Inlägg från: vonpluring |Visa alla inlägg
  • vonpluring

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

Anonym (Tjejen) skrev 2015-04-10 23:30:28 följande:

Jag har läst kanske hälften av dina svar och undrar om en sak som jag inte riktigt förstår. Jag kan förstå det med att du vill ha svensk kultur i Sverige och att invandrare inte bör komma i stor mängd, från en för olik kultur eller så, så att de inte kan anpassa sig och får problem att assimileras in i kulturen. och att de som inte vill assimileras inte borde flytta hit. Men ibland skriver du om genetik också och det är där det blir svårt.

Tänk dig en person som är född i Sverige och adopterad från annat land, som din kompis. Han har ju bara den svenska kulturen och skulle förmodligen inte alls känna sig hemma i det land han blivit adopterad ifrån, varför borde han (och personer som honom) flytta tillbaka dit? De är ju svenskar rent kulturellt...

Så är det det kulturella som är viktigt eller är det det genetiska? Genetiskt är de flesta av oss mischmascher av all möjligt. Jag är född i Sverige, har vuxit upp här och ser svensk ut men när jag har gjort en koll på mitt ursprung med DNAtest så visar det att jag inte är svensk alls. Jag är till 60% finsk och sedan har jag lite brittiskt, lite tyskt, lite från något ryskt nomadfolk, lite mexikanskt och bulgariskt DNA... så, var passar man in då?

Har du själv gjort något DNAtest för att kolla ditt genetiska ursprung?

Min sista fråga är om skillnader i den svenska kulturen. Jag är norrlänning och känner mig inte mer hemma i Skåne eller i Stockholm än vad jag gör i tex Danmark eller Tyskland. Vad innebär det egentligen, bör vi försöka få Sverige mer "kulturellt likartat"?

Jag tror att hela min problembeskrivning måste härledas ner till de genetiska skillnaderna mellan olika folkgrupper för att det ska bli ett intellektuellt hederligt resonemang. Anledningen till att större kollektiv av vitt skilda folkgrupper kommer fungera dåligt i ett och samma samhälle är i grund och botten för att de kommer uppfatta sig tillhöra olika grupper, baserat på deras etnicitet eller "ras". Det gäller absolut inte alla individer, men kollektivt tenderar det att bli på det viset. Det finns naturligtvis många invandrare som härmar och lever efter den svenska kulturen på många sätt och vis, men kollektivt så gör de ju inte det - de flesta lever inte efter svensk kultur och har inte en svensk tillhörighet.

När det gäller adopterade så är det ett intressant fenomen - för i nästan varje enskilt fall så är de uppvuxna med etniskt svenska föräldrar i en helt svensk kontext. De har liksom blivit isolerade från sin egna grupp. Min sydamerikanska vän har nästan bara etniskt svenska kompisar. De fungerar friktionsfritt i det svenska samhället rent kulturellt.

Nu är adopterade så få i sammanhanget så det är ju svårt att göra en god analys, men om vi antar att inte hade kommit några invandrare, men att vi ändå hade haft ett stadigt växande antal adoptioner från t.ex. Afrika eller Asien så skulle det på lång sikt (kanske efter flera generationer) riskera att ge oss en minoritetsgrupp som kommer att bidra till en splittring eller ett utanförskap och som kommer känna en annan tillhörighet än till det svenska folket. Det är absolut inte säkert, men jag utesluter det inte, och jag tycker faktiskt att det är onödigt att adoptera från andra världsdelar när det går att adoptera från Europa. Inte minst för att många adoptionsbarn får identitetskriser och dåligt självförtroende, jag känner tyvärr flera sådana. Jag känner ett annat adoptivbarn flyktigt, och han gör verkligen ingenting av sitt liv. Har aldrig haft ett jobb. I sin bitterhet skyller han på rasism, diskriminering och samhället istället för att ha någon som helst självkritik och ta tag i sitt liv. Andra adoptivbarn presterar dock mycket bra, ofta de från Sydkorea.

Adoptionen är dock ett väldigt litet problem i sammanhanget.

Jag har inte gjort ett DNA-test, men min far har gjort ett. Det säger bara det vi redan visste. Jag har svenskt blod så långt släktforskningen når på ena sidan, och svenskt/polskt blod på andra sidan. För övrigt verkar du vara en väldigt ovanlig blandning, men eftersom du är till stor del av europeisk härkomst så är det ju inga problem att du bor i Sverige.

