• Louise91

Varför vara vegetarian?

Ja jag fattar inte varför man måste vara vegetarian. Måste säga att min makes syster är ju korkad på riktigt, äter inte kött för att vara snäll mot djuren. Men bära ÄKTA pälsjackor kan hon göra? Jag fattar inte, själv tycker jag att man ska få göra som man vill, jag äter kött och kommer aldrig att sluta med det. Jag äter mycket kyckling framför allt. Tycker detta är jävligt löjligt, att inte äta kött för djurens bästa. Jag blir jävligt förbannad på vissa människor som är vegetarianer för har fått en del kommentarer som till exempel "Är det gott att äta död kyckling? Gillar du grisfarmar? Osv?Vad tycker ni? Jag har god lust att säga till vegetarianer att dom äter upp djurens mat! Så trött på detta.

• Svar på tråden Varför vara vegetarian?
  • Anonym (D)

Klart att jag inte bryr mig om hur kossorna lever - kött är ju gott.

• Anonym (Bella)
    Louise91 skrev 2015-04-07 17:27:19 följande:

Ja jag fattar inte varför man måste vara vegetarian. Måste säga att min makes syster är ju korkad på riktigt, äter inte kött för att vara snäll mot djuren. Men bära ÄKTA pälsjackor kan hon göra? Jag fattar inte, själv tycker jag att man ska få göra som man vill, jag äter kött och kommer aldrig att sluta med det. Jag äter mycket kyckling framför allt. Tycker detta är jävligt löjligt, att inte äta kött för djurens bästa. Jag blir jävligt förbannad på vissa människor som är vegetarianer för har fått en del kommentarer som till exempel "Är det gott att äta död kyckling? Gillar du grisfarmar? Osv?Vad tycker ni? Jag har god lust att säga till vegetarianer att dom äter upp djurens mat! Så trött på detta.

Man måste inte vara vegetarian eller vegan, det är ett val en del gör, däribland jag. Jag äter inte kött därför att jag tänker på miljön, djuren och min egen hälsa. Och argumentet att jag och andra människor som väljer att inte äta kött, skulle äta upp djurens mat är ju skrattretande.
  • Gert

Jag har svårt att sluta äta kött, men jag hoppas att allt fler väljer att bli veganer/vegetarianer. För annars är risken stor att haven kommer att bli utfiskade på grund av en växande befolkning. Så ni alla kan sluta äta kött och fisk så det blir mer kvar till mig!

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Louise91

Om man äter minsta kräk är man tydligen djurplågare.

• Aniiee

De flesta som är vegetarianer eller veganer gör det av någon slags mer eller mindre inbillad omsorg av (de söta) djuren, och för sin egen hälsas skull. En del mår helt enkelt bättre av att skippa köttet, fysiskt eller psykiskt.  Och det är ju bra.

Det är lättare att vara vegetarian och vegan idag än dör 100 år sedan med hjälp av bättre odlingssätt, förvaring av mat och importvägar. Men att säga att ALLA kan vara vegetarianer är lite.... direkt felaktigt. 

Alla gör som de vill, men jag tycker, som köttätare på rent behov, att man ska välja kött, fisk, ägg och mjölkprodukter med så mycket urskiljning man bara kan. I säsong, eko, krav, naturbetes, närproducerat så gott man kan, Och ställa lite krav på att till exempel kycklingfilén inte ska vara 400 stor, för det är väldigt få som delar den filén på fyra, vilket gör att vi äter för mycket kött (exempel)

På samhällsnivå så äter vi för mycket kött (framför allt för mycket chark) och vi äter  av för dålig kvalitet. DET ska vi göra något av, så gott det går. Konsekvenserna av att alla i hela världen skulle äta vego är alldeles stora och ödesdigra för att de skulle vara lämpligt.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (a.t)

Vilken dubbelmoral med pälsjackan.. är du säker på att den är äkta?

Jag är veg för jag tänker att det är likdelar på min tallrik.. ja sen har vi ju det med djurplågeri också..

• trolliz

Jag hade länge velat klara av att inte äta kött, men var också sådär, tyckte det var för gott osv. Men så nu vid årskiftet bara kändes det så fel. Det känns så skönt, som en befrielse att inte äta mer kött, försöker vara så vegansk som möjligt med, men är svårt med sambon. Dessutom är jag inte helt redo för det själv heller. 
     Så det finns massor av anledningar, självklart för djuren, miljön, min egna hälsa och det att jag äntligen fått öppna ögon och är så äcklad, fattar inte att jag ätit döda djur i så många år, men jag skulle aldrig kasta det på någon annan såklart. Jag vet ju att det inte gick att rubba mig heller förut, det kom av sig själv, jag var tvungen att själv vilja. 
     Jag känner mig så mycket fräschare nu, det är helt otroligt! Det är så skönt att det blir allt fler. Men det jobbigaste med detta var allas dumma kommentarer, så jag är fortfarande rädd att en del ska få veta. Skitjobbigt. 

• Dr Nail

Jag äter inte kött därför att jag vill sänka mitt blodtryck, då jag är i riskzonen för hypertoni. That's it.

• Valle80
    Gert skrev 2015-04-07 18:05:21 följande:

Du är vegan men äter fisk? 

Nej nu är jag inte. Ätit fisk 1 ggr/vecka under ca 32 veckor.

Demi-vegan tror jag den rätta termen är. Brukar dock inga andra animaliska produkter dvs ägg, mjölk, skinnkläder, yllekoftor etc
Svar på tråden Varför vara vegetarian?