• Zazou

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-10-01 21:08:08 följande:
    Åh så härligt :)

Ja okej! :) vilken cykeldag börjar ni på?

Jag o min vän ska se mazerunner och på lördag ska jag o sambon se the martian haha. En riktig biohelg blir det :)
    Börjar på cd 5 med pergon.

Aha mysigt, du får berätta vad du tyckte om filmerna efter helgen!:)
  • Zazou
    chbw skrev 2015-10-02 10:20:11 följande:

Snabba puckar...

Vul såg bra ut. Fick hämta ut mediciner på en gång.

Imorgon blrjar jag ta letrozol (tablett) och ska ta en om dagen till och med onsdag. Måndagen efter ska jag på vul igen och där bestämmer de när jag ska ta ovitrelle (sprutan), och den ska jag ta på mig själv hemma...

Lite rädd för hur jag kommer reagera på hormonerna nu. Brukar va så känslig. Känns iallafall lite bättre nu än igår iallafall, när det snart är igång! :)

Kram

Ååååh vad skönt! Nu är du också igång! Vad gör de olika medicinerna?
  • Zazou

Har jag förstått rätt att ingen annan här fått provera eller något liknande för att få mens? Tog sista pillret i söndags och var väl lite naiv när jag trodde det skulle dra igång på en gång. Men ingenting. Har aldrig längtat så efter en mens förut. Är nog ingen annan här som gör heller.
    Men undrar hur lång tid det ska ta. Har läst om allt från någon som fick mens innan sista pillret till nån som aldrig fick. Blir ju inte klok.

• Zazou

Det låter verkligen struligt med endon. Vad finns det för hjälp mot det? Är så dåligt insatt på det.

Ville bara berätta att jag börjat med pergon nu och ni får gärna hålla tummarna för oss på tisdag då vi ska på vårt vul. Första "riktiga" försöket! Spännande!

• Zazou
    chbw skrev 2015-10-14 21:07:52 följande:
    Endometrios innebär ju att livmoderslemhinna hamnat utanför buken och ligger där o blöder. Hos vissa skapar det svår smärta, vissa får blodfylöda cystor o vissa får sammansättningar och en del får inga symtom alls. Behandlingen går ju ut på att ta bort ägglossning o mens, för att hindra sjukdomen från att bli värre, vilket i sig hindrar graviditet. En del blir gravida jättelätt trots endo o en eel behöver hjälp. Pga min endo o smärtorna jag har fock jag utredning efter 6 månader o inte 12. Berornde på vad det är som gör att man inte blir gravid utgår man från det. (Har endon t.ex. gjott att äggledarna är snurrade, täppta el liknande kan d t.ex bli aktuellt med ivf då ägg/spermier inte kan mötas i äggledaren). För min del är det troligen ibte endon som hindrar graviditet, utan pcosen som gör att ägglossning uteblir.

Beror helt på hur endon sitter och vad som är påverkat i buken :)

Oh spännande! Håller tummarna för att det ser fint ut på vul! :)
    Åh tack för att du förklarade. Har aldrig riktigt förstått det där. Låter inte roligt med sån smärta! Men det finns hopp för er iallafall? Ska ni köra på ivf?
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-10-14 21:35:13 följande:
    Önskar dig lycka till på tisdag, hoppas på bra växande ägg. Jag kör igång med min sista kur pergotime på söndag. =)
    Nu kör vi och hoppas på bättre tur nästa gång...kramar....
    Tack så mycket!

Blir det ivf om det inte tar sig denna gång? Jag undrar om det är vanligt att man gör iui eller går man direkt på ivf?
    Håller tummarna för er också att det är denna gången som det ska ske!
  • Zazou
    chbw skrev 2015-10-15 09:02:55 följande:
    Nej kul är det inte kan jag lova :p

Ja, nu försöker vi med ägglossningsstimulering (letrozoltabletter o sprutan ovitrelle). Tre försök med "vanligt" sex o tre försök med insemination, funkar inte det blir det ivf :)

Letrozolförsök 1 nu. Ska på vul imorgon kl 9 o se så det vuxit någon/några äggblåsor, sen är det förhoppningsvis bara o sexa på haha :)

Hur var det för er? Var ni mitt i eller har ni fått börja behandla/remiss till ivf? :)
    Åh då är vi i "samma sits"! Eller ni kanske har provat annat innan? Jag äter första Pergotime-kuren nu. Har vul på tisdag.

