Inlägg från: vonpluring |Visa alla inlägg
  • vonpluring

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

Lord Hans skrev 2015-04-07 18:00:45 följande:
    Ok, det där är väl saker man kan vara stolt över, problemet verkar vara att allt du nämner är hämtade ur historien. Visst har Sverige hävdat sig ur ett historiskt perspektiv, men gör de det idag också? Att ha en nationalsång där man sjunger om fornstora dar känns lite fjantigt faktiskt. Lite som något ett kuvat folk kunde tänkas att sjunga.

Har du tänkt på att den välfärdsstat som du är stolt över också är den huvudsakliga orsaken till den svenska flatheten? Det finns ett normtänkande och en rädsla att inte passa in i gruppen i Sverige som inte existerar någon annanstans i världen. Möjligtvis i Sovjetunionen under kalla kriget.
    Jag tycker att vår nationalsång är vacker. Att vi sjunger om fornstora dagar har egentligen ingen större betydelse, men det är väl trevligt att svenskarna har gjort sådana historiska avtryck i Europa.

Jag tycker vi hävdar oss bra i vissa sammanhang. Vi är t.ex. fortfarande ganska framstående inom vissa sporter och det kommer ständigt upp svenska musiker som lyckas bra på den internationella scenen. Dock är svenska fotbollslandslaget idag beklämmande uselt. Det såg bättre ut för 10 år sedan.

Den tanken har absolut slagit mig. Jag tror att vi kom till en punkt, där vi helt enkelt började ta välståndet för givet. Men hade vi utformat politik lite annorlunda för 40 år sedan, hade mycket sett väldigt annorlunda ut i Sverige idag.
  • vonpluring
    Anonym (intressant) skrev 2015-04-07 18:01:56 följande:

"Man måste ha klart för sig att många invandrare som kommer till Sverige inte flyr från krig, utan att många kommer för att höja sin levnadsstandard. Och det är ju förståeligt att de vill det. Men vi kan inte acceptera att de kommer och bosätter sig här permanent ändå, för det är ingen bra lösning."

Jag tycker att om man kommer ifrån en liknande kultur som vi har i sverige spelar det ingen roll om man kommer ifrån ett land utanför Europa eller inte utan kan man försörja sig själv ska man få stanna hur länge man vill.

Jag bor i Kanada och är tom kanadensisk medborgare, vilket krävde bla. att jag kunde försörja mig själv. Vet inte hur processen fungerar i sverige när man söker uppehållstillstånd men det verkar vara alltför lätt att få.

Men även Kanada har väl ett stor mångetnisk spridning, och med det problem med kriminalitet och utanförskap? Många skulle nog påstå att t.ex. svarta och vita i de nordamerikanska länder i stort sett har en gemensam kultur. Men iallafall i USA är segregationen väldigt problematisk och för med sig hög kriminalitet och andra problem.

I övrigt verkar Kanada ha en hyfsat (åtminstone jämfört med Sverige) vettig invandringspolitik, som du antyder.
  • vonpluring
    Anonym (En annan finlandssvensk) skrev 2015-04-07 18:24:54 följande:

Vill här bara påpeka att finlandssvenskar ingalunda är en etnisk utan språklig minoritet i Finland som sällan ens har några släktband eller rötter i Sverige (som en del nationalistugrer ibland vill påstå när de argt skriker att "hurrina" ska "flytta tillbaka till Sverige"). Som helsingforsboende finlandssvensk är min upplevelse av att tillhöra den minoriteten uppenbarligen också väldigt annorlunda jämfört med österbottningens - Österbotten är trots allt (populär)kulturellt väldigt svenskt - men finlandssvenskar finns det gott om som inte bor eller är uppvuxna i Österbotten så den upplevelsen är definitivt inte så allmängiltig som Österbottningen får det att låta som.

Jag upplever i alla fall i allra högsta grad att jag är finländare och har en stor kontakt med det finskspråkiga Finland. Ser på finsk tv, konsumerar finsk media, umgås, handlar med, jobbar med finskspråkiga i min vardag (det trots att min arbetsplats faktiskt är helt svenskspråkig). Talar också flytande finska, trots att få i min släkt har finska som modersmål. Och så upplever nog de flesta som inte bor i helsvenska områden som Korsnäs, som faktiskt snarare är undantag än regel. De flesta områden/kommuner som anses finlandssvenska har finska som majoritetsspråk eller starkt minoritetsspråk. Jag tror - med betoning på tror - att de flesta finlandssvenskar i någon mån är tvåspråkiga och har stor kontakt med finskspråkiga i sin vardag. 

Nåja, det var OT (sorry). Jag har faktiskt en fråga till TS också! Hur ser du på rollerna inom familjen? Kvinnans ställning? Samkönade par? Du talade varmt om kärnfamiljen som ideal, kan en kärnfamilj då t.ex. bestå av två män och deras barn?

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.