På sista frågan delar jag inte din syn. Jag tänkte faktiskt på hur stort vårt land är när jag var på skånska sydkusten och tittade ut över havet: Att nästan 150 mil från här, uppe i Kiruna och Norrbotten, så kommer jag känna mig mer hemma än vad jag gör om jag bara åker några mil över sundet! Eller om jag åker 150 mil söderut, så kommer jag vara långt nere i Italien! Självklart uppstår lokala kulturer på olika platser runt om i Sverige, men alla de lokala kulturerna ingår i vår gemensamma, nationella kultur.
  • vonpluring
    Anonym (Svenne Svendom) skrev 2015-04-11 02:58:56 följande:

Vem och vad är en "äkta svensk"? Ofta hör man att svensken har germanskt påbrå. Då kommer naturligtvis följdfrågan, var härstammar germaner ifrån?
    Germaner kommer från området kring Kaukasus, därav namnet kaukasisk (också kallad "den vita rasen" när man talar om folkgrupper). Området sträcker sig över flera länder från Svarta havet till Kaspiska havet. Bl a Turkiet, Iran, Armenien och Azerbajdzjan. Arier är också något som ofta förknippas med den kaukasiska rasen. Arier är ett folk från Iran. Ariernas närmaste ättlingar idag är de olika folkslagen i Iran, Afghanistan, Pakistan, Tadzjikistan, Kurdistan, Ossetien, folk i Nordindien, samt folk i Chitralområdet.

Vad gäller samer har svenska forskare i en studie från 2007 kommit fram till att merparten av samernas äldsta förfäder verkar ha kommit till Norden mycket snart efter istidens slut. Haplogrupperna U5b1b och V (de som dominerar m-DNA hos samer från nordligaste Sverige, Norge och Finland) alltså kom till området efter istidens slut. De kan ha kommit antingen från den europeiska kontinenten eller från Volga-Ural-regionen i Ryssland eller från båda håll.
    En annan typ av m-DNA, haplogrupp Z, förekommer i låg frekvens hos både samer och nordasiatiska folkslag men är annars nästan frånvarande i Europa. Forskarna har tolkat detta som ett tecken på att den nordsamiska gruppen fått ett tillskott från öster så sent som för 2 700 år sedan.

Sen är det ganska logiskt att människor som länge bott på ett och samma område under generationer utvecklas rent fysiskt för att anpassas till just den miljön och det klimatet. Om så hela Afrika flyttade hit, skulle alla efter X antal generationer ha blont hår och blå ögon även om de inte skaffade barn med svenskar. Inte bara krig utan framförallt även klimatförändringar gjorde/gör också att människor flyr, flyttar och bosätter sig annorstädes. Huruvida genetiken förändras eller förblir densamma beror nog mindre på människan och vem hon skaffar barn med utan mer på väder och klimat.

Att folk har blivit vita och i stor utsträckning fått blont hår i nord beror på grundläggande evolutionär fundamenta. Svarta, eller några andra heller för den delen, skulle inte efter längre tid i nord få vit hud och blont hår enligt någon magisk naturlag, utan det handlar helt enkelt efter naturligt urval där den som är bäst anpassad till rådande omständigheter överlever och kan föra sina gener vidare. Huruvida det naturliga urvalet har blivit rubbat av dagens mänskliga civilisation kan man diskutera kring, naturligtvis har det i dagsläget blivit det, men det är för övrigt ganska ointressant för även om alla på lång sikt utvecklar vit hud och blont hår i nord så kommer det ta många tusentals år, och när det i så fall är fullbordat så tillhör ju den nya vita, blonda människan inte den svenska genetiska gruppen, utan det är ju fortfarande en egen grupp.

Du kan ju ta finnarna som exempel. De är ganska lika svenskarna rent utseendemässigt, för vi har utvecklat liknande yttre attribut, såsom vit hud och blont hår, och detta förmodligen på grund av likvärdig miljö. Men finnarna är ju trots allt det europeiska folkslag som ligger längst bort genetiskt från svenskarna, det är ett avvikande europeiskt folkslag. Titta på den här bilden.
  • vonpluring
    Anonym (Svenne Svendom) skrev 2015-04-11 03:15:04 följande:
    vonpluring skrev 2015-04-10 22:58:03 följande:
    Got me! Jag är egentligen ingen riktig nationalist, egentligen röstar jag på Feministiskt initiativ!

Varför gillar nationalister dem? Är de sådär nationalistiska?

Varför blanda män och kvinnor överhuvudtaget? Du är inte rädd att mångfalden ska späs ut? Kanske kan F! och SD skapa varsitt eget land, det skulle väl vara trevligt! Då kunde ni ju resa dit och besöka varann i er naturliga miljö. Men inget kuckilur bara! Gud vet vad det blir för avkomma. Förvånad
    Jag noterar med nöje att det börjar komma alltmer desperata argument.

