• Zazou

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-10-16 00:44:27 följande:
    Okej =) mina värden låg för högt (6.12 som högst), men nu när jag behandlat med levaxin ligger de mellan 0 4-0.9. Vill man bli gravid ska tsh ligga under 2.0, gärna kring 1.0. För höga vörden kan leda till bl.a. utebliven ägglossning och eventuella missfall :/

Ja okej =)
    Jaha, okej! Nu blev jag lite fundersam. För han sa att något värde var 2-någonting. Men som sagt vet jag inte om det var det, vet du om de tar några andra prover där man ska ligga runt 2? Haha.

Sambon som jobbar nära sjukvården blev nyfiken och frågade varför man tar prov på sköldkörteln så när läkaren förklarade nämnde han att det visade bra i vårt fall. Men hoppas då att 2:an var för ett annat prov.

Hade du utebliven ägglossning tror du?
  • Zazou
    chbw skrev 2015-10-16 10:12:53 följande:

Där dog positiviteten... inga äggblåsor som vuxit nu heller. Det hade rört på sig lite sa hon. Så riööbaks igen på måndag. Cykeldag 16 nu så man tycker ju något borde ha hänt :(

Åh vad tråkigt!

Det sa läkaren flera gånger till mig att det kan krävas att man kommer in flera gånger då de kan behöva längre tid. Men får du högre dos nästa gång då eller får det helt enkelt ta längre tid?
  • Zazou
    Hallonsoda2016 skrev 2015-10-16 16:02:39 följande:

Jag ska lämna en massa blodprover på måndag och tre veckor efter har jag återbesök. Vanligtvis lämnar man prover 3dgr eller ngt liknande i menscykeln men eftersom jag inte har mens så kunde vi göra det närsom.

Ngn som vet vad det var för prover och när rekommenderas man ta dom? Tror att min mens är på gång för en gångs skull och vill då passa på att ta proverna rätt. Kunde inte ringa gyn idag då hon inte jobbade.

Tips ngn? :)

Jag vet inte exakt vilka prover de tog. Jag tog de direkt (hade ju inte heller mens) men har också för mig att det var dag 3.
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-10-18 09:12:32 följande:
    Ja det kanske vi skulle kunna fixa någon slags sammanfattning? Hade varit mycket enklare att hålla reda på alla då. =)

Ja jag ska prata med läkaren om behandling medans man väntar på IVF, jag tycker pergotime har funkat bra, kroppen har markerat när det är dags för ägglossning bättre än innan, haft smärta och massa ägglossningsflytningar.... PMS har nog känts lite bättre också vet ej om det är akupunkturen eller pergotime som hjälpt mig bäst där.

Har läkaren nämnt IVF för er också?

Min läkare ser goda chanser för oss att bli gravida eftersom vi haft missfall men nu tycks det bli svårare att bli gravid helt plötsligt.
    Fanns inga fel på oss heller när vi gjort utredningen.....KRAM
    Vart köper du kokosoljan du nämnde ovan? Har hört mycket bra om den men har inte tagit mig tid att titta närmare på den.

Åh vad roligt att du har bra erfarenheter av Pergotime. Jag börjar närma mig "beräknad ägglossning" nu så jag tog ett test igår kväll. Såg en svag linje så undrar om det är ett tecken på att det är på gång nu eller kan man även ha svagt streck efter äl? Vet du?

Vi pratade ivf första träffen främst för att jag frågade om de olika stegen men hon poängterade att det är det inte tal på än på länge. Så förväntningarna är höga på Pergotime.

Det är så lustigt alltså. Skönt ändå att veta att du faktiskt kan, men frustrerande att det inte går ändå. Hur många försök har ni haft med pergo?

Min sammanfattning: ingen diagnos förutom gles mens. Första försöket med Pergotime cd 10. Vul på tisdag.

Kram till dig med!
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-10-19 08:19:19 följande:
    Hej

Du kan köpa oljan i välsorterade livsmedelbutiker eller i hälsokost, jag jobbar själv på Life och säljer den där. Kokosoljan ska vara kallpressad och ekologisk.
    Jag har alltid kokosolja hemma, suverän grej till allt möjligt.

Jag tror att ägglossningstest kan visa svagt streck var du än är i menscykeln men när du har ägglossning är strecket lika starkt som kontrollstrecket. Jag tyckte dessa test var bökiga att jag gick över till digitala.

Nu är det sista försöket med pergotime om inte läkaren nämner annan behandling, vi kommer antagligen bli satta i kö till IVF om inte denna kuren tar sig men man kan kanske alltid fråga efter fler behandlingar medans man väntar på IVF.

