• Zazou

Fertilitetsutredning

Redcat: är på gamla appen så kan inte citera men fy vad jag blev ledsen av ditt inlägg. Du som behöver allt stöd du kan få! Gris är ett snällt omdöme om den personen. Är det en privat klinik? Nu är jag kanske fördomsfull men tycker privata kliniker generellt har bättre service.

Jag har ingen relation med min mamma så har tyvärr inga "handskas med morsan"-råd. Men tror du att hon tyckte det var tufft att bli mamma ung och önskar att du får det lättare? Hon kanske menar väl men uttrycker det på fel sätt? Hur tror du hon skulle reagera när du berättar att du är gravid?

• Zazou
    chbw skrev 2015-09-17 09:29:20 följande:
    Godmorgon och god "kväll" ;)

Nja. Eller jag får ju typ ont överallt. Men förut vet jag med mig att det främst var vänster sida som gjorde ondast, alltså vänstra äggstocken. Dock ont överallt ä. Nu gjorde det visserligen ondast på vänster men högg på höger också. Borde iallafall ha ägglossat annars blir jag riktigt ledsen med tanke på bpde positivt test o sjuk värk :o

Blä på tal om ledsen, kollade på bäbiskläder inatt o blev helt gråtig o kände mig dålig o ovärdig att vara kvinna. Fan för dessa hormoner :o nu känns det helt normalt igen
    Hur vet man om det är äggstocken man känner? Förstår att det är svårt att svara. Men jag känner hugg och stick på sidorna i höjd med höftbenen men mer i mitten då. Men det kommer lite då och då. Varje gång tänker jag "åh, kan det va ägglossning" och så sticker det från och till i en dag och sedan kommer det tillbaks veckan efter och sedan efter två dagar kanske. Ja ni hör, ingen ordning.
  • Zazou

Nu börjar äntligen mötet närma sig! UH vad tiden går sakta! Men slänger ändå in en fråga här. Hur länge brukar man köra Pergo innan man ger upp?

• Zazou

Nu har jag varit på vårt möte. Så nu är vi äntligen i rullning känns det som. Proverna var bra, både hans och mina. Vul visade också bra. Så nu har vi fått provera och pergotime; så nu är vi igång!

Fick ingen diagnos men han nämnde "icke klassisk pco" flera gånger. Så hoppas det är något bra. Slipper spolningen också sålänge. Ska ge det 5 månader innan det blir aktuellt. Kan inte hjälpa att känna mig hoppfull, även om min första fråga var "hur länge testar man pergo innan man ger upp" så helt säker på att detta kommer lyckas är jag inte.

• Zazou
    chbw skrev 2015-09-26 19:30:29 följande:
    Zazou skrev 2015-09-26 14:53:34 följande:

Nu har jag varit på vårt möte. Så nu är vi äntligen i rullning känns det som. Proverna var bra, både hans och mina. Vul visade också bra. Så nu har vi fått provera och pergotime; så nu är vi igång!

Fick ingen diagnos men han nämnde "icke klassisk pco" flera gånger. Så hoppas det är något bra. Slipper spolningen också sålänge. Ska ge det 5 månader innan det blir aktuellt. Kan inte hjälpa att känna mig hoppfull, även om min första fråga var "hur länge testar man pergo innan man ger upp" så helt säker på att detta kommer lyckas är jag inte.

Jag tempar också =) fick ett presentkort på 6 månader från nc när jag köpte en termometer (oanvänd såklart) på tradera. men gillar inte den appen alls. använder fertility friend också =) 
    Låter ju som äl kom tidigare för dig, du verkar ha alla tecken på det iallafall =) 

Om läkaren nämnde pco kan det stämma, då pco kan ge oregelbundna ägglossningar =) pco är också enligt min läkare det som är lättast att behandla, eftersom det ofta handlar om oregelbunden/utebliven ägglossning, det ska då vara lättast att framkalla, eftersom man har ägg på lager ändå =) 

Håller tummarna för er! börjar du med pergon nästa cykel? =)
    kram

Ja jag fick provera som jag börjat med så borde få mens om en vecka ca. Så då börjar vi med Pergotime.