Svaret på din fråga är ganska enkel: Det svenska samhället klarar sig inte utan varken män eller kvinnor. Det svenska samhället klarar sig dock alldeles utmärkt utan främmande folkslag och invandrargrupper. 
  • vonpluring
    Una Flux skrev 2015-04-12 16:37:47 följande:

Du skrev tidigare: "Jag är nationalist eftersom jag tror att det är viktigt att ett samhälle har en stark gemenskap och sammanhållning. Nationen och nationalstaten är helt enkelt den bästa utgångspunkten att ha för mänsklig organisering."

Hur nöjd är du i dag med samhällets gemenskap och sammanhållning? Skulle du vilja förändra något och mänsklig organisering, hur vill du utveckla den?

Dina frågor är ganska omfattande och jag har egentligen besvarat dem genomgående genom tråden.

Jag är förstås missnöjd med hur gemenskapen, sammanhållningen, tilliten till medmänniskor, det sociala kapitalet m.m. ser ut i Sverige. Jag ska naturligtvis inte skylla allt detta på den mångkulturella splittringspolitiken som förs, även om den givetvis är en stor faktor, utan det beror också på att samhället har utvecklats i en alltmer individualistisk riktning de senaste decennierna. Folk har blivit mer individualistiska och materialistiska och så länge de har lyckats tjäna lite pengar, lagt beslag på den senaste prylen, skaffat sig lite popularitet och uppmärksamhet så är de nöjda med tillvaron. Hur andra människor eller samhället i stort mår har blivit mindre viktigt. De känner inte att de tillhör något i ett större perspektiv, och det är ungefär det som individualism innebär.

Jag tror människan organiserar sig på det mest funktionella sättet enligt den naturliga avdelaren som nationalstaterna innebär, det är det jag menar med att nationalstaten är den bästa utgångspunkten att ha i avseende av mänsklig organisering. Och hur jag vill utveckla den: genom att arbeta för en enhetlig nationalstat, inte en splittrad.
  • vonpluring
    Anonym (globalist) skrev 2015-04-12 17:24:34 följande:

Nu har jag följt tråden och läst dina inlägg ts.
    Jag respekterar att du tror som du gör.
    Jag håller inte med dig.

Sammanhållning bildas där människor har god skolgång och därmed kunskaper och där människor får må bra, och leva ett drägligt liv i trygghet.
    Där frodas solidaritet generositet och vänlighet. 
    I botten är människor goda om dom får chansen.

Segregering diskriminering och utanförskap är saker som sänker sammanhållningen mellan människor.
    Och antingen vi gillar det eller ej så lever vi i en alltmer globaliserad värld, det som sker i världen ger efterdyningar här.
    Vi kan inte isolera oss i vårt lilla land,, det kommer inte funka, det kommer enbart leda till att vi hamnar i bakvattnet med sämre utveckling och välfärd
    Människor är mer rörliga idag, vi kommer få se ett större utbyte av människor i Sverige och världen, i synnerhet när klimatkatastrofer är ett faktum och vi kommer få miljontals människor på flykt, när deras hemland inte längre går att bo i. 
    Det går inte att stänga portarna, den tiden är förbi nu måste vi lära oss att leva med det globala. 

Kontentan av ditt inlägg är att utvecklingen är naturlig, och oundviklig.

Jag har faktiskt en helt annan syn på detta. Jag anser att den utveckling vi ser idag absolut är påverkad och motiverad av politiska beslut. Globalisering behöver inte betyda att man öppnar gränserna på vid gavel för massiva invandringsvolymer, eller för nämnvärd invandring överhuvudtaget. Detta är något vi i Europa har fått för oss att det tillhör den ökande globaliseringen. Jag tror man hade kunnat göra mycket annorlunda, jag tror att man hade kunnat hålla invandringen på en strikt restriktiv nivå och ändå kunna ha en stabil ekonomisk tillväxt. Jag sneglar ofta mot de moderna delarna av Asien, där Sydkorea och Japan står ut som förebilder. Läs gärna mer om Sydkoreas och Japans demografi.
  • vonpluring
    Una Flux skrev 2015-04-12 17:26:42 följande:
    Är det bondesamhället du eftersträvar? Var Sverige verkligen så medmänskligt för 50 år sedan? Människan har väl alltid bländats av det vackra och eftersträvat mer saker. Jag vet faktiskt inte om jag hade uppskattat att leva på ex 50-talet. Sjukvården var en annan. Psykvården var verkligen en annan. Min roll som kvinna var en annan. Mannens roll var en annan. Girighet och själviskhet fanns även då. Jag vill hävda att man var mer trångsynt då. Fler är högutbildade i dag än då. Sist men inte minst. Lever du som du lär? Ger du till samhället och dess invånare?
    Det är möjligt att du har rätt, jag har faktiskt inte jättebra kunskap om just detta. Jag donerar inget, då jag är fattig student. Kan dock ibland köpa en situation Stockholm eller ge lite småpengar till tiggare, våra svenska tiggare då alltså. De rumänska tiggarna bör man inte ge pengar.
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-04-13 16:13:22 följande:

