• hantverkaren12

vad anser ni om detta

en del här säger att man inte ska ha barnen på förskolan när man är ledig. jag själv jobbar måndag till fredag men min sambo är vikarie på ett jobb så hon jobbar när det behövs. ibland jobbar hon typ måndag tisdag ledig onsdag jobb torsdag fredag lördag ledig söndag, ibland jobbar hon 6-7 dagar i följd sen ledig typ 1 vardag, tycker ni att barnen borde vara hemma den enda dagen hon är ledig efter att ha jobbat kanske 7 dagar. jag tycker dom kan vara på dagis ändå.

kan tillägga till er som undrar att ibland kan hon vara ledig en hel vecka och då är barnen såklart hemma med henne.

• Svar på tråden vad anser ni om detta
  • Pescetarian
    hantverkaren12 skrev 2015-03-12 15:32:45 följande:

nu hinner jag ju både diska, dammsuga och fixa innan dom kommer hem vilket betyder att det blir mer kvalitetstid med barnen när dom kommer hem istället för att jag gör det med dom hemma och dom måste leka ensamma.

Win-win!
  • puss
    Anonym (Pucko?) skrev 2015-03-12 14:59:15 följande:
    Hoho!? Platsen kostar detsamma för både kommun och förälder, oavsett om barnet blir ledigt en dag mitt i veckan.

Du är småbarnsfröken. Håll dig till att torka småbarnsrumpor och håll dig utanför sådant som du inte förstår dig på. smile2.gif
    Fortfarande betalar du inte vad platsen kostar.

I övrigt är ditt inlägg lika märkligt som ditt resonemang.
  • Anonym (Pucko?)
    puss skrev 2015-03-12 16:49:03 följande:

Fortfarande betalar du inte vad platsen kostar.

I övrigt är ditt inlägg lika märkligt som ditt resonemang.

Nej, men platsen kostar detsamma.
  • Natulcien
    hantverkaren12 skrev 2015-03-12 15:05:26 följande:

jag är helt säker på att många av er som skriver i denna tråden också är hemma nån gång utan att barnen är hemma från förskolan eller att ni som jag kan sluta tidigare ibland utan att hämta barnen direkt, som t.ex nu när jag slutade klockan 14 idag men barnen är på dagis till 16.00 iallafall.

varför skulle jag gå och hämta dom tidigare bara för att jag slutade tidigare

Absolut. Det händer att jag går 30-40 min. tidigare för att hinna handla eller uträtta något snabbt ärende på vägen till förskolan och ändå hinna hämta på utsatt tid. Däremot skulle jag ju inte gå flera timmar tidigare för att åka hem och storstäda ett par timmar. Det är liksom inte den typen av jobb man har förskolan för... Och varför är vissa så rädda att barnen ska se att man städar, tvättar och diskar? Jag ser en poäng med att göra sånt på helgen när barnen är med och kan delta. De måste ju få se alla sysslor man har i ett hushåll, tänker jag.
    Och att gå iväg och lämna sonen och sen gå hem och vara ledig en hel dag, det finns inte ens på min karta. Men alla har vi olika kartor...
  • Natulcien
    Erizajo skrev 2015-03-12 08:26:16 följande:

Finns alltid pretto mammor som tror att de vet bäst för alla. Kan ju säga att min fyraåriga son nu går femton timmar i veckan då jag är mammaledig men han är superledsen för att han måste vara hemma måndag och fredag medan hans syster går i skolan. Han vill också få leka med sina kompisar! Till hösten ska jag börja plugga och minsta ska skolas in på dagis och kommer nog att gå varje dag, fast kortare dagar för det passar oss. Och att säga att jag inte älskar mina barn är så idiotiskt att det finns inte ord för att bemöta.

Det är ju tråkigt att din son är så ledsen över att vara hemma med sin familj. Men kan han inte få leka med sina kompisar på helgen?
  • puss
    Natulcien skrev 2015-03-12 17:15:06 följande:
    Det är ju tråkigt att din son är så ledsen över att vara hemma med sin familj. Men kan han inte få leka med sina kompisar på helgen?
    Eller nån veckodag går ju också att leka på.
  • Natulcien
    puss skrev 2015-03-12 17:16:41 följande:
    Eller nån veckodag går ju också att leka på.
    Ja, t.o.m. det. Om nu barnet bara går 15 timmar så finns ju massor av lektid på eftermiddagarna.
  • En blå giraff

Om hon bara är ledig en enda vardag den veckan är det för mig självklart att barnen borde vara lediga med henne då. Annars hinner de ju knappt ses på hela veckan. Varför skulle de vara på dagis när hon är ledig? Jag kan tycka det är OK i perioder om en förälder är ledig många dagar i sträck, så att barnet får lite kontinuitet i att gå till dagis. Men inte annars.

• En blå giraff

Jag är absolut inte perfekt. Om jag flexar ut kl 15 så brukar jag passa på att handla eller annan nödvändig syssla ibland, och hämtar inte barnen på direkten. Men att ha dem på fsk hela dagen om man själv är ledig det känns inte riktigt bra i maggropen.Jag kan också uppleva det som jobbigt med barnen ibland om jag arbetat många dagar också och är trött. Men min man kan ha hand om dem ett par timmar så jag får egentid. Jag behöver inte lämna på fsk hela dagen för det. Jag tycker förskolan har en jättebra verksamhet men det är krävande för barnen att vara där hela dagar. Kan man ge dem en dag hemma med återhämtning så är det själviskt att inte göra det, speciellt om de är där 4 andra dagar den veckan.

Svar på tråden vad anser ni om detta