• LindaLove

Har du förtroende för regeringen?

Svårt att känna fullt förtroende för en regering som saknar mandat och därmed inte kan driva sin politik.

Det läget gäller ju för samtliga partier och samtliga samarbetsformer i svensk politik idag.
    Sossarna har regerat på nåder av Centerpartiet och Miljöpartiet i 7 år. Det kan inte bli annat än pannkaka. Så hade läget varit även för exempelvis Moderaterna att regera ihop med andra partier.

Man vill gärna utåt sett påvisa och påstå att man är överens och har samsyn, men i själva verket skiljer sig politiken åt mellan de olika partierna. Och BRA är väl det, annars hade vi inte behövt olika partier utan hade kunnat göra som de puckade amerikanerna och klumpat ihop allt i ett rött och ett blått block.

Det absolut enda parti som jag känner fullt förtroende för är Vänsterpartiet. Det är det enda parti i min mening som har en 100% seriös och trovärdig politik. De har oerhört kompetenta och pålästa politiker på samtliga poster. Ta bara Daniel Riazat som är talesman för utbildningsfrågor! Han är helt otroligt kunnig och grundar allt sitt debatterande i forskning beprövad erfarenhet - till skillnad från  M, KD, L och SD som bara skjuter från höften och säger saker som man vet "den stora massan" tänker om skolan.

Allting handlar om skolan i slutändan. Det börjar i skolan och det slutar i skolan. Den största utmaningen Sverige har är att bryta segregationen - och det handlar i slutänden om utbildning. Forskning över hela världen visar att DITT skolresultat är helt kopplat till vilka dina föräldrar är och vad de arbetar med. För att bryta detta mönster måste vi investera enorma resurser i områden, grupper och individer som idag är långt ifrån att lyckas. -De i utsatta områden.

Det häftiga i detta är att överlägset störst utvecklingsmöjligheter har de människor som idag INTE bidrar till samhället. De som de BLÅ politikerna avskyr och där ordet "bidrag" retar gallfeber på dem (emedan ordet "avdrag" är bland det bästa som finns...).
    OM vi skulle lyckas få bara 25-50% av de i utanförskap idag att LYCKAS så skulle i princip all kriminalitet och socio-ekonomiska problem upphöra!

Man kan inte straffa bort kriminalitet. Man kan ta bort de individer som är farliga för allmänheten från gatorna - men det löser inte kriminaliteten på sikt. 
    Vi måste istället lägga enorma resurser NU på att motverka att de barn som idag är småungar inte ska välja en kriminell bana.

Sen finns det tyvärr ett parti bestående utav tomtar i sveriges riksdag. Ett parti som är motsatsen till Vänsterpartiet. Ett parti som INTE har kompetenta politiker, utan de flesta av deras ledare saknar relevanta utbildningar. De bygger sin politik utifrån att det är skillnad på olika människor. De har sina fötter i fascismen och vill begränsa människors möjlighet till ett fritt liv. De vill begränsa media och de vill begränsa kultur. Jag vill inte kalla dem nazister, för det är de inte (längre). Men utifrån deras rasistiska rötter vill de få i princip alla samhällsproblem i Sverige idag att verka komma av invandring - och så är inte fallet.
    Sverige är ett segregerat (uppdelat) land där VI som redan har (jag är själv högutbildad och höginkomsttagare) får mer och mer - och de som är i andra änden av repet får det allt sämre. Arbetsmarknaden efterfrågar alltmer kompetens - men de som är längst från arbetsmarknaden har inte ens fullgjort grundskolan.

Forskning visar också att kriminalitet kommer ur ojämlikhet, att växa upp i ett resurssvagt hem, i ett utsatt område, dina föräldrar har ingen eller låg utbildningsnivå och du har låg tilltro till samhället. Forskning visar också att om du tar bort varje enskild faktor av dessa - så har du ingen kriminalitet. Det gäller för om du är "ursvensk", första- andra och tredje generationens invandrare.

Det kan finnas problematik med att olika kulturer möts och vi måste bli väldigt mycket bättre på integration i Sverige. Men vi ska därför aldrig någonsin låta oss sjunka så lågt som människor att vi tar till så enkla svar att vi förvandlas till rasister! 

Så alla ni som röstar på SD måste faktiskt ta era förnuft till fånga. SD må vara tomtar, men för den skull behöver ni inte vara troll. Man kan faktiskt tänka och resonera och utveckla sig själv, istället för att välja att lägga sin demokratiska röst på ett parti som inte har EN enda konstruktiv tanke utan bara vill söndra och segregera ytterligare!

Som jag inledde - skolan är allt. Och ju högre utbildning desto färre röster på SD. DET är fakta.

• LadyJane
    Flash Gordon skrev 2021-11-30 23:42:45 följande:
    Som någon skrev på Twitter:

Räkning
    Påminnelse
    Inkasso
    Kronofogden

Strandhäll har ju missat bra många brev som har hamnat hos Kronofogden för 2000 spänn.
    Vad har hennes privatekonomi med hennes kompetens som minister att göra?
    För det är inte så att hon ens kan blanda ihop statsfinanserna med sin egen plånbok.

Tvärtom är det bra att även ministrar hamnar hos kronkalle. Det är trots allt en icke betydelselös andel av Sveriges befolkning som är där.

Det här är bara ett lågt angrepp på henne som person. Vill du ha en politik som domineras av personangrepp eller ska sakfrågor vara det man fokuserar på?
  • LindaLove
    LadyJane skrev 2021-12-01 09:52:23 följande:
    Vad har hennes privatekonomi med hennes kompetens som minister att göra?
    För det är inte så att hon ens kan blanda ihop statsfinanserna med sin egen plånbok.

Tvärtom är det bra att även ministrar hamnar hos kronkalle. Det är trots allt en icke betydelselös andel av Sveriges befolkning som är där.

Det här är bara ett lågt angrepp på henne som person. Vill du ha en politik som domineras av personangrepp eller ska sakfrågor vara det man fokuserar på?
    Håller med till 100%.
    Vi ska inte dit de är i USA och politikerna ska vara några slags övermänniskor. Politikerna ska avspegla samhället. Till sitt stöd har politiker tjänstemän som är experter på sina områden.
  • LadyJane
    LindaLove skrev 2021-12-01 09:59:13 följande:
    Håller med till 100%.
    Vi ska inte dit de är i USA och politikerna ska vara några slags övermänniskor. Politikerna ska avspegla samhället. Till sitt stöd har politiker tjänstemän som är experter på sina områden.
    Exakt.
    Vi ska inte ha politiker som är helt slätstrukna som aldrig någonsin gjort ett enda moraliskt eller etiskt "fel" i hela sitt liv och karriär. De 'är så långt ifrån vanliga människor och vanliga levnadsvillkor att de är totalt inkompetenta att företräda vanliga människor som gör vanliga "misstag" som tex skilsmässor, rökt på i ungdomen, fått en betalningsanmärkning etc.

Egentligen bör inte heller eventuella domar vara en nackdel eftersom det är vanligt hos vanliga människor att det finns en dom, en stämning i bakgrunden.

Och som du säger, de omger sig av kompetenta experter. Inte ens de ska ha ett snövitt förflutet men eftersom de inte genererar smaskiga rubriker så struntar man i att tvätta deras byk offentligt.
  • LindaLove
    LadyJane skrev 2021-12-01 10:37:16 följande:
    Exakt.
    Vi ska inte ha politiker som är helt slätstrukna som aldrig någonsin gjort ett enda moraliskt eller etiskt "fel" i hela sitt liv och karriär. De 'är så långt ifrån vanliga människor och vanliga levnadsvillkor att de är totalt inkompetenta att företräda vanliga människor som gör vanliga "misstag" som tex skilsmässor, rökt på i ungdomen, fått en betalningsanmärkning etc.

Egentligen bör inte heller eventuella domar vara en nackdel eftersom det är vanligt hos vanliga människor att det finns en dom, en stämning i bakgrunden.

