• tuntemattomana

    Köpa hus med väldigt orättvisa barnrum! Hur skulle ni göra?

    Vi har senan ett par månader börjat titta på hus då vi är redo att köpa.Vi har nu hittat ett hus som uppfyller de flesta av våra krav och som passar vår budget.Vi får båda en bra magkänsla och tidigare ägaren har varit noggrann och huset verkar vara i toppskick. Ingen renovering behövs.Dock finns det en sak jag hänger upp mig lite på..


    Vi har ett barn och planerar i framtiden ett barn till. I huset finns 2 ?barnrum? varav det ena är stort och fint. Det andra är kanske hälften så stort och man får in en 90 säng och kanske något mer men rummet är verkligen litet. Hur gör vi nu..


    Den ena barnet kommer få ett toppenrum och det andra ett mindre kul rum..Kanske finns möjlighet att bygga ut men vet inte om vi har råd med det eller om det är onödigt..


    Det är ett hus på landet och på tomten, ca 10 m från huset finns en gäststuga som är typ 60 kvm!Den är uppdelad på två och vi har tänkt att ena delen kanske kan funka som ?lekrum? när barnet med litet rum vill ha hem kompisar eller liknande.


    Men då funderar jag på om man vill att två barn är ute i ett eget hus och leker utan att man har koll på dem? Detta får väl inte ske när de är 4 men kanske när de är 8-9? Men ändå?


    Jag vet inte vad jag tycker.. Borde vi leta nytt hus? Hur hade du gjort?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-19 10:56
    så jag slipper upprepa mig-
    det går inte in en dubbelsäng i lilla barnrummet, annars hade ju vi föräldrar kunnat ha det som sovrum.
    det går inte att slå ut någon vägg för att få det lilla rummet större.
    inget rum på nedre plan fungerar att ha som sovrum, om vi inte vill vara utan vardagsrum - inget alternativ!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-21 10:23
    nu blev huset inte aktuellt av andra skäl så tack å hej för mej!
    men nu vet jag iaf att det är viktigt för mig att barnen får likvärdiga rum!
  • Svar på tråden Köpa hus med väldigt orättvisa barnrum! Hur skulle ni göra?
  • Kina79

    Har inte läst hela tråden. Är det bara jag som inte tycker att det är ett problem att barnen inte får lika stora rum?? Det är väl ändå inte det livet handlar om?

  • Madmoiselle
    Anonym (Åsikt) skrev 2015-03-20 15:43:10 följande:

    Ju mindre barn, desto större rum (om man ser det rent praktiskt). Men ska man se det så som man bör, dvs rättvist, så låter man barnen ha det lika bra.

    Nej, livet är inte rättvist - men i det egna hemmet, och just därför, borde man göra det rättvist för sina barn.

    Klarar man inte av att ge sina barn rättvisa i det egna hemmet och samma förutsättningar och fördelar, så borde man inte skaffa sig fler barn.


    Fast man behöver inte ha milimeterrättvisa, mäter du upp saften med decelitermått också? Det ena barnet kan ju råka få lite mer. Att ha olika stora rum är inget konstigt, många har det så.
  • Lindsey Egot the only one

    Vår äldsta son har ett 30lvm stort rum. Vår yngsta son har ett 12kvm litet rum. Våra döttrar har 20kvm och 14kvm. Allt kan inte vara rättvist

  • Donum
    Kina79 skrev 2015-03-22 01:55:24 följande:

    Har inte läst hela tråden. Är det bara jag som inte tycker att det är ett problem att barnen inte får lika stora rum?? Det är väl ändå inte det livet handlar om?


    Nej, jag tycker inte heller att det är ett problem. Barnen får av de rum som finns, helt enkelt.

    Jag hade själv ett litet rum med snedtak i det första huset jag bodde i som barn. Jag älskade det. Jag hade inte alls velat ha något av mina syskons rum istället.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum

    Hade ingen aning om att det var så viktigt för folk att rummen ska vara lika stora. Våra stackars barn får olika stora. I alla fall får det tredje barnet ett mindre rum än sina syskon.

    Jag har själv vuxit upp med ett litet rum med snedtak och ville inte alls hellre ha något av de större rummen. Mitt rum var mycket mysigare och mer spännande med krypin.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • ica

    Det barnet som får det mindre rummet kanske kan få dyrare möbler eller nån annan kompensation. Ni kan lotta rummen.

  • Anonym (Åsikt)
    Madmoiselle skrev 2015-03-22 02:18:07 följande:

    Fast man behöver inte ha milimeterrättvisa, mäter du upp saften med decelitermått också? Det ena barnet kan ju råka få lite mer. Att ha olika stora rum är inget konstigt, många har det så.


    Väldigt korkat exempel.

    Ett rum är bestående - liksom uppmärksamheten från mamma och pappa.

    Jag bestämde mig tidigt för att endast skaffa ett barn, av den enkla anledning att syskonrelatoner har lika många minus som plus. Så det alternativet slog ut sig själv.
  • modsey
    Anonym (Åsikt) skrev 2015-03-20 15:43:10 följande:

    Ju mindre barn, desto större rum (om man ser det rent praktiskt). Men ska man se det så som man bör, dvs rättvist, så låter man barnen ha det lika bra.

    Nej, livet är inte rättvist - men i det egna hemmet, och just därför, borde man göra det rättvist för sina barn.

