• Louise91

Varför vara vegetarian?

Ja jag fattar inte varför man måste vara vegetarian. Måste säga att min makes syster är ju korkad på riktigt, äter inte kött för att vara snäll mot djuren. Men bära ÄKTA pälsjackor kan hon göra? Jag fattar inte, själv tycker jag att man ska få göra som man vill, jag äter kött och kommer aldrig att sluta med det. Jag äter mycket kyckling framför allt. Tycker detta är jävligt löjligt, att inte äta kött för djurens bästa. Jag blir jävligt förbannad på vissa människor som är vegetarianer för har fått en del kommentarer som till exempel "Är det gott att äta död kyckling? Gillar du grisfarmar? Osv?Vad tycker ni? Jag har god lust att säga till vegetarianer att dom äter upp djurens mat! Så trött på detta.

• Svar på tråden Varför vara vegetarian?
  • Anonym (Bella)
    Aniiee skrev 2015-04-07 20:34:00 följande:

De flesta som är vegetarianer eller veganer gör det av någon slags mer eller mindre inbillad omsorg av (de söta) djuren, och för sin egen hälsas skull. En del mår helt enkelt bättre av att skippa köttet, fysiskt eller psykiskt.  Och det är ju bra.

Det är lättare att vara vegetarian och vegan idag än dör 100 år sedan med hjälp av bättre odlingssätt, förvaring av mat och importvägar. Men att säga att ALLA kan vara vegetarianer är lite.... direkt felaktigt. 

Alla gör som de vill, men jag tycker, som köttätare på rent behov, att man ska välja kött, fisk, ägg och mjölkprodukter med så mycket urskiljning man bara kan. I säsong, eko, krav, naturbetes, närproducerat så gott man kan, Och ställa lite krav på att till exempel kycklingfilén inte ska vara 400 stor, för det är väldigt få som delar den filén på fyra, vilket gör att vi äter för mycket kött (exempel)

På samhällsnivå så äter vi för mycket kött (framför allt för mycket chark) och vi äter  av för dålig kvalitet. DET ska vi göra något av, så gott det går. Konsekvenserna av att alla i hela världen skulle äta vego är alldeles stora och ödesdigra för att de skulle vara lämpligt.

Det handlar inte om inbillad, utan verklig omsorg av djuren och hälsan.

Varför skulle inte alla kunna vara vegetarianer menar du?
  • Sephrenia89

Jag har precis börjat äta kött för första gången på ett år för att få bukt med en ihållande förkylning men jag har vart vegetarian pga att jag tycker det är hälsosamt och smakrikt utan kött samt förut mådde jag sjukt illa av smaken en period.

Finns olika anledningar till varför man går veggo, upptäckte sjukt mycket nya smaker iallafall som jag uppskattar mer än kött.

• Aniiee
    Anonym (Bella) skrev 2015-04-07 21:33:23 följande:
    Det handlar inte om inbillad, utan verklig omsorg av djuren och hälsan.

Varför skulle inte alla kunna vara vegetarianer menar du?
    Mer eller mindre inbillad, skrev jag, så om DU har bra grund att stå på så är det bra, men många har inte det. 

Alla kan inte vara vegetarianer för att dels ("liten" anledning) så räcker inte odlingsarealerna till, dels ("stor" anledning) så mår inte alla bra på vegetarisk kost, för att nämna två anledningar. Själv kan jag inte äta helvegetarisk kost för att jag inte kan tillgodogöra mig allt nödvändigt protein i baljväxter osv. Jag måste äta sjukt mycket sådant om jag ska överleva (dryga 8 kg om dagen). 

Jag äter gärna och mycket vegetariskt, och jag väljer kött. fisk och mjölkprodukter med omsorg, jag verkar för att djur ska ha sjyssta levnadsvillkor, att man ska ta tillvara hela slaktdjur, att mjölkdjur och ägghöns ska gå till användning eller som sällskapsdjur när de är "uttjänta", jag verkar för att våra moar och betesmarker ska användas och inte växa igen och ta död på mångfalden i flora och fauna (vilket det ofta verkar som att militanta veganer inte tänker på, btw).

När jag har hållit kockkurser har jag tagit upp alla tänkbara aspekter av både köttätande och vegetarianism, både evolutionära, kulturella, miljöaspekter, hälsoaspekter, individ- och samhällsekonomiska osv och det är jätteintressant. Många kan äta mycket mer vegetariskt. Många äter hutlösa mängder kött. Men att säga att alla kan äta vegetariskt alltid är direkt felaktigt.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee

