• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • velicious01

Chbw: åh vad kul :) låter ju himla spännande med ny kur nu. Såg att du provat letrozol och ovitrelle, fick du några biverkningar av dom som svettning, värmevallning eller kände du av äl mer än innan o.sv? Börjar faktiskt bli lite nervös inför spruta o tabletter. Men sprutor är jag van vid (diabetiker här) så ingen fobi här iaf :P men de är mer pirrigt att börja ta hormonkurer..vet inte om vi får/ska köra på gonal f sen eller om de blir ivf.

är dina sköldkörtel värden ok eller hoppar de mycket nu? Jag fick ner mitt värde från 4 till 0,9 nu..men verka som de är på g upp igen.

Hoppas allt gick bra på kontrollen idag o håller tummarna här att de vuxit fina äggblåsor o att ni snart får ett litet frö ?

Vad ska ni fina i tråden hitta på i helgen?

• chbw
    Filli89 skrev 2016-02-12 12:47:56 följande:
    Hej vännen. Ett tag sen. Bara undrar vad du gör för behandling? Har ni varit på något utredning osv? Lr kör ni på pergotime? Har d funderat något på ivf?

Kram.

Hej =) Just nu behandlar jag med gonal-f, en spruta (tar en varje dag) med ungefär samma verkan som letrozol. Utredningen var klar redan i juni, men började behandla först i september då mina sköldkörtelvärden var bättre. 
    Jag kör nu med gonal-f och ovitrelle, innan testade vi letrozol och gonal-f. 
    Jag vill ställa mig i kö till ivf, men får inte pga min vikt är ca 3-5kg för mycket. Tyvärr är det i princip omöjligt att gå ner tack vare min sköldkörtel :( så hoppas verkligen att ägglossningsbehandlingen räcker! 

Hur går det för er?

kram

• chbw
    velicious01 skrev 2016-02-12 15:39:29 följande:

Chbw: åh vad kul :) låter ju himla spännande med ny kur nu. Såg att du provat letrozol och ovitrelle, fick du några biverkningar av dom som svettning, värmevallning eller kände du av äl mer än innan o.sv? Börjar faktiskt bli lite nervös inför spruta o tabletter. Men sprutor är jag van vid (diabetiker här) så ingen fobi här iaf :P men de är mer pirrigt att börja ta hormonkurer..vet inte om vi får/ska köra på gonal f sen eller om de blir ivf.

är dina sköldkörtel värden ok eller hoppar de mycket nu? Jag fick ner mitt värde från 4 till 0,9 nu..men verka som de är på g upp igen.

Hoppas allt gick bra på kontrollen idag o håller tummarna här att de vuxit fina äggblåsor o att ni snart får ett litet frö ?

Vad ska ni fina i tråden hitta på i helgen?

Jag fick inga biverkningar av letrozol och ovitrelle, däremot av gonal-f blir jag väldigt känslig och gråter mycket, oavsett jag är glad eller ledsen. Ska ta ovitrelle nu också, när äggblåsan vuxit klart =) 
    Skönt att du inte har sprutfobi, samma här. Varken gonal-f eller ovitrelle känns när ens ticker med =) 

De är okej nu, men jag är orolig då de aldrig legat bra stabilt utan blivit dåliga inom 3 månader. Så ska tvinga till mig ett nytt prov om några veckor för att vara säker på att de fortsätter se bra ut.. Har något mindre symtom iallafall, men en del kvar :/ 

Idag hade en liten liten blåsa vuxit till ca 8mm, så inte mycket att hurra för. Men ska fortsätta med sprutorna och sen tillbaks på tisdag för att se hur det ser ut då. 

Hur går det för er? 

I helgen jobbar jag hela nätterna o sover hela dagarna. Så inte så mycket :P dudå? 
    kram
  • Filli89
    chbw skrev 2016-02-12 19:57:41 följande:

Hej =) Just nu behandlar jag med gonal-f, en spruta (tar en varje dag) med ungefär samma verkan som letrozol. Utredningen var klar redan i juni, men började behandla först i september då mina sköldkörtelvärden var bättre. 

Jag kör nu med gonal-f och ovitrelle, innan testade vi letrozol och gonal-f. 

Jag vill ställa mig i kö till ivf, men får inte pga min vikt är ca 3-5kg för mycket. Tyvärr är det i princip omöjligt att gå ner tack vare min sköldkörtel :( så hoppas verkligen att ägglossningsbehandlingen räcker! 

Hur går det för er?

kram

Jaha okee. Spännande hoppas de går an för er snart

Vi gjorde klart utredning för i november sen vart de julstängt så fick vänta till mitten av januari för inskrivningen på ivf kliniken. Nu har vi haft vårt äggplock idag, vi fick ut cirka 11 ägg så vi får se hur vida de blir befruktade. De sa att insättning var beroende på embryot måndag om det blir tre dagars och om de riktigt bra kvalité blir d 6 dagars blastocyst så de skulle höra av sig på måndag morgon o tala om hur det gått.

