• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • varningsljus
    Iskristall skrev 2015-06-22 18:31:30 följande:

Hej tjejer! Har precis läst igenom tråden Ni verkar ha det så trevligt! Så jag undrar om jag får hänga på?!

Vi är sen nån vecka klara med vår utredning. Inga konstigheter har hittats i våra prover. Blodprover, spermieprov o spolning av äggledarna är utan anmärkning. Jag har pco, men den har blivit bättre med åldern. Pga vår ålder tyckte läkaren att vi skulle starta med ivf direkt. Men väntetiden är ca 5-6 månader. Så vi fortsätter försöka själva över sommaren. Det är vårt första barn. Vi har försökt över ett år. I dag är jag på äl+8 och hoppas på ett litet mirakel om ca en vecka!

Beklagar bortgång av anhörig och tråkiga provresultat till en del av er men håller tummarna att det löser sig i slutändan!

Välkommen till tråden! :)
  • Iskristall
    varningsljus skrev 2015-06-25 20:55:00 följande:

Välkommen till tråden! :)

Tackar och bockar!
  • Thotis90

Vi gick igenom en fertilitetsutredning för 2 år sedan (hade då försökt i 1 år) där allt såg bra ut och vi blev stämplade som oförklarligt barnlösa. Jag är av den typen som är övertygad om att om man inte blir gravid så ÄR någonting fel. Mycket riktigt så var det så på mig då det visade sig att jag har endometrios. Jag har också ett TSH som är lite för högt för någon som försöker bli gravid (men ändå inom referensvärdet för vad som är normalt i allmänhet).

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • monn

Fick ni ingen hjälp?

Thotis90 skrev 2015-06-25 22:23:53 följande:

Vi gick igenom en fertilitetsutredning för 2 år sedan (hade då försökt i 1 år) där allt såg bra ut och vi blev stämplade som oförklarligt barnlösa. Jag är av den typen som är övertygad om att om man inte blir gravid så ÄR någonting fel. Mycket riktigt så var det så på mig då det visade sig att jag har endometrios. Jag har också ett TSH som är lite för högt för någon som försöker bli gravid (men ändå inom referensvärdet för vad som är normalt i allmänhet).

• chbw
    Thotis90 skrev 2015-06-25 22:23:53 följande:

Tog de inte tsh under utredningen? ska ju ingå i blodproverna :/ o referensvärdena kan vara fel. helst ska man ligga mellan 0.4-2.0, och speciellt om man vill bli gravid. Mitt TSH har hoppat upp och ner pga autoimmun sjukdom, men jag har inte mått bra förrns det gick ner nu på 0.4... Många nya artiklar som kommit att referens upp vid 3.7 och 4.0 är för högt på tsh.. 

Och jag har kanske fel? men ingår inte laparoskopi om man inte hittar något fel vid de andra undersökningarna? då ska ju endometrios gå att hitta (för de flesta)...

Frågar som någon ovan, fick ni någon hjälp? =)  

• chbw
    Iskristall skrev 2015-06-27 12:01:23 följande:

Mensen dök upp idag...som vanligt

Hoppas ni andra tjejer har bättre tur!

trist :/ Håller tummarna för nästa cykel =) 
  • Thotis90
    monn skrev 2015-06-27 10:25:06 följande:

Fick ni ingen hjälp?

Vi blev erbjudna IVF, men vi tackade nej av flera anledningar. 
  • Thotis90
    chbw skrev 2015-06-27 16:59:22 följande:

Tog de inte tsh under utredningen? ska ju ingå i blodproverna :/ o referensvärdena kan vara fel. helst ska man ligga mellan 0.4-2.0, och speciellt om man vill bli gravid. Mitt TSH har hoppat upp och ner pga autoimmun sjukdom, men jag har inte mått bra förrns det gick ner nu på 0.4... Många nya artiklar som kommit att referens upp vid 3.7 och 4.0 är för högt på tsh.. 

Och jag har kanske fel? men ingår inte laparoskopi om man inte hittar något fel vid de andra undersökningarna? då ska ju endometrios gå att hitta (för de flesta)...

Frågar som någon ovan, fick ni någon hjälp? =)  

Man kontrollerade TSH och det låg på 2.2. Jag tycker absolut att laparoskopi borde vara en del av en fertilitetsutredning om det inte hittas några fel vid de vanliga undersökningar, men läkarna vill ogärna gå in i buken "i onödan". Det tog t.ex. 8 veckor innan jag hade återhämtat mig någorlunda (var tack och lov arbetslös då). 
  • chbw
    Thotis90 skrev 2015-06-27 20:00:33 följande:
    Man kontrollerade TSH och det låg på 2.2. Jag tycker absolut att laparoskopi borde vara en del av en fertilitetsutredning om det inte hittas några fel vid de vanliga undersökningar, men läkarna vill ogärna gå in i buken "i onödan". Det tog t.ex. 8 veckor innan jag hade återhämtat mig någorlunda (var tack och lov arbetslös då). 
    Okej. 
    aj, jobbigt det tog sån tid :/ Jag har ju gjort två laparoskopier för o hitta endo, med ett och ett halvt år emellan ca, efter båda var jag tillbaks på skola/jobb efter en vecka. Hade nog behövt vila längre, men fanns ingen tid.. Hade dock mycket ondare andra gången. De vill ju undvika om det går, kan köpa det, men känns ju som att en bör få bestämma själv vad man vill utsätta sig för, för att kunna få svar på varför det inte fungerar som det ska.. Endo bör man ju dessutom behandla, så det är ju bra att upptäcka så tidigt som möjligt. Fick göra en magnetröntgen efter första operationen. Funderade på varför den inte gjordes först eftersom man tydligen kunde se endo så och de väntade med operation in i det sista. Knasigt att det inte ska tas tag i ordentligt när det gäller sånt här :/ 
Svar på tråden Fertilitetsutredning