Inlägg från: vonpluring |Visa alla inlägg
  • vonpluring

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

Una Flux skrev 2015-04-10 18:09:25 följande:

Jag anser att Sverige är påverkat under alla år av omgivningen. Det är vår speciella blandning som gör vårt land så bra att bo i. I Wikipedia står det, om man söker på det svenska språkets historia: "I det medeltida Sverige hade lågtyskanen mycket viktig roll som kommersiellt språk och Hansans lingua franca. Som sådant har lågtyskan påverkat svenska språket och andra språk i regionen avsevärt. I det medeltida Stockholm var hälften av befolkningen tysktalande." Det finns så himla mycket inkluderande och exkluderande i omgivningen. Femenist eller inte. Religiös eller inte. Rasist eller inte. Smal eller inte. Snygg eller inte. Rik eller inte. Lyckad eller inte. Svensk eller inte. God eller inte. Man kan fortsätta i oändlighet. Vem har egentligen rätt att bestämma vad jag är eller inte? Känner man sig något så är man väl det? Jag är allt och inget. Mest av allt är jag en människa. Jag vill bli bedömd av mina handlingar och inte hur jag ser ut eller av vem jag är född av.

Ok, så du menar alltså att Sverige blivit "påverkat under alla år av omgivningen" av det faktum att en mindre grupp tyskar, vilket är en folkgrupp som är väldigt lik svenskar och efter några generationer helt inlemmas i den svenska befolkningen, men att Sverige i övrigt har haft historiskt låg invandring och så sent som 1960 var ett av världens mest homogena länder, och att det av det faktumet följer ett rättfärdigande utav fortsatt massiv invandring av för svenskarna avlägsna grupper från tredje världen, som splittrar samhället och i övrigt bidrar till flera negativa konsekvenser för det svenska folket?

Tack, men nej tack. 
  • vonpluring
    Una Flux skrev 2015-04-10 19:11:13 följande:
    Jag gör inte skillnad så som du på vilka som kommit till vårt land. Dock har det alltid kommit människor från andra länder till Sverige. Så det är ok om tyskar kommer till Sverige och lever här, kanske finnar också, men inte turkar. Har jag förstått dig rätt där? Om du hamnar på akuten och det visar sig att du är mkt sjuk och måste opereras. Vem vill du då ska operera dig? Den som är överläkare och är född i Irak eller den som är underläkare och född i Flen? Får dina barn fira Halloween?
    Jag tror inte att det är bra med för hög invandring oavsett vilket land den kommer ifrån, men toleranserna är naturligtvis högre för länder som ligger nära Sverige etniskt och kulturellt, eftersom de snabbt inlemmas och anpassas till att bli en del av den svenska majoritetsbefolkningen.

Vad är det som säger att det inte hade funnits tillräckligt med kirurger även om vi inte hade bedrivit denna invandringspolitik? Jag har inga barn, men om jag hade haft så hade det naturligtvis inte varit några problem om de firade Halloween. Det är nog dags att ni invandringsvurmar förstår att kulturutbyte som svenskar frivilligt anammar och tar till sig inte är något som någon nationalist motsäger sig. Det är en klassisk och väldigt tröttsam halmdocka vid det här laget...
  • vonpluring
    Anonym (paulburnley) skrev 2015-04-10 20:21:08 följande:
    Samerna kom långt senare till Sverige, då hade det funnits blonda germaner här i många år.
    Stämmer bra!
    Ben66 skrev 2015-04-10 20:44:21 följande:

Hmmm....läser jag rätt, kommer Sveriges första befolkning från Danmark? Det hoppas jag verkligen inte... sv.wikipedia.org/wiki/Brommekulturen

Ja, det är väl ingen som tror att svenskarna plötsligt har ploppat upp ur inlandsisen för 10.000 år sedan? Naturligtvis invandrade de germanska förfäderna till svenskarna söderifrån.
  • vonpluring
    Una Flux skrev 2015-04-10 21:56:58 följande:
    Så. Om man flyttar hit. Ser ut som du och jag. Lever som du och jag är det ok. Jag som svensk kan välja att fira en utländsk tradition det är ok. Men en invandrad ska inte fira en tradition från moderlandet om den vill försvenska sig. Betyder det att det är "bättre" för en invandrad att fira Halloween än ex den judiska palmsöndagen? Har du sagt hur många generationer det krävs för att bli svensk? Blir man snabbare svensk med ljusa mor och farföräldrar än mörka?
    Jag vet inte riktigt om du har följt tråden, för jag har svarat på liknande frågor flera gånger. Men ok, jag kan ha förståelse för att man inte orkar läsa igenom 25 sidor.

När jag talar i termer av svensk och svenskhet så åsyftar jag personer som är medlemmar av den etniska folkgruppen svenskar. Så svenskhet har ingenting med hur många generationer du bott inom statsbildningen Sverige, det är en vanlig missuppfattning (och en insinuation om att det inte existerar någon svensk folkgrupp, utan att de som bott här i tusentals år bara är några skumma identitetslösa människor...).