Och som du säger, de omger sig av kompetenta experter. Inte ens de ska ha ett snövitt förflutet men eftersom de inte genererar smaskiga rubriker så struntar man i att tvätta deras byk offentligt.

Exakt! "Vem som helst" ska kunna bli politiker. Det handlar ju om engagemang och att brinna för något!

Apropå kopplingen till att spegla resten av samhället tycker jag att man ska se över politikers anställningar. Det är inte rimligt att en riksdagsman/kvinna har ett grundarvode på 70'000:-. Inte heller är det rimligt att man ska ha så generösa omställningsstöd när man inte arbetar i riksdagen. 

• Flash Gordon

Strandhäll igår vid 21-tiden

"Jag har ju ordning på min privatekonomi och har aldrig haft någon betalningsanmärkning"

"Nä, nä nä!"

https://www.tv4.se/artikel/3OuXmzgEO0HX3amieurCvp/har-ordning-pa-min-privatekonomi

Strandhäll nu, ett halvt dygn senare:

https://www.expressen.se/nyheter/annika-strandhall-har-skulder-till-kronofogden/

Bara sedan 2018 har hon haft nio ärenden hos kronofogden.

Antingen har hon på riktigt ingen som helst koll på sin ekonomi eller så ljuger hon rakt ut om att hon i"har koll på sin privatekonomi"

Jag vet inte vilket som är värst även om jag är övertygad om att hon ljuger för reportern.

Man missar inte att man haft nio ärenden hos kronofogden bara på tre år.

I slutänden handlar detta förstås om personligt omdöme.

Att trots en lön på 142000 i månaden inte betala sina räknar så de hamnar hos kronofogden och dessutom ljuga om det i media. Det är inte bra.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • LadyJane
    LindaLove skrev 2021-12-01 10:48:58 följande:

Exakt! "Vem som helst" ska kunna bli politiker. Det handlar ju om engagemang och att brinna för något!

Apropå kopplingen till att spegla resten av samhället tycker jag att man ska se över politikers anställningar. Det är inte rimligt att en riksdagsman/kvinna har ett grundarvode på 70'000:-. Inte heller är det rimligt att man ska ha så generösa omställningsstöd när man inte arbetar i riksdagen. 

Jo, utan vanliga människors engagemang urholkas demokratin. Och renodlade, slätstrukna politiker ska vi inte ha. Här har media ett stort ansvar de inte tar, anser jag, eftersom de hellre satsar på socialporr och clickbait  än sakfrågor.

Löner och omställningsstöd är delvis en annan sak. De har ju förändrats kraftigt de senaste 10 åren till att inte alls vara så generösa med livstidsinkomster som det en gång var. Självklart måste de ha omställningsstöd, de har trots allt ingen anställningstrygghet alls och tvingas oftast sluta med sina ordinarie jobb. Tycker man snarare ska diskutera toppchefers fallskärmsavtal som ofta är mycket mer omfattande.

Lönerna är en annan sak som är komplex. I grunden handlar det om vi ska styra löner politiskt eller genom förhandlade avtal? Ska vi medborgare rösta om deras arvoden-löner så ska vi ju göra samma sak med städarnas löner och VDars arvoden. Tänker man en liten stund inser man att det blir kaotiskt...

På 1960-talet hade lärare ungefär samma lön som en riksdagsman. Innebär det att lärarna ska få sina löner dubblerade eller att riksdagsmännen få sina arvoden halverade för att det ska vara rätt och riktigt? Det blir många konsekvenser oavsett hur man skulle göra.
  • LadyJane
    Flash Gordon skrev 2021-12-01 11:09:17 följande:
    Strandhäll igår vid 21-tiden

"Jag har ju ordning på min privatekonomi och har aldrig haft någon betalningsanmärkning"

"Nä, nä nä!"

www.tv4.se/artikel/3OuXmzgEO0HX3amieurCvp/har...

Strandhäll nu, ett halvt dygn senare:

www.expressen.se/nyheter/annika-strandhall-ha.../

Bara sedan 2018 har hon haft nio ärenden hos kronofogden.

