FDFMGA skrev 2022-01-19 15:22:30 följande:
En prognos som visade sig vara inkorrekt - att missta den för verkligheten tyder på ett visst mått av - tja, fyll i lämpligt ordval själv.
Jag tror säkert att det finns en hel del som är illa skött av S-styret i Västerbotten, men min invändning var - om jag ska anknyta till gången du la ihop äpplen och päron och ritade en massa cirklar för att bevisa att antaler äpplen är lika med summan av äpplen och päron, 125 procent av äpplena blev äpplen

- att du reflexmässigt pekar på päronen (Västerbotten) när någon påpekar attt äpplena är maskätna (sjukvården i Region Stockholm).
Men "titta på dom då-reflexen" är du inte ensam om här på FL - men det är inte desto mindre en ofruktbar debatteknik.
Din (kvasi-)prognos/kvalificerade gissning att min röst i kommande val hamnar på KD är givetvis aktiv fram tills efter valet.
Kul att du svalde betet.
- Har man informationen att 75% inte gillar SD så är det givet att 25% gillar SD.
- Har man informationen att 25% gillar S så är det givet att 75% inte gillar S.
Att ingetdera är givet eller ens förståbart för dig är inte omvärldens problem att anpassa sig till. Men, men:
Om någon säger att du får ett glas som till 75% är tomt, tror du då lite snopet att du får ett tomt glas? - då det aldrig nämns att 25% av glaset är fyllt.
Om någon säger att du får ett glas som till 25% är fyllt, tror du då lite glatt att du har fått ett fullt glas? - då det aldrig nämns att 75% av glaset är tomt.
Om någon ställer två brukar färg framför dig, en vit och en svart, och ber dig att måla hela staketet men att 75% av det ska vara vitt, vad händer då? - jag är seriöst nyfiken.
Börjar polletten trilla ner eller är 75% av den utanför?