• Anonym (Anonym)

Sambo inlagd på psyk

Hej!

Jag och min sambo har två barn tillsammans och han har under en längre period mått fruktansvärt dåligt. Han har försökt ta livet av sig två gånger.

Nu i helgen uppstod en händelse som fick mig att kontakta polis, och han är nu frivilligt inlagd på psyket. Det känns bra att veta att han tar emot hjälp, för jag har länge försökt påverka honom till det. Det känns skönt att veta var han är, för tidigare då han gått hemifrån har han varit borta utan att jag hört något från honom, som längst i två veckor.

Jag drar det tyngsta lasset hemma, jag fixar allting och han "kommer och går som han vill". Eftersom att jag vet att han mår så dåligt som han gör, så kan jag leva med det och försöka finnas där för honom. Jag klarar det vid vissa tillfällen, men ibland brister det och jag blir arg och irriterad över hans mående och hans beteende mot mig och barnen.

Jag var och hälsade på honom på psyk i helgen, men jag var inte den starka person jag vill se mig själv som i den här situationen, jag grät under hela besöket och var inte precis till stöd för honom. Jag känner att jag behöver stöd själv, och ärligt så behöver jag hjälp med barnen. De är oroliga, arga, bråkar mycket och det här har påverkat dom så mycket. Jag vill ha tillbaka min fina, och glada sambo. Jag vill ha en fin och lycklig familj. Jag vill finnas vid hans sida genom detta.

Men jag vet ingenting om hur länge han ska vara inlagd, vad planen är, om han får medicin osv.. Jag undrar, hur brukar kontakten se ut med anhöriga om en person ligger inne? Får man ha mobil? Han har inte svarat på sms. Samtalskontakt tillsammans? Jag skulle vilja prata med hans läkare.

Jag bryr mig så mycket och är mest orolig och mår dåligt när jag sitter här hemma med barnen och "väntar". Det är inte precis så att man lever som vanligt när den ena halvan av familjen är borta. Och jag saknar honom så.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-12 22:01
    Jag undrar alltså från er som har erfarenhet, vad finns det för stöd för anhöriga att få? Jag menar, vi har ju ändå familj och barn tillsammans.

Finns det någon som varit med om liknande vill jag gärna prata.

• Svar på tråden Sambo inlagd på psyk
  • Anonym (been there)

Åh,jag känner med dig.

Jag valde att lämna..FÖR barnens skull. Det är för tungt för en människa att dra hela lasset själv. Och aldrig själv få hjälp och stöd. Man blir dessutom medberoende. Och detta får man ju leva med hela livet.
    Mitt ex mår fortfarande dåligt och hamnar i konstiga situationer när han knappt vet vad han gjort.

• Anonym (Hur gick det?)
    Anonym (...) skrev 2015-04-14 15:34:01 följande:
    Vi mår bra idag :) Jag lämnade hans pappa för 4 år sedan. Har bra kontakt med hans pappa, han träffar sonen under sina bra perioder så sonen slipper träffa honom när han har sina svackor. Han har färre svackor än för några år sen men dom kommer då och då.. Han förstod helt mitt beslut, var tvungen att göra det som var bäst för sonen men det var ett jobbigt beslut eftersom jag inte lämnade honom för att jag inte älskade honom, men hade jag stannat hade jag gått under.
    Åh vad skönt att höra!!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hur gick det?) skrev 2015-04-14 15:32:23 följande:

En fråga till er som har sambos som är deprimerade eller mår dåligt psykiskt på annat sätt:
    Misshandlar de er psykiskt och/eller fysiskt? Har de några missbruk som tex alkohol, droger, pengar (spel) eller sex?
    Har hört att det händer att deprimerade män kan bli aggressiva och våldsamma också. Då menar jag de som verkligen är deprimerade, inte bara "lite nere".

Jag skulle säga att min sambo misshandlar mig psykiskt, alla problem som uppstår är enligt honom mitt fel och vad jag än gör för att visa honom att jag bryr mig, så bryr jag mig ändå inte tillräckligt. Han vänder allting emot mig, frågor som jag vill ställa honom ställer han istället till mig. Jag blir tokig av att han flyr från problemen och familjen (borta i veckor utan att höra av sig) men istället är det han som ställer mig den frågan! Allting som sker vänds emot mig.

