• liamlina

smakportioner 4 mån

Jag har en liten kille på 3 1/2 månad som snart ska få testa på att smaka lite mat för första gången. Hur gjorde ni? Hur mycket gav ni till en början, det är väl bara 1 tsk till o börja med o sedan sakta öka? Vad gav ni för mat, köpte ni färdig på burk eller gjorde ni själva?

Jag funderar på att ge honom potatis eller morot till o Börja med...

Ge gärna tips o råd :)

• Svar på tråden smakportioner 4 mån
  • diddelido

Rekommendationen är att de endast ska få smaksensationer vid 4 mån, dvs en slick från ditt finger. Och då spelar det ingen roll vad du ger när det är så små mängder.

Sen när de är 6 mån går man över till lite större smakportioner och börjar då med t.ex en tsk potatis mosade med bröstmjölk/ersättning och så ökar en successivt därifrån.

• Dockan

Har du läst Livsmedelsverkets kostråd? Fick inte länken att funka via telefonen, men sök.

Ur minnet lite översiktligt är det smaksensationer först, ett kryddmått, typ ditt lillfinger doppat i maten. Amning eller ersättning är det som barnet ska leva på upp till 6 mån... Små små doser gluten från 4 mån, typ ett hörn på smörgåsrån.

Sen från 6 mån, enstaka matskedar och öka i barnets takt. Vår BVC tipsade om att inte bara ta "rena" livsmedel utan helt enkelt en matsked av vår middag mixad. :)

• Bubbel85

Som skrivits ovan handlar det mest om smaksensationer. Min dotter fick smakportioner från 6 månader. Innan dess hade hon fått testa ytterst lite, t ex fått suga lite på en rå morot eller när jag åt äpple kunde jag dra med mitt finger över äpplet och över hennes läppar. Alla barn är olika och du kommer märka om ditt barn är intresserat eller ej. Min tjej tycker inte att mat är speciellt kul så vi ammar fortfarande till huvudmålen och maten är fortfarande smakportioner i mängd, hon är snart 8 månader. Så länge de växer och mår bra så sköter de nog detta själva vad och hur mycket de vill äta. lycka till :)

• Trippelmamma76

När det är dags för smaksensationer och senare smakportioner (en tesked=smakportion i början vid 6 mån) så kommer du få info om hur du ska gå tillväga på BVC. Det ingår i uppföljningen där att de ska vägleda dig i detta.

• Kokush

Min dotter är 6,5 månader nu och jag började med smakportioner vid 4 månaders ålder. Jag började med Sempers havregröt som kan ges från 4 månader och även lite morotspuré och mosad potatis med ersättning. Jag gav ca en matsked men använde sked så att hon skulle lära sig att äta från sked. Det gick jättebra. Hon ville ha mer efter ca 5,5 månader och då ökade jag mängden successivt. Viktigast är att se till att ge barnet vätska. Bröstmjölk/ersättning ska vara grundläggande och annat ska de bara smaka på egentligen.

Nu får hon en portion gröt med pärondryck på morgonen och ersättning resten av dagen men även fruktpuréer som efterrätt eller mellanmål och lite smakprover på olika maträtter.

Jag valde att låta henne bestämma själv :)

• LiLa81

Jag har sedan ett par veckor gett min 5 månaders dotter lite mer än bara smaksensationer. Det handlat om kanske en tesked mat eller så. Hon älskar att äta och tycker att det jag ger henne är gott. Det vill jag uppmuntra. Jag tar det långsamt och kollar så att hon inte blir dålig i magen.

Jag kör på sunt förnuft och lyhördhet för mitt barn. Råden från livsmedelsverket ser jag som vägledande och inte absolut sanning.

• Kokush

Min dotter är 6,5 månader nu och jag började med smakportioner vid 4 månaders ålder. Jag började med Sempers havregröt som kan ges från 4 månader och även lite morotspuré och mosad potatis med ersättning. Jag gav ca en matsked men använde sked så att hon skulle lära sig att äta från sked. Det gick jättebra. Hon ville ha mer efter ca 5,5 månader och då ökade jag mängden successivt. Viktigast är att se till att ge barnet vätska. Bröstmjölk/ersättning ska vara grundläggande och annat ska de bara smaka på egentligen.

Nu får hon en portion gröt med pärondryck på morgonen och ersättning resten av dagen men även fruktpuréer som efterrätt eller mellanmål och lite smakprover på olika maträtter.

Jag valde att låta henne bestämma själv :)

• Natulcien

Som flera har skrivit tidigare så handlar det inte om teskedar till en sån liten, utan bara kryddmått eller ett slick från ditt finger, och det är absolut inget som man "ska" göra. De flesta väntar ju tills 6 månader då det är dags för smakportioner, vilket handlar om att man börjar med en tesked och sen sakta ökar. Jag helammade upp till 6 månader och började då med lite potatis mosad med bröstmjölk.
    Någon gång mellan 8-10 månader kan du börja byta ut mål. Läs på Livsmedelsverket, så får du mer information. De informerar säkert på BVC också när det närmar sig 6 månader.

• snöblask

Jag har tre barn, 2 stora och en liten på 3 månader. Jag är väl medveten om Livsmedelsverkets rek ifall ngn inte tror det :) Som svar på TS, börja med en smak åt gången börja ex med palsternacka en tesked om dagen i tre dagar, därefter byter du smak till ex potatis i tredagar en tesked om dagen. När du gör detta så märker du även om din lille reagerar mot något livsmedel (allergi). När du kört igenom en hel del smaker är han 5månader o då kan du öka på mängden. Mina två stora började vid fyra månader och vid 6 månader åt de mat förutom kväll ev natt och tidig morgon

Svar på tråden smakportioner 4 mån