Okej tack för svaret. Förstår jag dig rätt att du menar att om man ser väldigt olika ut så kommer man att känna sig som att man inte är "samma sort" och därmed blir det motsättningar? Problemet då är ju att svenskar ser väldigt olika ut, förmodligen för att en hel del har samiskt påbrå och har tex bruna ögon/brunt hår även fast de annars ser ut och är precis som svenskar. Alla är ju inte blonda/blåögda dessutom. Tror du verkligen att det kan bli ett problem? Eller tänker du att det måste vara stora skillnader i utseende (typ svensk - asiatisk) för att det ska bli så? Eller har jag missuppfattat dig helt?

Eftersom det finns en risk för att det kan bli ett långsiktigt problem så ser jag inte riktigt poängen med att adoptera från avlägsna länder. Jag kan tycka att svenskar borde uppmuntras att adoptera svenska barn i första hand. Nej, jag pratar inte om rent utseendemässiga egenskaper, utan etniska, även om utseendet är en direkt följd av din etniska tillhörighet.
    Anonym (kulturarvets renhet) skrev 2015-04-12 19:35:35 följande:
    det finns en rökstuga på Skansen - men det är ju en FINSK gård? hur skall man tänka då? är det accepterat eller inte? 
    Har faktiskt inga synpunkter alls på detta. Finns det på skansen är det säkert en kulturyttring som svenskarna har tagit till sig.
  • vonpluring
    Anonym (Staten) skrev 2015-04-17 09:44:55 följande:
    vonpluring skrev 2015-04-10 15:26:57 följande:
    Poängen är att ett samhälle med en befolkning som delar gemensam nationell identitet har mycket bättre förutsättningar att bli ett tryggt och framgångsrikt samhälle, medan det motsatta, ett samhälle där vitt skilda identiteter tvingas samexistera, kommer behöva brottas med väldigt allvarliga problem. De allra flesta svenskar har naturligtvis en gemensam nationell identitet, även om det i många fall möjligtvis är undermedvetet.

Här har du helt fel!

De samhällen och nationer som är mest framgångsrika har haft ett stort utbyte med andra nationer och folk. USA hade aldrig kunnat bli ett framgångsrikt land om det enbart hade haft kvar Indianerna. Det är det tydligaste exemplet på hur invandring skapar framgång, utveckling och ekonomi. Den västerländska kultur som du värnar om kommer från hela världen, sammansmält i en enorm smältdegel i USA.

Forskning, utveckling och framför allt handel är de viktigaste komponenterna för att få framgång.

Om du ser på de mest nationalistiska staterna i världen så präglas de av konflikter med områden runt omkring, de fokusera mer på att behålla sin identitet än att utveckla sig. Det finns en massa tydliga exempel till exempel inom den muslimska världen där man inte alls haft samma ekonomiska eller kulturella utveckling.

Sveriges framgång och position som ett av de mest välmående länderna i världen (vi är topp 10 i princip alla mätningar) beror på vår öppenhet, vår förmåga att samarbeta med andra länder och vår förmåga att ta till oss nya influenser från andra kulturer.

Tror du att Volvo, HM, Mojang, Ericsson, ABB, Max Martin, Tetrapack hade existerat om vi hade varit ett land som enbart värnade om vår nationalitet?
    Det där är mest dravel.

Visst, USA hade varit ett helt annat land om inte européerna hade kommit och gjort anspråk på indianernas landområden, och trängt undan dem till dem grad att de idag måste ha reservat för att kunna bevara sin särart och kultur. Åker du och frågar ättlingarna till gårdagens landsförstulna indianer kanske du får svaret att de är glada att européerna kom och begick grova övergrepp på de indianska nationerna, vad vet jag.

Sedan har USA under nästan hela sin framväxt faktiskt varit ett till stor del homogent vitt land, den rådande kulturen har varit en engelskbesläktad västerländsk kultur som människor anammats till och efterlevt. Det är under de senaste decennierna som USA har blivit ett mer heterogent land, som levt på den civilisation som den tidigare, mer homogena och monokulturella gruppen byggt upp. Deras öppenhet mot europeiska invandrare bidrog absolut till deras framgång, men försök inte intala dig att det på något sätt är "mångkulturen" som är framgångsreceptet.

