• Anonym (Anonym)

Sambo inlagd på psyk

Hej!

Jag och min sambo har två barn tillsammans och han har under en längre period mått fruktansvärt dåligt. Han har försökt ta livet av sig två gånger.

Nu i helgen uppstod en händelse som fick mig att kontakta polis, och han är nu frivilligt inlagd på psyket. Det känns bra att veta att han tar emot hjälp, för jag har länge försökt påverka honom till det. Det känns skönt att veta var han är, för tidigare då han gått hemifrån har han varit borta utan att jag hört något från honom, som längst i två veckor.

Jag drar det tyngsta lasset hemma, jag fixar allting och han "kommer och går som han vill". Eftersom att jag vet att han mår så dåligt som han gör, så kan jag leva med det och försöka finnas där för honom. Jag klarar det vid vissa tillfällen, men ibland brister det och jag blir arg och irriterad över hans mående och hans beteende mot mig och barnen.

Jag var och hälsade på honom på psyk i helgen, men jag var inte den starka person jag vill se mig själv som i den här situationen, jag grät under hela besöket och var inte precis till stöd för honom. Jag känner att jag behöver stöd själv, och ärligt så behöver jag hjälp med barnen. De är oroliga, arga, bråkar mycket och det här har påverkat dom så mycket. Jag vill ha tillbaka min fina, och glada sambo. Jag vill ha en fin och lycklig familj. Jag vill finnas vid hans sida genom detta.

Men jag vet ingenting om hur länge han ska vara inlagd, vad planen är, om han får medicin osv.. Jag undrar, hur brukar kontakten se ut med anhöriga om en person ligger inne? Får man ha mobil? Han har inte svarat på sms. Samtalskontakt tillsammans? Jag skulle vilja prata med hans läkare.

Jag bryr mig så mycket och är mest orolig och mår dåligt när jag sitter här hemma med barnen och "väntar". Det är inte precis så att man lever som vanligt när den ena halvan av familjen är borta. Och jag saknar honom så.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-12 22:01
    Jag undrar alltså från er som har erfarenhet, vad finns det för stöd för anhöriga att få? Jag menar, vi har ju ändå familj och barn tillsammans.

Finns det någon som varit med om liknande vill jag gärna prata.

• Svar på tråden Sambo inlagd på psyk
  • Anonym (j)

Jag har varit med om exakt samma händelser. Har han fått en diagnos?

Verkar han må bättre?
    Min erfarenhet är att anhörigstöd inte ser så bra ut på sjukhusen, det ska finnas, men du måste nog be om det. I värsta fall ber de dig söka på din egen vårdcentral (detta störde mig jättemycket då det faktiskt  behövs lite gemensam planering med barn, man måste få veta vad som händer egentligen för att orka.)

Min sambo blev inte bättre, snarare är det på samma nivå. Vi har inte hittat rätt medicinering och ibland vill jag ge upp, för psykvården tar oss ofta inte på allvar, även då han är självmordsbenägen. Man klarar inte att höra sånt och ibland tänker jag att det hade varit bättre för barnen att bara bo med mig.

När man har depression tror jag att man inte orkar ta ansvar och det är därför din sambo gör sådär, men han behöver börja göra något trots detta. Är han tillräckligt okej för att gå hem borde han också minst umgås med barnen. Pratar han med barnen? 

• Anonym (j)

Han får ha mobil (om han inte är manisk, då tas den ibland).

Du kan ringa och be att få prata med hans kontaktperson. Din sambo kanske inte tillåter att de berättar information om honom, men du kan berätta din del.

• Anonym (vet inte men...)

Hej,
    Jag har inte varit i din situation. Jag har viss erfarenhet av depression men inte lika allvarligt som din sambo.

Jag vet inte men du kanske an få hjälp via familjerådgivning (brukar finnas via landstinget)? Det är ju trots allt ett familjeproblem. Och barnen kanske kan få en kontakt på bup? Du kan också prova att höra av dig till din vårdcentral, kanske har de tips?

I övrigt är det helt omänskligt att kräva av dig själv att du ska vara stark genom det här. Naturligtvis är du ledsen, orolig och arg på situationen. Det vore konstigt annars. Och det låter som om du visst finns för honom! 

Du har min sympati, även om jag inte kan ge dig så mycket konkreta råd.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (j) skrev 2015-04-13 08:38:40 följande:

Verkar han må bättre?
    Min erfarenhet är att anhörigstöd inte ser så bra ut på sjukhusen, det ska finnas, men du måste nog be om det. I värsta fall ber de dig söka på din egen vårdcentral (detta störde mig jättemycket då det faktiskt  behövs lite gemensam planering med barn, man måste få veta vad som händer egentligen för att orka.)

Min sambo blev inte bättre, snarare är det på samma nivå. Vi har inte hittat rätt medicinering och ibland vill jag ge upp, för psykvården tar oss ofta inte på allvar, även då han är självmordsbenägen. Man klarar inte att höra sånt och ibland tänker jag att det hade varit bättre för barnen att bara bo med mig.

När man har depression tror jag att man inte orkar ta ansvar och det är därför din sambo gör sådär, men han behöver börja göra något trots detta. Är han tillräckligt okej för att gå hem borde han också minst umgås med barnen. Pratar han med barnen? 