Antingen har hon på riktigt ingen som helst koll på sin ekonomi eller så ljuger hon rakt ut om att hon i"har koll på sin privatekonomi"

Jag vet inte vilket som är värst även om jag är övertygad om att hon ljuger för reportern.

Man missar inte att man haft nio ärenden hos kronofogden bara på tre år.

I slutänden handlar detta förstås om personligt omdöme.

Att trots en lön på 142000 i månaden inte betala sina räknar så de hamnar hos kronofogden och dessutom ljuga om det i media. Det är inte bra.
    Eftersom du inte svarat hittills så kan man utesluta sig till att du enbart är ute efter att förtala.

Kan du denna gång svara på vad hennes privatekonomi har för inverkan på hennes kompetens som minister?

Och bäst att vara övertydlig och påpeka att jag inte har någon partipolitisk värdering i detta utan ifrågasätter ditt agerande och beteende.

Och påpekande två: jag är fortfarande inte ett skit intresserad av dig som person trots att du i andra trådar känt dig stalkad av mig när jag besvarat dina inlägg. Fortfarande är vi på ett diskussionsforum som har syftet att människor reflekterar respektive besvarar varandras inlägg.
  • Tom Araya
    Här kan du följa vår serie om Skolplattformen i Stockholm stad. Skolplattformen är ett gigantiskt misslyckande för det offentliga. Det är en skandal som avslöjar att regeringens officiella ambition om att Sverige ska ?vara bäst i världen på digitalisering? är tunn, innehållslös och ogenomtänkt. Stockholm stad har kastat ofantliga summor skattepengar på ett misslyckat, dåligt projekt för digitalisering av skolan. När föräldrarna gör uppror och genom egna insatser försöker göra Skolplattformen användbar slår Utbildningsnämnden bakut. De vägrar erkänna att dessa föräldrar är bättre på att erbjuda denna specifika samhällsservice än de själva är.

Skolplattformen - Piratpartiet
  • LindaLove
    LadyJane skrev 2021-12-01 11:10:00 följande:
    Jo, utan vanliga människors engagemang urholkas demokratin. Och renodlade, slätstrukna politiker ska vi inte ha. Här har media ett stort ansvar de inte tar, anser jag, eftersom de hellre satsar på socialporr och clickbait  än sakfrågor.

Löner och omställningsstöd är delvis en annan sak. De har ju förändrats kraftigt de senaste 10 åren till att inte alls vara så generösa med livstidsinkomster som det en gång var. Självklart måste de ha omställningsstöd, de har trots allt ingen anställningstrygghet alls och tvingas oftast sluta med sina ordinarie jobb. Tycker man snarare ska diskutera toppchefers fallskärmsavtal som ofta är mycket mer omfattande.

Lönerna är en annan sak som är komplex. I grunden handlar det om vi ska styra löner politiskt eller genom förhandlade avtal? Ska vi medborgare rösta om deras arvoden-löner så ska vi ju göra samma sak med städarnas löner och VDars arvoden. Tänker man en liten stund inser man att det blir kaotiskt...

På 1960-talet hade lärare ungefär samma lön som en riksdagsman. Innebär det att lärarna ska få sina löner dubblerade eller att riksdagsmännen få sina arvoden halverade för att det ska vara rätt och riktigt? Det blir många konsekvenser oavsett hur man skulle göra.

Nej, löner ska inte vara en politisk fråga utan en avtalsfråga. Allt populistiskt babbel om exempelvis polisers löner är ju ett tydligt exempel på detta. Politiker ska inte lägga sig i avtalsförhandlingar! Däremot kan det vara aktuellt att ta en titt på lönestrukturerna i samhället. Varför värderas vissa yrken så lågt? 

När det kommer till riksdagsledamöters löner så är det ju riksdagen som sätter dem.  Utan någon förhandling. Det känns som att deras arvoden är tagna ur luften. Dessutom har de ökat helt otroligt mycket mer än exempelvis en akademikers lön. Inte rimligt, anser jag.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?