I helgen blev han våldsam, så att jag och vår son blev rädd för honom och jag ringde polisen. Jag var rädd för honom, för att han gjorde mig illa och rädd för att han skulle skada sig själv. Efter detta har han sagt att jag gjorde honom arg och det var därför han agerade som han gjorde. Jag känner mig inte i det stadiet än att jag blir misshandlad, jag såg det snarare som ett rop på hjälp. Men eftersom att han inte verkar känna ånger eller har skuldkänslor så undrar jag hur långt det kan gå?? Det börjar ju alltid någonstans.
  • Anonym (Viktigt)

Men alltså du måste ju söka hjälp för egen del, nån samtalskontakt som kan avlasta dig o hjälpa dig att få rätsida på allt. Har du fått prata med hans läkare ännu?  Ska han kunna bo kvar hemma måste du ju få bli delaktig i vården o behandlingen av honom. Kanske tala med soc o nån på öppenpsyk också?

Ni som familj kan behöva stöd o avlastning, i såna här situationer kan dom kanske hjälpa till med det särskilt eftersom barn är inblandade. Fråga kostar ju ingenting iaf. Viktigt att du tar upp detta med det psykiska o nu senast även fysiska våldet.

• Anonym (Anonym)
    DickRex skrev 2015-04-14 10:46:06 följande:
    Vad du känner att jag vill det struntar jag i, men kan du inte skärpa till dig och läsa vad jag skriver? (och för övrigt så har jag ingen egen jättenära erfarenhet)

Bortsett från att jag menar att TS sambo motarbetar familjesituationen (genom självmordsförsök och att försvinna i två veckor) så
    - uttalar jag mig INTE om deras situation
    - säger jag INTE vad TS ska göra
    - spekulerar INTE i just deras framtid

Jag säger bara att man bör titta nyktert på vad som ligger i de olika vågskålarna och faktiskt även beakta värdet av harmoni, sinnesro och frånvaron av en suicid oberäknelig pappa. Jag vill på ett lite generellare plan jämföra TS situation med föräldrar till barn med funktionshinder. De tillåts släppa "vårdnaden" om sina barn och låta dem flytta till ett gruppboende. Ingen människa är dömd till ett liv som vårdare bara för att man fött ett barn med funktionshinder, och det finns det förståelse för. På samma sätt anser jag att man inte är dömd till ett liv som vårdare för en vuxen människa bara för att man skaffat barn tillsammans. Med det som bakgrund (samt att vi vet väldigt lite om hela TS situation) säger jag sedan att jag inte kommer klandra TS om hon väljer att lämna sin sjuka sambo (om det är vad hon anser att hon behöver) för att kunna vara en fungerande och harmonisk mamma åt sina barn.

Med tanke på hur enveten du är med att vantolka vad jag skriver, och att du inte på något vis möter TS i hennes känsla av att vara nära att ge upp så skulle man kunna tro att du anser att det är TS livsuppgift att finnas vid sin sjuka sambos sida. Är det så?
    Jag förstår hur ni båda menar. Mina nära säger åt mig att lämna honom och bara fokusera på mig och barnen efter det som hänt. Men den sjuka sidan av honom är inte den enda, de dagar vi har det bra är det fantastiskt och han är min dröm. Men det är just det, vad som väger tyngst.

När han inte är kapabel eller villig att tänka på barnens bästa, eller familjen, så finns det ju bara jag kvar som kan göra det. Och självklart går barnen före allting annat, jag vill inte att de ska uppleva mer av det här helvetet. Men hur vet man var gränsen går? När bestämmer man sig för att sätta ner foten och sätta stopp för allting? Det känns som att gränsen redan är passerad när han blir våldsam mot mig. Ändå ståt jag där med så stor förståelse och tänker att han behöver hjälp.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Viktigt) skrev 2015-04-15 00:27:04 följande:

Men alltså du måste ju söka hjälp för egen del, nån samtalskontakt som kan avlasta dig o hjälpa dig att få rätsida på allt. Har du fått prata med hans läkare ännu?  Ska han kunna bo kvar hemma måste du ju få bli delaktig i vården o behandlingen av honom. Kanske tala med soc o nån på öppenpsyk också?