Ett av de mest nationalistiska länderna i världen är Japan, eller Sydkorea. Berätta gärna mer om konflikterna som råder där.

Man skulle ju snarare kunna argumentera för att länderna där konflikt råder ofta, eller alltid, har en gemensam nämnare: det lever flera etniska, religiösa och kulturella grupper inom samma område.

Hahaha, majoriteten av de varumärken du nämner kommer ju från en tid då Sverige var ett homogent land med en stark nationalkänsla. Volvo, HM, Ericsson, ABB, Tetrapack. Lägg därtill SKF, IKEA, dynamiten och skiftnyckeln. Nej du, försök igen.

Vårt välmående är fortfarande relativt högt, men det håller också på att minska i rask takt. Det var det nationalistiska Sverige som byggde upp välfärdsstaten, som nu har/håller på att kollapsa tack vare vår "öppenhet och tolerans".
  • vonpluring
    Anonym (Staten) skrev 2015-05-29 11:18:07 följande:

Kära von Pluring
    det känns tufft att argumentera med dig, lite som slå i en spik, den sitter bara hårdare. Just i frågan om framgång och kulturellt utbyte måste du tyvärr vika dig.

När det gäller ett lands utveckling och framgång så är den helt beroende av utbyte med andra länder. Detta är ett faktum, det är inte en åsikt. De stora sprången i världshistorien har alla skett tack vara utbyte av kultur och folkvandringar.

Du letar upp Japan och Sydkorea som exempel på framgångsrika länder som är starkt nationalistiska, du glömmer att de har en mycket stor handel och ett stort utbyte mad andra. De har dessutom fått ett stort stöd av USA under lång tid. 

Det som också saknas i din argumentation är alla muslimska länder med stark nationalitet utan framgångar, alla isolerade länder som Island och forna sovjetstater utan framgångar, Nordkorea, Kuba, Nepal.

Sverige har alltid haft en stor påverkan av andra länder även under tiden som de stora bolagen nådde framgångar, dock är det så att t.ex HM fick sitt stora genombrott långt senare, Volvo största framgångar är sedan 90-talet. Sverige må ha varit starkt nationalistisk under det tidiga 1900 talet men det betydde inte att vi var isolerade, vi hade mycket stora utbyten och påverkan från framför allt Tyskland och England. Tekniska influenser från Tyskland, arbetskraftsinvandring under 60-talet, invandring från Finland, samarbete med USA, Kina och Indien allt är viktiga delar i framgången. Dessutom ger invandringen oss förståelse för andra marknader och ökar försäljningen av t.ex lastbilar och vapen.

Men herregud människa. Jag har ju genom hela tråden bejakat utbyte och handel med andra länder. Men utbyte och handel är inte samma sak som migration och det finns liksom ingen motsättning mellan en stark nationalkänsla och samarbete, utbyte och handel med andra länder. Japan och Sydkorea är som du säger bra exempel på detta.

Sverige fram till 1960 är också ett bra exempel på det. Vid kristi födelse bodde det bara germaner här, Suioner kallades de av romarna. Det var mer eller mindre ett gäng ociviliserade barbarer, och hade vi inte haft utbyte med andra länder hade vi inte kommit speciellt mycket längre än så. Men det utbytet har vi kunnat ha utan någon migration i större omfattning, det svenska samhället har utvecklats trots att vi haft en rak evolutionär linje där generationer bytt av varandra, och dagens etniska svenskar är nästan rakt av ättlingar till de suioner som bodde här för tvåtusen år sedan.

De exempel du räknar upp, Nordkorea Kuba, Nepal osv, är ju bra exempel på att nationalism inte är en garant för att ett samhälle ska bli framgångsrikt. Men det är en grundförutsättning. Läget i Nepal och Kuba hade varit ännu värre om de hade haft en omfattande invandring från Afrika, det kan jag lova dig.

Att du tar Island som exempel är ju lite roligt. Så du tycker inte Island är ett exempel på ett välmående och tryggt land? Ooookeeej.
  • vonpluring
    lebowski skrev 2015-05-29 17:25:14 följande:

En fråga: Hur långt är du beredd att gå för att försvara landet mot det som i din värld hotar nationen?  

Jag vill betona att vi så långt som det är möjligt ska försöka lösa situationen genom politiska åtgärder.