    Klarar man inte av att ge sina barn rättvisa i det egna hemmet och samma förutsättningar och fördelar, så borde man inte skaffa sig fler barn.


    men hallo, jag tror och i alla fall jag har lyckats att få harmoniska välartade barn utan att uppfostra dem med någon millimeter rättvisa.
    De har haft helt olika storlekar på rum olika perioder under sin uppväxt, där två  (bonusen, ) har haft ett litet hela tiden men ett riktigt fint och det andra barnet först fick ett litet och när syskonet flyttade fick ett riktigt stort och japp bonusen är kvar i det lilla....storasystern har som liten haft ett litet rum hon dessutom periodvis fick dela med bonusen och sen i det nya huset fick hon det största. De två sladdisarna har delat rum sen de föddes och kommer få göra så tills de blir själva kvar i syskonskaran då de kommer få riktigt stora rum om de vill.
  • Anonym (Åsikt)
    modsey skrev 2015-03-22 09:15:18 följande:

    men hallo, jag tror och i alla fall jag har lyckats att få harmoniska välartade barn utan att uppfostra dem med någon millimeter rättvisa.

    De har haft helt olika storlekar på rum olika perioder under sin uppväxt, där två  (bonusen, ) har haft ett litet hela tiden men ett riktigt fint och det andra barnet först fick ett litet och när syskonet flyttade fick ett riktigt stort och japp bonusen är kvar i det lilla....storasystern har som liten haft ett litet rum hon dessutom periodvis fick dela med bonusen och sen i det nya huset fick hon det största. De två sladdisarna har delat rum sen de föddes och kommer få göra så tills de blir själva kvar i syskonskaran då de kommer få riktigt stora rum om de vill.


    Vart kommer uppfostran in i bilden!? Givetvis kan barn bli välartade trots att de delar rum - det har ingen betydelse, det är inte där skon klämmer.

    Du vet ju inte hur detta påverkar dina barn.

    Det är mycket man får slängt i ansiktet när barn blir vuxna och skaffar egna familjer. Då får man minsann höra om alla fel man gjorde under uppväxten. Så vänta och se du bara.
  • modsey
    Anonym (Åsikt) skrev 2015-03-22 09:25:59 följande:
    Vart kommer uppfostran in i bilden!? Givetvis kan barn bli välartade trots att de delar rum - det har ingen betydelse, det är inte där skon klämmer.

    Du vet ju inte hur detta påverkar dina barn.

    Det är mycket man får slängt i ansiktet när barn blir vuxna och skaffar egna familjer. Då får man minsann höra om alla fel man gjorde under uppväxten. Så vänta och se du bara.
    tro mig, jag kommer inte få något slängt i ansiktet pga av att vi inte köpte ett hus med exakt lika stora rum.
    jag är själv uppvuxen i en syskonskara på fyra och där vi haft olika rum. Som storasyster har jag sett minstingen fått ganska mycket mer än jag och det finns inte på min karta att jag skulle slänga det i ansiktet på någon mamma eller pappa.
    Ska man när de äldre flyttat exempelvis låta de som är kvar bo kvar i ett mindre rum för att det inte ska bli orättvist?
    Livet är olika och att ha exakt lika stora rum är ett icke problem hos oss.

    ps, tre av barnen är redan vuxna så lite kvitto har jag.
  • Anonym (Åsikt)
    modsey skrev 2015-03-22 09:29:59 följande:

    tro mig, jag kommer inte få något slängt i ansiktet pga av att vi inte köpte ett hus med exakt lika stora rum.

    jag är själv uppvuxen i en syskonskara på fyra och där vi haft olika rum. Som storasyster har jag sett minstingen fått ganska mycket mer än jag och det finns inte på min karta att jag skulle slänga det i ansiktet på någon mamma eller pappa.

    Ska man när de äldre flyttat exempelvis låta de som är kvar bo kvar i ett mindre rum för att det inte ska bli orättvist?

    Livet är olika och att ha exakt lika stora rum är ett icke problem hos oss.

    ps, tre av barnen är redan vuxna så lite kvitto har jag.


    DU SER! Du har själv reflekterat över hur det var med rättvisan i din familj. Det var min poäng. Dina barn ser också orättvisorna.
  • modsey
    Anonym (Åsikt) skrev 2015-03-22 09:38:27 följande:
    DU SER! Du har själv reflekterat över hur det var med rättvisan i din familj. Det var min poäng. Dina barn ser också orättvisorna.
    du misstolkar mig, jag ser det som helt naturligt att den som är ensam kvar i huset med mamma och pappa när vi andra flyttat har andra förutsättningar än då vi alla bodde där. Det var och är ett ickeproblem.
    Jisses menar du att man ska köpa hus med exakt lika stora rum, man får inte flytta när några syskon flyttar till något annat som kan uppfattas som bättre? Man får inte spendera mer på semestern än man alltid gjort trots att familjen får det bättre ekonomiskt osv. 
    Jag är uppfostrad till att inte missunna andra saker i livet och definitivt inte mina nära och kära, vi är uppfostrade att dela med oss och att vara generösa.
  • PrinsessanLeia

    Skulle inte se kågot större problem med att rummen är olika stora. Ombarnen är större kan man ju resoneramed barnen innan köp. Det kanske är så att ett av barnen hellre bor trångt och mysigt. Har man yngre barn kan ju det lilla rummet nvändas som sovrum och det större som lekrum.

Svar på tråden Köpa hus med väldigt orättvisa barnrum! Hur skulle ni göra?