Känns som en sten lyft från våra axlar. Har varit så orolig för att det skulle vara något större fel. Hoppas verkligen Pergo fungerar för mig nu!
  • Zazou
    BusigaSyrran skrev 2015-09-30 09:14:30 följande:

Hejsan hoppar in här, ni som utreds vad har ni gjort på utredningen hittills o vad pratar de om att ni ska göra?

Vi har ett barn sen innan o utreds, vi går hittills lämnat blodprov, spermaprov, kollat äggledarna via ultraljud, spolat mina äggledare och allt ser normalt/friskt ut men vi har ändå inte plussat o försökt över ett (aktivt) år nu..

Börjat m natural cykel med för att se om det kan hjälpa.

Hejsan! Utreddes ni för första barnet också? Jag har lämnat blodprov, han spermaprov och gått igenom hälsohistorik. Sedan fick jag göra ett vul och nu fick jag börja på provera och Pergotime. Mitt bekymmer är gles mens, så han sa att vi ska prova i 5 månader innan det är tal om spolning.

Har du regelbunden mens?
  • Zazou
    BusigaSyrran skrev 2015-09-30 15:01:35 följande:
    Nej första barnet tog sig direkt när vi ville försöka. Vi har inte heller åldern emot oss då vi är 25.

Inte ätit piller heller, mensen är på fem dagar o cykeln är på 28-33. Man känner ju sig verkligen hjälplös, så känns lite bättre när man hittade gruppen och kan prata med folk som förstår och se hur det går för er.
    Då förstår jag om ni är både förvånade och frustrerade. Regelbunden cykel och ni har varit gravida förut gör ju att man höjer ett ögonbryn när det inte tagit sig efter ett år. Och även om det inte är något man vill höra sa vår doktor flera gånger att vi ska räkna med att tar ett år, trots behandling, men inte vara oroliga om det tar två. Så det är surt att höra även om man innerst inne vet om att det tar tid.

Hur gammal är ert första? Jag är också 25 år.
  • Zazou
    Annasofia01 skrev 2015-10-01 08:05:21 följande:
    Åh lycka till plussade med andra kuren pergotime. Du kommer nog plussa snart också
    Ååh grattis! Var det länge sedan du plussade?

Vad var ert bekymmer? Om man får fråga. Känns inte som det är så vanligt att "bara" ha gles mens som orsak.

Hoppas att det inte tar längre tid än så för oss också! Grattis igen!
  • Zazou
    chbw skrev 2015-10-01 19:31:56 följande:

Började blöda igen imorse, så ingenting den här gången heller. 
    Imorgon direkt efter jobbet ska jag till fertilitetsmottagningen och göra ett ultraljud och se så det är lugnt inför ägglossningsstiumlering den här cykeln. Som jag förstod det ska de kolla så det inte finns rester kvar av nån stor äggblåsa som kan förhindra att det går bra. 

Får se hur morgondagen går. Är redan trött. Och så läkarbesöket direkt när jag går av jobbet. Och Sen ska jag upp tidigt och åka iväg... Ska va nått firande för företaget. Vet ärligt inte om jag orkar. Får se helt enkelt... 

Vad tråkigt att höra! Håller tummarna att ni får klartecken imorgon!

Förstår om du är trött. Jag ska resa bort under helgen och hoppas att de här sista dagarna i väntan på mensen går ruskigt snabbt så vi kan få börja på pergon någon gång. Bör få mens på söndag eller måndag.

Kanske kan firandet ge något annat att tänka på en stund? Om du nu orkar vill säga.
  • Zazou
    chbw skrev 2015-10-01 20:11:59 följande:
    Tack!

Jo fy vill bara sova tilla på måndag känns det som.. oh kul med resa :) vart ska ni? Okej så ni börjar med pergon i nästa cykel? :)

Jo förhoppningsvis :) ska träffa en vän efter o gå på bio så det kan nog skingra lite också :)

Kram
    Vi flyr landet och åker till Norge. Ska hälsa på lite familj. Så det blir kul, jag vet att tiden kommer rusa iväg.

Ja, det gör vi. Har redan hämtat ut det så den ligger här hemma och väntar.

Vilken film ska ni se? Om ni har bestämt. Behöver filmtips! Gillar egentligen allt utom action och barnfilmer men tycker ändå det är svårt att hitta någon som verkar bra.
Svar på tråden Fertilitetsutredning