Jag undrar de här med vikten. Har själv gått upp en aning men de vägde aldrig mig eller ens kollade upp hur mkt jag vägde har för mig att mitt bmi oxå är en aningen över det normala så undrar kollar de på vissa i andra inte lr hur funkar det?
  • Zazou

Ni som äter pergotime eller liknande. Går ni på vul-kontroller varje månad?

Jag fick gå två gånger. Första gången konstaterade hon snabbt det inte blev något och andra gången antog hon det då blåsorna var större än andra gången. Sen dess är det "bara att köra" men är så orolig att det inte blir ägglossning varje gång. Så, hur gör ni?

• BusigaSyrran
    Zazou skrev 2016-02-12 23:08:37 följande:

Jag fick gå två gånger. Första gången konstaterade hon snabbt det inte blev något och andra gången antog hon det då blåsorna var större än andra gången. Sen dess är det "bara att köra" men är så orolig att det inte blir ägglossning varje gång. Så, hur gör ni?

Jag har en egen ägglossning men de ville förstärka min. Jag måste gå på ultraljud på dag tolv om jag tar tabletterna. Första försöket med pergotime denna månaden och jag hade en 22mm blåsa på högersida och en på 12mm på vänster men den trodde hon inte skulle släppa denna månaden. Fick utslag på ältesten igår så den kommer nog släppas ikväll. Brukar ha två starka test nämligen innan de blir negativa igen. Ska få ta pergotime två gånger till om de skulle behövas och då måste jag som sagt gå på vul så de ser om man har ett ägg eller fler för de vill helst man max har två ägg.
  • chbw
    Zazou skrev 2016-02-12 23:08:37 följande:

enligt min läkare måste man gå på vul innan behandling (för o se så inga rester av äggblåsa/slemhinna finns kvar) och sen ca dag 10-12 nån gång o eventuellt fler gånger för att se så det vuxit äggblåsa eller om en kan behöva höja dosen eller så det inte vuxit för många äggblåsor.. 
    Jag går alltid på vul ca dag 3 och sen ca dag 10 och även några dagar efter om det behövs. 
  • chbw
    Filli89 skrev 2016-02-12 20:18:08 följande:
    Jaha okee. Spännande hoppas de går an för er snart

Vi gjorde klart utredning för i november sen vart de julstängt så fick vänta till mitten av januari för inskrivningen på ivf kliniken. Nu har vi haft vårt äggplock idag, vi fick ut cirka 11 ägg så vi får se hur vida de blir befruktade. De sa att insättning var beroende på embryot måndag om det blir tre dagars och om de riktigt bra kvalité blir d 6 dagars blastocyst så de skulle höra av sig på måndag morgon o tala om hur det gått.

Jag undrar de här med vikten. Har själv gått upp en aning men de vägde aldrig mig eller ens kollade upp hur mkt jag vägde har för mig att mitt bmi oxå är en aningen över det normala så undrar kollar de på vissa i andra inte lr hur funkar det?
    håller tummarna att ni får flera guldägg! =) 

De hade min vikt från början, så antar det är därför. De är nog rätt bra på o se också när det kan behövas kollas upp. Just vikten tycker jag är asjobbig dels pga tidigare ätstörningar och pågrund av att min sköldkörtel gjort så jag inte kan påverka själv :/ Så känns extra surt att vi inte kan få ivf pga det, eftersom det står utanför min makt :( Går o få privat, men vi har inte riktigt de pengarna än.. 
  • Kolan91

Jag har fått göra blovprov vilket visade att jag hade försenad äl (det var därför den kom 1 vecka senare) månaden innan hade jag en cykel på 28 och nu 36!!? Jag fick min mens i helgen och grät typ hela dagen men nu är känslorna borta! :)

Läkaren ska ringa mig imorgon och berätta vad de andra testerna visade. Verkar ju ha någon hormonrubbning av något slag :( hoppas bara inte jag har problem med sköldkörteln! Mannen har lämnat spermaprov och jag ska göra spolning nästa vecka. Vi har försökt i ett år denna månad.

Hur länge har ni försökt? :)

velicious01 skrev 2016-02-11 19:48:10 följande:

Ja haha konstigt :) vet inte men ring din läkare o fråga vettja! :) själv pratade jag med min läkare o sa som de va bara o fick tabletter. Men kanske bra o kolla upp om du kan vara gravid, kanske låghormonare eller nått? Hoppas du får ett fint plus :)

Mitt amh va lite väl högt så har många ägg o fin äggstock o äggledare som läkaren så fint sa haha, men släpper inte alltid iväg ägg (ägglossar inte alltid) liknande pco tror ja eller nått i den stilen? Så ska knapra letrozol o ta oivitrelle o sen insemination för att öka chanserna. Vid insemination tar dom ju dom starkaste små soldaterna o samtidigt säker på att ägg släpps så är därför vi kör på detta!

Men de är ju ännu större chans vid ivf då är man ju säker på att ägg o spermie möts iaf...men ja får hoppas de funkar :)

Ni då, hur långt har ni kommit i utredningen o hur länge har ni försökt? Säkert skrivit innan men orka skrolla hehe :P

Svar på tråden Fertilitetsutredning