Vi har inte pratat ivf med vår läkare då det finns så stora förhoppningar på pergon. Tar det sig inte på 5 månader ska jag spolas, sen ska vi diskutera sprutor om det visar sig att det inte är några bekymmer med äggledarna.

Har ju ingen diagnos annat än gles mens.
  • Zazou
    Hallonsoda2016 skrev 2015-10-15 07:11:51 följande:

Hoppar in här om jag får!

Är 30 år gammal, haft en PCO diagnos sedan 2012 då jag sökte för utebliven mens under 5år. Försöker nu skaffa barn med min partner. Har testat med ägglossningstester utan stegring. Sökt gyn och fick en tid efter två veckor.

Hon gjorde undersökning på mig, ska lämna blodprover och sen tillbaka ca 3 veckor efter det. Hon kunde inte se den typiska PCO-bilden. Hon vill att min man ska lämna blodprover och spermaprov för att utesluta att han har ngt fel. Sen efter det så fortsätter vi med mig.

Hon ville inte bara stimulera med prego utan att kontrollera partnern först, för att det är onödigt med hormoner i onödan.

Vad tycker ni om det? Jag har slutat med p-piller för 2 månader sedan bara. Men just det faktum att jag tidigare varit utan mens i långa perioder (år) gör att hon tycker att vi inte har ngn tid att slösa. För hamnar vi i IVF är köerna 2-3 år här.

Vi gjorde samma. Väntade in hans provsvar innan de fortsatte med mig även om det var uppenbart att det var fel på mig. Men de ville utesluta att det inte var fel på oss båda.

Jag har långa cykler, inte flera år som du, men 4-6 månader långa. Vi fick Pergotime utskrivet efter att alla provsvaren visade OK.

Håller tummarna att det visar bra för er också så ni får komma igång!
  • Zazou
    chbw skrev 2015-10-15 19:41:26 följande:
    okej =) nej vi har inte testat något annat innan! Åh spännande snart vul då! håller tummarna att det ser fint ut =) 

Okej! Låter som en bra plan! Hur såg dina sköldkörtelvärden ut? fick du veta vad de låg på? =) 
    Ja jag fick höra någon siffra. Men jag är urusel på att komma ihåg siffror så minns inte vilken. Men det var bra iallafall. Dudå?

Enda siffran jag kommer ihåg var att de kunde se att en äggblåsa var större än de andra (9 mm) men de kunde inte avgöra om den var på gång eller inte.
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-10-15 20:44:31 följande:
    Hej igen

Japp vi kommer i så fall bli skickade till IVF, men det kommer nog ta några månader till och mina förhoppningar är att vi ska bli gravida innan dess, hehe drömma kan man ju alltid....hihi..
    Jag tror det är vanligt att man går på IVF direkt men det beror kanske på vilken mottagning man utreds på, hur ser er plan ut nu?
    Vi börjar bli många i tråden nu och jag känner mig lite små förvirrad och blandar ihop er alla ;P

kramar
    Ja jag känner det samma! Man skulle nästan ha en sammanfattning med i varje inlägg. :)

Man får hoppas att det räcker med att boka tiden för att det ska fungera ;) Under väntetiden, får man fortsätta med äl-stimulerande?

Jag fick som sagt provera så är nu på första "riktiga" försöket med Pergotime. Även om vi försökt i 8 månader vill jag nästan inte räkna dem då jag bara haft tre cykler under tiden och jag tvivlar på att jag ens haft ägglossning. Men just nu inväntar vi vul på tisdag.
    Planen är att vi har höga förhoppningar på pergon annars blir det spolning om 5 månader.
Svar på tråden Fertilitetsutredning