa kräket
  • Anonym (ywn)
    Anonym (ignorerad) skrev 2015-03-18 16:48:28 följande:

Fortsätta se vad du kan ta reda på? Har du inte allt du allt du behöver redan nu? Jag säger: Dumpa svinet och gå vidare! Det är väl ingen mening och fortsätta med honom om han både behandlar dig illa och dessutom är otrogen mot dig. Jag vet att du har nämnt det om den ekonomiska biten tidigare, men varför stannar du hos honom?
  • Lindsey Egot the only one

Det är psykisk misshandel. Inte okej någonstans

• Anonym (ignorerad)

Idag har jag hittat: 

...Ett kvitto från Hotell Månen i Kungens Kurva, kontant betalning av rum. 
    ...En jacka innehållande 18 000 kronor i femhundringar och en påse kondomer. 
    ...Ett väldigt behändigt datorprogram som gör att det går att se vad han gör på datorn även när han surfar inPrivate/inkognito. (Idag har han t ex varit i videochatroulette medan jag var och hämtade barnen)
    ...På ett enkelt sätt som man skulle kunna avlyssna honom

Och så har jag bakom dolt nummer ringt upp den där kontakten han sparat som "K Josefin" och hörde "Hallå, det är Kristina" i luren. 

Nu vet jag exakt vem hon är och har dessutom fått tag i nummer till hennes man.

• minst

Det låter jättebra att du har koll på honom. Säg inget om det, gör inget åt det utan håll tummarna att han självmant vill separera. Kommer han hem och vill ha sex med dig så tryck upp informationen i ansiktet på honom! Lycka till!

• ciasim

Det är emotionell misshandel. Du behöver avlägsna dig själv mentalt från honom i dessa situationer. Tänk dig en gräns eller en mur mellan dig och honom, där hans beteende inte behöver säga något överhuvudtaget om dig eller vad du ev skulle ha gjort för fel.
    . Ifrågasätt vad fan han håller på med. Kräv en förklaring till hans tystnad. Svarar han inte, bestäm dig för att Hans bestraffning behöver inte drabba dig. Han vill att du skall känna in, må dåligt och undra. Du behöver inte göra det.

Läs om emotionell misshandel och codependence på nätet.
    Se vad dina egna gränser går. Han får ta ansvar nu. Vill han inte prata - tala om för honom vad du tycker och skit i honom. Prata med väninnor, gör saker. Avlägsna dig mentalt från ngn som vill straffa dig.

• ciasim

Samt ett råd till: sök samtalskontakt! Även om alla andra saker känns oöverstigliga, som ekonomi och socialen etc, behöver du ta ett första steg åt rätt håll! Gå till vårdcentralen och berätta hur du mår för en läkare ( du behöver inte berätta allt om du inte vill, bara att du mår dåligt och är rejält Nere och stressad etc) fråga om det finns möjlighet att prata med ngn? Vårdcentralerna har ofta en kurator eller psykolog knutna till sig, du får då gå och prata för normal pris ( ca 150 kr) gången tills du kommer upp i högkostnadsskydd , sen utan kostnad. Du är skyldig dig själv och dina barn detta. Gör det!!!

Svar på tråden Partner som ignorerar en - bara att stå ut med?