Inlägg från: vonpluring |Visa alla inlägg
  • vonpluring

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-09 10:18:49 följande:

Svenskar lär sig engelska i skolan, vill du ha det så och varför? Är amerikanska och brittiska filmer ett hot mot svenskheten? All utländsk mat, borde det förbjudas? Utländska häst och hundraser får de finnas?Vad tycker du om att 140 svarta universitetsstuderande som skjuts ihjäl av terrorister i en skola i ett u land inte blir nyhetsstoff medan en skolskjutning i de vitas värld blir förstasidesstoff? Är alla människor verkligen värdefulla i din livssyn. Vad tycker du om lekar som indian och cowboy?

Det är naturligtvis väldigt positivt att svenskarna lär sig engelska i skolan. För att kunna kommunicera och utveckla goda kontakter i internationella sammanhang förstås.

Det där med amerikanska och brittiska filmer är lite intressant. Jag tror inte att det är ett hot mot svenskheten, eftersom svenskhet alltid har varit en kultur och en identitet i ett större, västerländskt, perspektiv. Vi har alltid haft stora likheter med våra västerländska släktingar, även om de kanske var lite större förr i tiden.

Ingen utländsk mat borde förbjudas, om den inte strider mot svensk lagstiftning i övrigt naturligtvis.

Tamdjur kan vi väl importera, ser inga problem med det.

Att terrordåd som händer i västvärlden har ett större nyhetsvärde är ganska självklart, av flera orsaker. De största tre:
    - Det är mycket vanligare att folk slår ihjäl varandra nere i Afrika, och därav har terrordåd där nere ett lägre nyhetsvärde.
    - Vi är en del av västvärlden, därför är det naturligtvis lättare för oss att sätta oss in i en incident som sker i västvärlden. Vi har lättare att identifiera oss med offren och känna sympati med dessa.
    - Eftersom vi är en del av västvärlden, följer också eventuellt ett ökat hot mot oss själva, vilket helt klart är fallet efter t.ex. Charlie Hebdo. Ett islamistiskt terrordåd kommer att ske i Sverige, det är inte en fråga om om, det är en fråga om när. (Förresten har det redan skett, tack och lov var det misslyckat)
    Motfråga: Hur många afrikaner tror du brydde sig om Estoniakatastrofen?

Frågor om människors värde kräver en lång utläggning. Säg till om du vill att jag ska göra den utläggningen.

Lekar som indian och cowboy har jag inga som helst åsikter kring.

• vonpluring
    Anonym (Staten) skrev 2015-04-09 09:52:57 följande:

Hej vonpluring
    jag måste ställa en fråga till angående hotet mot den svenska kulturen.

Vilket land, religon eller kultur anser du har påverkat och förändrat den Svenska kulturen, våra värderingar, vårt språk och våra högtider mest de senaste 100 åren?

Helt klart USA och den amerikanska kulturen, de har haft väldigt stor påverkan på hela västvärldens kultur. Jag kan tycka att det i vissa avseenden är problematiskt, men samtidigt tror jag det är en naturlig utveckling som är svår att stoppa.
  • vonpluring
    Anonym (Staten) skrev 2015-04-09 16:11:12 följande:
    Jag tycker det är intressant att definiera det kollektiv som ingår i den svenska nationen. Statsbildningens gränser är vi överens om men var går gränsen för den Svenska kulturen och värderingarna?

Du menar att finnar inte är att betrakta som Svenskar trots 700 år som svenskar och det finns kanske skäl för det som håller.

Ponera att Gotland,gud förbjude, skulle falla i främmande makt och inte längre ingå i den Svenska statsbildningen. Skulle då inte Gotlänningar räknas som Svenskar? Skulle inte de Gotländska traditionerna vara Svenska längre? Och när räknar vi inte längre gamla områden som en del av den svenska kulturen?
    Fast finnarna var ju bara svenskar på "pappret" (om ens det), för att de ingick i statsbildningen Sverige. De ingick ju inte i den svenska nationen. Finland är en egen nation med ett eget folk, därav är de inte svenskar.

Om Gotland skulle bli t.ex. ockuperat av Ryssland skulle det naturligtvis fortfarande bo svenskar där. Precis som att det fortfarande bodde norrmän i Norge under tyska ockupationen under andra världskriget.
  • vonpluring
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-09 16:25:40 följande:

Tänk dig att du bor i Sverige i lappland och åker på släktträff, både på din mors och fars sida talas det samiska, och i deras 300 åriga historia har det bara funnits samisktalande släktingar, ingen talar finska eller svenska men släktingar finns på båda sidorna av gränsen. Är du same eller svensk eller svensksame då?