Hur många kurer pergotime kommer du få?

Min sammanfattning: 2 missfall 2012, försökt aktivt nu i 1 år och 4 månader utan resultat, på utredningen hittades inga fel förutom något oregelbunden mens och nu kör vi tredje pergotime kuren denna månaden, om vi inte blir gravida inom snar framtid kommer vi köra på IVF.

Kramar

Hej
    Är den väldigt fet? Tänkte om den går in bra i huden? Ska verkligen kolla upp den och känna på den själv. Visst är det den man också kan använda till röda bebisrumpor?

Ja jag misstänkte att äl-testen fungerade så. Testade igår igen och det var ännu svagare så får se imorgon vad vul säger! Skulle också kört digitalt men känns så onödigt att lägga så mycket pengar på något jag ska pissa på och slänga bort, haha :)

Ja jag tycker ni ska be om fortsatt behandling under väntetiden. Känns ju så onödigt att pausa, eller kanske skönt för psyket att vila lite?

Vi har bara pratat om att vi ska försöka 5 gånger innan vi spolar. Och visar det inga konstigheter fortsätter vi längre. Men tar de första 5 månaderna först.
    Kram

Min sammanfattning: ingen diagnos förutom gles mens. Första försöket med Pergotime cd 11. Vul på tisdag. Ska försöka 5 gånger innan spolning
    .
  • Zazou

Men vad tråkigt chbw! Nu blev jag nervös inför imorgon. Vårt första vul efter pergotime och jag hoppas att något har hänt!

• Zazou

Tess:
    Jag är på mobilen så kan inte citera. Men tänkte bara snabbt berätta att vi fick inte det resultatet vi ville på vul idag. Det var för tidigt att säga om det var något på gång. Ska tillbaks på torsdag.

Jag har varit illamående i två dagar nu men svårt att säga om det beror på pergon. Har annars inte känt ett dugg. Blev ställd när läkaren frågade hur jag kände mig. Nästan som om jag borde ha känt något. Men självklart är det väldigt olika hur man reagerar.

• Zazou
    Tess1984 skrev 2015-10-21 08:29:33 följande:

Hej tjejen

Nej vad tråkigt att höra, hoppas vi att det ser bättre ut på torsdag, blir det annars dubbeldos pergotime?
    Jag har inga biverkningar alls denna gången, har varit olika från olika kurer kan jag säga. Igår hade jag en huvudvärk som vägrade att släppa men jag tror inte det beror på pergon utan det är nog nacken eller förkylningen som spökar.

Jag ska på ultraljud på måndag och se hur många äggblåsor som växt på mig, börjar bli lite nervös...

Kram till dig

Nej precis. Svårt att veta vad som beror på tabletterna och vad som beror på annat. Idag har jag kommit på mig själv med att känna efter om jag känner nåt runt äggstockarna, haha. Och självklart inbillar jag mig alltid att nååånting känner jag nog. Haha.

Nej, ingen dubbel dos verkar vara aktuellt utan snarare mindre isåfall. Låter jätteskumt i mina öron men jag hade en annan läkare idag som förklarade mitt bekymmer på ett annat sätt. Jag har tydligen väldigt bra värde på min äggreserv. Nästan FÖR bra, vilket gör att många ägg vill mogna och spricka men att det blir för trångt och ingen får riktigt möjligheten att växa till sig ordentligt. Så imorgon får vi veta hur många som är på gång.

Åh, måndag! då får berätta vad ni såg! Ska uppdatera er imorgon också!
  • Zazou

Ingen förändring på äggblåsorna idag. Så ingen ägglossning den här gången. Bara att invänta mens eller ta provera igen om tre veckor.
    Surt när man trodde att det äntligen var på gång. Blir en halv dos högre nästa gång.

• Zazou
    Tess1984 skrev 2015-10-22 20:21:50 följande:
    Hej tjejen
    Läste ditt senaste inlägg och vilken otur för er... inte nog med att man väntar och längtar så vill kroppen inte samarbeta. Nu på måndag ska jag se hur jag svarat på denna kuren... är lite nervös denna gången eftersom jag inte känt något denna gången...men vi får se...

Kramar dig i massor

Jag har ju inte heller känt något, kanske var detta förklaringen till varför. Men det är inte ovanligt att inte känna något heller.

Surt bara att nästa ev ägglossning nu inte kommer ske förrän om 1,5 månad kanske? Så kommer nog ligga ganska lågt i tråden tills dess. Men kommer såklart in och tittar till hur det går för er andra!

Hör av dig på måndag igen, håller verkligen tummarna för er!
    Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning