• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • Frankie86
    chokladgroda skrev 2015-09-10 21:18:47 följande:
    Har inte skrivit här på ett par månader nu men du och jag har BF samma dag och igår fick jag PRECIS likadant!! Haft så hela dagen idag också, och är också själv hemma med två små så vet hur tufft det är. Man vill helst stänga in sig i sovrummet och vila hela dagen men det funkar ju liksom inte. Jag tror att det beror på tarmarna. En läkare sa att gravida ofta har ont på vänster sida i nedre delen av buken pga att tarmarna jobbar långsammare. Tänker att det nog beror på det. Annars är det väl ligamentsmärtor..

Jag har haft förvärkar sen vecka 16 men senaste veckan har dom börjat göra ondare, som mensvärk som strålar ner på insidan låren samt bak i korsryggen. Dessutom är dom tätare och kommer mer regelbundet. Dock går dom över efter någon halvtimmes vila så det är ju bara förvärkar men känns nästan som det händer något ändå för igår gick slemproppen. Vet ju att den kan återbildas men det känns som lite väl tidigt va? Någon mer som haft så?
    Va lustigt att du också har känt samma sak, och är lika långt gången. Det gör ibland läskigt ont i magen, hur jag än rör mig. Känns bekant med tarmarna, dom lever sitt eget liv just nu. Trög och fisig, ursäkta äckeldetaljer. Det där med 2 barn hemma gör inte saken bättre heller.
    Det känna lite läskigt med att det drar och spänner hela tiden, speciellt när min man befinner sig i Köpenhamn och kommer hem i morgon eftermiddag.

Träffade Gyn igår pga flera svampinfektioner, hon nämnde då att slemproppen kan lossna nu men återbildas hela tiden. Så det ska inte vara någon fara. Men om du får blödningar och ont tycker jag att du ska kontakta förlossningen.

Det hela har gått som en dans på rosor tidigare, nu vill jag bara dra täcket över huvudet. Vetskapen om att min yngsta kommer vakna kring kl 05:00 gör mig inte lugnare.

Härligt med barn, men det är skillnad på att vänta första och det tredje ;)
  • Beya

Åh får såå ont i höfterna om nätterna när jag ligger på sidan:( och idag värker min rygg, höfter och ben:(

• anabana

Hej! Jag får så ont i sidan när jag cyklar, känns som håll, fast värre.. Ngn som känner samma? Är i v 27 nu...

• Anny123

Jag kan också få ont i sidan när jag cyklar, det hugger och sedan sitter det i ett tag. Långt ner på höger/vänster sida. Brukar tänka att det är ligamentsmärtor, men har egentligen ingen aning om vad det är.

En fråga: Hur sover ni? På rygg elker på vänster/höger sida? Läste att vänster sida ska va bästa sovsidan för bebisen, men vet inte om jag tror på det. Vad säger ni??

• gällka88
    Anny123 skrev 2015-09-12 22:03:44 följande:

Jag kan också få ont i sidan när jag cyklar, det hugger och sedan sitter det i ett tag. Långt ner på höger/vänster sida. Brukar tänka att det är ligamentsmärtor, men har egentligen ingen aning om vad det är.

En fråga: Hur sover ni? På rygg elker på vänster/höger sida? Läste att vänster sida ska va bästa sovsidan för bebisen, men vet inte om jag tror på det. Vad säger ni??

Jag sover halvt på mage åt höger oftast.. "Bäst" är de att sova på vänster sida, om man har problem att sova på rygg.. Läs om venacava syndrom.. Livmodern trycker ihop vena cava å aorta typ så att blodförsörjningen till hjärta/hjärna blir mindre å man får typ yrsel, illamående... Och man brukar säga att vänster sida är bättre för då avlastas vena cava mest...men spelar egentligen ingen roll om man ligger på höger eller vänster bara man inte ligger på rygg..
  • nikki06
    gällka88 skrev 2015-09-12 23:14:42 följande:
    Jag sover halvt på mage åt höger oftast.. "Bäst" är de att sova på vänster sida, om man har problem att sova på rygg.. Läs om venacava syndrom.. Livmodern trycker ihop vena cava å aorta typ så att blodförsörjningen till hjärta/hjärna blir mindre å man får typ yrsel, illamående... Och man brukar säga att vänster sida är bättre för då avlastas vena cava mest...men spelar egentligen ingen roll om man ligger på höger eller vänster bara man inte ligger på rygg..
    Varför får man inte sova på rygg? Jag brukar aldrig få för mig att sova så men inatt hade jag hamnat på rygg och oj va ont det gjorde! Hemsk ryggsmärta vaknade jag av... Är det farligt för bebisen menar du? :/
  • moruri

Nojade jättemycket över sovpositionen med första barnet. Sov oroligt och blev rädd när jag vakna på "fel" sida. Nu sover jag helt enkelt bara så som det känns bäst. Oftast roterande från sida/sida/rygg. Får lite ont i höfterna om jag ligger så samma Sida hela natten.

Går in i tredje trimestern imorgon! Känns som denna graviditet sprungit iväg. Min gravidapp påminde mig om förlossningsbrev, ska nog börja skriva på ett. Ska skriva tre gånger med caps lock att jag inte accepterar någon praktikant eller studerande under förlossningen. (Skrev det sist också men de ignorerade det och tog med en praktikant in iaf. Var i värsta förlossningaamärtorna och orkade inte ta den striden då. Men mitt starkaTe minne under förlossningen är hur arg jag var pga hennes dumma frågor och hur hon stirra blint på mitt underliv under utdrivningsskedet. ) hur tänker ni andra kring förlossningsbrev, vad är viktigt för er?

• gällka88
    nikki06 skrev 2015-09-13 07:28:08 följande:
    Varför får man inte sova på rygg? Jag brukar aldrig få för mig att sova så men inatt hade jag hamnat på rygg och oj va ont det gjorde! Hemsk ryggsmärta vaknade jag av... Är det farligt för bebisen menar du? :/
    Nog får man sova på rygg, så länge man inte mår dåligt av de.. Nog sover jag på rygg också ibland.. De är mest farligt för en själv, om man får de där vena cava syndromet, man får för lite blodförsörjning till hjärnan men i långa loppet påverkar de väl bebis.. Men man mår väl illa, blir yr och vänder sig innan bebis påverkas..
  • Roxy81

Kan vi inte uppdatera BF-listan? Det börjar ju faktiskt närma sig. :)

Själv har jag BF 9 december

• Frankie86
    Roxy81 skrev 2015-09-13 13:43:50 följande:

Kan vi inte uppdatera BF-listan? Det börjar ju faktiskt närma sig. :)

Själv har jag BF 9 december

Jag har också bf 9 december :) tror dock att hon kommer något innan. Känner mig inte bekväm med att jag blev flyttad totalt 10 dagar bakåt :)
Svar på tråden BF december 2015 :-)