• Zazou

Fertilitetsutredning

Hej hörni!
    Kan inte fatta att jag läst igenom HELA tråden. Ni verkar vara så fina och stöttande för varandra.
    Ni får säga åt mig att pysa om ni vill men jag har också startat en utredning nu. Har visserligen bara gjort ett blodprov än. Så har både sambons prov kvar och vul.

Man kan lätt säga att jag har oregelbundna cyklar när de är allt mellan 60-120 dagar långa. Så att fixa detta på egen hand har jag aldrig trott. Tur att läkarna håller med mig och hjälper mig efter bara 6 månader av oskyddat.

Jag är 25 år och befinner mig i de värmländska skogarna, om det kan vara av intresse :)

Nu när jag läst tråden håller jag verkligen tummarna för er!

• Zazou
    chbw skrev 2015-08-23 11:11:16 följande:
    Hej! Oj så duktigt o läsa igenom allt! O vad kul du vill vara med :)

Skönt att vara igång med utredningen! Speciellt som.att du redan har så långa cykler! :)

Kommer du göra en spolning också? Jag fick också börja utredning efter en månad, dels pga att det verkade som ägglossningen plötsligt slutat kpmma varje månad och pga endometriossmärtor.

Håller tummarna att ni får snabba svar :)

Kram
    Det är ju en liten tröst i allt detta faktiskt, att vi fick hjälp relativt snabbt ändå. Ångrar dock att jag inte gick till privatkliniken direkt, då hade jag kanske också fått hjälp redan efter en månad. Men nu är det på gång iallafall.

Vet inget om spolning. Nästa träff är det som sagt vul och få veta provsvaren. Spolning kanske är steget efter det?
  • Zazou

Tack för fint välkomnande :)
    Sambon gör sitt test om två veckor och vul är om en månad. Och hon sa att så länge inte proven visade något galet får vi veta allt då. Så låång väntan!

Reagerade lite på vad hon sa, om allt är bra hör de inte av sig. Jag vill ju att något ska vara galet så att det går att fixa, att det finns en orsak. Det värsta vore ju att gå därifrån och de inte kan hitta någon anledning till problemet. DET skulle oroa mig. Hur tänker ni?

• Zazou
    Tess1984 skrev 2015-08-25 11:13:09 följande:

Hej alla.

Jag var nyss på ett ultraljud, läkaren kunde se en äggblåsor på höger och en på vänster äggstock,släpper jag ägg från båda finns det en chans för tvillinggraviditet. Han kunde se att jag kommer ha ägglossning inom 2 dygn, jag har svarat bra på pergotime så nu kan man andas ut lite. Nu hoppas vi på det bästa.

Kram till er alla

Vad härligt! Håller tummar och tår för dig! :)
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-08-25 20:41:11 följande:
    Hej =)

Jag har nog konstigt nog känt tvärtom, jag har inte velat att det ska vara några fel på oss, jag har väl någonstans tänk att man får hjälp till slut i alla fall, antingen via ägglossningsstimulerande eller IVF, tror egentligen IVF är den bästa behandlingen i de flesta fallen.
    Det jag var mest orolig för under utredningen var att det skulle vara fel som inte går att göra något åt som man inte kan få behandling för.
    Nr vi fick svaren på att inga fel hittats blev jag lite lättnad, då tänkte jag att det måste funka någon gång med eller utan hjälp. =)

Har du regelbunden mens?

Många kramar till dig
    Ja jo det har du såklart rätt i. Jag tänkte mer att de skulle säga "ja det beror på hormonhalten, så den här behandlingen ska fungera på dig" men självklart önskar jag inte att de ska upptäcka att jag inte har några äggstockar tillexempel.

För som du säger, ivf får man ju hjälp med oavsett om allt är bra eller inte.

Nej jag är inte regelbunden. Har aldrig varit. Senaste cykeln var 120 dagar lång den kortaste 67. Idag är jag på cd 109. Vår barnmorska sa dock att vi var idealparet att hjälpa eftersom jag har så glesa cyklar. Då borde jag svara bra på tex Pergotime. För ett par där man inte hittar en självklar orsak är svårare att behandla tydligen. Hur är er erfarenhet kring det?
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-08-26 22:06:10 följande:
    Hej =)

Jag förstår. =)

Ja vad jag förstått ska pergotime hjälpa till vid extra långa mensperioder, man säkrar på något sätt ägglossningen och kan kanske tajma allt bättre.
    När man äter pergotime får man dessutom gå på ultraljud och se hur många äggblåsor man har och hur de växer, så det känns tryggt på det viset.

Läkaren trodde vi hade goda chanser att bli gravida själva eftersom vi haft missfall i bagaget, men eftersom han ansåg att jag hade något oregelbunden mens tyckte han att vi skulle prova pergotime men han sa också att det bästa hade varit att skicka oss direkt till IVF men i väntan på IVF kunde man ge pergotime chansen.