Jag vill inte styra vad folk i Sverige, invandrade som ickeinvandrade, sysslar med eller firar för högtider. Men om det bor en överhängande majoritet svenskar i Sverige så kommer vi förstås att ha en i stort gemensam kultur. Då kommer det liksom av sig självt.
  • vonpluring
    Ronga skrev 2015-04-10 22:27:29 följande:

Varför hade du valt ett helsvenskt "perfekt" samhälle framför en multikulturell "perfekt" samhälle? Om vi leker med tanken så är ekonomin, skolan, vården etc lika bra i bägge samhällen.

Det är en intressant frågeställning. Jag hade ändå föredragit ett helsvenskt samhälle, eftersom jag tror att världen hade blivit en ganska mycket gråare och tråkigare plats om alla olika länder, folkslag och kulturer blandades ut. Det är ungefär som att man tänker sig en palett med en massa färgglada färger på - om du blandar ihop alla försvinner mångfalden, och den nya blandningen blir bara nån tråkig grå sörja.

Jag har rest mycket runt om i världen och det är också mycket därför jag är nationalist - jag gillar att besöka olika säregna och unika folkslag och kulturer i sin naturliga miljö, och det är ju faktiskt det som är mångfald på riktigt - global mångfald.
  • vonpluring
    Anonym (paulburnley) skrev 2015-04-10 22:27:34 följande:

Gillar du No Remorse?

Känner faktiskt inte till. Borde jag gilla dem? Glad
  • vonpluring
    Ronga skrev 2015-04-10 22:43:38 följande:
    Men om alla inte kan bo i sina hemländer pga olika konflikter? Kristna eller muslimer som förföljs pga sin tro, eller andra länder som fallit offer för storebror USA. Så dessa personer är i Sverige och bidrar till det "perfekta" samhället, samtidigt som deras hemländer står i ruiner. 
    Fast nu blir hela ditt hypotetiska exempel lite motsägelsefullt, eftersom mångkulturen uppenbarligen inte fungerar i deras hemländer (kristna kontra muslimer) men att den plötsligt hokus pokus blir perfekt inom Sveriges gränser.

Men ok, om vi antar att människor måste fly för att USA bombar dem, eller att de flyr från någon hemsk naturkatastrof, då har vi en annan fråga.

Jag står fast vid mitt resonemang som jag hade tidigare, men vi skulle väl kanske kunna hjälpa dem på något annat sätt ändå... Vi skulle kanske, temporärt, kunna avge en bit land åt dem att uppehålla sig på medan konflikterna pågår, för att de sedan ska kunna återgå och bygga upp sitt sönderbombade land? Det kanske finns någon ledig ö? (Så gör ju Australien, de placerar många av sina flyktingar i förläggningar på Papua Nya Guinea). Någonstans där det finns mycket plats tänker jag. Grönland? Svalbard? Eller Sydpolen kanske?
  • vonpluring
    Anonym (paulburnley) skrev 2015-04-10 22:43:24 följande:
    Alla riktiga nationalister gillar No Remorse!
    Got me! Jag är egentligen ingen riktig nationalist, egentligen röstar jag på Feministiskt initiativ!

Varför gillar nationalister dem? Är de sådär nationalistiska?
  • vonpluring
    Anonym (kulturarvets renhet) skrev 2015-04-10 23:08:44 följande:

vad tycker du om rökstugorna i Vämrland mfl ställen-är det ok eller utländskt?

Nu har jag inte tillräcklig kunskap om rökstugor, men principiellt ser jag det som att om ett kulturellt uttryck i stort är accepterat och anammat av svenskarna så är det något jag bejakar.

När jag bildgooglar det så ser det ju dessutom bra att passa in rätt fint i svensk natur och miljö.
  • vonpluring
    Ronga skrev 2015-04-10 23:12:19 följande:
    Jag skulle kunna skriva en hel bok om varför religiösa grupper slaktar varandra i vissa områden. Det är mycket djupare än man tror och mycket annat som ligger bakom det.

Judar i mellanöstern är i ständig konflikt med palestinier men är dem förmögnaste och mest laglydiga i USA. Så det går inte att jämföra på ditt sätt, det är mycket som ligger bakom dom orsakerna.

Ska du placera flyktingar i Sydpolen eller Grönland, så att dom kan bo i en stuga i minus 25 väder? Inga skolor eller framtidsplaner. Ska Sverige agera som man gör så får man också ta ansvar och ta emot flyktingar. Din logik håller inte. Sverige ligger bakom många dödsfall i andra länder, så vi skickar dom till sydpolen istället för att ta emot dom, för vi är ju inblandade i att deras hemländer inte längre går att bo i.

Intressant. Förklara gärna hur vi är ansvariga för situationen i deras hemländer.

Jag tänker mig att vi bygger upp en permanent flyktingbas på dessa öar. Vi kanske kan skapa ett antal konstgjorda öar också? Jag tror vi har vad som krävs. Och inga krig pågår för evigt, efter några år kommer förhoppningsvis kriget vara över så de kan flytta tillbaka hem igen och bygga upp sina länder. Så de kan väl ha framtidsplaner.

Och jag tänker mig att vi bygger upp ett små samhällen på de här öarna. Skolor, affärer, vårdcentraler, restauranger, pubar, biografer, med mera. Alla flyktingar får dra sitt strå till stacken för att få det att gå runt. Det hela blir som en anläggning med hög flyktingomsättning där nya flyktingar kommer då andra kan flytta hem igen.

Jaha, kommer de stackars flyktingarna frysa lite? Jag trodde det viktiga var att vi räddade deras liv.

Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!