Ni som familj kan behöva stöd o avlastning, i såna här situationer kan dom kanske hjälpa till med det särskilt eftersom barn är inblandade. Fråga kostar ju ingenting iaf. Viktigt att du tar upp detta med det psykiska o nu senast även fysiska våldet.

Det allra sjukaste i det här, är att när jag hörde av mig och skulle upp och hälsa på honom fick jag till svar att han är utskriven och på jobbet som vanligt. Allt detta utan att ha hört av sig till mig som sitter hemma med oro!?! Han är hos sina föräldrar i en kravlös miljö där han trivs mer än i sitt hem, han har familj och barn men beter sig själv som en barnunge.

Jag hade utan tvekan ringt hans läkare den dagen, men när han är utskriven finns det ju inte mycket mer att göra. Det är så synd att han var där frivilligt så att han kan gå så fort han känner sig lite bättre, jag vet att samma sak kommer att hända igen om han inte tar emot hjälp från utomstående.

Vad gör man!? :(
  • Anonym (vet inte men...)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-15 09:34:01 följande:
    Det allra sjukaste i det här, är att när jag hörde av mig och skulle upp och hälsa på honom fick jag till svar att han är utskriven och på jobbet som vanligt. Allt detta utan att ha hört av sig till mig som sitter hemma med oro!?! Han är hos sina föräldrar i en kravlös miljö där han trivs mer än i sitt hem, han har familj och barn men beter sig själv som en barnunge.

Jag hade utan tvekan ringt hans läkare den dagen, men när han är utskriven finns det ju inte mycket mer att göra. Det är så synd att han var där frivilligt så att han kan gå så fort han känner sig lite bättre, jag vet att samma sak kommer att hända igen om han inte tar emot hjälp från utomstående.

Ojdå...

Vet du, jag har varit deprimerad, jag har gått runt och känt som om jag utsätter min sambo för en massa skit. Dock ALDIRG fysiskt, och vanligen har jag tagit på min fullt ansvar för mitt beteende när jag lugnat ner mig. Vilket naturligtvis inte är en ursäkt, men iaf någonting. 

Jag har många gånger pratat med min underbara sambo om det faktum att jag alltid kommer ha problem (men kanske inte så illa som din sambo), även om jag jobbar på dem och försöker komma till rätta med det. Och jag har haft dåligt samvete för att jag kommer utsätta honom för mig, men accepterat att det är han val och vi älskar varandra.

MEN om han inte klarar av att meddela dig och sina egna barn att han är ute igen så verkar det inte som om han bryr sig så mycket. Jag kan förstå att man mår otroligt dåligt, att man inte klarar av att prata med dem man älskar. Men mår man så bra att man kan jobba, så tycker jag nog att man orkar be sin mamma att slå en signal/skicka ett mejl/skriva ett mess. 

Jag tänker inte säga "lämna" för det är ett råd som ofta slängs runt lite väl lättvindigt på FL, men du kan nog tryggt sluta ha dåligt samvete för att DU inte gör tillräckligt.

Jag förstår om du känner dig sårad, det hade vem som helst gjort...
  • DickRex
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-15 09:27:43 följande:
    Jag förstår hur ni båda menar. Mina nära säger åt mig att lämna honom och bara fokusera på mig och barnen efter det som hänt. Men den sjuka sidan av honom är inte den enda, de dagar vi har det bra är det fantastiskt och han är min dröm. Men det är just det, vad som väger tyngst.

När han inte är kapabel eller villig att tänka på barnens bästa, eller familjen, så finns det ju bara jag kvar som kan göra det. Och självklart går barnen före allting annat, jag vill inte att de ska uppleva mer av det här helvetet. Men hur vet man var gränsen går? När bestämmer man sig för att sätta ner foten och sätta stopp för allting? Det känns som att gränsen redan är passerad när han blir våldsam mot mig. Ändå ståt jag där med så stor förståelse och tänker att han behöver hjälp.
    Nej, man vet aldrig säkert när "ett helvete" tar slut, och inte heller ett "paradis". Gränsen sedan är ju inte absolut, utan individuell. Och även om du har dina gränser så är gränsen ändå en stor grå-zon mellan svart och vitt, och du befinner dig uppenbart just nu i ett grått gränsland. Du tar en kalkylerad risk, men det gör även den som väljer MC framför bilen, den som väljer att ta ett glas till istället för att avstå osv. Endast med facit i handen kan man säga var gränsen gick och vad som var rätt eller fel, men då är det ju för sent...