Hoppas snart att det löser sig för er och att ni får rätt behandling.

Vad gör du annars om dagarna förutom att länga efter en liten =)

Kramar i massor

Ja just ja, det var du som hade fått missfall, beklagar. Men det betyder ju att du kan bli gravid iaf. Men har du fått nån "diagnos" eller vet du vad som är bekymret?

Jadu, bortsett från jobb så är det mycket energi som går åt till längtan. Syr en del, pysslar, målar osv. Är ganska ensam i min vänkrets om barnlängtan så tittar mycket på familjer på youtube för att få stöd. Du då?
  • Zazou

Frustrerande är en underdrift :)

Vet dina vänner om vad du går igenom? Jag berättade för de jag trodde skulle ge mig stöd genom detta, visade sig att de inte var det minsta intresserade. De snarare ifrågasatte varför jag ens sökt hjälp, "andra provar ju i flera år först". En annan svarade genom att ta upp senaste festen hon var på. Inte ens ett "okej" fick jag som respons. Tur jag har sambon som är med på tåget, men det är sorgligt tycker jag.

• Zazou
    Tess1984 skrev 2015-08-28 08:50:50 följande:
    Ja de flesta vet vad vi går igenom, jag har nog varit väldigt öppen med det men på senare tid pratar jag inte så mycket mer om det, bara vissa som jag vet jag kan prata med. Jag har några vänner som också haft svårt att få barn med och är nu föräldrar. Brukar prata av mig med dessa vännen för dom vet precis hur det kan kännas.

Vad tråkigt att du fått sådant tråkigt bemötande av dina vänner. Jag hade blivit sjukt ledsen, brist på empati. Jag pratar väldigt ofta med min tvillingsyster också, hon är nog det som bryr sig mest och slänger iväg ett sms ibland och frågar hur jag mår. Har du någon i familjen du kan prata med? Tur du har sambon, det som är bra med min sambo är att han är sjukt positiv. Han ser inget att oro sig för och när jag är orolig och vi pratar blir jag oftast lite lugnare....

Kram
    Min sambo är likadan. Så lugn och "dont worry" att jag egentligen borde bli frustrerad men samtidigt vet jag att han har rätt. Det finns ju inget vi kan göra åt det ändå, åtminstone inte själva på egen hand.

Jo jag har min syster som kanske är mer exalterad över att vi ska skaffa barn än vi själva så hon frågar ofta och är genuint intresserad av hela processen. Så det är skönt, men vi är inte så supernära som de andra två jag nämnde.

De enda paret jag vet har haft det svårt fick till slut adoptera så jag har inte så bra erfarenheter av det här med ofrivillig barnlöshet som det så fint heter..
  • Zazou
    chbw skrev 2015-08-28 14:24:58 följande:
    Förlåt nu kapar jag er lite, men blev så ledsen när du skrev hur dina vänner har svarat på vad ni genomgår :( är ju verkligen inte okej nånstans. Fy så dåligt av dem! Okej attman kanske tycker det är jobbigt att prata om, och att detär främmande för en själv, men man kan ju visa lite omtanke iallafall...

Vi har inte berättat för så många egentligen. Jag har pratat lite med min farmor, två kollegor och min ena syster och alla har varit stöttande,vilket är skönt. Dock är det ju bara sambon som ser hur jobbigt jag tycker det är,eftersom jag längtat så länge.. Vill inte riktigt prata om just den delen med någon annan.. Pratade med en annan kollega (kille) om att min läkare sagt att mina äggstockar troligen inte släpper så många ägg, o han undrade om jag inte kunde frysa in ägg då, så jag har på lager. Så go :)

Kram
    Vad bra att du kapade ;) för nu kom jag att tänka på en annan grej, när du nämner kollegorna. Jag har inte berättat för någon på jobbet än. Tror ni jag kommer behöva göra det om jag får börja på Pergotime? Hur ofta behöver man in då. Hoppas jag kan komma in innan jobbet..
  • Zazou
    Zazou skrev 2015-08-28 23:25:41 följande:
    Vad bra att du kapade ;) för nu kom jag att tänka på en annan grej, när du nämner kollegorna. Jag har inte berättat för någon på jobbet än. Tror ni jag kommer behöva göra det om jag får börja på Pergotime? Hur ofta behöver man in då. Hoppas jag kan komma in innan jobbet..
    Jag pratade faktiskt med dom och de visste inte riktigt vad de skulle fråga, var deras försvar, just för att de va rädda för att va okänsliga. Men någonting är bättre än ingenting ändå..men nu vet de hur jag känner!
Svar på tråden Fertilitetsutredning