Men om det går så långt att vanstyret måste stoppas genom väpnad konflikt, vilket är något som tyvärr i framtiden ligger i riskzonen, så är det något jag är beredd att delta i. Men som sagt, jag betonar att detta måste undvikas i allra möjligaste mån.
  • vonpluring
    Anonym (Staten) skrev 2015-05-31 18:36:12 följande:

Island må vara ett välmående och tryggt land men jag räknar inte det som framgångsrikt. Det är inte många uppfinningar, stora företag, författare, forskning som kommer från Island, Det är ett litet isolerat relativt fattigt land i norra Europa utan speciella framgångar.

Men du menar alltså att vi ska ha ett stort utbyte och handel med andra länder så länge det inte påverkar oss? Vi skall alltså vara oförändrade i kultur och tankar men ändå lyckas ha utbyte. Jag trodde att begreppet utbyte betydde att man skulle byta åsikter, kultur och därmed förändra sig. 

Fattigt? Nog för att finanskrisen slog rätt hårt på dem, men det är fortfarande ett av världens mest välmående länder. Att påstå att Island är fattigt är rent av befängt och det blir samtidigt ganska bisarrt när man kollar på verkligt fattiga länder runt om i världen.

Vad spelar det för roll om de inte har bidragit med uppfinningar och stora företag? Vi talar om ett land med 300.000 invånare. Det är bara befolkningsmängden som har begränsat deras uppfinningsrikedom jämfört med övriga västvärlden, inget annat. Men det är något som skulle vara viktigt för islänningen menar du? Han kan inte leva ett bra liv med vetskapen att hans land inte har bidragit med uppfinningar som bilbältet eller bultsaxen?

Men du kanske hellre bor i ett samhälle som bidragit med forskning och företag men som i övrigt är kriminellt, farligt och nedgånget, präglat av social misär och fattigdom, hellre än att bo på en idyllisk trygg och välmående plats där dina barn kan växa upp och där du kan åldras i trygghet, som dock inte kan stoltsera med företag som SKF eller uppfinningar som rörtången? För mig är valet ganska självklart.

Jag har väl aldrig sagt att Sverige ska vara ett oföränderligt samhälle? Självklart kommer kulturella utbyten att förändra oss och vår kultur, i lagom takt, till det bättre. Vi tar till oss det vi tycker är bra och gör det till vår egen levnadsstil. Att mångkulturen infördes som statsreligion är en förändring som inte är positiv, bara för att en förändring sker betyder det inte per automatik att det är bra. Invandringen och mångkulturen har bidragit med väldigt negativa förändringar i det svenska samhället, nästan i vartenda avseende faktiskt.
  • vonpluring
    Anonym (Staten) skrev 2015-06-05 10:41:27 följande:
    Nu måste man inte välja mellan dom två, och jag anser det bevisat att den svenska kulturen som alltid tagit emot flyktingar (för att det är svenskt att göra det) har lyckats mycket bra att utvecklas, vara framgångsrika och utveckla sin kultur.

Von pluring du blandar ihop vad jag skriver med mina åsikter, vad vet du om vilket samhälle jag vill ha ha? Jag beskriver fakta som visar att länder med stort utbyte är mer framgångsrika än länder utan stort utbyte. 

Jag vill väl samma som du, ha ett tryggt och bra samhälle där jag kan leva och uppfylla mina drömmar, bilda familj och där mina barn kan utbilda sig och så vidare.
    Nej, man måste inte välja mellan dem två, men jag ställde dem mot varandra eftersom du verkade antyda att det skulle vara viktigt på något sätt för en nation hur mycket de bidragit till i forskning och utveckling. För den enskilda nationen, eller människan (vilket är den kontext jag diskuterar utifrån, eftersom preferenserna är vad jag och du tycker är viktigt och önskvärt), är det helt oviktigt men för västvärlden som kollektiv är det naturligtvis väldigt viktigt och totalt avgörande för hela mänskligheten (eftersom i princip all utveckling kommer från västvärlden). Men det är ingen som säger att varje nation står för sig självt i den frågan, utveckling och forskning är ett resultat av samarbete, och kollektivt är vi tillräckligt många i västvärlden för att få det att gå runt. Vi behöver inte fylla på med migration från områden utanför Europa, eftersom det är destruktivt på många andra sätt.

Om det är fakta får du gärna underbygga det med några källor eller bevis. Kan du visa att det finns ett orsak-verkansamband mellan hög utomeuropeisk invandring och framgång inom forskning, företagande och utveckling, som du beskriver det? Jag är nämligen väääldigt tveksam... Eftersom Sverige har varit framgångsrikt långt innan massinvandring blev aktuellt, och uppfinnarna och entreprenörerna har alltid varit svenskar, så finns det helt klart anledning att ifrågasätta om det är någon invandring som är förklaringen bakom detta. Namn som Muhammed och Ahmed lyser med sin frånvaro bland framgångsrika forskare, uppfinnare och företagare även idag, så frågan är om de verkligen har varit speciellt bidragande? Eller kan vår framgång ha med något annat att göra? Naturligtvis har det det, om inte annat är Nazityskland ett praktexempel på det. Extrem nationalism kombinerat med framstående industriell utveckling. Jag menar, deras krigsmaskin var överlägsen i princip tack vare det överlägsna krigsmaterial de lyckades producera.