Som sagt var, glöm inte att tänka på dig själv och barnen, och kom ihåg att han inte är en på miljonen och att du inte är någon vårdare.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Litet My
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-12 21:52:04 följande:

Hej!

Jag och min sambo har två barn tillsammans och han har under en längre period mått fruktansvärt dåligt. Han har försökt ta livet av sig två gånger.

Nu i helgen uppstod en händelse som fick mig att kontakta polis, och han är nu frivilligt inlagd på psyket. Det känns bra att veta att han tar emot hjälp, för jag har länge försökt påverka honom till det. Det känns skönt att veta var han är, för tidigare då han gått hemifrån har han varit borta utan att jag hört något från honom, som längst i två veckor.

Jag drar det tyngsta lasset hemma, jag fixar allting och han "kommer och går som han vill". Eftersom att jag vet att han mår så dåligt som han gör, så kan jag leva med det och försöka finnas där för honom. Jag klarar det vid vissa tillfällen, men ibland brister det och jag blir arg och irriterad över hans mående och hans beteende mot mig och barnen.

Jag var och hälsade på honom på psyk i helgen, men jag var inte den starka person jag vill se mig själv som i den här situationen, jag grät under hela besöket och var inte precis till stöd för honom. Jag känner att jag behöver stöd själv, och ärligt så behöver jag hjälp med barnen. De är oroliga, arga, bråkar mycket och det här har påverkat dom så mycket. Jag vill ha tillbaka min fina, och glada sambo. Jag vill ha en fin och lycklig familj. Jag vill finnas vid hans sida genom detta.

Men jag vet ingenting om hur länge han ska vara inlagd, vad planen är, om han får medicin osv.. Jag undrar, hur brukar kontakten se ut med anhöriga om en person ligger inne? Får man ha mobil? Han har inte svarat på sms. Samtalskontakt tillsammans? Jag skulle vilja prata med hans läkare.

Jag bryr mig så mycket och är mest orolig och mår dåligt när jag sitter här hemma med barnen och "väntar". Det är inte precis så att man lever som vanligt när den ena halvan av familjen är borta. Och jag saknar honom så.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-12 22:01
    Jag undrar alltså från er som har erfarenhet, vad finns det för stöd för anhöriga att få? Jag menar, vi har ju ändå familj och barn tillsammans.

Finns det någon som varit med om liknande vill jag gärna prata.

Du får lov att veta allt kring din sambo och vården därikring OM din sambo godkänner det. Det är alltså han som avgör det, säger han Nej gäller sekretsseen kring honom. Man får ha mobil på psyk men ibland orkar personen inte med att svara på sms, ha kontakt med anhöriga när de mår jättedåligt själva. Ibland är mobilen något som får patienten att må ännu sämre (inget fel på anhöriga men ibland måste patienten bara fokusera på sig själv och sin återhämtning). Blir man inlagd har det gått ganska långt och då kan familjen/anhöriga och kontakt med dem vara en sak för mycket just där och då. (jobbat inom psykiatrin)

Om sjukhuset inte han ge anhörigstöd vet jag att en del kommuner har det. Det finns också div stödgrupper på nätet för anhöriga (googla diagnos och anhörigrupp/stödgrupp)

Lycka till och ta hand om dig.
  • Litet My
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-15 09:34:01 följande:

Läste inte hela tråden, rent krasst kan han behöva en kravlös miljö, även ett bra förhållande med barn tar väldigt mycket energi, energi som kanske inte finns där.

Dock riktigt illa tycker jag att han inte förmedlat till dig på något sätt "jag skrivs ut men behöver vara hos mina föräldrar ifred en vecka" så du vetat, eller att han bett någon annan förmedla detta till dig.

Att vara deprimerad är dock ingen som helst ursäkt att bli våldsam, stor var varning på det. Man blir mer känslig, arg och lättprovocerad men inte så man inte kan skilja på rätt och fel. Våld är aldrig ok eller rätt oavsett hur deprimerad personen är.
Svar på tråden Sambo inlagd på psyk