• hantverkaren12

vad anser ni om detta

en del här säger att man inte ska ha barnen på förskolan när man är ledig. jag själv jobbar måndag till fredag men min sambo är vikarie på ett jobb så hon jobbar när det behövs. ibland jobbar hon typ måndag tisdag ledig onsdag jobb torsdag fredag lördag ledig söndag, ibland jobbar hon 6-7 dagar i följd sen ledig typ 1 vardag, tycker ni att barnen borde vara hemma den enda dagen hon är ledig efter att ha jobbat kanske 7 dagar. jag tycker dom kan vara på dagis ändå.

kan tillägga till er som undrar att ibland kan hon vara ledig en hel vecka och då är barnen såklart hemma med henne.

• Svar på tråden vad anser ni om detta
  • Monkii
    hantverkaren12 skrev 2015-03-12 20:21:53 följande:

sådär, nu är man hemkommen från en helkväll med barnen på först lekplatsen och sen äta på mcdonalds, och det hade det inte blivit annars så jag är säker på att dom hellre var på dagis dom 2 timmarna jag var hemma och städade och sen fick göra det istället.

och nu var det inte planerat att jag skulle göra så utan jag var och jobbade och blev klar med ett jobb klockan 14 och chefen hade inget nytt förrän imorgon så om ni tror det var planerat så kan ni sluta tro det.

Skulle det vara så dåligt att vara hemma och leka bara för att föräldern städar??
  • Michael 310

wow folk i den här tråden får det att låta som om man borde skjutas och soc ta över vårdnaden om barnen om man har dom på fsk när man är ledig. Som tur va har sonen börjat på en jättebra förskola där dom är helt på det klara med att han kommer vara där fast båda hans föräldrar är lediga ibland. Dom är dessutom helt överens med oss att det är bäst för hans skull.

• Jennie med ie
    Minimis skrev 2015-03-12 22:48:23 följande:

Aldrig att det hade varit ok! Ska vi börja kräva dagis på lördagar o söndagar för oss som jobbar alla vardagar!? Klart man ska ha barnen hemma när man väl är ledig!

Ja just det där är lite lustigt. Det argumenteras ofta för att föräldrar med lediga veckodagar ska få ha barnen på förskolan även de dagarna för de jobbar ju på helgen! Men förskola på lediga lördagar och söndagar för de som jobbar måndag-fredag ska man minnsann inte ha för då ska man ju umgås med sina barn! Ungefär.

Det kan absolut finnas goda skäl att vissa barn är på förskolan ibland när föräldrarna är lediga, antingen baserat på behov hos barnet eller på behov hos familjen i övrigt. Men "de vill hellre det!" är inte nåt vidare bra skäl, livet fungerar inte riktigt så och man gör inte barnen en tjänst genom att signalera att "det du helst vill får du göra" i sådana lägen där det bör vara en vuxensak att bestämma. "Det är roligare än *insert vardaglig syssla*" är inte heller nåt vidare bra skäl, att få vara med om även de tråkiga vardagssysslorna är tvärtom i regel positivt.

Att ställa "förskola för att föräldrarna jobbar/studerar" och "förskola som pedagogisk och utvecklande verksamhet" blir också fel, för det handlar om en kombination. En förskola som fungerar som den ska ger en utvecklade och stimulerande verksamhet som barnen har glädje och nytta av  under tiden som deras föräldrar har annan sysselsättning av något slag, det kräver dock inte på något sätt ständig närvaro och barn i "normala" familjer hämmas inte i sin grundläggande utveckling av att inte vara där.
  • Natulcien
    Jennie med ie skrev 2015-03-15 13:49:10 följande:
    Ja just det där är lite lustigt. Det argumenteras ofta för att föräldrar med lediga veckodagar ska få ha barnen på förskolan även de dagarna för de jobbar ju på helgen! Men förskola på lediga lördagar och söndagar för de som jobbar måndag-fredag ska man minnsann inte ha för då ska man ju umgås med sina barn! Ungefär.

