• Louise91

Varför vara vegetarian?

Ja jag fattar inte varför man måste vara vegetarian. Måste säga att min makes syster är ju korkad på riktigt, äter inte kött för att vara snäll mot djuren. Men bära ÄKTA pälsjackor kan hon göra? Jag fattar inte, själv tycker jag att man ska få göra som man vill, jag äter kött och kommer aldrig att sluta med det. Jag äter mycket kyckling framför allt. Tycker detta är jävligt löjligt, att inte äta kött för djurens bästa. Jag blir jävligt förbannad på vissa människor som är vegetarianer för har fått en del kommentarer som till exempel "Är det gott att äta död kyckling? Gillar du grisfarmar? Osv?Vad tycker ni? Jag har god lust att säga till vegetarianer att dom äter upp djurens mat! Så trött på detta.

• Svar på tråden Varför vara vegetarian?
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Bella) skrev 2015-04-08 08:06:21 följande:
    Huruvida djur har känslor eller ej råder det delade meningar om. Om du väljer att inte tro att djur har känslor är det ditt val, men du har inte mer rätt i ditt tankesätt än någon som tänker motsatsen.

Om du har svårt för personer som inte äter djur pga att de anser att djur har känslor, så har jag en lösning på ditt problem; sluta fråga personer som inte äter kött, varför de inte gör det.
    Jag menar folk som tror att djur är precis som i Disneyfilmer: tänker, resonerar, blir glada, arga, sentimentala osv.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Bella) skrev 2015-04-08 08:06:21 följande:
    Huruvida djur har känslor eller ej råder det delade meningar om. Om du väljer att inte tro att djur har känslor är det ditt val, men du har inte mer rätt i ditt tankesätt än någon som tänker motsatsen.

Om du har svårt för personer som inte äter djur pga att de anser att djur har känslor, så har jag en lösning på ditt problem; sluta fråga personer som inte äter kött, varför de inte gör det.
    Jag frågar inte folk som inte äter kött varför de inte gör det, men en del har själva berättat. Det gäller inga nära vänner utan bekanta eller folk jag träffat i jobbet. Ingen av mina vänner eller släktingar är vegetarian. En trodde på riktigt att bin var precis som i Bee Movie
  • Madmoiselle

Du tycker onte alls att folk ska få göra som de vill, du tycker att alla ska göra som dig. Hur känns det att vara måttstocken alla ska rätta sig efter?

• Anonym (Bella)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-04-08 08:43:54 följande:
    Jag menar folk som tror att djur är precis som i Disneyfilmer: tänker, resonerar, blir glada, arga, sentimentala osv.
    Människor som väljer att äta vegetariskt för att de tror att djur är som i disneyfilmer måste vara en extremt lite grupp. Jag har då inte träffat någon som tror att giraffer, lejon, elefanter, fåglar med mera resonerar med varandra. Och då tillhör ju jag ändå den skaran som äter vegetariskt och omger mig till största delen av människor som resonerar och tänker som jag själv kring djuren.

Precis som du tror att djur inte tänker och känner, så finns det de som tror att djuren gör det. Det finns inget rätt och fel i det, eftersom forskning pekar på båda delarna.
  • Valle80
    Aniiee skrev 2015-04-07 22:59:51 följande:

Mer eller mindre inbillad, skrev jag, så om DU har bra grund att stå på så är det bra, men många har inte det. 

Alla kan inte vara vegetarianer för att dels ("liten" anledning) så räcker inte odlingsarealerna till, dels ("stor" anledning) så mår inte alla bra på vegetarisk kost, för att nämna två anledningar. Själv kan jag inte äta helvegetarisk kost för att jag inte kan tillgodogöra mig allt nödvändigt protein i baljväxter osv. Jag måste äta sjukt mycket sådant om jag ska överleva (dryga 8 kg om dagen). 

Jag äter gärna och mycket vegetariskt, och jag väljer kött. fisk och mjölkprodukter med omsorg, jag verkar för att djur ska ha sjyssta levnadsvillkor, att man ska ta tillvara hela slaktdjur, att mjölkdjur och ägghöns ska gå till användning eller som sällskapsdjur när de är "uttjänta", jag verkar för att våra moar och betesmarker ska användas och inte växa igen och ta död på mångfalden i flora och fauna (vilket det ofta verkar som att militanta veganer inte tänker på, btw).

När jag har hållit kockkurser har jag tagit upp alla tänkbara aspekter av både köttätande och vegetarianism, både evolutionära, kulturella, miljöaspekter, hälsoaspekter, individ- och samhällsekonomiska osv och det är jätteintressant. Många kan äta mycket mer vegetariskt. Många äter hutlösa mängder kött. Men att säga att alla kan äta vegetariskt alltid är direkt felaktigt.

