Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!
Svenskar lär sig engelska i skolan, vill du ha det så och varför? Är amerikanska och brittiska filmer ett hot mot svenskheten? All utländsk mat, borde det förbjudas? Utländska häst och hundraser får de finnas?Vad tycker du om att 140 svarta universitetsstuderande som skjuts ihjäl av terrorister i en skola i ett u land inte blir nyhetsstoff medan en skolskjutning i de vitas värld blir förstasidesstoff? Är alla människor verkligen värdefulla i din livssyn. Vad tycker du om lekar som indian och cowboy?
Det är naturligtvis väldigt positivt att svenskarna lär sig engelska i skolan. För att kunna kommunicera och utveckla goda kontakter i internationella sammanhang förstås.
Det där med amerikanska och brittiska filmer är lite intressant. Jag tror inte att det är ett hot mot svenskheten, eftersom svenskhet alltid har varit en kultur och en identitet i ett större, västerländskt, perspektiv. Vi har alltid haft stora likheter med våra västerländska släktingar, även om de kanske var lite större förr i tiden.
Ingen utländsk mat borde förbjudas, om den inte strider mot svensk lagstiftning i övrigt naturligtvis.
Tamdjur kan vi väl importera, ser inga problem med det.
Att terrordåd som händer i västvärlden har ett större nyhetsvärde är ganska självklart, av flera orsaker. De största tre:
- Det är mycket vanligare att folk slår ihjäl varandra nere i Afrika, och därav har terrordåd där nere ett lägre nyhetsvärde.
- Vi är en del av västvärlden, därför är det naturligtvis lättare för oss att sätta oss in i en incident som sker i västvärlden. Vi har lättare att identifiera oss med offren och känna sympati med dessa.
- Eftersom vi är en del av västvärlden, följer också eventuellt ett ökat hot mot oss själva, vilket helt klart är fallet efter t.ex. Charlie Hebdo. Ett islamistiskt terrordåd kommer att ske i Sverige, det är inte en fråga om om, det är en fråga om när. (Förresten har det redan skett, tack och lov var det misslyckat)
Motfråga: Hur många afrikaner tror du brydde sig om Estoniakatastrofen?
Frågor om människors värde kräver en lång utläggning. Säg till om du vill att jag ska göra den utläggningen.
Lekar som indian och cowboy har jag inga som helst åsikter kring.