Det kan absolut finnas goda skäl att vissa barn är på förskolan ibland när föräldrarna är lediga, antingen baserat på behov hos barnet eller på behov hos familjen i övrigt. Men "de vill hellre det!" är inte nåt vidare bra skäl, livet fungerar inte riktigt så och man gör inte barnen en tjänst genom att signalera att "det du helst vill får du göra" i sådana lägen där det bör vara en vuxensak att bestämma. "Det är roligare än *insert vardaglig syssla*" är inte heller nåt vidare bra skäl, att få vara med om även de tråkiga vardagssysslorna är tvärtom i regel positivt.

Att ställa "förskola för att föräldrarna jobbar/studerar" och "förskola som pedagogisk och utvecklande verksamhet" blir också fel, för det handlar om en kombination. En förskola som fungerar som den ska ger en utvecklade och stimulerande verksamhet som barnen har glädje och nytta av  under tiden som deras föräldrar har annan sysselsättning av något slag, det kräver dock inte på något sätt ständig närvaro och barn i "normala" familjer hämmas inte i sin grundläggande utveckling av att inte vara där.
    Håller med dig på alla punkter.
    Det blir ju lite väl mycket ängsligt curlande över det hela om man aldrig vågar låta barnen ha lite tråkigt, och aldrig vågar låta dem närvara när föräldern städar, ammar en bebis eller veckohandlar på ICA. Om de hela tiden ska vara med kompisar och leka istället för allt detta så blir deras värld ganska märklig och världsfrånvänd.
  • pigglet
    hantverkaren12 skrev 2015-03-12 15:05:26 följande:

jag är helt säker på att många av er som skriver i denna tråden också är hemma nån gång utan att barnen är hemma från förskolan eller att ni som jag kan sluta tidigare ibland utan att hämta barnen direkt, som t.ex nu när jag slutade klockan 14 idag men barnen är på dagis till 16.00 iallafall.

varför skulle jag gå och hämta dom tidigare bara för att jag slutade tidigare

Du får väl vara hur säker du vill - jag gör det inte.
  • Flickan och kråkan
    Michael 310 skrev 2015-03-13 17:49:42 följande:

wow folk i den här tråden får det att låta som om man borde skjutas och soc ta över vårdnaden om barnen om man har dom på fsk när man är ledig. Som tur va har sonen börjat på en jättebra förskola där dom är helt på det klara med att han kommer vara där fast båda hans föräldrar är lediga ibland. Dom är dessutom helt överens med oss att det är bäst för hans skull.

Jag hade varit ledsen om mina barns pedagoger varit av den uppfattningen.....
  • Michael 310
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-15 21:37:19 följande:

Jag hade varit ledsen om mina barns pedagoger varit av den uppfattningen.....

Varför det?
  • Flygfotogen

När ska barnen få vara lediga med sin mamma då om hon jobbar sådär? Kan man inte vara ledig OCH ha sina barn samtidigt så är det fanimig något som inte står helt rätt till. Kvalitetstid tillsammans är oerhört viktigt för barn och de kommer hinna gå på förskola och i skolan så det räcker och blir över ändå.

/förskolläraren

• Flickan och kråkan
    Michael 310 skrev 2015-03-15 21:43:18 följande:
    Varför det?
    Att de tycker att barnet har det bättre på förskolan än med en förälder. Och att ni också tycker det som föräldrar....
  • Michael 310
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-16 12:13:58 följande:

Att de tycker att barnet har det bättre på förskolan än med en förälder. Och att ni också tycker det som föräldrar....

Nej det har jag inte sagt att varken de eller vi tycker. Däremot är det lite besvärligt med 3-4 dagar på en 6 veckors period. Sonen kommer aldrig in i barngruppen och han kommer inte att hänga med i aktiviteterna som dom har. Då tycker vi att det är bättre att han är där 2 dagar i veckan även när vi är lediga.
Svar på tråden vad anser ni om detta