Jag kan se ett värde i familjen där mannen är en stark och trygg fadersfigur och kvinnan en mer öm och omtänksam moder. Men alla är vi olika och olika familjer kommer också se olika ut. Jag tror det oavsett detta är viktigt att familjer håller ihop och som jag skrev tidigare är kärnfamiljen ett eftersträvansvärt ideal.

Hur man lägger upp olika arbetsuppgifter inom familjen och hushållet ska givetvis varje par vara förmögna att själva bestämma. Om det sedan blir så att mannen oftare jobbar och kvinnan oftare är hemma och tar hand om barnen, är detta i mina ögon inga som helst problem, så länge familjerna själva kommit överens om detta.

Vad gäller samkönade par och homosexualitet; Jag tycker absolut att homosexuella ska ha rätt att bo tillsammans. Jag är dock inte säker på om jag tycker att de ska få ingå äktenskap, men jag har heller inga starka åsikter om just det.

Jag vet inte riktigt var en familj med två män skulle få barnet ifrån. Jag är emot att samkönade par ska få adoptera, utan det tycker jag är en rätt en som bara en familj med en man och en kvinna ska ha. Lesbiska par kan ju skaffa sig barn genom insemination eller ONS, och det går ju inte att förhindra. Om en man (eller kvinna) först får barn genom naturlig väg, och sedan blir homosexuell och blir tillsammans med en samkönad, är det givetvis också helt okej.
  • vonpluring
    Anonym (Till ts) skrev 2015-04-07 19:05:11 följande:

Von Pluring: Vad skulle hända om du efter en särdeles blöt kväll vaknade upp bredvid en jättefet kolsvart kvinna? En amazon på 200kg, inte brun utan verkligen kolsvart. Hade du skrubbat dig själv med svinto i din ångest och duschat och gråtit i timtal eller hade du ryckt på axlarna och förträngt hela saken?

Då hade jag nog haft rejäl ångest. Men det hade isåfall berott på att det är ett enormt fetto, förmodligen extremt oattraktiv, och inte på att hon är svart. Jag kan tycka att vissa svarta tjejer är attraktiva och jag skulle principiellt inte ha några problem med att idka samlag med dem. Jag har faktiskt haft sex med en asiat en gång. Så jag ser inte direkt några problem med det.
  • vonpluring
    Anonym (Svenne Svendom) skrev 2015-04-07 19:05:27 följande:

"Jag är dock inte säker på om jag tycker att de ska få ingå äktenskap". Kyrkligt eller borgerligt eller inget alls? Är det själva välsignelsen som tar emot eller att de ska ha rätt till arv om den ena partnern dör?

Känner du någon personligen som är homosexuell? Tror du på gud?

Har som sagt inte några jättestarka åsikter kring det. Men det beror isåfall på att jag bilden av den starka kärnfamiljen ska bestå i ett äktenskap mellan en kvinna och en man, och det är risk att den bilden tar skada och i förlängningen försvagas kärnfamiljen, om äktenskapet också skulle vara något som även homosexuella kan ingå.

Vad gäller arvsrätt och liknande kan man säkert hitta på något annan typ av juridisk överenskommelse som kan gälla för homosexuella. För det finns ingen anledning att de inte ska få ärva varandra och liknande.

Hmmm... Kan inte komma på att jag känner någon. Bara nån gammal jobbkollega som jag kände ytterst flyktigt. Nej, jag tror inte på gud. Är ateist.
  • vonpluring
    Hed skrev 2015-04-07 19:34:53 följande:

Tja! Har inte läst exakt alla inlägg hittills, så ursäkta mig om jag åter tar upp något som redan tagits upp.

TS, jag vill börja med att säga att jag inte håller med dig i din syn på samhället och människor. Min uppfattning är att du ser grupper i samhället, medans jag själv tenderar att snarare se individer. Vi är inte lika och jag känner ingen större tillhörighet till dig för att du ser ut som mig.

Jag vill fortsätta med att säga att jag utifrån dina svar skulle kalla dig rasist, då du sätter olika värden på människor beroende på vilka länder de är ifrån.

Mina frågor till dig är; Är intr kultur något vi människor hittat på? Anser du att en människa som fötts i Iran och som växt upp i Sverige har en annan kultur trots att denne växt upp i samma land som du? Sitter kultur i gener eller är det uppfostran och miljön som bestämmer?

"Jag ser bara individer". Om jag hade fått en krona varje gång jag hörde den floskeln hade jag inte suttit här nu, utan då hade jag haft fullt upp med att sola på den nyinköpta lyxyachten vid Bora-Bora (skämt åsido).

Problemet med ditt synsätt är att det inte är speciellt pragmatiskt. Visst, vi kan se och bedöma individer utifrån deras handlingar och kvalitéer snarare än var de kommer ifrån, men vi löser isåfall knappast de samhällsproblem den mångkulturella principen skapar. Fortsätter vi med det synsättet kommer utanförskapet fortsätta växa, kriminaliteten fortsätta öka, skolresultatet fortsätta störtdyka och den svenska kulturen fortsätta tappa mark. Svenskar kommer i mycket mindre utsträckning känna sig hemmahörande i sitt eget hemland. Jag vill inte att det ska bli så, och för att hitta en lösning i det måste jag helt enkelt kollektivisera. Det är det enda pragmatiska.