Om du vill leva i ett tryggt och bra samhälle borde du nog omvärdera dina prioriteringar, inte minst inom invandringsfrågan. Finns det något som tyder på att vårt samhälle kommer bli tryggare i framtiden? Om inte, varför vill du inte åtgärda det?
  • vonpluring
    Anonym (Staten) skrev 2015-06-09 16:56:15 följande:

Jag trodde du var starkt nationalistisk, menar du att inomeroupeisk invandring och kulturellt utbyte är ok?

Så invandring från Albanien, Bosnien, Kroatien, Moldavien, Ryssland, Rumänien, Serbien, Slovakien, Ukraina, Ungern, Vitryssland och västra delarna av Turkiet, Azerbajdzjan, Georgien, Kazaktstan är ok men inte invandring eller kulturellt utbyte från USA, Kanada, Australien, Japan eller Nya Zeeland.

Är du Svensk nationalist eller europé?

Sen handlade väl detta inte om invandring utan om det svenska och den svenska staten, vi är väl överens om att det får finnas andra folk inom våra gränser som till exempel samer och att det finns svenskar i andra stater som USA och Finland.

Har du ballat ur helt nu?

Hela det här missförståndet beror på att du totalt har missat vad nationalism handlar om, och att du inte läst mina inlägg ordentligt. Jag ska försöka förklara så enkelt som möjligt så du kanske slutligen begriper:

1. Jag ser mig egentligen inte som "starkt nationalistisk", utan det var bara en benämning jag använde för att det är så jag utmålas i dagens samhällsklimat. Den nationalism jag bekänner mig till är egentligen inte alls märkvärdig, i själva verket är det fullständigt normalt och så sent som för 30-40 år sedan var det den gängse uppfattningen hos gemene man i Sverige.

2. Nationalism innebär inte att man har något emot kulturutbyte. Kulturer är dynamiska och påverkas av varandra. Den svenska kulturen har naturligtvis både växt fram ur svenskarnas eget lynne och genom influenser från andra kulturer, och den utvecklingen gäller alla kulturer. Nu är det dags att du förklarar vari motsättningen mellan nationalism, d.v.s. strävan efter ett enhetligt samhälle rent nationellt, identitetsmässigt och kulturellt, och kulturutbyte med andra länder ligger. Varsågod.

3. Invandring från övriga Europa är okej, men vi talar fortfarande om reglerad invandring. Det ska inte bli tal om någon massinvandring från europeiska länder, utan den invandringen får bara ske i sådan omfattning att den inte påverkar Sverige negativt. Därför är också principen att ju närmare ett land ligger (kulturellt, etniskt), desto högre tolerans. Alla folk i hela världen är i någon mån utblandade med sina grannar, så att folk rör sig lite grann över gränserna är naturligt och i normala fall inte alls problematiskt, med tanke på likheten både genetiskt och kulturellt inlemmas europeiska invandrare uteslutande i den svenska identiteten och den svenska kulturen (och blandas tids nog ut). Turkiet, Azebajdzjan m.m kan du nog stryka från den listan dock. USA, Kanada och Australien är exempel på utomeuropeiska länder som en något högre invandring kan tillåtas ifrån, eftersom de är kulturellt närliggande, men man måste fortfarande ha goda skäl till att få invandra om man kommer från de länderna.