Då är du såklart same.
  • vonpluring
    Anonym (intressant) skrev 2015-04-09 17:51:13 följande:
    Man kan väl va både och!? Jag som bor i Kanada och har dubbelt medborgarskap ser mej själv som både svensk och kanadensisk...fast innerst inne känner jag mej svensk eftersom jag pratar svenska och är uppvuxen i Sverige och har bott större delen av mitt liv i sverige. Hade jag valt att inte bli kanadensisk medborgare men fortsatt att bo i kanada tills jag blev gammal hade jag kallat mej enbart svensk. En turk som flyttar till Sverige och blir svensk medborgare kan kalla sig svensk om han vill. Eller vad tycker du ts?

Det finns en väsentlig skillnad mellan Kanada och Sverige: Kanada är i grunden en koloni. Det finns ingen kanadensisk folkgrupp på det sättet som det finns en svensk. Kanada är alltså, enligt mitt tidigare resonemang, mer en statsbildning och inte en nation.

En turk som flyttar till Sverige kommer aldrig att tillhöra folkgruppen svenskar. Däremot kan han inneha svenskt medborgarskap och utifrån det kalla sig svensk, men det intresserar mig inte så mycket.

• vonpluring
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-09 18:39:48 följande:

Jag har endel släktingar som varit födda och uppvuxna i Afrika med finlandsvensk blond blåögd mamma och pappa. De flesta av dem bor i Finland nu och klassar sig som finlandssvenskar, inte afrikaner. Har du någon gång frågat en turk i sverige om han är turk? Har han tagit illa upp?

Nej, inte vad jag kan minnas.
    Solidaritet skrev 2015-04-10 12:51:44 följande:
    Vad händer med den som inte identifierar sig i nationen eller nationalstaten?
    Ingenting.
  • vonpluring
    Solidaritet skrev 2015-04-10 15:07:02 följande:
    Vad anser du då är poängen med att klargöra nationell tillhörighet?
    Poängen är att ett samhälle med en befolkning som delar gemensam nationell identitet har mycket bättre förutsättningar att bli ett tryggt och framgångsrikt samhälle, medan det motsatta, ett samhälle där vitt skilda identiteter tvingas samexistera, kommer behöva brottas med väldigt allvarliga problem. De allra flesta svenskar har naturligtvis en gemensam nationell identitet, även om det i många fall möjligtvis är undermedvetet.

Men om nu Gunnar eller Göran på allvar verkar identifiera sig mer med kongoleser eller japaner, så är väl det upp till dem att göra det. Det är ungefär som att jag identifierar mig själv som en medlem av din familj, fast jag i själva verket inte tillhör den. Människor som beter sig knepigt kommer det alltid att finnas, och det inte olagligt att bete sig knepigt.
  • vonpluring
    Solidaritet skrev 2015-04-10 15:39:09 följande:
    Låt oss säga för argumentationens skull att du har rätt, att en en gemensam nationell identitet skapar ett bättre samhälle. Då du väl benat ut vilka nationella identiteter vi alla har i det här lilla landet, är det ofrånkomligt att vi finner att där inte finns en gemensam identitet, utan att vi består av många folk. Så då undrar jag, om en nationalistisk rörelse strävar efter en gemensam nationell identitet, hur ska detta uppnås anser du? Konkret. 
    Sverige har aldrig varit till 100% homogent, vi har alltid haft ett antal nationella minoriteter, men dessa har varit så få att de i princip har saknat betydelse. Så det handlar inte om att alla i landet ska ha en gemensam identitet, det är förstås i realiteten omöjligt, utan målet är då att lyckas få en så enhetlig befolkning som möjligt, att så många som möjligt delar nationell identitet.

Så var det i Sverige förr i tiden. Det fanns inga motsättningar mellan svenskar eller några andra folk. Så här sa statsminister Tage Erlander i riksdagen 1965: "Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden" - när han kommenterade raskravaller som hade uppstått i det mer mångetniska USA. På den tiden förstod man den egentligen självklara vikten av en homogen befolkning för att kunna skapa ett så sammanhållet samhälle som möjligt. På den tiden var det ingen som höjde på ögonbrynen över ett så självklart konstaterande, men idag går det inte att säga eftersom man är rädd att folk ska ta illa upp av sådant, och om man trots det säger att man tror att detta är en sanning så blir har, som vi fått erfara i den här tråden, man "vidrig människosyn" och liknande.

