FDFMGA skrev 2016-04-22 21:05:48 följande:
SmalaSara skrev 2016-04-22 20:27:50 följande:Vad är det för konstigt påstående? Klart du har valt dina exempel. Vem har annars gjort det? Jag har gett dig två exempel på induktiva felslut i din text. Vill du inte kännas vid dem. Fine. Poängen är att man inte bygger generella teser på egen erfarenhet överhuvudtaget. Om man gör det gäller dessa teser enbart som just: "detta är min erfarenhet generellt" Jag är inte intresserad av debatter som utgår från vad som är vanligt på ett särskilt anonymt diskussionsforum; åsiktskorridoren handlar inte om vare sig FL eller dina kompisar, utan om den OFFENTLIGA debatten. Kanske dags att kolla upp definitionen? Ta dina exempel därifrån om du vill styrka din argument.
Det har varit en lång arbetsvecka - kan du ta de två exemplen en gång till. jag såg dem inte och vill helst slippa att leta.
ja, jag brukar använda "självvalt" eftersom jag ofta stöder på ansatser till kvantitativa slutsatser baserade på självvalda exempel. Det duger inte riktigt, handlar det om ett försök till kvantitativ analys så måste urvalet vara slumpmässigt. Bra exempel på när man medvetet slirar mellan det kvantitativa och det kvalitativa är dina texter eller Expressenskribentens - hon som behagade inta en flagellantposé.
Ok, du är intresserad av huruvida det finns en åsiktskorridor inom den offentliga debatten och det försöker du och många andra visa att det gör genom att ta upp självvalda exempel. Det blir så meningslöst och subjektivt då, det är klart att somliga upplever att det finns en åsiktskorridor, det kan handla om att man skriver chokladbollar i stället för negerbollar eller att man inte finner det relevant att ange om en brottsling är invandrare av första, andra, tredje eller nittionionde generationen - men den åsiktskorridoren är direkt relaterad till betraktarens egna åsikter. Det är därför somliga kan anse att SR är vänstervridet medan andra kan se SR som högervridet. Vill man ta reda på hur det förmodligen förhåller sig duger det inte med självvalda exempel.
Angående auktoritetstron. Nej jag är inte mycket för den, är ju socialdemokrat. Det skulle ha sett ut det om de S på 40- och 50-talen krupit ihop av rädsla för professor Bertil Ohlins synpunkter på S-politiken. Försoning, chef för opinionsanalys - är du allvarlig när du menar att jag ska ta något så jävla ogenomtänkt på allvar. Känner du till Fröding och "Snus är snus och strunt är strunt om än i gyllene dosor"?
Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Det råder en viss begreppsförvirring här:
Åsiktskorridor syftar till det offentliga samtalet i sin vedertagna definition.
Enligt den definitionen finns det inga tvivel om att den existerar, utan diskussionen gäller hur trång den är. Ungefär hur högt eller lågt i tak det är.
Vissa saker kan du inte diskutera offentligt utan att mäla ut dig (försök propagera för att legalisera barnarbete så får du se)
Det betyder alltså inte att åsiktskorridoren är dålig. Däremot, menar Oscarsson Ekengren, om den är väldigt trång och inte tillåter att vissa åsikter, som de facto innehas av väldigt många, kommer intrycket att bli att en majoritet har de åsikter som i själva verket en minoritet har, och att stora grupper exkluderas.
Exempel 1:
Pk/åsiktskorridor är det vanligaste högerargumentet
Exempel 2:
Glidningskjedja där varje person som ifrågasatt volymer innan 2015 kopplas ihop med en politik för ingen invandring utanför Norden.
Vad menar du med medvetet slirar mellan kvantitativt och kvalitativt?varför skulle man inte kunna ha argument som bygger på både kvalitativa och kvantitativa analyser? Kan du ge ett exempel?
Kan du sluta använda begreppet "självvald" i detta sammanhanget? Det betyder enbart att man själv valt exemplen; inte hur representativa eller hur många exemplen är. Det blir helt uppåt väggarna. För jag antar att du menar att man väljer ut enskilda/få exempel och sedan drar generella slutsatser?
Var och en gör vad den vill med tillgänglig information. Visst kan man ha en motsatt åsikt; men man kan förmedla den utan omdömen som "okunnigt" eller "ogenomtänkt", som är tomma och ganska billiga.