4. Absolut, vi är överens om att det finns andra folk inom Sveriges gränser som har Sverige som en historisk levnadsplats sen många hundra- och tusentals år tillbaka i tiden, t.ex. samer, tornedalsfinnar, judar m.m. Naturligtvis värnar jag om deras rätt att få fortsätta bo i Sverige och bevara sin kultur i den mån de vill det. Jag är övertygad om att svenskarna klarar av att samexistera med dessa utan några större problem.
  • vonpluring
    Anonym (Staten) skrev 2015-06-10 17:08:39 följande:
    Ok bra att du förklarade men jag känner mig lite förvirrad. 
    1. Du inleder hela tråden och titeln är tydlig. Du är starkt nationalistisk, men du är inte utan är bara utmålad som det? Du är alltså en vanlig invandrarfientlig SD:are som folk misstolkar och tror att du är ädelt nationalistisk? För 30-40 års sedan på det glada 70-talet var Sverige ett land som var präglat av internationalism, vi hjälpte andra länder, protesterade mot vietnamkriget, engagerade oss i sydamerikanska folket med mera. Vi var råsossar och väldigt vänsterorienterade. 
    2. Här är vi helt överens, och kanske har vi pratat om samma sak. Det finns ingen motsats mellan Nationalism och kulturutbyte.Däremot så finns det ett problem med strävan efter ett enhetligt samhälle, nationellt, identitetsmässigt och kulturellt. Enheten innebär att alla måste förändras samtidigt och att man inte kan tillåta vissa delar av nationen att utvecklas i otakt med den andra. Om till exempel delar av Sverige skulle slutar att klä ut sig till påskkärringar för att fira påsk och istället klär ut sig på Halloween så förloras enheten. Då blir enheten en motsats till utveckling.
    3. När det gäller invandringen så tappar jag bort dig i tråden, det handlade ju om Nationalism, inte om invandring. En invandring som inte påverkar vår Nationalstat måste då vara ok, eller invandrare som helt anpassar sig till det svenska samhället blir också ok. Jag är en stolt Svensk och min nationalism påverkas inte om det finns andra grupper inom vår nationalstat som har andra nationaliteter som till exempel Finnar eller Samer.
    4. Här är vi också överens och eftersom gränserna flyttas runt historisk så har vi nu accepterat Danskar i Skåne, vi har tappat Finnar i Finland och har vi tur så får vi en fler kulturer som kan bidra. Däremot är jag osäker på om det bästa är att de som invandrar skall anpassa sig till våra villkor eller ska kunna ha sina egna kulturer inom våra gränser. Om ser hur vi själva uppför oss i till exempel Spanien där vi bildar isolerade svenskkolonier utan att ens lära oss språket eller umgås med spanjorer så kanske det bästa är att folk som kommer hit för leva efter deras kultur (inom lagliga gränser)
    1. Starkt nationalistisk är egentligen fel ord, för i en global och historisk kontext är den nationalism jag bekänner mig till något helt normalt. I en samtida kontext skulle man dock kunna säga att jag är "radikal" och "starkt nationalistisk" även om jag kan tycka att det blir ganska skevt. Jag upplever att SD-are i regel är mer försiktiga för att tala klarspråk som jag (de skräder sina ord mer, vågar inte prata om gener t.ex.) även om jag tror att de flesta av dem innerst inne håller med mig i det mesta. Just därför ser jag mig inte som någon bra representant för gruppen "vanliga SD-väljare".

2. Fast du missuppfattar det här. Att vissa klär ut sig till påskkärringar och vissa till Halloween-monster är inget som förändrar/påverkar dess nationella identitet. Olika identiteter kommer det alltid finnas i ett samhälle, och just därför är den nationella identiteten så viktig, eftersom det blir den identiteten som sammanbinder alla de andra identiteterna.

3. Det går inte att beröra svensk nationalism idag utan att också nämna invandring. Visst, jag kan också tolerera minoritetsgrupper i det svenska samhället, men du som "stolt svensk" borde väl också bli bekymrad över att dessa minoriteter inom en snar framtid kommer att vara i majoritet, och som följd att den svenska nationen på sikt kommer att upphöra existera?

4. Fast det är väl inte många svenskar som flyttar permanent till Spanien och bildar familj m.m. där? Därav tycker jag den jämförelsen inte är speciellt relevant för Sverige.
  • vonpluring
    Anonym (Österbottning) skrev 2015-06-11 08:28:09 följande:

Hördu ts, har du släktingar som emigrerat till Amerika? Har du isåfall märkt hur amerikaniserade de blivit? Konstigt nog är det lite svårt att anpassa sig till Finska kulturen och språket för vissa svenskspråkiga i Finland tex. För vi får service och studieplatser på svenska under hela livet. Plus att det finns så många svensktalande. Ofta 30% av kunder i affärer är svenskspråkiga. Jag tror alla mår bra av att vidga sina geografiska vyer och kulturell förståelse och människokännedomen ökar ju mer man umgås med folk av annan nationalitet. Jag lärde mig älska Tyskland under de år jag vistades där ( trevliga människor och en lång varm sommar osv) och ifall jag inte hade band till mina nära och kära i Finland skulle jag gärna bott där resten av livet.

Ja, jag har några släktingar som jag har träffat någon enstaka gång. De är typiska amerikaner.

Tja, vidga sina geografiska vyer och öka sin kulturella förståelse tycker jag man kan göra utan att för den sakens skull flytta till och bosätta sig permanent i andra länder.
  • vonpluring

PS. Nu gläds vi alla åt SDs nya rekord i opinionen, 22%, Skål!

Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!