Det där med odlingarealen är BS! För det går åt så mycket mer grödor att föda upp en biff än en morot. Och idag tas hela djuret hand om. Men på vilket sätt hanteras en mjölkko humant? Den blir insiminerad och sedan tar man bort kalven. Detta är en dramatisk upplevelse för djuret. Hur skulle vi kunna använda en mjölkko efter de 4 åren vi har mjölkar ur den? Dom passar nämligen inte till avel då dom har adelns för lite kalk i benen för att bära kalvar. Idag blir de oftast kött som säljs på mc Donalds.

Hönor som suttit och värpt i 2-3 är med slutkörda. De han antingen gått i en stor lada (frigående) eller suttit i bur. De får mängder med värpfoder som stimulerar ägg produktionen och samtidigt urkalkar deras skelett på kalk. Senare blir dom chicken nuggets.

Faktum är att om vi hade dragit ner på konsumtionen av animaliska produkter kan grödorna som idag går åt att föda djur istället distribueras till tredje världen, och skövlingen av regnskogen minska!

Se Cowspiracy, den handlar inte om djurhållning utan om miljöpåverkan av djurindustrin som idag är den STÖRSTA miljöboven (som kött och mjölk industrin betalar mycket för att dölja)!
  • Anonym (waris)

Jag tycker det är bra med vegetarisk kost ibland men det jag har svårt för med vegetarianer och främst veganer är att många inte respekterar köttätare. Men det är förhoppningsvis inte så många egentligen utan jag har kanske bara haft otur.

Jag har haft 3 veganska vänner och alla dom är rent av fräcka. "Ska du verkligen äta hönemens? (ägg)" Eller kallat mig för mördare för att jag ätit en hawaiipizza med skinka på...   Massa såna saker. 

Vi bröt kontakten tillslut för de bara provocerade. Fattar inte varför eftersom jag aldrig sa ett ont ord om deras val.

• Valle80
    Anonym (waris) skrev 2015-04-08 10:27:06 följande:

Jag tycker det är bra med vegetarisk kost ibland men det jag har svårt för med vegetarianer och främst veganer är att många inte respekterar köttätare. Men det är förhoppningsvis inte så många egentligen utan jag har kanske bara haft otur.

Jag har haft 3 veganska vänner och alla dom är rent av fräcka. "Ska du verkligen äta hönemens? (ägg)" Eller kallat mig för mördare för att jag ätit en hawaiipizza med skinka på...   Massa såna saker. 

Vi bröt kontakten tillslut för de bara provocerade. Fattar inte varför eftersom jag aldrig sa ett ont ord om deras val.

Förstår att det kan vara drygt. Min man och hans släkt är alla köttisar (ej mjölkprodukter och han har fått egna hönor som går fritt). Dock har han sett alla filmer.

Kan säga så att det är frustrerande för en vegan när man vet att det går illa till och vill förklara för alla andra. Jag orkar dock inte. Alla får äta vad dom vill.

Sen är vegetarianer i mina ögon bara tramsiga. En kyckling slaktas vid 6 månader, en värphöna vid 2 år. De facto orsakar äggen mer lidande än ett Kyckling bröst!
  • Anonym (Bella)
    Valle80 skrev 2015-04-08 13:13:12 följande:
    Förstår att det kan vara drygt. Min man och hans släkt är alla köttisar (ej mjölkprodukter och han har fått egna hönor som går fritt). Dock har han sett alla filmer.

Kan säga så att det är frustrerande för en vegan när man vet att det går illa till och vill förklara för alla andra. Jag orkar dock inte. Alla får äta vad dom vill.

Sen är vegetarianer i mina ögon bara tramsiga. En kyckling slaktas vid 6 månader, en värphöna vid 2 år. De facto orsakar äggen mer lidande än ett Kyckling bröst!
    Förstår inte syftet med att värdera vegetarianer som tramsiga. Det är fortfarande bättre för miljön och djuren att vara vegetarian istället för köttätare, men absolut att vara vegan är ännu bättre.

Alla vegetarianer äter inte ägg.
  • Pentra

För att svara på TS fråga; om man är vegetarian/vegan så kan man ha detta att skylla på om andra skulle påpeka att man är tankesvävande och trögtänkt. Och om man dessutom samtidigt är gravid så visar man att man inte har några som helst problem med att sas misshandla växande och försvarslösa barn genom att alltså förvägra dem deras grundläggande utveckling redan från fosterstadiet. Skulle man kunna säga... ... ... Människan behöver nämligen både animaliskt och vegetariskt protein för att kunna växa, utvecklas och vara vid god hälsa; speciellt hjärnan behöver en god balans av både animaliska- och vegetariska proteiner; och det ena är således inte utbytbart mot det andra. Att få i sig båda typer av dessa proteiner är absolut och speciellt viktigt för växande barn. Vuxna kan däremot klara sig en kortare tid på bara den ena typen av protein utan att ta skada. Men det är, som sagt, bara under en kortare tid... ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Louise91
    Anonym (waris) skrev 2015-04-08 10:27:06 följande:

Bra sagt! Håller med till 100%
Svar på tråden Varför vara vegetarian?