Aniiee skrev 2015-04-07 22:59:51 följande:
Mer eller mindre inbillad, skrev jag, så om DU har bra grund att stå på så är det bra, men många har inte det.
Alla kan inte vara vegetarianer för att dels ("liten" anledning) så räcker inte odlingsarealerna till, dels ("stor" anledning) så mår inte alla bra på vegetarisk kost, för att nämna två anledningar. Själv kan jag inte äta helvegetarisk kost för att jag inte kan tillgodogöra mig allt nödvändigt protein i baljväxter osv. Jag måste äta sjukt mycket sådant om jag ska överleva (dryga 8 kg om dagen).
Jag äter gärna och mycket vegetariskt, och jag väljer kött. fisk och mjölkprodukter med omsorg, jag verkar för att djur ska ha sjyssta levnadsvillkor, att man ska ta tillvara hela slaktdjur, att mjölkdjur och ägghöns ska gå till användning eller som sällskapsdjur när de är "uttjänta", jag verkar för att våra moar och betesmarker ska användas och inte växa igen och ta död på mångfalden i flora och fauna (vilket det ofta verkar som att militanta veganer inte tänker på, btw).
När jag har hållit kockkurser har jag tagit upp alla tänkbara aspekter av både köttätande och vegetarianism, både evolutionära, kulturella, miljöaspekter, hälsoaspekter, individ- och samhällsekonomiska osv och det är jätteintressant. Många kan äta mycket mer vegetariskt. Många äter hutlösa mängder kött. Men att säga att alla kan äta vegetariskt alltid är direkt felaktigt.
Det där med odlingarealen är BS! För det går åt så mycket mer grödor att föda upp en biff än en morot. Och idag tas hela djuret hand om. Men på vilket sätt hanteras en mjölkko humant? Den blir insiminerad och sedan tar man bort kalven. Detta är en dramatisk upplevelse för djuret. Hur skulle vi kunna använda en mjölkko efter de 4 åren vi har mjölkar ur den? Dom passar nämligen inte till avel då dom har adelns för lite kalk i benen för att bära kalvar. Idag blir de oftast kött som säljs på mc Donalds.
Hönor som suttit och värpt i 2-3 är med slutkörda. De han antingen gått i en stor lada (frigående) eller suttit i bur. De får mängder med värpfoder som stimulerar ägg produktionen och samtidigt urkalkar deras skelett på kalk. Senare blir dom chicken nuggets.
Faktum är att om vi hade dragit ner på konsumtionen av animaliska produkter kan grödorna som idag går åt att föda djur istället distribueras till tredje världen, och skövlingen av regnskogen minska!
Se Cowspiracy, den handlar inte om djurhållning utan om miljöpåverkan av djurindustrin som idag är den STÖRSTA miljöboven (som kött och mjölk industrin betalar mycket för att dölja)!