• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • fabi
    Zazou skrev 2016-01-18 18:25:33 följande:

Hur menar du med utreds fortfarande? Gör ni tester och så eller menar du att ni försöker med hjälp men inte blir gravida?

Har nämligen själv svårt att definiera vart vi är. Om vi utreds eller är utredda.

Vi gjort alla blodprover . Spolning tog flera månader att få göra av olika anledningar. Fick börja ta levaxin men annars hitta dem inget fel på mig. Min man fick lämna spermaprov o de visade sig att han hade för mycket vita blodkroppar som tyder på nån infektion. Fick ta antibiotika kur o spermaprov nr 2 visade ingen förändring. Så en remiss fick skickas till urulogen. Nu väntar vi på kallelse. Det som är jobbigt att de har tagit så lång tid mellan varje steg. De har gått över 2 månader sen remissen skickats o ja har ringt 2 ggr o senaste gången sa hon att vi kommer få kallelse snart. Så de e bara stå ut med den eviga väntan.
  • idiisen

Hej alla fina människor :) 

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i över 2 år nu, och vi sökte hjälp i somras, vi fick ett underbar bemötande och vi fick pergotime som skulle hjälpa oss, jag har ägglossning varje månad men det är väldigt oregelbundet och man vet inte riktigt när jag har det, menscykeln är mellan 35-45 dagar. Nu när vi har kört med pergotime 4 omgångar så har det ännu inte visat något resultat mer än att jag har mens mer regelbundet. Min sambo lämnade spermaprov förra månaden och NU, IDAG, äntligen så fick vi hem ett brev. ALLT VAR NORMALT! Lyckan i min kropp kan jag inte beskriva. Nu får vi vänta och se hur det artar sig, vi har sista kuren nu på 2 tabletter dagligen i 5 dagar, nästa månad blir det antagligen 3 tabletter (högsta dosen) men då måste vi åka på ultraljud för att se hur mina ägg mognar. Min barnmorska ska ringa i slutet av månaden och se hur det har gått. 

Jag hoppas så att 2016 blir vårt år. Och även ert! Jag håller alla tummar och tår för att allt ska gå vägen för oss som verkligen vill! 

• Kolan91

Hej tjejer!

De senaste dagarna har varit en berg och dalbana i känslor då jag och mannen diskuterat om hur vida vi ska gå vidare (sexlivet har inte varit så jättebra heller, endast bebisverkstad och vi har liksom tappat bort varandra påvägen om ni förstår vad jag menar men det ska bli ändring på det :) )

Vi talade med min Gyn Idag och ska börja vår utredning. Mannen ska göra spermaprov, jag hinner göra blodprov efter äl denna cykel. Nästa cykel innan äl ska jag göra spolning är så nervös så jag spricker!! Men oron får väntas med till nästa månad. Fy!! :(

Men känns ändå bra att börja vår utredning. Hoppas det inte är något fel....

Hur går det för er andra?

Kram!

• lilsis
    Kolan91 skrev 2016-01-20 16:06:24 följande:

Hej tjejer!

De senaste dagarna har varit en berg och dalbana i känslor då jag och mannen diskuterat om hur vida vi ska gå vidare (sexlivet har inte varit så jättebra heller, endast bebisverkstad och vi har liksom tappat bort varandra påvägen om ni förstår vad jag menar men det ska bli ändring på det :) )

Vi talade med min Gyn Idag och ska börja vår utredning. Mannen ska göra spermaprov, jag hinner göra blodprov efter äl denna cykel. Nästa cykel innan äl ska jag göra spolning är så nervös så jag spricker!! Men oron får väntas med till nästa månad. Fy!! :(

Men känns ändå bra att börja vår utredning. Hoppas det inte är något fel....

Hur går det för er andra?

Kram!