Vadå "hittat på"? Kultur är socialt överförda beteendemönster hos människor, och svensk kultur är således socialt överförda beteendemönster hos svenskar. En person från Iran kan absolut anamma och absorbera svensk kultur. Nej, kulturen sitter inte i generna, ett sådant påstående vore ganska korkat då det bara är att ta valfri adopterad person i Sverige och inse att vederbörande i princip alltid lever och beter sig som en svensk. Problemet med dagens invandringspolitik är ju att invandrargrupperna anammar svensk kultur i väldigt låg utsträckning. Och det beror på flera saker. Personligen tror jag inte överhuvudtaget att det är möjligt att de anpassar sig till vår kultur helt och hållet, även om invandringen hade bromsats idag.

• vonpluring
    Anonym (Fänrik Stål) skrev 2015-04-07 19:36:12 följande:

Frågorna kanske har ställts tidigare i tråden.....

Men vad har du för utbildning? Och vad arbetar du med?

Nej, faktiskt inte.

Jag utbildar mig för närvarande till civilingenjör på KTH. Jag har ett litet extraarbete vid sidan om, som jag arbetar med runt 5 dagar i månaden. Det är inget särskilt jobb, ett litet serviceyrke, typ.

Aniiee skrev 2015-04-07 19:45:08 följande:

En till orsak att ta min underbara regnbågsfamilj och flytta, alltså.... TS "kärnfamilj" får inte besudlas av me and mine....

Med dina återkommande halmdockor är det inte så konstigt att jag ser dina inlägg som trams.

• vonpluring
    Aniiee skrev 2015-04-07 19:58:06 följande:

Förresten, vet du ens vad "halmdocka"/"strawman fallacy" är för något? 

Ja, det vet jag. Men det tillhör inte diskussionen. Du får gärna ställa gärna relevanta frågor till mig, men har du inget vettigt att komma med får du gärna vara tyst. Jag kommer inte svara mer på något OT.
  • vonpluring
    Anonym (oioioi) skrev 2015-04-07 20:14:59 följande:

Om du tvingades lämna sverige och bli väldigt nationalistisk för ett annat land, vilket land skulle det bli?

Förmodligen Island. Svenskar och islänningar är två väldigt närbesläktade folkgrupper, och de slåss inte med samma typ av problem vi gör med tanke på att de fortfarande har en homogen befolkning, vilket ger dem goda nationalistiska förutsättningar. De är inte heller med i EU och behöver således inte styras av EUs förmynderi.

Danmark eller Norge skulle också vara tänkbart, då danskar och norrmän är mycket lika oss.
  • vonpluring
    SHB skrev 2015-04-07 20:46:35 följande:

Jag tycker du har hemska åsikter och du skrämmer mig.

Jag är andra generationens invandrare, far kom hit i slutet på 60-talet.
    Jag är född i Sverige, mina barnen är födda i Sverige.
    Var ska vi flytta? Detta är lika mycket mitt land som ditt.
    Mina barn anser att dom är svenskar (kan ej det andra språket)...

Men ha en person som dig runt mina barn gör mig personligen livrädd, man vet aldrig vad du/ni är kapabla till.

Du och dina åsikter är hemska!

Det finns ingen anledning för dig att vara livrädd för mig. Jag vågar nog påstå att jag är trevligare mot invandrare än vad många av mina svenska meningsmotståndare är. Naturligtvis är det en självklarhet för alla sunda nationalister att behandla andra människor med värdighet och respekt, oavsett nationalitet. Vi vet att många av er är hederliga och oskyldiga människor, och jag vill inte skuldbelägga er. Jag brukar försöka uppmana likasinnade till mig att inte ta ut sin frustration, kritik eller ilska på er. Ni har bara hamnat i skottgluggen som konsekvens av en uselt förd politik, och det är väldigt beklagligt.

Var kommer dina föräldrar ifrån?

Jag vill dock invända mot ditt påstående att det Sverige är lika mycket ditt land som mitt. Visst, du har enligt lag lika stor rätt att vara i Sverige som jag, och det stödjer jag. Men utgångspunkter för nationalstaten Sverige måste ju ändå vara att det är svenskarnas land. Sverige är inte någon sorts globalistisk massmänniskonation som vem som helst kan tillhöra och som kan exploateras hur som helst av andra folkgrupper, Sverige är alla svenskars hem och fristad och det är en jätteviktig utgångspunkt som vi måste ha för att kunna bevara vår egen känsla av hemmahörighet i vårat hemland. Det är lika självklart precis som att Iran är iraniernas hemland eller Japan är japanernas hemland. Vi har inget annat hemland att vända oss till om vår hemmahörighet går förlorad. Och vi får aldrig ta vår hemmahörighet för givet.

Så visst, du får uppehålla dig och bo i Sverige, men kom inte och säg att Sverige inte är svenskarnas land.
Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!