Tillägg: Jag kan heller inte tillgodogöra mig järnet i baljväxter.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Pentra
    Aniiee skrev 2015-04-07 22:59:51 följande:
    Mer eller mindre inbillad, skrev jag, så om DU har bra grund att stå på så är det bra, men många har inte det.  Alla kan inte vara vegetarianer för att dels ("liten" anledning) så räcker inte odlingsarealerna till, dels ("stor" anledning) så mår inte alla bra på vegetarisk kost, för att nämna två anledningar. Själv kan jag inte äta helvegetarisk kost för att jag inte kan tillgodogöra mig allt nödvändigt protein i baljväxter osv. Jag måste äta sjukt mycket sådant om jag ska överleva (dryga 8 kg om dagen).  Jag äter gärna och mycket vegetariskt, och jag väljer kött. fisk och mjölkprodukter med omsorg, jag verkar för att djur ska ha sjyssta levnadsvillkor, att man ska ta tillvara hela slaktdjur, att mjölkdjur och ägghöns ska gå till användning eller som sällskapsdjur när de är "uttjänta", jag verkar för att våra moar och betesmarker ska användas och inte växa igen och ta död på mångfalden i flora och fauna (vilket det ofta verkar som att militanta veganer inte tänker på, btw). När jag har hållit kockkurser har jag tagit upp alla tänkbara aspekter av både köttätande och vegetarianism, både evolutionära, kulturella, miljöaspekter, hälsoaspekter, individ- och samhällsekonomiska osv och det är jätteintressant. Många kan äta mycket mer vegetariskt. Många äter hutlösa mängder kött. Men att säga att alla kan äta vegetariskt alltid är direkt felaktigt.

• Anonym (westeros)
    Mer eller mindre inbillad, skrev jag, så om DU har bra grund att stå på så är det bra, men många har inte det. 

Alla kan inte vara vegetarianer för att dels ("liten" anledning) så räcker inte odlingsarealerna till, dels ("stor" anledning) så mår inte alla bra på vegetarisk kost, för att nämna två anledningar. Själv kan jag inte äta helvegetarisk kost för att jag inte kan tillgodogöra mig allt nödvändigt protein i baljväxter osv. Jag måste äta sjukt mycket sådant om jag ska överleva (dryga 8 kg om dagen). 

Jag äter gärna och mycket vegetariskt, och jag väljer kött. fisk och mjölkprodukter med omsorg, jag verkar för att djur ska ha sjyssta levnadsvillkor, att man ska ta tillvara hela slaktdjur, att mjölkdjur och ägghöns ska gå till användning eller som sällskapsdjur när de är "uttjänta", jag verkar för att våra moar och betesmarker ska användas och inte växa igen och ta död på mångfalden i flora och fauna (vilket det ofta verkar som att militanta veganer inte tänker på, btw).

När jag har hållit kockkurser har jag tagit upp alla tänkbara aspekter av både köttätande och vegetarianism, både evolutionära, kulturella, miljöaspekter, hälsoaspekter, individ- och samhällsekonomiska osv och det är jätteintressant. Många kan äta mycket mer vegetariskt. Många äter hutlösa mängder kött. Men att säga att alla kan äta vegetariskt alltid är direkt felaktigt.
    Har du en källa på att odlingsarealerna inte skulle räcka till om alla var vegetarianer?
  • Anonym (Bella)

Varför skulle de som äter vegetariskt behöva ha en accepterad anledning till det, medans människor som äter kött inte behöver ha det? Köttätare brukar inte ha någon "bra grund att stå på" då de allra flesta bara äter köttet utan att ha en aning om vad det de stoppar i sig egentligen gör med kroppen eller djuren. De bara äter så, för att det vuxit upp med att äta det.

Så om vi ska peka på människor och säga "mer eller mindre inbillning", så kommer många pekfingrar riktas emot de som äter kött.

Inga djur inom industrin har schysta levnadsvillkor. 
  • Anonym (Hmmmm)
    Gert skrev 2015-04-07 19:04:56 följande:

Jag har svårt att sluta äta kött, men jag hoppas att allt fler väljer att bli veganer/vegetarianer. För annars är risken stor att haven kommer att bli utfiskade på grund av en växande befolkning. Så ni alla kan sluta äta kött och fisk så det blir mer kvar till mig!

Bäst om fler börjar använda kondom/p-piller.
  • Anonym (Hmmmm)

En del är vegetarianer för att de är emot köttindustrin. Andra för att de är disneyfierade och tror att djuren har mänskliga egenskaper och känslor. Kategori 2 har jag svårt för.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-04-08 07:53:41 följande:

En del är vegetarianer för att de är emot köttindustrin. Andra för att de är disneyfierade och tror att djuren har mänskliga egenskaper och känslor. Kategori 2 har jag svårt för.

Huruvida djur har känslor eller ej råder det delade meningar om. Om du väljer att inte tro att djur har känslor är det ditt val, men du har inte mer rätt i ditt tankesätt än någon som tänker motsatsen.

Om du har svårt för personer som inte äter djur pga att de anser att djur har känslor, så har jag en lösning på ditt problem; sluta fråga personer som inte äter kött, varför de inte gör det.

Svar på tråden Varför vara vegetarian?