Men okej, rent konkret handlar det om att säkerställa den etniskt svenska majoritetsbefolkningens status som just majoritetsbefolkning. Och då menar jag inte att vi ska ligga och balansera på 51%, utan den etniskt svenska befolkningen måste vara i klar majoritet. Jag inser att det i princip är omöjligt att nå upp till gamla dagars enhetliga nivåer, men det innebär ju inte att vi ska ge upp hoppet helt och hållet.

Några konkreta lösningar:
    - Stoppa den utomeuropeiska invandringen helt. Här har vi gått över vad vi kunnat acceptera för länge sedan, så inget annat än ett totalstopp är det som gäller.
    - Starta olika former av återvandringsprogram. Hur dessa ska se ut kan du läsa i mitt inlägg #88. Där skulle jag också kunna tänka mig att lägga till en punkt: -Invandrare som under hela sin vistelse i Sverige har gått på bidrag, eller aldrig haft ett riktigt jobb, ska kunna utvisas.
  • vonpluring
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-04-10 15:49:51 följande:

Svenskar och andra svenskspråkiga folkstammar är väl utvandrade tyskar egentligen. Nationalitetsstoltheten tycks vara lika stark vartän resan bär.

Svenskar är en germansk etnisk folkgrupp, precis som tyskarna ja. Naturligtvis har alla folkgrupper en gemensam anfäder, precis som att alla djur, växter och övriga organismer i grund och botten kan härledas tillbaka till den första encelliga organismen.
  • vonpluring
    Solidaritet skrev 2015-04-10 17:12:54 följande:
    Vad är det i den här gemensamma nationella identiteten som är så bra för samhället? Varför är det eftersträvansvärt? Konkret även här, tack. 

Det tyckte jag att jag också beskrev i inlägget ovan, men låt gå.

Först och främst så finns det ingen risk att det uppstår etniska intressekonflikter i ett samhälle som är enhetligt. I ett samhälle med många olika identiteter och folkgrupper är risken stor att en eller flera grupper kommer känna sig orättvist behandlade, oavsett om de är det eller inte. Och det kan leda till problematiska konsekvenser. Raskravallerna Tage Erlander åsyftade var en konsekvens av det, Husby-kravallerna var en konsekvens av det, det aktuella läget i Ferguson i USA är en konsekvens av det och det finns många fler exempel på detta fenomen. I värsta fall kan det leda till storskaliga väpnade konflikter. Balkankriget, konflikterna i Irak, folkmordet i Rwanda, konflikten i Israel och Palestina, konflikterna mellan kurder och andra arabiska folkslag, är några exempel på detta.

I Sverige idag, och i alla andra europeiska/västerländska länder med hög invandring från tredje världen, så ser vi en utveckling där samhället blir allt mer segregerat. Områden där det tidigare bodde svenskar bebos nu nästan enbart av invandrare. Svenskarna flyr från dessa områden. Och det beror ju på att de upplever att det inte längre är tryggt, och att de inte längre känner sig hemma. Av denna segregering, detta utanförskap, följer en ökad brottslighet och en ökad otrygghet. Det leder till att många områden blir så farliga att polisen betecknar dem som "no-go"-zoner. Vi har 55 sådana områden i Sverige idag. Och trenden är att områdena ökar i rask takt.

Förutom otryggheten det innebär, så tror jag inte att det går att kombinera ett sådant samhälle med hög segregation och allt växande underklass med ett ekonomiskt starkt välfärdssamhälle. Välfärdssamhället är något som sakta men säkert kommer att behöva avvecklas i takt med att utvecklingen fortsätter. Jag skulle vilja påstå att det som en gång gjorde Sverige till en så stark välfärdsstat, var det enhetliga samhälle där stark gemenskap, starkt socialt kapital, hög tillit till medmänniskor och fasta sunda normer var rådande. Vår välfärd, vår infrastruktur, våra företag och industrier var inget som plötsligt bara föll ner från himmelen, utan det är något som bygger på just dessa omständigheter tillsammans med en gemensam strävan och framtidsvision. Välfärdsstaten var ett nationellt projekt. Sverige skulle bli "ett gott hem för alla svenskar" som Per-Albin en gång sa.

Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!