Spolning är oftast inte så hemskt. Men berätta när du är där att du är lite nervös :)
  • Kolan91

Jag är absolut inte rädd för smärtan. Det får göra hur ont som helst. Jag är extremt nervös för resultatet då jag länge misstänkt att felet ligger just där :(

lilsis skrev 2016-01-20 17:48:23 följande:

Spolning är oftast inte så hemskt. Men berätta när du är där att du är lite nervös :)

• lilsis
    Kolan91 skrev 2016-01-20 18:03:57 följande:

Jag är absolut inte rädd för smärtan. Det får göra hur ont som helst. Jag är extremt nervös för resultatet då jag länge misstänkt att felet ligger just där :(

Aha!

Men är det stopp så blir det ju remiss till IVF direkt, är inte det bättre än "ingen anledning "?

Jag har troligen fel på äggledarna, den ena är borta efter utomkveds. Den andra är kvar men blev utomkveds där med. Har passage men troligen inte funktion. Jag avskyr ovisshet!
  • Kolan91

Hmm... Vill helst att allt ska vara ok med både mig och min man. Skulle ivf bli ända vägen till barn får det bli det och så får man väl börja hoppas på att mirakel sker och att man ändå någon gång i framtiden blir spontant gravid.

Usch vad tråkigt att höra :(

Har du fått göra någon operation så att dem kan se att den du har fungerar som den ska?

lilsis skrev 2016-01-20 18:08:14 följande:

Aha!

Men är det stopp så blir det ju remiss till IVF direkt, är inte det bättre än "ingen anledning "?

Jag har troligen fel på äggledarna, den ena är borta efter utomkveds. Den andra är kvar men blev utomkveds där med. Har passage men troligen inte funktion. Jag avskyr ovisshet!

• Zazou
    fabi skrev 2016-01-19 00:11:35 följande:
    Vi gjort alla blodprover . Spolning tog flera månader att få göra av olika anledningar. Fick börja ta levaxin men annars hitta dem inget fel på mig. Min man fick lämna spermaprov o de visade sig att han hade för mycket vita blodkroppar som tyder på nån infektion. Fick ta antibiotika kur o spermaprov nr 2 visade ingen förändring. Så en remiss fick skickas till urulogen. Nu väntar vi på kallelse. Det som är jobbigt att de har tagit så lång tid mellan varje steg. De har gått över 2 månader sen remissen skickats o ja har ringt 2 ggr o senaste gången sa hon att vi kommer få kallelse snart. Så de e bara stå ut med den eviga väntan.
    Okej då förstår jag. Då utreds ni ju, aktivt alltså. Vad gör levaxin och har du fått nån annan behandling under tiden eller vill man bli klar med honom först?
  • lilsis
    Kolan91 skrev 2016-01-20 18:41:02 följande:

Hmm... Vill helst att allt ska vara ok med både mig och min man. Skulle ivf bli ända vägen till barn får det bli det och så får man väl börja hoppas på att mirakel sker och att man ändå någon gång i framtiden blir spontant gravid.

Usch vad tråkigt att höra :(

Har du fått göra någon operation så att dem kan se att den du har fungerar som den ska?

Den är UA rent visuellt men eftersom även den orsakade ett utomkveds så är jag diagnosticerad med kvinnlig infertilitet pga tubarfaktor. Har gjort ett äggplock, en färskåterföring och ruvar på en frysåterföring just nu.

Jag har nästan inga ägg kvar heller.
  • fabi
    Zazou skrev 2016-01-20 20:37:33 följande:

Okej då förstår jag. Då utreds ni ju, aktivt alltså. Vad gör levaxin och har du fått nån annan behandling under tiden eller vill man bli klar med honom först?

Levaxin är mot hypotyreos alltså mot låg ämnesomsättning. Det är när TSH värdet är för högt.

Nu ligger det på normalvärde eftersom jag tar 1 tabl per dag. Annars tar jag ingen annan medicin. Jag har regelbunden mens o ägglossning, så jag tror inte ja kommer få nån behandling. Vi kan inte bli gravida på grund av min mans spermie kvalité. Men de vet inte riktigt vad som är felet ,därför en remiss är skickad till urulogen. Blir väl ivf skulle ja tro om de inte kan fixas. Jag hoppas verkligen det här året blir det året som vi alla blir gravida.
Svar på tråden Fertilitetsutredning