• hantverkaren12

vad anser ni om detta

en del här säger att man inte ska ha barnen på förskolan när man är ledig. jag själv jobbar måndag till fredag men min sambo är vikarie på ett jobb så hon jobbar när det behövs. ibland jobbar hon typ måndag tisdag ledig onsdag jobb torsdag fredag lördag ledig söndag, ibland jobbar hon 6-7 dagar i följd sen ledig typ 1 vardag, tycker ni att barnen borde vara hemma den enda dagen hon är ledig efter att ha jobbat kanske 7 dagar. jag tycker dom kan vara på dagis ändå.

kan tillägga till er som undrar att ibland kan hon vara ledig en hel vecka och då är barnen såklart hemma med henne.

• Svar på tråden vad anser ni om detta
  • pigglet

...och "Jag betalar för det"-argumentet är ju så naivt så jag vet inte ens om man ska idas bemöta det? Du betalar ju bara 1/10 av vad förskoleplatsen kostar, en förskoleplats kostar 130 000 kronor/år.

Sedan är barngrupperna rätt knökfulla. Inte så att personalen sitter och rullar tummarna direkt, sjukskrivningarna är väldigt höga i barnomsorgen. Man kan unna personalen och de barn som behöver vara där lite lugnare stunder när lediga barn faktiskt stannar hemma, tänker jag.

• LinaSofia
    pigglet skrev 2015-03-11 22:09:29 följande:

...och "Jag betalar för det"-argumentet är ju så naivt så jag vet inte ens om man ska idas bemöta det? Du betalar ju bara 1/10 av vad förskoleplatsen kostar, en förskoleplats kostar 130 000 kronor/år.

Sedan är barngrupperna rätt knökfulla. Inte så att personalen sitter och rullar tummarna direkt, sjukskrivningarna är väldigt höga i barnomsorgen. Man kan unna personalen och de barn som behöver vara där lite lugnare stunder när lediga barn faktiskt stannar hemma, tänker jag.

Varför är att "unna" andras barn eller personalen anledning till att inte lämna sitt barn på fsk? Alla familjer har väl rätt att göra det bästa för sin egen del?

Genom att betala skatt betalar man för barnomrogen.
  • puss
    LinaSofia skrev 2015-03-11 22:13:27 följande:
    Varför är att "unna" andras barn eller personalen anledning till att inte lämna sitt barn på fsk? Alla familjer har väl rätt att göra det bästa för sin egen del?

Du har helt rätt. I vissa familjer är det bäst att lämna bort barnen så mycket som möjligt.

Barn ska inte vara i såna familjer, ju mindre desto bättre.
  • LinaSofia
    puss skrev 2015-03-11 22:16:53 följande:

Du har helt rätt. I vissa familjer är det bäst att lämna bort barnen så mycket som möjligt.

Barn ska inte vara i såna familjer, ju mindre desto bättre.

Dessa familjer är nog inte många. Låter snarare som familjer som dömande personer konstruerat ihop själva i sina huvuden för att de inte förstår att alla har olika liv.
  • pigglet
    LinaSofia skrev 2015-03-11 22:13:27 följande:

Ja men - JAG betalar ju för DIN barnomsorg. Och jag har inget intresse av att bekosta barnomsorg när du ändå är hemma och ledig.
    Nu är reglerna här så att man inte har rätt att lämna barnen då (tack och lov!), och de reglerna finns väl just för att annars skulle konstigt nog folk lämna bort sina barn dag som natt, av olika anledningar (de trivs ju så bra, de har behov av mer stimulans än jag ids ge dem hemma, jag behöver egentid...)

Äh, fick jag bestämma skulle hela reformen med förskola till föräldrar som ändå är hemma och föräldralediga också bort. Är man hemma kan man ta hand om sina barn. Eller skaffa egen barnvakt och bekosta det själv. Finns ju ingen hejd på hur föräldrar tycker sig ha rätt att utnyttja förskolan nu för tiden.
  • LinaSofia

Jag är inte hemma och är ledig med ungar på fsk. Jisses så personligt du måste attackera!

• LinaSofia

Det finns olika synsätt på fsk. Ett är förvaring/barnpassning= endast en förvaringsplats när föräldrarna jobbar/studerar. Ett annat synsätt är att det är en pedagogisk verksamhet där många föräldrar vill att sina barn deltar.

• puss
    LinaSofia skrev 2015-03-11 22:30:08 följande:

Det finns olika synsätt på fsk. Ett är förvaring/barnpassning= endast en förvaringsplats när föräldrarna jobbar/studerar. Ett annat synsätt är att det är en pedagogisk verksamhet där många föräldrar vill att sina barn deltar.

Båda tankesättet är för hjärndöda föräldrar.

Hur kan den pedagogiska verksamheten vara bättre än hemma? Då är man bra kass som förälder.

På Fsk finns typ en vuxen på tio barn. Alltså är föräldern mindre än en tiondel så bra på att ta hand om barn än vad personalen är.

Så måste det ju vara om personalen lyckas bättre än vad föräldern gör.
  • puss

Att dela en vuxen med tio andra barn, varav säkert minst fyra har feber eller magsjuka pga att dens föräldrar behöver egen tid låter ju klart dassigt.

Men som sagt, vissa barn ska vara hemma så lite som möjligt.

• Natulcien

Jag säger som några av de ovanstående att ni nog måste tänka på barnen i det här läget. Har en förälder jobbat i hela 7 dagar så behöver nog barnet få vara med den föräldern. Är det din sambo som inte vill vara med barnen, eller är det du som tycker att barnen ska vara på förskolan?

Dessutom är förskolan till för föräldrar som arbetar/studerar/söker jobb etc. och inte för lediga föräldrar.

Och om du alltid är ledig på helgerna så kan ju du ta lite extra ansvar då, t.ex. tidiga mornar och liknande om du upplever att din sambo är trött?

Svar på tråden vad anser ni om detta