• Svar på tråden Spanienflyg kraschat, vad åker vi i?
  • Birgitta02

    Om jag, som flygvärdinna, suttit bredvid Lubitz när han (om han nu är skyldig till detta) började dra i reglagen så skulle jag inte kunna göra något alls. Jag vet inte hur man flyger ett plan. Jag vet inte hur jag skulle kunnat hejda honom. Om jag övermannat honom så hade planet ändå fortsatt dyka. Så någon som inte är flygkunnig kan inte göra ett enda dugg om en ensam pilot ger sig katten på att medvetet störta ett plan.

  • Förtryckt
    ulfsas skrev 2015-03-31 13:11:10 följande:
    Jag lovar dig att om jag lyfter nosen rakt upp, stänger av motorerna, släpper ut kabintrycket och låter farten falla och därmed blir planet som ett asplöv i vinden så kan din värdinna öppna dörren hur mycket hon vill.
    Kommer inta att hjälpa ett dyft.

    Säger detta för det vore riktigt illa även om jag satt i mitt säte och den andre piloten fick spel även då. Denne kunde lätt orsaka en krasch ändå.

    Därför så måste man ha piloter i cockpit som är testade och utredda så långt det går. Annat hjälper i vart fall inte.
    Du som är pilot, har du någon koll på varför navigatören (eng.: engineer) försvann ur cockpiten? Kanske vore en idé att ta tillbaka denna tjänst?
    ---
  • ulfsas
    Birgitta02 skrev 2015-03-31 13:13:25 följande:

    Om jag, som flygvärdinna, suttit bredvid Lubitz när han (om han nu är skyldig till detta) började dra i reglagen så skulle jag inte kunna göra något alls. Jag vet inte hur man flyger ett plan. Jag vet inte hur jag skulle kunnat hejda honom. Om jag övermannat honom så hade planet ändå fortsatt dyka. Så någon som inte är flygkunnig kan inte göra ett enda dugg om en ensam pilot ger sig katten på att medvetet störta ett plan.


    Helt sant.
  • ulfsas
    Förtryckt skrev 2015-03-31 14:23:19 följande:
    Du som är pilot, har du någon koll på varför navigatören (eng.: engineer) försvann ur cockpiten? Kanske vore en idé att ta tillbaka denna tjänst?
    ---
    Datoriseringen ersatte navigatören.
  • Intuitiv
    SVejsan skrev 2015-03-31 07:16:05 följande:
    Om du har möjlighet att alltid åka på en tom motorväg förstår jag det, Jag har råkat ut för folk som byter filer (utan att kolla döda vinkeln) och folk som sicksackar i tät trafik på motorvägen. Även varit enormt nära en grävling... Det sammantaget gör att jag känner att det finns så mycket på marken som gör att man inte är säkrare där.
    Visst så är man lite mer spänd vid turbulens i luften, men inte mer än vattenfyllda spår i en dåligt underhållen motorväg ( i jämförelse).
    Jag förstår att känslan av säkerhet är större när man har större del av ansvaret i framförandet av fordonet.
    Med bil blir det skador, med flyg dör man.
    ulfsas skrev 2015-03-31 13:11:10 följande:
    Jag lovar dig att om jag lyfter nosen rakt upp, stänger av motorerna, släpper ut kabintrycket och låter farten falla och därmed blir planet som ett asplöv i vinden så kan din värdinna öppna dörren hur mycket hon vill.
    Kommer inta att hjälpa ett dyft.

    Säger detta för det vore riktigt illa även om jag satt i mitt säte och den andre piloten fick spel även då. Denne kunde lätt orsaka en krasch ändå.

    Därför så måste man ha piloter i cockpit som är testade och utredda så långt det går. Annat hjälper i vart fall inte.
    Vi får nog se allt.
    Birgitta02 skrev 2015-03-31 13:13:25 följande:
    Om jag, som flygvärdinna, suttit bredvid Lubitz när han (om han nu är skyldig till detta) började dra i reglagen så skulle jag inte kunna göra något alls. Jag vet inte hur man flyger ett plan. Jag vet inte hur jag skulle kunnat hejda honom. Om jag övermannat honom så hade planet ändå fortsatt dyka. Så någon som inte är flygkunnig kan inte göra ett enda dugg om en ensam pilot ger sig katten på att medvetet störta ett plan.

    Öppnat dörren. Men jag tror alla gör det ensamma.

  • SVejsan
    Intuitiv skrev 2015-04-01 04:43:13 följande:
    Med bil blir det skador, med flyg dör man.

    Du läste inte länkarna... Bilolyckor orsakar dödsfall och skador...
  • kontrollant
    SVejsan skrev 2015-04-01 13:19:36 följande:
    Du läste inte länkarna... Bilolyckor orsakar dödsfall och skador...
    Skulle tro att TS drivs av en irrationell rädsla som ingen statistik i världen biter på.
    Som någon skrev i tråden, "eller så är det jordbävningar framme på resmålet!". Glad
  • Intuitiv
    SVejsan skrev 2015-04-01 13:19:36 följande:
    Du läste inte länkarna... Bilolyckor orsakar dödsfall och skador...
    Men när du kör bil är det antagligen du. Jag har avvärjt en antal olyckor i de länderna och kört på en så ingen blev skadad. 
    I flyget kan jag inget göra och det är sällan oskakade.
  • Intuitiv
    kontrollant skrev 2015-04-01 14:01:34 följande:
    Skulle tro att TS drivs av en irrationell rädsla som ingen statistik i världen biter på.
    Som någon skrev i tråden, "eller så är det jordbävningar framme på resmålet!". Glad
    Fler skadas av att åka slalom här än i flygolyckor, vi åker aldrig slalom men vi flyger. Man väljer själv om man vill åka till länder med jordskalv, där vi bor har det aldrig varit några. Vi har betalat 2 flygresor, risken att skadas är störst i transfer men vi ska flyga där 150 nyligen dog. Risken bedöms som liten men det är inget nöje tycker vi. Där hyr vi bilar och åker tidvis på "dödens väg" med försiktighet. 

    Rationellt är riskbedömning vad andra gör och vad vi kan göra.
    Därför är flera vänner döda och jag har möjligen varit nära men knappt skadats, för länge sedan. 
    Åker man till Spanien som i det aktuella fallet dör flest i trafiken i Frankrike, sedan Spanien, risken verkar minst på Autobahn nattetid. 
    Bara att välja.
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-02 06:25:37 följande:
    Rationellt är riskbedömning vad andra gör och vad vi kan göra.
    Därför är flera vänner döda och jag har möjligen varit nära men knappt skadats, för länge sedan. 
    Du har ju frågat om man ska hoppa i poolen eller i havet om det blir skogsbrand.
    spanienforum.se/leva-och-bo-i-spanien/5313-om-det-brinner-runt-omkring.html

    Det är det jag menar med irrationell rädsla.

    Det beror knappast på din "riskbedömning" att du har överlevt, utan snarare på att risken har varit försumbar.
Svar på tråden Spanienflyg kraschat, vad åker vi i?