åh, jag skrev ett jätte långt svar till dig men lyckades trycka bort allt.

Jag har fortfarande inte hört något från honom, har ringt och skickat sms men han svarar inte. Har berättat på sms om vår dag, barnen och att jag tänker på honom. Ska försöka ringa och få tag på någon på hans avdelning att prata med imorgon,

Hur gamla är era barn? Våra är 2 & 4 så en kontakt på bup känns inte aktuellt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (vet inte men...) skrev 2015-04-13 08:49:36 följande:

Hej,
    Jag har inte varit i din situation. Jag har viss erfarenhet av depression men inte lika allvarligt som din sambo.

Jag vet inte men du kanske an få hjälp via familjerådgivning (brukar finnas via landstinget)? Det är ju trots allt ett familjeproblem. Och barnen kanske kan få en kontakt på bup? Du kan också prova att höra av dig till din vårdcentral, kanske har de tips?

I övrigt är det helt omänskligt att kräva av dig själv att du ska vara stark genom det här. Naturligtvis är du ledsen, orolig och arg på situationen. Det vore konstigt annars. Och det låter som om du visst finns för honom! 

Du har min sympati, även om jag inte kan ge dig så mycket konkreta råd.

Tack för ditt svar. Ja jag vill att vi ska gå i terapi tillsammans och lösa det här tillsammans också, men har inte fått något gehör från honom tidigare så det har inte lett något vart.

Ja det känns som att även jag kommer tappa all ork snart, jag ser alla runt omkring som lever som vanligt och i mitt liv är det bara kaos..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (j) skrev 2015-04-13 08:38:40 följande:

Verkar han må bättre?

Hur orkar man egentligen? Hur orkar du?
    Har ni haft kontakt när din sambo legat inne och har ni "fixat det" tillsammans?
  • Anonym (...)

Har varit med om samma sak. Min förra sambo låg inne i tre månader. Jag fick inte prata med någon läkare alls så anhörig kontakten är inte den bästa inom psykvården. han fick medicin, dom såg till att han inte skada sig själv, fick inte ha mobiltelefonen på rummet men om han sa till så hämtade dom den åt honom så han kunde ringa.. Jag hälsa på ofta..

• Anonym (andas)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-13 20:50:36 följande:
    Tack för ditt svar. Ja jag vill att vi ska gå i terapi tillsammans och lösa det här tillsammans också, men har inte fått något gehör från honom tidigare så det har inte lett något vart.

Ja det känns som att även jag kommer tappa all ork snart, jag ser alla runt omkring som lever som vanligt och i mitt liv är det bara kaos..
    Jag förstår att du bara känner vanmakt och kaos.Men jag tror det bästa för dig nu är att ta ett djupt andetag och komma till ro med att din sambo är på rätt ställe nu.
    Att han kommer få hjälp och komma på fötter kan ta tid men nu får ni ju hjälp förhoppningsvis.Jag tror att som anhörig drar man det tunga lasset med att samtidigt som man ska fungera "normalt" under lång tid har dragits in i den "sjukas" värld.Ett sorts medberoende kan man säga att det blir.
    Nu i början är väl fokus på att få honom på fötter.Men din sambo kanske måste göra upp med sig själv först innan han orkar att gå i parterapi.
  • DickRex

Det är starkt och fint av dig, men är det verkligen rätt mot dig och barnen att lägga så mycket tid och energi på en sjuk människa och samtidigt riskera ett jobbigt självmord? Kontroversiellt och provocerande kanske, men är det verkligen värt det? Är det din uppgift i livet att leva med en sjuk människa som inte kan ta föräldraansvar för dina barn? Uttrycket "bättre fly än illa fäkta" kanske måste övervägas i detta läget. Vissa kanske skulle anse det som fegt och lättvindligt men jag skulle nog kunna se det som rimligt och ansvarsfullt mot barnen. För är kontakten med pappan värd om man väger den mot din och barnens oro när han bara försvinner och försöker ta sitt liv? Jag skulle inte klandra dig om du lämnade honom.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (andas)
    DickRex skrev 2015-04-14 07:28:26 följande:

Det är starkt och fint av dig, men är det verkligen rätt mot dig och barnen att lägga så mycket tid och energi på en sjuk människa och samtidigt riskera ett jobbigt självmord? Kontroversiellt och provocerande kanske, men är det verkligen värt det? Är det din uppgift i livet att leva med en sjuk människa som inte kan ta föräldraansvar för dina barn? Uttrycket "bättre fly än illa fäkta" kanske måste övervägas i detta läget. Vissa kanske skulle anse det som fegt och lättvindligt men jag skulle nog kunna se det som rimligt och ansvarsfullt mot barnen. För är kontakten med pappan värd om man väger den mot din och barnens oro när han bara försvinner och försöker ta sitt liv? Jag skulle inte klandra dig om du lämnade honom.

Det vore säkert enklast i praktiken.Men livet är ju oftast mer komplicerat än att bara ge upp någon för att denne är sjuk.Ska man göra detsamma med en som har cancer vilket också är jobbigt för hela familjen.Eller är det bara för att man är kockobello som man ska kasseras.Eller hur tänker du?
Svar på tråden Sambo inlagd på psyk