• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • velicious01
    Kolan91 skrev 2016-02-20 12:28:00 följande:

Shit vad tufft, två år...

Mina provsvar visade ingen äl (vilket jag fick reda på innan då ff flyttade fram min äl så den kom ju på dag 23 istället för 14 som den brukar. Provsvaren visade även lite för högt prolaktinvärde men inte så mycket så att min Gyn trodde att det kunde vara orsaken. Jag tog det väldigt tidigt på morgonen vilket inte va bra (kunde inte gubben/min gynekolog ha kläckt ur sig det!) jag tjatade i alla fall till mig ett nytt prov som jag ska ta då jag vet att jag haft äl och kommer att köra med ältest denna månad.

På måndag ska jag spola äggledarna!! Jag är så nervös så jag spricker!!!

Jag uppdaterar dig på måndag.

Jag önskar dig en fin helg! :)

Hej :)

Åh så härligt att de såg fint ut o att spolningen gick bra :) När får ni testsvaret av soldaterna? Ok så tråkigt om de är strul med äl, hoppas de ordnar sig <3

Tog sista tabletten igår så nu får tanten komma :) inte ofta man vill att mensen ska komma hehe men nu vill jag ju börja med letrozolen. Hoppas du haft en fin helg.

Kram
  • velicious01

Jaaa idag kom mensen :D så lycklig haha känner mig helt knäpp, men snart börjar vår resa mot plus.

Hur går de för er andra här i tråden?

• chbw
    velicious01 skrev 2016-02-22 15:54:24 följande:
    Tack! :) Ja detta blir ju nästan som de första riktiga försöket med "högre chans" så de känns otroligt spännande o pirrigt :) har ju pco liknande äggstockar men bara högt amh som de enda symtomet..hur går de för dig, när har du testdag? Kram
    vad innebär pco-liknande? som jag förstått det är det antingen pco-äggstockar eller inte. pco-äggstockarna har då flera små äggblåsor ofta som ett pärlband, men förutom pco-äggstockarna kan en också ha hormonrubbning, o då är det pcos med för hög halt fritt testosteron i blodet/för lite testosteronbindande ämne i blodet (så har jag). 

Jag tog ju ovitrellen kring midnatt i tisdags, så om jag testar inom 10-12 dagar kommer jag få falskt positivt pga den. Jag har bim nån gång 2-4 mars, men kommer nog börja testa tidigare, köpte hem massa stickor. OM det blir plus vill jag följa stegringen, tycker det är spännande :p 

Vilken behandling var det du skulle få?? =) 
    kram
  • velicious01

Jaha ok ska höra med läkaren nästa gång om de och om de är pco eller inte då. Har högt amh värde med många äggblåsor men inte alltid de ägglossar eller blir fullt utslag vid äl-test. De blir letrozol och ovitrelle inför insemination :)

Ja de låter himla spännande hehe..är testnarkoman o brukar själv bunkra upp med tester, men blir säkert svårt att hålla sig sen när ovitrellen slutat verka? :) håller tummar o tår!

Lycka till!! Kram

• chbw
    velicious01 skrev 2016-02-23 03:05:24 följande:

Jaha ok ska höra med läkaren nästa gång om de och om de är pco eller inte då. Har högt amh värde med många äggblåsor men inte alltid de ägglossar eller blir fullt utslag vid äl-test. De blir letrozol och ovitrelle inför insemination :)

Ja de låter himla spännande hehe..är testnarkoman o brukar själv bunkra upp med tester, men blir säkert svårt att hålla sig sen när ovitrellen slutat verka? :) håller tummar o tår!

Lycka till!! Kram

jag kan ju såklart ha fel. På dina symtom låter det iaf som pco! Okej! jag ska höra med läkaren om det inte tar sig nu, angående insemination. första läkaren nämnde nämligen det om det inte tar sig utan. Så får se vad som sägs. Rädd bara att det ska göra lika ont som spolningen :/ 

Jo.. haha. Senaste 2 gångerna testade jag bara 2 gånger har jag för mig. Men nu har jag ett gäng billiga stickor hemma så kommer nog testa från typ 11-12 dagar efter ovitrellen =) 

kram
  • Pluttan

Åsså kom mensen igen:( Så nu kommer även jag att få spola äggledare. Usch så nervös jag är inför det! Så tråkigt eftersom jag för första gången faktiskt fick en glad gubbe på cb. Aja.....mot försök 13 nu då.......

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Kolan91

Så underbart!! :D

Jag känner mig också glad efter alla glada besked ifrån igår och jag och min man diskuterade om att insemination även kunde vara något för oss.

Hur mycket kostar den typ av behandling.

Vi borde få svar inom några veckor :)

velicious01 skrev 2016-02-22 20:40:40 följande:

Jaaa idag kom mensen :D så lycklig haha känner mig helt knäpp, men snart börjar vår resa mot plus.

Hur går de för er andra här i tråden?

• Kolan91

Chbw: vad spännande tider för dig!

Jag tycker det går framåt för många av oss nu. :) (jag är också en testslukerska) haha!!

Jag håller tummarna!! Kram

• Kolan91

Usch fy och blä!!

Vid spolning var inte lika kaxig som jag och inte ta några värktabletter. Behandlingen kändes knappt tyckte jag men 2 timmar efter det blev jag jättesvullen och öm i livmodern.

Har ni gjort några andra tester? :)

Kram!!

Pluttan skrev 2016-02-23 08:02:18 följande:

Åsså kom mensen igen:( Så nu kommer även jag att få spola äggledare. Usch så nervös jag är inför det! Så tråkigt eftersom jag för första gången faktiskt fick en glad gubbe på cb. Aja.....mot försök 13 nu då.......

• idiisen

Hej :D

Jag var på VUL idag för att se hur äggen mognat då jag tar max dos 3tabl. /dagligen i fem dagar. Det var ett ägg som var 23.5mm gånger 27mm, ett sort och fint ägg sa hon. Sen hade jag ett lite mindre som var på 12mm. 
    Jag är på menscykel 16 idag och jag brukar ha en cykel på 30-34 dagar. 

Är detta bra? Har någon erfarenheter. :D 

/ Ida

Svar på tråden Fertilitetsutredning